Политици, общини, адвокати, нотариуси, съдии – всички срещу „Модел 4“
Предлаганата реформа на съдебната карта по „Модел 4“ срещна съпротивата на всички представители на партии, местни власти, омбудсмана, както и на юридическите професии – адвокатурата, нотариусите и на самите съдии по време на дискусия, организирана от министъра на правосъдието проф. Янаки Стоилов.
Дебатът за реорганизацията на съдилищата беше определен като страшно закъснял, а моделът като концептуално сгрешен, неудачен и такъв, който ще доведе до много повече проблеми, отколкото решава.
Всички бяха единодушни, че няма как Висшият съдебен съвет (ВСС) сам да прави реформата, а е необходимо съгласуване и постигане на компромис с всички засегнати органи и институции, а в центъра на тази реформа трябва да бъде човекът.
Най-основно „Модел 4“ предвижда промяна на родовата подсъдност така, че окръжният съд да стане основен първоинстанционен, на районно ниво да се гледат по-ограничен кръг от дела, като 57 районни съдилища да станат териториални отделения, а голяма част от районните магистрати да бъдат повишени в окръжен съд, а окръжни – в апелативен съд. Вариантът за реформа е разработен в рамките на проект по Оперативна програма „Добро управление“.
„Teмaтa e вaжнa и чyвcтвитeлнa, пpeдизвиĸвa paзлични мнeния, a и пpoтecти. Heoбxoдимa e шиpoĸa диcĸycия, ĸoятo cпopeд мeн тpябвaшe дa e пpeди oпpeдeлянeтo нa мoдeлa. Πpaвocъдиeтo e твъpдe вaжнo, зa дa ce ocтaви caмo нa мaгиcтpaтитe, a нaй-вeчe нa yпpaвлявaщитe cъдeбнaтa влaт. Πpoмянaтa peфлeĸтиpa въpxy нoтapиycи, ЧCИ, нaй-вeчe върху гpaждaнитe. Haчинът, пo ĸoйтo ca изпълнявaни и възлaгaни мнoгo oт пpoeĸтитe пo OΠДУ, нe е мнoгo дoбъp пpимep зa дoбpo yпpaвлeниe. Haдaли нa каквото и да е тъpгoвcĸo дpyжecтвo тpябвa дa paзчитa да проектира дъpжaвнa дeйнocт. Такова аутсорсване е една от причините за спадане на капацитета. B cлyчaя oт тpи изpaбoтeни мoдeлa ce oтивa ĸъм чeтвъpти, пpeдлoжeн oт aвтopcĸи ĸoлeĸтив oт BCC. He пpeнeбpeгвaм cвъpшeнoтo, нo тo мoжe дa e caмo пpeдпocтaвĸa за приемане на решение. Трудно е да се прекроява съдебната карта без цялостна административно-териториална реформа, но това е ситуацията, в която се намираме в момента“, заяви при откриването на дискусията проф. Янаки Стоилов.
Министърът на правосъдието категорично възрази срещу идеята районният съд вече да не е основен първоинстанционен и призова да се мисли в насока заповедните производства да се разпределят между различни съдилища, например.
Моделът беше представен от члена на СК на ВСС Красимир Шекерджиев, който за пореден път заяви, че целта е била да се изравни натовареността и да се гарантира специализация в районните съдилища (повече виж тук, тук, и тук).
Какво казват политиците
На дискусията присъстваха представители на ГЕРБ, БСП, „Демократична България“, „Изправи се.БГ“ и всички възразиха срещу този начин на реформа на съдебната карта. Такава трябва да има, но не и по начина, по който се предлага, беше становището им.
Според Крум Зарков ВСС подхожда към темата през призмата за натовареността, а от там нататък всичко се обърква, защото въпросът отива далеч отвъд това, включително стига и до националната сигурност. „След като ВСС предлага този подход само през призмата на натовареността, моделите стават неадекватни до голяма степен. Може ли родовата подсъдност да се определя само въз основа на общата норма на натовареност, която сме определили по някакъв лабораторен начин? Това води до изкривяване“, заяви Зарков, който определи моделът като неудачен и концептуално сгрешен.
