Промените в Закона за задълженията и договорите (ЗЗД), с които беше въведена 10-годишна абсолютна давност за задълженията на граждани, вече са в Държавен вестник (пълния им текст виж тук). Това означава, че те ще влязат в сила от 2 юни 2021 г., тъй като е предвидено това да стане след 6 месеца от обнародването им.

Измененията бяха приети окончателно на 20 ноември и оттогава се чакаше президентът Румен Радев да реши дали ще ги върне за ново обсъждане в парламента, но се оказва, че той е подписал указ за обнародването им още на 25 ноември.

Разпоредбата, с която се регламентира новата давност, е на чл. 112 ЗЗД. Тя предвижда, че „с изтичането на десетгодишна давност се погасяват парични вземания срещу физически лица, независимо от прекъсването ѝ, освен когато задължението е отсрочено или разсрочено“.

И в нея се изброяват 8 вида вземания, за които няма да се прилага абсолютната давност: от търговската дейност на еднолични търговци или на физически лица – съдружници в дружество по чл. 357 ЗЗД; за непозволено увреждане; за неоснователно обогатяване; за издръжка; за трудово възнаграждение; за обезщетения по Кодекса на труда; по повод приватизационна сделка; по повод имущество, реституирано по реда на нормативен акт.

Изрично е регламентирано, че за новата давност ще важи разпоредбата на чл. 118 ЗЗД. Т.е. че ако длъжникът изпълни задължението си след изтичането ѝ, няма право да си иска обратно платеното, макар и в момента на плащането да не е знаел, че тя е изтекла.

Освен това абсолютна давност, подобно на погасителната, няма да тече докато трае съдебният процес за вземането, както и между деца и родители, или настойници и попечители, между съпрузи и срещу управители (всички хипотези на чл. 115 ЗЗД).

Промените в ЗЗД предвидиха, че тя ще се прилага и за заварените случаи.

Като разпоредбата, която урежда момента, от който ще започне да тече, предвижда следното: „За заварените случаи давността по чл. 112 започва да тече от деня, в който вземането е станало изискуемо. При висящо изпълнително производство давността започва да тече от първото действие по изпълнението, а когато такова не е образувано – от деня на влизането в сила на акта, с който е признато вземането“.

59
Коментирайте

avatar
нови хронологично най-добре оценени
Валентин
Валентин
18 август 2024 6:07
Гост

Като умреш дългът се занулява

Анонимен
Анонимен
24 февруари 2021 7:47
Гост

От кога почва да тече давността при неплатен банков кредит ако плащането спре от юни 2021г,а кредитът е със срок до 2030г?

Chokop
Chokop
15 февруари 2021 17:25
Гост

Станах съдлъжник на един мой приятел той ще купи с парите и къща последно отнеха на мен почнаха да ми имам запор на заплатата той не плаща и кога ще се освободя вас може ли някой да ми каже

Анонимен
Анонимен
04 декември 2020 14:24
Гост

Пак са променили нещо закона за давността, някой знае ли каква е дефиницията на „публично вземане“? кредит от фонд земеделие публично вземане ли е?

Анонимен 2
Анонимен 2
04 декември 2020 12:19
Гост

Теглиш 20 000 връщаш 45 000 и те така!

Анонимен1
Анонимен1
01 декември 2020 22:32
Гост

Някой който е по наясно с нещата да каже ако е удобно какво точно значи „първото действие по изпълнението“ Имам ппокана за доброволно изпълнение от ЧСИ(преди това имам и изпълнителен лист и съм осъден и от районен съд) в нея пише че ми е запорирана сметка,кола, възбрана на имоти и предстой опис. От датата на поканата ли започва да тече давност, ако не, от кога точно,че не ми е много ясно.

Всичко разбира се е важно, ако не отменят закона след изборите, което е мнооогоо вероятно.

Георгиева
Георгиева
02 декември 2020 10:33
Гост

Запорите и възбраната са изпълнителни действия! При вас това е направено в Поканата – ето това е първо действие по изпълнението!

Анонимен1
Анонимен1
02 декември 2020 14:21
Гост

Много Ви благодаря за отговора!

