Варненският апелативен съд потвърди тежките присъди на машинистите Димитър Михнев и Радослав Петков, които са подсъдими за тежката катастрофа на гарата в Хитрино и последвалия взрив, при който загинаха седем души. Инцидентът се случи на 10 декември 2016 г., като освен жертвите, имаше 14 тежко ранени, а десетки домове бяха унищожени.

В началото на миналата година окръжният съд в Шумен осъди първия машинист на влака Михнев на 15 години затвор, а колегата му Петков получи наказание от 10 години лишаване от свобода.

До тежките присъди се стигна, след като крайното заключение на вещите лица беше, че причина за катастрофата е високата скорост, с която влакът е навлязъл в гарата. Влаковата композиция от 26 вагона-цистерни с пропилен и два локомотива, излезе от железния път и след това последваха фаталните експлозии.

Наследници на починали и тежко пострадали заведоха искове за над 10 млн. лева, но делата бяха спрени, докато приключи наказателното производство. Исковете са срещу превозвача „Булмаркет“, чиято собственост беше композицията и Националната компания „Железопътна инфраструктура“.

Съдилищата приеха, че при навлизането в гарата, Михнев е управлявал влака със 78 км/ч. и не е намалил скоростта до 40 км/ч., а вторият машинист не спрял влака, след като видял, че колегата му не управлява правилно композицията.

„Един от изводите в техническите експертизи е, че железният път и съоръженията в гара Хитрино макар и недобре поддържани, са били технически изправни. Настоящият състав също счита, че пътят не е в пряка причинна връзка с настъпилия резултат“, обявиха днес от апелативния съд във Варна. Според вещите лица дерайлирането на влака е било предотвратимо при задействане на „екстрено спиране“ (използване на пневматичната автоматична спирачка и електрическо спиране), като по този начин влакът би навлязъл в отклонителния коловоз с разрешените 40 км/ч.

Апелативните съдии се съгласяват, че пътят също е бил в лошо състояние, че влакът изобщо не е трябвало да спира в населеното място и машинистите не са били уведомени за промяна в разписанието, но заявяват, че въпреки това, до инцидента е нямало да се стигне, ако са карали с разрешената скорост.

„Именно управлението на влака с почти двойно по-висока скорост е в пряка причинна връзка със загубата на устойчивост на железния път, настъпилото дерайлиране, пробивът на едната цистерна, разпространението на газо-въздушния облак, последвалите взривове и палежи, и в крайна сметка със смъртта и телесните повреди на много лица. Деянието е извършено по непредпазливост. Подсъдимите са били длъжни да предвидят настъпването на общественоопасния резултат, имайки предвид превозвания опасен товар, навлизането в населено място, при това с двойна на позволената скорост“, заявяват още апелативните съдии.

Решението им не е окончателно и може да бъде обжалвано и протестирано пред Върховния касационен съд.

17
Коментирайте

avatar
нови хронологично най-добре оценени
Анонимен
Анонимен
12 май 2021 15:23
Гост

Ами така е в България. Тук най-ниският в йерархията е виновен. А никой не изследва въпроса, че композицията е била свръхнатоварена по разпореждане на фирмата и това е редовно, че всички частни превозвачи натискат шофьорите си и машинистите да карат по-бързо, за да приберат по-бързо парите от сделката. Хората избират между това да загубят прехраната си или да нарушават правилата по разпореждане от горе. Но на тези от горе отговорност НИКОГА не се търси, а дори и да се потърси е чисто фиктивна, колкото да ги оправдаят. Собствениците на технически неизправния автобус, потънал в Лим, взривовете в Горни Лом, сградата… Покажи целия коментар »

Бай Ганьо
Бай Ганьо
13 май 2021 10:39
Гост

Ами прав си – чудя се, не е ли по-добре да сме част от друга държава? с Гърция напр. да се обединим? Всъщност, това са празни надежджи – никой не ни ще

Анонимен
Анонимен
12 май 2021 14:32
Гост

Според мен това бе логично да се случи.

Анонимен
Анонимен
12 май 2021 14:31
Гост

Ужас

Asparuhov
Asparuhov
12 май 2021 14:31
Гост

Изключително неприятно. Надявам се да не се повтарят такива инциденти никога повече.

Шарков
Шарков
12 май 2021 14:31
Гост

Много тъжно.

Nenov
Nenov
12 май 2021 14:30
Гост

Като катастрофата край Своге. Виновен е шофьора на автобуса, но не и ТРЕЙС за това, че няма мантинели.

Чимичуркова
Чимичуркова
12 май 2021 14:30
Гост

Логично. Тъжно и логично.

Десислава
Десислава
12 май 2021 14:30
Гост

За такива неща присъдите не се бавят и са жестоки. Обаче ако виновен е министър заради безхаберие – то тогава той реално няма да е виновен! В смисъл в съда няма да е виновен.

Bobi M
Bobi M
12 май 2021 14:29
Гост

Определено не знам дали само те са виновни

Gerova
Gerova
12 май 2021 14:27
Гост

А нещо БДЖ да се стресна, че не са ремонтирани пътищата от години ?

Михаил
Михаил
12 май 2021 14:24
Гост

Ще обжалват пред ВКС със сигурност.

Fiki
Fiki
12 май 2021 14:25
Гост

Съмнява ме, че резултатът ще е различен. Вижте мотивите.

Кирил
Кирил
12 май 2021 14:23
Гост

Голяма трагедия. И то заради превишена скорост. Можеше да се избегнат негативните последици.

Anonimen
Anonimen
12 май 2021 14:23
Гост

След дъжд-качулка, след сватба…

Гери
Гери
12 май 2021 14:20
Гост

Тежки, но справедливи присъди.

Pepi
Pepi
12 май 2021 14:21
Гост

Така е. Виновни са за отнеманетио на човешки животи. Обаче колко политици, или бивши министри не осъдиха въобще?