Съдът на ЕС реши:
Винетката за леки коли в Германия е дискриминационна, защото на практика ще се плаща само от чужденците
Таксата за местните шофьори ще се опрощава през данъка за колите
![](https://news.lex.bg/wp-content/uploads/2018/05/съд-люксембург2.jpg)
Съдът на Европейския съюз (СЕС) обяви за дискриминационна винетката за леки коли в Германия за ползване на федералните пътища и магистралите, защото прие, че де факто тя ще се плаща само от шофьорите от чужбина, тъй като на германците ще се приспада от данъка им за автомобила.
Съдът в Люксембург е бил сезиран с иск от Австрия за установяване на неизпълнение на задължения от страна на Германия. В производството Австрия е била подкрепяна от Нидерландия, а Германия – от Дания, съобщиха от съда.
Казусът възниква, след като през 2015 г. Германия въвежда „таксата за ползване на инфраструктурите“, която се плаща от водачите на леки коли, ползващи федералните пътища и автомагистралите. По този начин Германия възнамерява от 2021 г. да премине частично от система на финансиране чрез данък към система на принципите „ползвателят плаща“ и „замърсителят плаща“. Приходите от таксата са изцяло предназначени за финансирането на пътните инфраструктури, а размерът ѝ се изчислява въз основа на цилиндровия обем, начина на задвижване и класа на емисии на превозното средство.
Всеки собственик на регистрирана в Германия кола ще плаща таксата под формата на годишна винетка, която е максимум 130 евро. За регистрираните в чужбина автомобили винетката ще се изисква само при ползване на магистралите и са предвидени винетки за десет дни (между 2,50 и 25 евро), два месеца (между 7 и 50 евро) или една година (не повече от 130 евро).
Проблемът, който Австрия вижда и съдът приема за дискриминация на основание гражданство е, че за шофьорите в Германия е предвидено след като си платят годишната винетка, да бъдат компенсирани със същата сума, която им се приспада от данъка върху колите.
Според СЕС тази компенсация е непряка дискриминация на основание гражданство и нарушение на принципите на свободно движение на стоки и на свободно предоставяне на услуги.
Съдът констатира, че освобождаването от данъка върху колите за шофьорите в Германия води до пълно компенсиране на платената от тях такса за ползване на инфраструктурите, така че икономическата тежест на тази такса се носи на практика само от собствениците и водачите на коли, регистрирани в други държави членки.
За свободното движение на стоки, СЕС е приел, че спорните мерки могат да възпрепятстват достъпа до германския пазар на чужди стоки, защото може да доведе до увеличаване на транспортните разходи, а оттам и на стоките. По същите причини, съдът приема, че тези мерки на Германия могат да възпрепятстват и достъпа до германския пазар на доставчиците и получателите на услуги от други страни от ЕС.
4
Коментирайте
![Завист](https://news.lex.bg/wp-content/plugins/wp-first-letter-avatar/images/default/96/cyrillic_1079.png)
![Някой](https://news.lex.bg/wp-content/plugins/wp-first-letter-avatar/images/default/96/cyrillic_1085.png)
Винетката няма нищо общо с данъка – винетката е такса за ползване на публична инфраструктура – пътища, данъкът за колата е данък върху лична собственост.
![Анонимен](https://news.lex.bg/wp-content/plugins/wp-first-letter-avatar/images/default/96/cyrillic_1072.png)
Швабите са му намерили цаката-чужденците да им пълнят хазната.
![Анонимен](https://news.lex.bg/wp-content/plugins/wp-first-letter-avatar/images/default/96/cyrillic_1072.png)
То да беше само там. Писнало ми е да плащам чудовищни такси за пътищата в чужбина.
Логично е решението. Но прави впечатление, че на запад живеят в друг свят – където юристите мислят и си вършат работата, правото се основава на принципи и грешките в законодателството се поправят своевременно, а не post factum, когато вече е невъзможно да се обезщетят засегнатите. А ние тука узаконяваме на Карлсон барбекюто.