Анонимен
Анонимен
01 декември 2020 16:39
Гост

Стига сте умували,приет е закона точка,много по вече сме върнали от това което трябва няма до безкрайност да ни преследват,само в България е това.Да търсят тия с милиардите които изнесоха КТБ,а не нас с мижави доходи парите ни са върнати тройно.

Анонимен
Анонимен
01 декември 2020 19:01
Гост

Приет е законът, точка. КС ще отмени закона и после какво? Удивителен ли? Или среден пръст?

Хармахис
Хармахис
06 декември 2020 7:32
Гост

нанайси дуду

една известна колекторска груп ша го лапа скоро мене- къде сто бона че горят 🙂

С.И.
С.И.
12 декември 2020 14:27
Гост

КС няма,как да отмени закона,защото Президентът е подписал указ!Точка!

Фалшива драма
Фалшива драма
01 декември 2020 12:35
Гост

Нищо драматични няма в тези промени. Разбира се, с изключение на колекторите, на които законът най-после ще обуздае прекомерната алчност.

Анонимен
Анонимен
01 декември 2020 12:48
Гост

Те и сега много от колекторите си търгуват и с погасени по давност вземания. Това по-скоро ще си остане така. И погасените с абсолютна давност вземания могат да имат някаква търговска стойност. Давността не прекратява самите права, а само прекратява възможността за съдебната им защита. Ефектът на абсолютната давност не се отличава от този на общата. Даже може да се засили пазарът на трудносъбираеми вземания сега.

Анонимен
Анонимен
01 декември 2020 11:33
Гост

От 2 юни са в сила.

Анонимен
Анонимен
02 декември 2020 7:29
Гост

Не, от 1 юни са в сила! Брои се денят на обнародването! Не е като при другите срокове от следващия ден

Анонимен
Анонимен
02 декември 2020 11:49
Гост

Не се брои. Прочетете чл. 41, ал. 3 ЗНА.

Анонимен
Анонимен
01 декември 2020 11:03
Гост

Колеги, отново народът е излъган. Висящо изпълнително дело, може да има и да няма извършени изпълнителни действия по него. Изпълнително дело може да се образува в рамките на пет години от изпълнителния лист. Пример: кредиторът се е снабдил с изпълнителен лист, незвисимо от основанието на 01.01.2011 г. На 30.12.2015 г. образувано изпълнително дело. На 29.12.2017 г. , запор или възбрана като първо изп. действие/за да избегне перемцията/. И от 30.12.2017 г. започва прословутата десетгодишна давност. 31.12.2027 г. си чист. Хайде честито. Популистки закон. И как вкараха без дебат промяната -“ от първото принудително действие по изпълнението.“ Сега ще започнат луди… Покажи целия коментар »

Анонимен
Анонимен
01 декември 2020 12:34
Гост

С прекратяване на изпълнителното си дело кредиторът по-скоро би постигнал обратен ефект и би направил услуга на длъжника. Ако делото е прекратено, началото на давностния срок се връща от влизане в сила на съдебния акт, независимо има ли последващи изпълнителни дела. Няма драма тук.

Dino Stoykov
Dino Stoykov
01 декември 2020 23:02
Гост

На гърба на изпълнителен лист се пише , колко пъти е връщан изп.лист и колко стари изп.дела са прекратени .

Анонимен
Анонимен
01 декември 2020 10:16
Гост

Браво , чудесен закон. Закъснял, но по-добре късно, но все пак да се случи. Такъв закон има в Европа, така,че недоволните могат да емигрират в Северна Корея-където такъв закон няма.
А сега да се приеме и гражданския фалит-по френски ,или американски образец-тоест либералния модел.

Анонимен
Анонимен
01 декември 2020 14:15
Гост

Бих емигрирал към Северна Корея с удоволствие, но родната полиция не ми позволява да мина границата, защото имам неплатен фиш за паркиране от 2006 г.

С.И.
С.И.
12 декември 2020 14:31
Гост

Глупости!В която й държава от ЕС да отидете,можете да си купите билет за Северна Корея!А за която й държава от ЕС да тръгнете,няма кой да Ви спре!Има закон за свободно придвижване на гражданите на ЕС,в страните членки на ЕС!

