Средствата, които държавата плаща за обезщетения по решения на Европейския съд по правата на човека в Страсбург, с които България е осъдена, вероятно в бъдеще да бъдат за сметка на бюджета на съдебната власт. Това заяви в началото на днешното заседание на Пленума на Висшия съдебен съвет министърът на правосъдието проф. Янаки Стоилов.

Повод да маркира този въпрос е решението на Министерския съвет от вчера, с което беше приет Осмия годишен доклад за изпълнението на решенията на ЕСПЧ по дела срещу България за 2020 г., който ще бъде внесен в Народното събрание.

Проф. Стоилов добави, че освен това вчера правителството е одобрило и няколко споразумения за изплащане на обезщетения по жалби пред съда в Страсбург. Той разказа, че негови колеги са го попитали трябва Министерският съвет да отделя средства за заплащане на тези обезщетения, когато в повечето случаи става дума за решения на прокуратурата и съдилищата, по които България е осъдена.

Тази практика вероятно ще се актуализира и такива средства в бъдеще ще бъдат за сметка на бюджета на съдебната власт. Когато става дума за повтарящи се нарушения, би трябвало да се отразят при атестирането на съответните магистрати като един от факторите за цялостната им оценка от дейността“, каза още проф. Стоилов.

Той засегна и въпроса за реформа на съдебната карта по „Модел 4“. Заяви, че продължават действията, които произтичат от работата по проекта за изграждане на Единната информационна система на съдилищата и за нова съдебна карта като отбеляза публикуваните за обществено обсъждане законодателни предложения и промените в наредбата за конкурсите.

Трябва да се прояви сдържаност от гледна точка на предложенията за законодателни промени и да се съобрази ходът на нормативната уредба на конкурсите, за да не се създава впечатлението, че те имат подкрепа“, каза Стоилов. Той поясни, че до началото на следващата седмица Министерството на правосъдието ще предостави предложения във връзка с публикуваните за обществено обсъждане промени в наредбата за конкурсите.

36
Коментирайте

avatar
нови хронологично най-добре оценени
въпрос към министъра
въпрос към министъра
09 юли 2021 10:03
Гост

Това дето го обмислят без парламент не може да стане. Ако все пак приемат подобно разрешение, следва да се има предвид, че държавата е винаги от едната страна по наказателни и административни дела (грубо казано – нейни органи всъщност) и ако загуби делото не може да сезира съда в Страсбург, а от другата – лице, което, ако загуби, има възможност да сезира ЕСПЧ. Дали ако ще се орязва бюджета на съдебната власт с обезщетенията от ЕСПЧ, държавата ще има някакъв шанс да спечели някое наказателно или административно дело в България?

ЛГБТЗ
ЛГБТЗ
09 юли 2021 8:13
Гост

Зоофилите обидени,че не им се зачитат правата https://www.novinite.bg/articles/203830/Zoofilit-iskat-da-se-prisaedinyat-kam-LGBT-obshtnostta „Зоофилите вярват, че е приемливо да бъдете интимни с животно и искат движението LGTBQ+ да добави Z към името си. RT разговаря с един за техния таен свят и с членове на „фъри“ и „терианските“ общности. Месецът на гордостта току-що приключи след четири седмици глобални паради и тържества с участието на гей, бисексуални, странни, транс, де-транс, асексуални и други маргинализирани общности. Но една група, която до голяма степен бе обявена за не добре дошла, в по-голямата си част е зоофилската общност. Накратко, това включва хора, които имат сексуално влечение към животни, въпреки… Покажи целия коментар »

примери
примери
09 юли 2021 7:23
Гост

Ще дам примери защо трябва обезщетението да се плаща лично: -Случаят самоскъсания пагон. Дори по телевизиите показаха записа на самоскъсването на пагона-ама прокуратурата не вярва на очите си, явно, вярва на мевере, дори и меверето да ЛЪЖЕ. Прокурорът, услужлив към мевере-то прати на съд набедените невинни граждани,, въпреки,,че не те ,а милиционерът сам си самоскъса пагона-видно и от изтеклия запис. Съдът ги оправда, и заяви,че изначално няма никакви доказателства срещу гражданите , а на свидетелите от милицията не може да се вярва-по причините посочени в мотивите на съда-нито за лъгането в съда, нито за набеждаването на невинни граждани има последици.… Покажи целия коментар »

Анонимен
Анонимен
08 юли 2021 17:37
Гост

Много правилно! И бонуси, пари за дрехи, ДМС-та —- на най!

