Бизнес, който носи между 5 и 10 милиона лева приходи всяка година, е разследван от Комисията за защита на конкуренцията. КЗК проверява какъв е мащабът на незаконното ползване на авторско съдържание на печатни издания, пакетирано като пресклипинг.

От години фирми печелят внушителни суми, сканирайки всяка сутрин цели български вестници и предлагайки срещу заплащане тези чужди продукти като свои на клиенти – абонати в министерства, съдилища, компании, неправителствени организации.

„Инвестицията“ е

скромна – закупуване

по 1 брой от „24 часа“,

„Капитал“, „Труд“, „Стандарт“, „Телеграф“, „Банкер“, сканиране на всички страници и предлагане на този пакет като интернет абонамент срещу суми от 300 до 500 лева годишна такса.

КЗК е образувала по искане на „168 часа“ ЕООД – издателя на „24 часа“, две производства за нарушение на Закона за защита на конкуренцията. Те са срещу фирмите „Медиязуум“ООД и „Медиа Монитор“ ООД, които от години правят и предлагат на клиентите си т.нар. пресклипинг – подборка от материали от печатни медии по определени теми. Освен тези подборки, които изискват някакво усилие да се следи определена тема, която е важна за клиентите им, тези фирми обаче сканират и цели вестници – от първа до последна страница, и ги предлагат като продукт в интернет срещу заплащане.

Това се прави въпреки изричното предупреждение върху всяка печатна медия, че

частичното и пълно

възпроизвеждане на

вестника не може

да се прави без

съгласие на редакцията

Освен това е и подсъдно, тъй като изданията притежават авторски права върху материалите.

„168 часа“ ЕООД е подало идентични искове и срещу „Агенция Крос“ и „Фокус-Нунти“ ООД и те са отразени в регистъра на антимонополния орган през декември 2017 г.

Преди около една година „168 часа“ изпрати писма до фирмите, с които е поискала практиката на пълното сканиране да бъде прекратена. Състояха се и

срещи със собственици

на две от фирмите, но

без резултат,

тъй като сканирането и продажбата на pdf файловете продължават.

От писмо на собствениците на „Медиязуум“ Димитър Митев и Калин Ботев се вижда, че те не възприемат дейността си като кражба на авторско съдържание. Те твърдят, че предлагат медия мониторинга си само на ограничен кръг клиенти и освен това, за да го направят, купуват бройки от изданията.

От самите интернет страници на някои от фирмите се вижда, че те

предлагат pdf файловете

на клиентите си още

в 7,30 часа сутринта

Самите вестници качват съдържанието си на сайтовете, от което всеки би могъл да го прочете, но това става доста по-късно през деня и не важи за всички материали. Освен това вестник „24 часа“ също предлага pdf вариант на целия вестник срещу заплащане чрез сайта си и платформата си Mediamall.

Според съсобственика на „Медийна група България“ Димитър Димитров ощетяването на издателската група е сериозно.

Затова от КЗК се очаква да провери приходите на тези фирми и да наложи наказания по силата на член 36 от Закона за защита на конкуренцията, след като направи съответните проверки на фирмите нарушители.

Чл. 36 забранява на търговските дружества действия, чрез които се осъществява нелоялна конкуренция, насочена към привличане на клиенти, в резултат на което се прекратяват или нарушават сключени договори или се осуетява сключването им.

Според закона КЗК би могла да поиска от фирмите нарушители да прекратят тази практика и ако не го направят – да им наложи глоби, които могат да стигнат до 5% от годишния им оборот.

„24 часа“ предлага на издатели да се присъединят към иска в Комисията за защита на конкуренията, за да се освети бизнесът на „сканираните вестници“.

Тази публикация е част от ежедневния преглед на печата на правна тематика

Коментирайте

avatar