Той изтъкна, че въпросите за съдебната карта са от такъв характер, че се отнасят до цялостната държавна политика и не могат да бъдат решени чрез проект, пък бил той и за добро управление. „Необходимо е ясно политическо задание, в което да се включат експерти и дебатът да бъде подготвен, а въпросът да се реши трайно. Всичко останало е основа за конфликт“, каза Зарков.
Съпартиецът му Филип Попов добави, че закриването на районни съдилища е втори удар върху достъпа до правосъдие на гражданите. Първият бил високите съдебни такси. „Все повече граждани споделят народната мъдрост, че с по-силен не се бия, с по-богат не се съди“, каза Попов. По думите му липсва политика на управление, работи се на парче, без цел и разбиране какъв продукт ще се представи на хората.
Екатерина Захариева от ГЕРБ също определи като закъсняло общественото обсъждане по темата. „Каква е целта на съдебната карта – да има ефективно, справедливо, достъпно и навременно правосъдие. С промяната на родовата подсъдност това няма да бъде постигнато. Това съвсем не е само вътрешноведомствен въпрос. Липсват данни за това дали съответна община има перспектива, как ще се развива и т.н. Това е твърде радикална реформа, без задълбочен дебат и анализ не може да се осъществи. Не считам, че с избрания модел всъщност се постигат целите на съдебната карта“, каза Захариева.
Надежда Йорданова от Демократична България на свой ред заяви, че центърът на правосъдието трябва да бъде човекът във всички негови измерения – права, икономическа активност, гражданска активност и т.н.
„Основният недостатък на модела е именно в това, че не виждаме в центъра да е поставен човекът“, каза тя. И Йорданова изтъкна, че въпросът за структурата на съдебната карта не е вътрешноведомствен, а засяга всяка майка, когато са засегнати родителските права, всеки земеделец, чиято нива разорана и др. Тя добави, че промяната на родовата подсъдност няма да засегне само районните и окръжните съдилища, а като ефектът на доминото ще стигне и до върховните. Тя призова да не се бърза с окончателното решение, а да се проведе дебат.
А Димитър Делчев от „Изправи се.БГ“ обяви, че достъпът до правосъдие е по-важен от натовареността.
Представители на местните власти на свой ред заявиха, че преди да се пристъпи към каквото и да е закриване на районни съдилища, трябва да се направи задълбочен анализ на социално-икономически, демографски, инфраструктурни и много други фактори.
Що се отнася до виждането, че на практика нито едно населено място няма да бъде лишено от съдия, защото такъв ще идва в града няколко пъти, за да правораздава, то представител на общината в Своге коментира, че така се правят селските пазари.
Позициите на адвокатите
„Всичко, което чух, сочи, че това е промяна, която има за цел да реши въпроси на съдебната система. Тя обаче е създадена да служи на хората и обществото, а не сама на себе си. Мотивите за ефективност и производителност са без значение. Дайте да закрием всички болници, защото няма кой да се лекува в тях“, заяви членът на Висшия адвокатски съвет Валя Гигова.
По думите ѝ промяната на родовата подсъдност е много рязка и радикална и на практика районните съдилища се превръщат в мирови съдилища. По повод идеята 57 районни съдилища да се преобразуват в териториални отделения и твърденията на кадровици, че това нищо не променя, а единствената разлика е в наименованието, Гигова попита защо тогава се прави, ако ТО е равно на РС. „Ако пък не е равно, ще се създават непостоянни състави, което е заплаха към независимостта на съдиите, които упражняват своите правомощия“, каза още тя.
Гигова заяви, че в Италия от 5000 съдилищата били намалени на 2000, но населението е от над 50 млн., а у нас – под 7 млн.
„Като се прави една реформа, трябва да има действащо електронно правосъдие. И понеже в Италия не могат да накарат гражданите да се възползват от него, защото то не е просто, направиха е-правосъдието професионално и комуникацията е между съда и адвокатите“, каза още Гигова. Тя заключи, че ние не сме готови за тази стъпка, заради това адвокатурата предлага по-щадящ модел – хибриден вариант между първия и втория модел. Единият предвижда превръщането на районни съдилища в териториални отделения, а другият – обединяване на съдилища.
Адвокат Ина Лулчева заяви, че въпросът за промяна на родовата подсъдност и реформа на съдебната карта е въпрос и на национална сигурност. Тя изтъкна, че закриването на районни съдилища пряко засяга доверието на гражданите в съдебната система и доверието в държавността като цяло.