Анонимен
Анонимен
08 юли 2021 15:01
Гост

В любимите ви „нормални“ държави- Германия, Франция, САЩ и по цял свят що не се плащат лично. Да предположа ли, че там са малоумни и понеже го няма долу пишещия, който по обективни причини вече не може да излива злобата си към магистратите в парцала „Правен свят“, да им обясни колко са глупави и недалновидни, за това все още не са го въвели. Колеги не се връзвайте на злобата на заблудени идиотчета. Така или иначе това няма да стане. Ще преместят парите от един бюджет в друг и толкова. Мокрия сън магистрат да плаща тези обезщетения няма да се случи

Ето как е по света в нормалните държави
Ето как е по света в нормалните държави
08 юли 2021 15:44
Гост

В нормална държава като Турция-ако магистрат сгреши-го арестуват директно. Или забрави за арестуваните турски магистрати ,само преди 3-4 години?

Също и в румъния-над 600 румънски прокурори са в затвора.

В Грузия закриха цялата си съдебна система и изпоарестуваха половината магистрати през 2008г.

В Македония закриха спецпрокуратурата, шефката й е в затвора, а другите спецпрокурори са подсъдими.

Та викаш в другите нормални държави магистратите не носят лична отговорност!?

Анонимен
Анонимен
08 юли 2021 16:17
Гост

Турция, Грузия и Македония били нормални държави. Не ме разсмивай. Защо не кажеш нещо за Италия, Германия, Франция, Нидерландия, Белгия и пр.? Това са нормални и демократични страни.

Колко плащат да пишеш по различните сайтове такива глупости? Ако е добра заплатата, да почна и аз! Неистини и пропаганда лесно се сътворява!

Нидерландия ли-не благодаря!
Нидерландия ли-не благодаря!
09 юли 2021 7:06
Гост

Нидерландия ли е нормална държава? Там, където педофилията е законна(само допреди няколко години имаше партия на педофилите,, днес забранена, но легална в течение на много години), гей браковете-легални, дрогата-легална, порнографията е легална, в т.ч. и гей порнографията, жените ги държат по витрини на улицата, браковете между роднини са легални, кръвосмешението е легално(в Холандия има традиция когато момичето стане на 16 г, девствеността й да се отнема от баща й-събират се родните, ядене, пиене, музика, а като стане полунощ бащата и дъщерята се отттеглят, под бурните аплодисменти на роднините, а майката гледа радостна и щастлива и горда). Нидерландия-не благодаря! Грузия е… Покажи целия коментар »

Анонимен
Анонимен
08 юли 2021 22:42
Гост

Малий Турция, Грузия и Македония нормални държави. Смешкоооооо

политкоректно!
политкоректно!
08 юли 2021 14:31
Гост

Първи тийзър на „Пепеляшка“ с джендър неутрална фея(мъжо ще играе пепеляшка) в изпълнение на Били Портър https://www.elle.bg/a/prvi-tiyzr-na-pepelyashka-s-dzhendr-neutralna-feya-v-izplnenie-na-bili-portr?fbclid=IwAR22NozgZB7iCXeG987M5JE-p1q-OnnciA1a_arwflhyj2a-V4uZ-rMh9Pc

само минавам
само минавам
08 юли 2021 13:25
Гост

Голем праз.

Didi
Didi
08 юли 2021 11:56
Гост

Ей, добре че това нелепо служебно правителство ще се разкара вече.

Anonimen
Anonimen
08 юли 2021 11:54
Гост

Много добро предложение!

Geri
Geri
08 юли 2021 11:55
Гост

Глупости! Защо ще плащам за грешките на другите.