Василев
Василев
01 февруари 2021 1:31
Гост

Да,ама Мильо не му е през шлифера….

Анонимен
Анонимен
01 декември 2020 9:52
Гост

Въобще не съм съгласен това да се се прилага и за заварените случаи.

Анонимен
Анонимен
01 декември 2020 9:52
Гост

Пълни недомислици.

я млък Бе!
я млък Бе!
01 декември 2020 10:17
Гост

Никой не те пита!

Анонимен х2
Анонимен х2
01 декември 2020 22:04
Гост

Никой не те пита.

Анонимен
Анонимен
01 декември 2020 9:50
Гост

Е, хубава работа. Едни ще си плащат чинно, а други отново ще минават между капките.

Анонимен
Анонимен
01 декември 2020 10:21
Гост

Така е-досега богатите не плащаха а бедните бяха гонени доживотно. Богатите не плащат дългове, като теглят дългове на името на фирмите им, а след фалита после-дългът се занулява законно-чл 739 ал 2 ТЗ. Фирмата я няма, ама парите са при човекът зад фирмата. Така и се случи с 4 млрд лв кредити, отпуснати към длъжниците-фирми на КТБ. вече този дълг е изчистен и занулен-и то напълно законно, защото длъжниците-фирми са обявени във фалит. Но парите са очевидно при лицата зад въпросните фирми.

Анонимен
Анонимен
01 декември 2020 9:40
Гост

Пълен популизъм! Е, поне на адвокатите ще им се осигури повече работа.

Димитрова
Димитрова
01 декември 2020 9:18
Гост

Мотаха се мотаха се, но и това направиха

Димитрова
Димитрова
01 декември 2020 9:18
Гост

Не се ли преуреждат вече възникнали правоотношения?

Никола
Никола
01 декември 2020 9:53
Гост

Не. Това, че ще от промените могат да се възползват и лица с дългове, възникнали преди влизането в сила на промените в ЗЗД, не означава, че се преуреждат тените правоотношения.

Spiro
Spiro
01 декември 2020 9:17
Гост

Бе време…

Dimitrina F
Dimitrina F
01 декември 2020 9:17
Гост

Strahotno

дървото
дървото
01 декември 2020 8:20
Гост

Хайде сега към Конституционния съд! Най-малкото за ретроактивността! Абсолютно недопустима! Когато си сключвал договора такава давността не е имало и кредиторът не е можел да я съобрази, вземайки решението си. Сега държавата радикално изменя икономическите условия в полза на длъжника. Да го направи за напред – ок, нейна политика, но да ми преурежда вече възникнали правоотношения, трябва да играй дървото

Анонимен
Анонимен
01 декември 2020 8:22
Гост

Колега, напълно те подкрепям, но я ми кажи от всичките субекти по чл. 150 КРБ кой ще се наеме да сезира. Няма да е омбудсманката, нали се сещаш.

дървото
дървото
01 декември 2020 8:24
Гост

ВКС? ВАдвС?

животозастрашаваща тъпота
животозастрашаваща тъпота
01 декември 2020 8:30
Гост

До ВКС докато стигне дело, я камилата, я камиларят… И остават само адвокатите,. те обаче непрекъснато ядат дървото, както се изрази коментиращият по-горе от собствените си идиоти в гилдията. Да си кажа правичката откакто разбрах, че има колеги, според които разбирате ли трябвало да има ОС по колегии през януари и после ОСАС през февруари, вече съвсем изгубих надежда в здравия разум на голям процент от тази гилдия, която не може да вижда по-далече от носа си. Толкова е ниско нивото, че чак е животозастрашаващо

Анонимен
Анонимен
01 декември 2020 8:34
Гост

По отношение на абсолютната давност ВАдвС имаше позиция и няма нормален юрист, който да не е съгласен с аргументите в нея. Ако искат да я продължат, трябва да сезират КС. Нека мине на проверка, бе, както казваше Ръбъла

dixit
dixit
01 декември 2020 8:35
Гост

проблемът не е в нормалните, а в тези, дето сега предвкусват делата и хонорарите в хаоса, но както каза някой така е като не виждаш по-далече от носа си и от личната си изгода

предположение
предположение
01 декември 2020 10:28
Гост

Ако адвокатурата сезира КС това само ще е аргумент,че адвокатурата е враждебна към гражданите организация. Ще е страшен автогол. Няма да го направят, предполагам.