„Не може по съображения за ефективност и натовареност да се променя подсъдността и да се закриват малки съдилища в погранични райони. Там се гледат много дела за митнически нарушения и други, които не могат механично да се преместят в окръжните съдилища“, каза Лулчева.
По думите ѝ с предлаганата реформа хората се отдалечават от правосъдието. „Наказателният процес има възпитателна и възпираща роля, преместването на дела от районния в окръжния съд ще доведе до възпиране на гражданите да водят дела и да сигнализират прокуратурата. Навсякъде е установено, че възпирането води до саморазправа и произвол, това е огромна опасност, с която ще се сблъскваме“, посочи адвокат Лулчева.
Тя добави, че се засяга основен принцип в наказателния процес, а именно публичността му. И посочи, че не вижда как този принцип може да бъде спазен чрез видеоконференциите, които се предвиждат, което пък отново ще рефлектира върху доверието в правосъдната система.
И адвокат Лулчева изрази притеснение от предвидените непостоянни съдийски състави, особено с оглед заложеното, че кой магистрат ще бъде в такъв състав, ще зависи от председателя на съда.
На финала тя заяви, че с тази реформа няма да се намалят разходите, защото съдии и свидетели ще пътуват, а това ще доведе и до оскъпяване на процеса.
Емил Георгиев от „Обединението на свободните адвокати“ пък даде пример с Австрия, където през 2001 г. е започнал дебат за намаляване на съдилищата от над 200 на малко над 60. Но е имало сериозен отпор, разговорът е продължил години, докато накрая е постигнат компромисен вариант в първоинстанционните съдилища да има по двама съдии. Той обаче подчерта, че този дебат е започнал при наличието от години на електронно правосъдие в Австрия. По думите му у нас има риск да се профанизират районните съдилища с предложената реформа, като изтъкна, че най-напред трябва да има електронно правосъдие, а дебатът ако трябва да продължи и с години, но да се намери най-доброто решение.
Възраженията си срещу модела и опасения за качеството на нотариалната услуга изказа и председателят на Нотариалната камара Красимир Анадолиев.
Какво казват магистратите
Моделът предизвиква притеснения и у самите магистрати. Заместник-председателят на Върховния касационен съд и ръководител на Търговската колегия Дария Проданова заяви, че е много важно качеството на правораздаването, което не е имагинерна величина. Тя заяви, че всички професии се стремят да привлекат качествени кадри, а с модел 4 това, това ще стане проблем за съда.
По думите ѝ с промяната на родовата подсъдност първо рязко ще намалее броят на младшите съдии. И даде пример със себе си, за да онагледи какво има предвид. Самата тя е била две години младши съдия и това време е определило отношението и уважението ѝ към системата и нейната структура. Учила се е от делата, които е гледала и когато е отишла в районния съд ѝ ѝ е било интересно, разглеждала е всякакви казуси.
„Какво значи специализация на ниво районен съд? Когато бях в районния съд, бяхме десет съдии и гледахме каквото дойде, но работата ни не беше некачествена. Като районни съдии, знаехме, че трябва да наберем квалификация, за да сме готови съдии, когато отидем в окръжен съд, а не когато отидем там на 30 и кусур години, тепърва да започваме да се учим на занаят. През 1993 г. обединиха шестте съдилища в столицата в един. Първоначалната идея беше да има ротация, да няма специализация на ниво СРС. През три години беше ротацията – три години гледахме граждански дела, три години – наказателни. И когато се отвори място в СГС, да сме конкурентноспособни да отидем навсякъде“, каза съдия Проданова.
По думите ѝ противното означава да си затвориш вратите. Ако за n-брой години ще се гледат заповедни производства, в районните съдилища няма да останат хора, те ще отидат да работят някъде, където ще им е интересно, стана ясно още от изказването на съдия Проданова.
„Какво ще ме стимулира да отида в районен съд. Той е една школа. Вземем ли функциите на школа на районните съдилища, ще има отлив от качествени кадри от системата, защото няма да има какво да научат“, заключи зам.-шефката на ВКС.
Тя изтъкна, че държавата и съдебната система са като скачени съдове – няма икономика, няма и дела.
