Студентка по „Право“ – „Носител на просветата“, или защо юристите трябва да учат логика и математика
Защо юристите трябва да учат логика и математика, как те допринасят за аналитичното мислене, без което практикуването на правната професия е невъзможно и как да се промени обучението. Всичко това е залегнало в проект за нова методология за обучението на студентите по „Право“, разработен от студентката от Юридическия факултет на ПУ „Паисий Хилендарски“ Изабела Петкова и ѝ донесе важна награда от Националното представителство на студентските съвети.
Петкова получи приза в категорията „Аз – носител на просвета“ на конкурса „Носители на просвета“.
Тя е студент в V-и курс в Юридическия факултет и през годините си на обучение в Пловдивския университет “Паисий Хилендарски” е защитавала позицията за по-иновативен и диференциран подход при обучението на студентите по право – като към задължителните дисциплини да се добавят и модули, които изграждат умения за абстрактно и критично мислене. „Такива могат да бъдат както традиционни свързани с правото науки, например формална логика и правна риторика, така и новоутвърждаващи се сфери на научно познание, като: правна информатика и новото направление, което поставих самостоятелно: Правна математика“, обяснява Изабела Петрова в разработката си, с която печели наградата.
Тя изтъква, че правният анализ първоначално се основава на принципите на формалната логика, а в последствие се обособява и като специална юридическа логика. „Така сформираната правна логика цели абстрактност и формализиране на базови понятия, които да улеснят тълкуването и прилагането на правните норми“, посочва Петкова. Математическата логика пък се стреми да спомогне процеса на изследване на природните закономерности, да улесни разрешаването на функционални проблеми и да въведе рационалност там, където властват измерения на неопределеност. „Обединяващото звено на двете мисловни категории и тяхна изходна точка е формалната логика. Ако в обучението на студентите се добави и изучаването на правилата на първоизточника, т.е на формалната логика, а след това се приложат и знанията от съответните ѝ дялове, те ще се научат да анализират систематично“, заявява студентката по „Право“.
Според нея са необходими нови техники в обучението на юристите. Като сочи, че логиката и математиката може отначало да се изучават като факултативни или избираеми дисциплини, а след това да се формират кръжоци.
В разработката си тя дава и пример с англо-американската правна система, където изучаването на предмети, свързани с логическите науки, е залегнало в самото обучение. „Математиката е факултатив, тоест не е задължителна, но се упоменава в статистики на различни неправителствени организации, че във факултети, в които се изучава като предмет, се формират много по-адекватно ориентирани дипломиращи се. За юристи занимаващи се с патентно право и данъчно право математиката се счита належаща“, посочва Изабела Петкова (повече за идеята ѝ може да намерите в научната статия на Изабела Петкова, публикувана в специализираното правно списание на ЮФ на ПУ “Studia Iuris”, достъпна тук).
Конкурсът, в който тя спечели награда – „Носители на просвета“, е учреден през 2013 г. и има за цел да отличи добрите практики и заслужили имена в сферата на културната, академичната и научната дейност. Категориите в него са общо пет, а тазгодишната церемония по награждаване се проведе снощи в зала „Галерия” на Националния студентски дом.
Организатор е Националното представителство на студентските съвети, под патронажа на Министъра на образованието и науката.
Според инициаторите на конкурса развитието на културата, образованието и науката са истинските носители на надеждата за по-доброто и устойчиво бъдеще на България. Затова всички добри идеи и примери в тази насока следва да се отбелязват, отличават и насърчават. Конкурсът популяризира именно онези положителни събития, идеи, послания и личности в България, които се свързват с темите за развитието и по-доброто бъдеще на българската култура, образование и наука.
8
Коментирайте
Много хубава новина! В Юридическия факултет на ПУ има много стойностни юристи като това момиче и признанието е наистина заслужено!
Горкото дете – като завърши, ще се сблъска челно с житейската математика, а тя няма общо с „правната“ математика. Ще копа за 600 лв. юрисконсулт някъде или да записва докторант да си развива идеите за правна математика, ако някой изобщо ще ги чете тези глупости.
Неведоми са пътищата Божи.
Не съм много съгласен за математиката, още повече, че явно става въпрос за математическо моделиране – рядка и много сложна специалност, която ще изисква огромен ресурс за преподаване и най-вече за усвояване, без това усилие да си заслужава чак толкова за неспециалисти.
А дано да има по-добро бъдеще на българската култура и най-вече образование. Но такива амбициозни млади хора все още вдъхват надежда.
Успях да разгледам цялата публикация, посочена в линка и меко казано, като човек, който е дълго време в тази сфера, мога да каже че останах впечатлен. Трудът е сериозно научно изследване и според мен не трябва да остане като самостоятелна статия, а да има някакво продължение. Дано авторката да реши да развие темата с нов материал, за да видим още интересни примери, да научим нещо ново и да се заредим с вдъхновяващи идеи!
Ето това се казва „да пиеш вода от извора“. Студентите са като барометър за подхода към обучението.
Хубава идея, но за да се реализира трябват много помощ и усилия. Желая ѝ успех в професионалното развитие, а дано има късмет и с идеята си и да получи възможност да я реазлизира на практика.