обезщетенията да се плащат от магистратите лично!
обезщетенията да се плащат от магистратите лично!
08 юли 2021 11:46
Гост

Обезщетенията трябва да се плащат ЛИЧНО(и искрено) от конкретния прокурор или съдия, заради когото е осъдена държавата. То голяма далавера днес-огромни заплати и привилегии, ПЪЛНО НЕНОСЕНЕ НА ОТГОВОРНОСТ-каквото и да сътвориш държавата плаща.

Кукуригу
Кукуригу
08 юли 2021 13:17
Гост

Само глупак, който хал-хабер си няма от това, как работи не само съдът, но също и администрацията (изобщо, не конкретно у нас), може да си мисли, че там, където неизбежно има човешка преценка, може да се очаква, че тя би била винаги еднаква и съответно – да няма отменени актове, ако не си непочтен или некадърник. Ако мъ разбираш. Подобни бомбастични и наистина нелепи идеи водят само до това, никой в съответната система да не смее да действа. Че ако нагоре преценят нещо различно от него, ще плаща. То не напразно обезщетенията не се плащат „отджоба“ и в любимите ви… Покажи целия коментар »

Анонимен
Анонимен
08 юли 2021 11:38
Гост

Ама тук наистина пишат всякакви „специалисти“. Колега по- долу ви е питал дали сте виждали наживо как работят прокуратурата и съдът, но май не сте. Иначе нямаше да говорите така елементарно. Понеже нали все по „Европата“ се равняваме да ви помоля да ми посочите поне една държава в Европа, а и в света в която има такава лична отговорност на магистрата. Нито една. Вие ли откривате топлата вода? Обезщетенията, които всяка година плаща една Франция са повече от двеста милиона евро, в България- 100 пъти по- малко. Какво ви е крива работата на системата. Никой не казва, че няма грешки… Покажи целия коментар »

Анонимен
Анонимен
08 юли 2021 11:14
Гост

Стоилов, куха главо от теорията на правото, бюджета на съдебната власт е част от държавния бюджет, макар и да се формира отделно от него заради К. и принципа за разделениеро на властите. Та какво точно ще се случи, ако парите си ги изкараш не от левия, а от десния си джоб. От теб ли ще излязат или от някой друг. Какви са тези професори беееее..????

неанонимен
неанонимен
08 юли 2021 11:51
Гост

Като се редуцира наличната субсидия-поради платени обезщетения ще се редуцират и сумите раздавани-само миналата година се платиха по заплата и половина за ЧНГ-около и над 10 000, текущата заплата отделно. Пари получиха и магистрати, заради които България е осъждана. В добавка-само парите за дрехи за тази година са около 45 000 000 лв общо-15 000 инсталирани-магистрати и администрация по 3000 лв-пари, за които не се искат фактури,,че реално са купени дрехи. Докато в частния сектор е гладомор, в съдебната система е рог на изобилието, и то без значение какви си ги свършил-ако заради теб държавата е осъждана пак получаваш огромна… Покажи целия коментар »

Анонимен
Анонимен
08 юли 2021 18:29
Гост

Гласувай за Слави Чалгаря и може да ти се сбъднат мечтите, подчовеко :))))

Димо
Димо
08 юли 2021 11:58
Гост

Супер нелепо предложение.

Кукуригу
Кукуригу
08 юли 2021 13:11
Гост

Стоилов надали е толкова кух, нито е вчерашен – става дума чисто и просто за това, да се харесаш на публиката. 😉

Крас
Крас
08 юли 2021 10:42
Гост

Докато не се търси персонална отговорност за актове, с които явно са нарушени човешки права, все тая. Керванът ще си върви.

Анонимен
Анонимен
08 юли 2021 10:24
Гост

Режат ДМС на спецсъда и спецпрокуратурата и ето ги парите 😊

закривай и уволнявай!
закривай и уволнявай!
08 юли 2021 11:53
Гост

Поне 3 партии заявиха,че ще го закриват. Това е предизборно обещание, предварително обявено, да не кажат после,че са изненадани!