Колегата ѝ Мими Фурнаджиева сподели, че болката ѝ е за служителите и какво ще стане с тях при окрупняване на съдилищата – с техните семейства, допълнителната финансова тежест, ако трябва да пътуват и т.н.
Тя се спря и на темата за конкурсите, която вълнува системата. Според нея въпросът за добрия подбор на кадри е от особена важност, защото без такъв, прекрояването на съдебната карта няма да постигне целения резултат
Председателят на Софийския градски съд Алексей Трифонов също коментира конкурсите като изтъкна, че те са най-големият проблем за системата. Забавяне има и при ВСС, и във Върховния административен съд, поради което има много командировани магистрати, което по думите му не е решение на проблема.
Според Трифонов „Модел 4“ няма да помогне за изравняване на натовареността, а ще доведе до по-големи проблеми в София. И той поиска да знае по какви критерии ще е подборът на съдиите, които ще бъдат повишени от СРС в градския съд и от СГС в апелативния съд. „Ако ще е с конкурс, това означава 10 години, а ако подборът се извърши по Кодекса на труда, то това ще предизвика сериозен отпор“, каза Трифонов.
Той постави и въпроса за битовите условия и изтъкна, че няма къде да бъдат настанени съдиите от СРС, които ще бъдат повишени. Попита и какво ще стане с магистратите от окръжните съдилища, които пък ще отидат в апелативните, как ще се придвижват, защото разстоянията не са малки.
И шефът на Софийския районен съд Александър Ангелов постави въпроса за бавните конкурси и липсата на кадрова обезпеченост, които имат отношение към качеството на правораздаването.
Министърът на правосъдието призова да не се бърза
Министърът на правосъдието проф. Янаки Стоилов призова ВСС в предстоящите месеци да не бърза да взема решения за закриване на районни съдилища и превръщането им в териториални отделения, за да не се приеме като опит за налагане на решения. Той предложи първо това да се случи експериментално в два района. Така ще може да се види как действа, дали се налага да се коригира или пък да се отмени и това трябва да стане преди окончателното приемане на законодателни промени.
„Безспорно peшaвaнeтo нa въпpoca тpябвa дa ce извъpши пpи дeйcтвaщo Hapoднo cъбpaниe и избpaнo пpaвитeлcтвo, ĸoeтo дa e внocитeл нa пpeдлoжeниятa. Πoдчepтaвaм, пpaвитeлcтвo, a нe гpyпa нapoдни пpeдcтaвитeли, ĸoeтo e нaчин зa ocвoбoждaвaнe oт пoлитичecĸa oтгoвopнocт и peшaвaнe нa дpyги въпpocи“, каза Стоилов.
51
Коментирайте
Дайте да си кажем истината, а не да моделираме! Всичко опира до човека и съдебните кадри, а те едни от мен подбрани.
Модела не е и за коментиране. Никой не назовава истинските проблеми. Достъпа до правосъдие изисква районния съд да се запази като основен първоинстанционен съд. В тази връзка им предлагам модел 5-районен съд, окръжен съд и ВКС и ВАС. Апелативните са излишни, военните са излишни, административните да стават отделения в съответния оръжен.
Модел 4 всъщност преразпределя работата, така че всички в системата да работят, без да има необясними дисбаланси и да е ясно защо всички получават еднакви заплати.
Само подсъдността от 2000 лв. трябва да бъде преосмислена.
Хората са готови да пътуват 10 минути или 20 минути, за да отидат на пазар в съдедния по-голям град, а не могат да пътуват за да отидат на дело?! Това са глупости. Изнесени пунктове за получаване на искови молби може да има навсякъде, а делата ще се гледат в съответиня съд. Не може всяко село да има съд, които за цяла година да разглежда едва 10 дела.
Може , даже е наложително и задължително, стига съдията там да не гледа все към големия град, а този от СРС да не му гледа в канчето…Като са малко натоварени за същите заплати, защо всички се избиват да работят в София? Аз съм да се вдигне прага за кандидатстване в по-горна инстанция- поне 10 години на място и никакви премествания на същото ниво, никакви командирования, заповедните производства да се разпределят между всички районни съдии / подобно на ТР/. Само така ще се успокоят нещата.
На мен пък ми харесва „модел 4“.