123
123
01 декември 2020 8:24
Гост

Ами Радев да действа.

Анонимен
Анонимен
01 декември 2020 8:26
Гост

Радев не наложи вето, ти искаш КС да сезира. И той е популист, като останалите, не може да си позволи имиджово да не подкрепи горкият малък и прост човек, изтеглил 20 бързи кредита. Това беше ирония, ако не се разбира 🙂

Анонимен
Анонимен
01 декември 2020 8:26
Гост

Е, нали той ги пусна.

С.И.
С.И.
12 декември 2020 14:36
Гост

Радев е подписал Указ за обнародване на закона още на 25.11.2020 г.Направил го е в полза на гражданите,а не на банките и колекторските фирми,ЧСИ-та!

01.06.2021
01.06.2021
01 декември 2020 9:20
Гост

Ретроактивност? Това, което е уредено с този закон за изменение на ЗЗД, не е никакво обратно действие. Става дума за несъщинско обратно действие, за заварени правоотношения. И няма нищо противоконституционно в разпоредбата. Единствено Висшия адвокатски съвет може би ще се изкуши да сезира КС с обичайните си от 2-3 години насам крайно несъстоятелни тези. Дано не го направи, че пак ще стане за смях.

Анонимен
Анонимен
01 декември 2020 10:27
Гост

Не е противоконституционно. Досега всъщност давността беше 5 години, никога законодателят не е имал идея за вечност на дълга. А това с вечната давност -по чл 116 б. В ЗЗД е това е противоконституционно-не може със закон изтекъл период да се обявява за правно нищо.

С.И.
С.И.
12 декември 2020 14:34
Гост

Когато си сключвал договор за кредит с банка преди 2008 г,банките имаха давностен срок 5 години!

първото действие
първото действие
01 декември 2020 8:18
Гост

че то най-голяма далавера е да ти започне давността от първото действие по изпълнението, демек от запора например. то са били дела или поне заповедни, преди това, кой знае и от кога вземането е станало изискуемо, а давността тепърва ще ти тече. не е зле.

Анонимен
Анонимен
01 декември 2020 8:15
Гост

Стига сте плашили хората! Нищо драматично няма да се случи. Да, ще има малко неясноти в началото, но после всичко ще си дойде на мястото. Това беше неизбежно

Анонимен
Анонимен
01 декември 2020 8:59
Гост

Така е кранчето за тия с над 2 кредита ще спре. Откъде ще се оправят да намерят пари да си купят хляб, кой знае.

chaos
chaos
01 декември 2020 8:10
Гост

Нека хаосът да започне сега! Добре, де, от 1 юни. За деня на детето ще върнат правото не в първи клас, а в детската градина…

12345
12345
01 декември 2020 8:13
Гост

Ще побъркат хората, те ще се юрнат да си търсят адвокат, който да им сметне от кога им тече давността, колко им остава. Това е работа и не се оплаквам, но като юрист не мога да подкрепя подобен подход. Лекс поне ме зарадва, че vacatio legis е 6 месеца. Добро утро, колеги!

Knowledgeable
Knowledgeable
01 декември 2020 18:34
Гост

Колега, съществуващата до момента давност (и перемпцията) са по-трудни за изчисление от абсолютната давност. Не виждам никакъв проблем с това, напротив – мисля, че на хората ще им стане много по-ясно след промените.

Анонимен
Анонимен
02 декември 2020 7:35
Гост

А, бе, тук един колега не може да сметне от кога законът влиза в сила и не знае как се брои срок “от деня на обнародването”, ти за лесно ми говориш 🙂

С.И.
С.И.
12 декември 2020 14:43
Гост

Явно не сте прочели,че чл.112 е и заварени вземания.

С.И.
С.И.
12 декември 2020 14:40
Гост

Не разбирам,защо недоволствате!Закон за абсолютна давност имат държавите в цяла Европа!Ако задължат ЧСИ-та и колекторски фирми да свалят запорите от преди 10 и повече години,само адвокатите ще загубят пари!