Редно е съкращениятао да са БЕЗ изплащане на обезщетение-в частния сектор като те съкратят-обезщетения НЯМА. Щото то далавера да те съкратят и да ти наброят 20 заплати-къде го има това?!

Kiki
Kiki
08 юли 2021 11:59
Гост

Много правилно предложение.

Анонимен
Анонимен
08 юли 2021 10:20
Гост

Идеята осъдителните решения да се взимат предвид при атестирането е много стара. Тя е добра сама по себе си, но е трудно осъществима. Има случаи, в които не е виновен един съдия или състав, замесени са много повече по веригата. Някои са допринесли с малко, други с повече, трети са се включили на по-късен етап, защото забатачилият делото е напуснал. Въобще, има много хипотези. И ако се тръгне към реализирането на тази идея, трябва много внимателно да се пипа, много да се мисли и т.н.,преди да се въведе

123
123
08 юли 2021 10:37
Гост

Разбира се, че е сложно, но има и прости случаи. Например, когато крайното заключение на съда е несъставомерност, този, който е внесъл такова нещо в съда, нека да плаща целия масраф.

Анонимен
Анонимен
08 юли 2021 10:59
Гост

Да… още малко да им прокурорите да им възстановят и разноските на подсъдимите? Изкушавам се да ви питам дали сте наясно с действащата уредба на НПК и по какви причини може да се стигне до оправдаване за несъставомерно деяние? Дали сте наясно, че разследването е самостоятелен стадии на ДП и че при оценка на събрания на този стадии доказателствени материал може да се заключи за съпричастността на извършителя на престъпното деяние, а вече при внесен ОА и при проведено съдебно следствие е напълно възможно да се установи друга фактическа обстановка, респ. до промяна в правната квалификация, а оттам и прочитане… Покажи целия коментар »

Джанго
Джанго
08 юли 2021 10:02
Гост

После ВСС ще иска увеличение на бюджета, реципрочно на дължимите пари за обезщетения и смисълът от цялото упражнение е пак нула.

Чичо Сам
Чичо Сам
08 юли 2021 10:03
Гост

Смисъл ще има като си плащат поименно виновните. Другото си е отговорност на държавата, която тя поема за безотговорното си кадруване, ако така звучи по-добре.

Анонимен
Анонимен
08 юли 2021 10:11
Гост

„Закон за отговорността на държавата и общините за вреди“ – вреди, причинени от нейни органи. Магистратите действат в служебно качество.
Трябва малко мисъл преди да се говори.

Или да въведем „Закон за лична отговорност на магистратите за причинени вреди“. Щото това ви интересува. Като не може да станете магистрати, почвате да мразите, ама анонимно и онлайн. Като не можеш да стигнеш ябълката, казваш, че е изгнила, нали?

Джанго
Джанго
08 юли 2021 10:18
Гост

Когато се съгласиш да внесеш обвинителен акт, от който в самото начало е ясно, че нищо не може да излезе (и това в по-приличните случаи), трябва да носиш отговорност. ОК, нека парите да са от бюджета на прокуратурата, но той да не се актуализира според издънките на прокурорите, а като се натрупа дефицит, ясно да се посочва защо и заради кого.
Иначе и ти гледам не си си посочил ЕГН-то.

Анонимен
Анонимен
08 юли 2021 10:52
Гост

Мисля, че е необходимо да се запознаеш с доклада на главния прокурор за дейността на прокуратурата през 2020г. Там ще разбереш до какъв процент осъдителни присъди се стига по внесени ОА. Такива празни приказки може да разправяш на медиите, които може и да ти повярват.

Анонимен
Анонимен
08 юли 2021 10:23
Гост

Просто няма да му дават. Ще се заложи едно перо с прогнозна стойност на база платени обезщетения в предходни години и ще плаща. Ако не му стигнат, ще свива разходи по други пера. Ако пък останат, ще се прехвърлят за следващата година

Anonimen
Anonimen
08 юли 2021 12:00
Гост

Правилно!