Съдът на ЕС реши:
Винетката за леки коли в Германия е дискриминационна, защото на практика ще се плаща само от чужденците
Таксата за местните шофьори ще се опрощава през данъка за колите
Съдът на Европейския съюз (СЕС) обяви за дискриминационна винетката за леки коли в Германия за ползване на федералните пътища и магистралите, защото прие, че де факто тя ще се плаща само от шофьорите от чужбина, тъй като на германците ще се приспада от данъка им за автомобила.
Съдът в Люксембург е бил сезиран с иск от Австрия за установяване на неизпълнение на задължения от страна на Германия. В производството Австрия е била подкрепяна от Нидерландия, а Германия – от Дания, съобщиха от съда.
Казусът възниква, след като през 2015 г. Германия въвежда „таксата за ползване на инфраструктурите“, която се плаща от водачите на леки коли, ползващи федералните пътища и автомагистралите. По този начин Германия възнамерява от 2021 г. да премине частично от система на финансиране чрез данък към система на принципите „ползвателят плаща“ и „замърсителят плаща“. Приходите от таксата са изцяло предназначени за финансирането на пътните инфраструктури, а размерът ѝ се изчислява въз основа на цилиндровия обем, начина на задвижване и класа на емисии на превозното средство.
Всеки собственик на регистрирана в Германия кола ще плаща таксата под формата на годишна винетка, която е максимум 130 евро. За регистрираните в чужбина автомобили винетката ще се изисква само при ползване на магистралите и са предвидени винетки за десет дни (между 2,50 и 25 евро), два месеца (между 7 и 50 евро) или една година (не повече от 130 евро).
Проблемът, който Австрия вижда и съдът приема за дискриминация на основание гражданство е, че за шофьорите в Германия е предвидено след като си платят годишната винетка, да бъдат компенсирани със същата сума, която им се приспада от данъка върху колите.
Според СЕС тази компенсация е непряка дискриминация на основание гражданство и нарушение на принципите на свободно движение на стоки и на свободно предоставяне на услуги.
Съдът констатира, че освобождаването от данъка върху колите за шофьорите в Германия води до пълно компенсиране на платената от тях такса за ползване на инфраструктурите, така че икономическата тежест на тази такса се носи на практика само от собствениците и водачите на коли, регистрирани в други държави членки.
За свободното движение на стоки, СЕС е приел, че спорните мерки могат да възпрепятстват достъпа до германския пазар на чужди стоки, защото може да доведе до увеличаване на транспортните разходи, а оттам и на стоките. По същите причини, съдът приема, че тези мерки на Германия могат да възпрепятстват и достъпа до германския пазар на доставчиците и получателите на услуги от други страни от ЕС.
4
Коментирайте
Винетката няма нищо общо с данъка – винетката е такса за ползване на публична инфраструктура – пътища, данъкът за колата е данък върху лична собственост.
Швабите са му намерили цаката-чужденците да им пълнят хазната.
То да беше само там. Писнало ми е да плащам чудовищни такси за пътищата в чужбина.
Логично е решението. Но прави впечатление, че на запад живеят в друг свят – където юристите мислят и си вършат работата, правото се основава на принципи и грешките в законодателството се поправят своевременно, а не post factum, когато вече е невъзможно да се обезщетят засегнатите. А ние тука узаконяваме на Карлсон барбекюто.