„Светлина, повече светлина“.
На Александър Ангелов откъде му е дипломата „по право“?
Рожбички! На татко Барба сладурчетата. Модел 4. А модел 5, модел 6 …
Елате ни вижте! Това сме ние. Управленците на правосъдието в BG при действието на настоящата К. Която според проф. Стоилов е „перфектна“.
Разбирам ви. Кадрите решават всичко. Вашите кадри!
Другари и другарки. Вижте се, вижте се и докъде го докарахте. С или без Шеки и Борянка от Бургас с БСУ. Чийто доктор хонорис кауза е Негово всесветейшество Вартоломей. Проблемите не се от вчера или от днес. Те са от поне 30 години. Разберете, съдът /не прокуратурата/ е огромен проблем. За цялото общество, за хората, за държавата! При това от поне 30 години. При настоящата К. Така че, мислете му? Както казваше Пилат. Ad nauseam: Всички съдии и прокурори – изборни, мандатни, отчетни и отзоваеми! Без ВСС, ИВСС, съдебни ваканции, коледни бонуси, учителски институт, първа линия на Приморско, роднини, милиционери,… Покажи целия коментар »
20 бруто преди пенсиониране. Без заслуги, а заради онова на първа линия в Приморско.
Браво другари и другарки! Открихте топлата вода. за мен няма нормален подкрепящ модел 4. Въпросът е, всички вие от списъка на Шиндлер къде бяхте, какво направихте и кому се кланехте /Пеевски/ докато разполагахте с власт?
Всички вие ТАМ! По и от списъка, без изключение.
Мама ме покани на ДАНСинга.
Извадка от пълния списък на народните представители гласували „ЗА“ избирането на Делян Пеевски за председател на ДАНС:
…
Корнелия Петрова Нинова
…
Зарков, Зарков, Зарков.
И кой ги иска тези промени въобще. Ако нещо не върви в съдебните дела, То ТОВА е прилагането на закона или липсата на точен и ясен такъв , а не дали ще го приложи РС или териториално отделение. Освен липса на достъп до правосъдие и задълбочена демографска криза нищо друго няма да ни донесе Модел 4.
Ох, чак сега ми просветна, че всичко се правило защото имало много съдии в България и Световната банка щяла да ни санкционира! Ами да бяхте съкращавали бройките при напускане и пенсиониране на съдия, до сега вече нещата щяха да са се наредили. А може и направо да отмените конкурсите и да съкратите незаетите бройки във всеки съд, Световната банка ще се зарадва. Ако останат един – двама съдии повече, госпожа Димитрова ще ги уреди в държавната администрация!
Това е супер неадекватен пост. Че и глупав.
Били недоволни.Като не са доволни никой не ги държи насила в съдебната система.Каквото кажем ние,това ще става.
Реформата е прекалено и необосновано радикална . Ако говорим за гражданските и търговските дела – няма пречка да се оправят дисбалансите в натоварването , но трябва да има желание за работа . Заповедните производства могат да се разпределят на всички районни съдии – централно или да отидат при ДСИ или съдебни помощници . Могат да се закрият военни съдилища , супермалки районни съдилища , както и част от окръжните , апелативните и административните съдилища . Кому е нужно да се сменя подсъдност и да се обръща хастара на цялата система ? Това е суперидиотия и както се вижда политиците не… Покажи целия коментар »
Целта е само една. Всичко да си остане постарому. И да се симулира дейност с усвояване на (евро)средства. Да се продължи по досегашната съдебна система „роднина-милиционер“.
Браво на проф. Стоилов!
Това за схемата на шевната машина ми хареса – и разсеяния поглед на съоругите 😃
Явно още дълго време колегите от СРС ще се надяват на реформа и ще си стоят затрупани с дела.
Като не им харесва – да напускат! Никой не ги държи насила. Мамини синчета и щерчета не ни трябват! Шеки.
Много мудно вървят нещата с реформата и това никак не ми харесва.
Така ще е, след това поредно лобистко прокарване на ВСС.
Същата работа като с единната деловодна система. Като кучето на нивата.
Системата е информационна, а не деловодна, но ти си си глупав и нез да пишеш коментари тук.
И информационна е … глупако!
