Двама бивши шефове на АПИ и още четирима са обвинени за загиналата жена в тунел „Ечемишка“
Лазар Лазаров вече е подсъдим
Това е второ дело срещу бившия шеф на АПИ Лазар Лазаров, който вече е подсъдим в Софийския градски съд за умишлена безстопанственост, свързана със строежа на магистрала „Марица“, от която според прокуратурата са нанесени щети на АПИ за над 41,6 млн. лева.
Става дума за изграждането на първия лот на магистралата от Оризово до Димитровград, който е около 31 км. Италианската компания Кооперативно дружество „Чи Ем Чи Ди Равена“ не построи навреме участъка, който трябваше да е готов през 2013 г., като се оправда с обилни валежи от сняг и дъжд, които налагали стабилизация на почвите преди да се премине към строеж на пътя.
След това била проведена нова обществена поръчка и бил сключен допълнителен договор с „Пътища Пловдив“ за строително-монтажните работи (СМР). Според обвинението Лазаров трябвало да възложи проверка дали предвидените СМР в новата поръчка не са били включени в предмета на първоначалния договор и да поиска обосновка за допълнителните ремонти. Той обаче сключил договор за над 51,3 млн. лева с ДДС и наредил изплащането на цялата сума.
Делото беше внесено в съда през август, но два пъти беше връщано на прокуратурата, която протестира и в момента отново се чака окончателно определение на Софийския апелативен съд/
Бившите шефове на Агенция „Пътна инфраструктура“ (АПИ) Лазар Лазаров и Дончо Атанасов, както и още четирима души са обвинени за смъртта на Елена Михайлова, която загина в тунел „Ечемишка“ в началото на миналата година, след като осветителната конструкция падна върху нея.
От Софийската окръжна прокуратура са обвинили шестимата затова, че са причинили смъртта на жената по непредпазливост в условията на независимо съпричиняване.
До обвиненията се стигна след заключение на комплексна експертиза на седем вещи лица и заключение на експерти от БАН за състоянието и корозията по носещата конструкция на осветителната уредба на тунела. Разследването е показало, че конструкцията се руши повече от 20 години и това е било известно в АПИ от изводите в множество доклади, но това не е довело до никаква реакция. Само година преди трагичния случай агенцията е сключила договор с фирма, която да направи оценка на състоянието на лампите в тунела и тя е изготвила доклад, в който се казва, че
„осветителните тела падат върху платното, че конструкцията е със сериозна пробивна корозия на много места и самоволно падат парчета върху пътното платно и движещите се автомобили, че положението в „Ечемишка“ е най-зле, като там инсталацията може да се определи като ОПАСНА!“.
В този доклад е била отправена препоръка за подмяна на конструкцията и осветителните тела в тунела, но нищо не било сторено.
От прокуратурата поясниха, че стоманената конструкция за лампите е монтирана през 1984 г. и работи от 1985 г. До трагичния инцидент са били извършвани редица огледи – през 1999 г., през 2004 г., през 2008 г., през 2012 г., през 2015 г. и през 2016 г. Винаги експертите са давали препоръки за подновяване на антикорозионната защита, но това нито веднъж не е било изпълнено. Техническата експертиза е посочила, че от 1996 г. стоманената конструкция е повредена и трябва да се поднови, тъй като е подложена на активна корозия в изключително неблагоприятна среда (постоянна влага, вредни газове, прах и др.). След 2010 г. тя е станала потенциално опасна за експлоатация, а от 2015 г. се е намирала в аварийно състояние.
Според заключението на вещите лица основната причина за аварията е липсата на нормална експлоатационна поддръжка и оставянето на конструкцията без антикорозионна защита повече от 20 години.
Обвиненията на Лазар Лазаров, Дончо Атанасов, който също е бивш шеф на АПИ и Илияна Захариева са, че като членове на Управителния съвет на агенцията не са назначили комисия за анализ на рисковете в тунела, не са осигурили пари и не са възложили ремонт на конструкцията, не са взели мерки за отстраняване на проблемите в тунела и не са гарантирали нормалната му и безопасна експлоатация.
Останалите трима обвиняеми са Георги Златев, Надя Сачанска и Георги Фучеджиев, които са отговаряли пряко за поддръжката, но не са изпълнили задълженията си по изготвяне на становища и заключения за състоянието на тунела.
64-годишната Елена Михайлова загина на 5 февруари миналата година. По обяд тя пътувала с брат си Николай Николов по магистрала „Хемус“ в посока София. Николов шофирал автомобила „Ауди“ с 50 км/ч. в тунела, като тогава движението е било само в едната тръба. Фаталното разрушаване на металната конструкцията е започнало, когато колата е била на около 400 м. в тунела. Откъснали са се няколко греди с лампи, като една от тях попаднала върху покрива на автомобила, пробила е предното стъкло на колата и се забила във возещата се на предната седалка жена. Според прокуратурата шофьорът не е имал каквато и да е възможност да реагира, а смъртта на сестра му е настъпила бързо и била неизбежна заради тежките травми.
4
Коментирайте
Препоръки за подновяване на антикорозионната защита, шест огледа и никой не си е мръднал пръста.
Тези доклади са, за да се изпълняват препоръките, а не да се трупат на хартия в някое чекмедже. Сега виновниците да си понасят последствията.
Жалкото е, че резултатът от това безхаберие е трагичен.
Този Лазар Лазаров изтегли най-късата клечка, все него го разследват и обвиняват – или е карък, или е най-некадърния шеф на АПИ.