Автобусни линии до големите градове ще има само от общински центрове с население над 30 хил. души. Това предвиждат промени в наредбата за транспортните схеми, публикувани за обществено обсъждане. Ако те се приемат, примерно от градове като Дряново няма да има директна линия до София, а хората от този град ще трябва да отидат до Габрово или Велико Търново и оттам да хванат автобус до столицата. Градове с над 30 000 души население са например Сандански, Петрич, Казанлък, Дупница, Свищов. От Сандански ще може да се открие автобусна линия, но превозвачът няма право да спира в Благоевград, за да вземе пътници оттам, обясняват от Изпълнителната агенция „Автомобилна администрация“. Според сегашните разпоредби от всяко населено място може да се пусне автобусна линия до голям град. Миналата година в Закона за автомобилните превози бяха въведени междуобластни транспортни схеми. Ако бъдат разписани промените в наредбата, то поне половината от маршрутните разписания от републиканската ще минат в междуобластните транспортни схеми. Според наредбата те свързват населени места от две съседни области, без да правят връзка между областните центрове. Републиканската и междуобластните транспортни схеми се утвърждават от министъра на транспорта.

Промените ще оставят в републиканската схема 1000-1200 маршрутни разписания, от които една трета ще бъдат спрени заради изискванията за брой население. В момента съществуват над 200 маршрутни разписания. При влизане в сила на новите изисквания вече сключените договори за обслужване на автобусни линии ще действат до края на срока им. Всяко населено място трябва да има транспортна свързаност минимум с общинския център, предвиждат още промени в наредбата. Това изискване се въвежда след множество сигнали от жители за липса на превози. Нова автобусна линия или нов курс по съществуваща се открива само след проучване на потока от пътници. Смята се, че така ще се ограничи необоснованото разрастване на транспортните схеми при липса на достатъчно пътници и нерентабилността на автобусните линии.

Промяна на републиканската схема с разписания пак с места с над 30 000 души население бе пробвано да се направи в края на 2010 г. в Закона за автомобилните превози, но след сериозни спорове в парламента тя не бе приета. В същото време автобусните компании се канят да вдигат цените на билетите за градските и междуградските превози. Причината са намалелите приходи от превоз на пътници на фона на все по-високите разходи заради коронавируса. Наред с тях растат и разходите за персонал след увеличението на минималната заплата на 650 лв. от 1 януари, което е довело до повишаване на средното възнаграждение в бранша, а с това и на размера на осигурителните вноски.

„Цената на билетите е фиксирана там, където фирмите имат договори с общините за извършване на превоз на пътници. Докато тези договори действат, промяна няма да има. Но на много места предстоят процедури по договаряне и ще бъдат определени нови цени, съобразени със сегашната обстановка“, коментира Магдалена Милтенова от Конфедерацията на автобусните превозвачи. Браншовиците не се ангажират да кажат с колко ще бъде поскъпването на билетите за пътуване с автобус. „Не може да предвидим какво предстои, цената е пряко зависима от пътнокопотока, от разходите за горива и материали. Автобусните превозвачи от години задържат цените на билетите на минимални нива, докато през последните месеци всички стоки поскъпват. Един хляб вече масово струва повече от 1 градски билет“, посочи Милтенова.

Тази публикация е част от ежедневния преглед на печата на правна тематика

Коментирайте

avatar