Моделът е изцяло сбъркан.Действително въпросът за структурата на съдилищата и подсъдността не може да бъде решен от ВСС.Не разбирам какво подкрепят прокурорите,моделът е в ущърб и на тях.За да се постигне бързина и качество на правораздаването трябва да се закрият апелативните съдилища.Трябва да се признае провалът със системата на конкурсите и да се върне конкурсът по документи,както беше създаден в началото.
Твърдо за този модел!
Подкрепям го на 98%. Като гледам „опонентите“ му, взе да ми харесва модел 4.
Този дебат беше предизвикан от адвокатурата. Всички колеги заедно- от София и на практика цялата страна се обединиха за общи действия срещу неразумни и необмислени разрешения и показаха солидарност един към друг. Адвокатурата в този случай изпълни достойно ролята си на будител на обществото и накара всички да се замислят и да вземат отношение, защото въпросът за съдилищата касае всички. Колеги, сега е моментът да се направят и смислени предложения и да се дадат идеи за развитие на правната система.
Да бе? Глупости на търкалета. Правиш ветър на Гигова и партньори, които превзеха на абордаж адвокатурата по настоящия стар, допотопен закон. Преди правната система, Гигова и партньори да си признаят за кинтите по линия на АББ и защо провалят/саботират всеки смислен и почтен опит за изработката на нов, модерен закон за адвокатурата!
Всички са против този сбъркан модел. Всички освен Доган сарай и 20-ината му кукли на конци във ВСС. И разбира се всички кафяви медии на Пеевски, за които Гешев е радост, както и троловете, които разпространяват нелепите им опорни точки в интернет.
Е заложен още с настоящата К другарю. Ако не си разбрал. За проумяване даже не питам. В България до 1991 година имало ли е някога ВСС, ИВСС, НИП и т.н. и т.н.
модел 4 – бомба в бензин –- плюс другата простотия ЕИСС ……съдът си отива………..съжалявам ,че ще бъда част от това недоразумение……
Като не ти харесва не си завързан насила.
Не знам да има нормално мислещ човек, който да иска този модел да се реализира.
Има, има. На зла круша – зъл прът! Поне разчоплиха мравуняка. Сега онези вътре да му мислят, какот и онези отвън! Да видим! Ичегъртването трябва да започне, рано или късно!
Много тъпо
Умно няма. Съжалявам. При вече под 7 млн. При ужасна перспектива. Закривай, откривай, издигай, всички да са доволни! Права е Проданова, че съдебния продукт е функция на икономическия, като брой и обем. Каквото народното ни управление от НС, таквоз и съдебното ни! Шеки и Борянка са от съдебната „квота“. ИВСС пък обратното. Лично Баце ги бастиса онези. Начело с Точкова сложиха точка на всичко нормално което все още съществуваше в „системата“.
Ужасна глупост е този модел 4. Да се отказват от тази идея.
Направо да приложат някой от останалите. Или да създадат нов. До кога ще ни мотаят.
И аз не го подкрепям. Глупав е.
Това беше едно абстрактно решение
Хората да не са луди да ходят за едно свидетеслтво за съдимост на майната си? Защото на някой в София така му се видяло по-умно.
Някой изненадва ли се. Защото аз не се изненадвам.
Нищо изненадващо. Никой не иска да подкрепя този гнусен модел
И с право
Като гледам манталитета и акъла на хората, които подкрепят тоя 4-ти модел, с оправданието, че по малките населени места взимали заплата като в София …. Затова тоя народ никога няма нищо да става от него. Искайте в София да има повече щатни бройки, а не да си правите менте реформи. Закрийте специализираните съдилища, прокуратури, апелативните, военните и т.н. да останат само районни, окръжни и ВКС!
С риск да ядосам много от читателите… ето една истинска история от повече от 20 години. Как минава един работен ден в РС. Работният ден започва около 10 часа сутринта, е може и по-рано във вторник и четвъртък, ако някой ме е изпреварил и ми е взел залата за 10 часа. Към 11,30 е време за обяд, малко дрямка все пак живея на съседната улица. Към 14 часа поглеждам дали нещо ми е оставено на бюрото. Опа станало е 16 часа, уф трябва да бързам към фитнеса, че ще има навалица, ако закъснея. От април започвам да мисля тази година… Покажи целия коментар »