Виновни от държавната администрация за катастрофата край Своге задължително трябва да има. Като министър мога да понеса моралната и политическа отговорност за трагичния инцидент. Това заяви регионалният министър Николай Нанков на излизане от Националната следствена служба.

Той, председателят на Управителния съвет на Агенция „Пътна инфраструктура“ Светослав Глосов, директорът на Института по пътищата и мостове инж. Веселин Димитров и всичките 20 членове на Държавната приемателна комисия, окончателно приела пътя край Своге след ремонта му бяха разпитани днес като свидетели. Те отговаряха на въпроси, свързани с една от насоките на разследване на тежката катастрофа на автобуса край Своге в събота, при която загинаха 17 души, а 21 бяха ранени, а именно за състоянието на пътната настилка.

От прокуратурата уточниха, че членовете на комисията са от различни държавни институции и частни компании – АПИ, Областно пътно управление, МВР, РИОСВ-София и РИОСВ-Враца, Районните служби „Пожарна безопасност и защита на населението“ в Мездра и Своге, Столична община, общините Мездра и Своге, както и представители на фирмите, осъществявали проектирането, инженерния надзор и изпълнението на пътя – ДЗЗД „ТРЕЙС-СВОГЕ“, „Виа-План“ ЕООД, „Пътконсулт 2000“, „Мотт Макдоналд лимитид“.

Разпитът на регионалният министър продължи около три часа. На излизане от следствието, попитан от медиите дали не се притеснява, че може да стане обвиняем по делото, Нанков заяви: „В качеството си на министър в морален аспект винаги бих могъл да отговарям. Политическата отговорност не винаги се носи с даване на оставки. Политическата отговорност понякога е в правилното реагиране в дадена ситуация, да се предприемат действия за в бъдеще, а и да се подпомогне максимално разкриването на истината“.

Според него най-важното в момента е бързата справедливост. Относно това ще има ли виновни от държавната администрация за качеството на асфалта, за мантинелите и т.н., министърът заяви: „Задължително трябва да има. Това е моето мнение. По отношение на държавната администрация, по линия на административната отговорност, ще предприема много бързи и решителни действия, крути мерки, не само по подобряване на процеса, а и по линия на персонална отговорност. Всички замесени в процеса по възлагане, реализация, приемане на пътя са или ще бъда привикани, те ще са част от производството“.

Шефът на АПИ Светослав Глосов от своя страна заяви, че цялата кореспонденция с фирмата изпълнител е предадена на следствените органи.

Глосов уточни, че агенцията не отговаря за мантинелата, нито тя я е поставяла. „Заявявам, че мантинелата не е част от проекта и от пътната инфраструктура. Тя е в урбанизирана територия, пътят на АПИ е от бордюр до бордюр. Сезирали сме община Своге за тази мантинела. Спекулираше се, че сме я отремонтирали некачествено – не, не сме“, коментира още Глосов.

Той обясни, че не е имало съдебни спорове с „Трейс Груп Холдинг“, само кореспонденция, в която АПИ настоява фирмата да отстрани дефектите в участъка. „Единият от участниците в консорциума веднага беше започнал да отстранява дефектите в неговия участък“, посочи Глосов и уточни, че в участъка на катастрофата нищо не е било поправяно.

По повод информацията, че от пътната полиция в Своге са сигнализирали за зачестили произшествия в района, шефът на АПИ каза, че участъкът, в който стана катастрофата, не е с концентрация на ПТП.

Искам да уточня, че всяка година получаваме от „Пътна полиция“ официално писмо с регистрираните пътни участъци с концентрация на пътни произшествия. Тази справка се изготвя на базата на наредба, приета от МВР. Участъкът не е посочен като такъв нито в последната, нито в предишната справка“, обясни Глосов.

Затруднено движение утре в участъка на катастрофата, взимат нови проби

Междувременно от прокуратурата съобщиха, че са получили искане от АПИ за започване на ремонт на участъка, на който стана катастрофата. Разследващите обаче на този етап са отказали да дадат разрешение преди да вземат проби от асфалта по реда на НПК. Тези проби ще бъдат ползвани при експертизи за установяване на състоянието, състава и начина на изпълнение на асфалтовия път.

Това ще се случи утре. От държавното обвинение уточняват, че в 10.00 часа ще започне още един оглед на участъка и чрез съответните технически средства ще бъдат взети проби от настилката на пътя. Прокуратурата предупреждава, че провеждането на тези действия може временно да затрудни движението. Затова на АПИ и МВР е възложено създаването на необходимата организация за това и оповестяването й.

Започването на ремонт на пътния участък ще бъде разрешено без каквото и да е забавяне, но само след вземането на проби от настилката на конкретния пътен участък, категорични са от прокуратурата.

Иначе сред първите разпитани беше пожарникарят от Своге Георги Колев. Той е бил член на държавната комисия, която е приела ремонтирания път край Своге и именно с това са били свързани въпросите към него, както и с последващия контрол на качеството. Колев бе лаконичен пред медиите, той каза, че от гледна точка на пожарната работата по пътя е била свършена перфектно.

Колев каза още, че инцидентът е голяма трагедия, а лекари му споделили, че в целия си дългогодишен стаж не са виждали такова нещо. Самият той също се отзовал на мястото на катастрофата и сподели, че било страшно.

„Трейс Груп Холдинг“: В асфалтовата смес се допуска да има варовиков скален материал

Междувременно изпълнителят на рехабилитацията и ремонта на пътя, на който се случи трагедията – фирмата „Трейс Груп Холд“, излезе с позиция, в която заявява, че в България асфалтовите смеси се изпълняват по европейски стандарти, а едно от изискванията за участие в тръжни процедури е изпълнителите да разполагат със своя акредитирана лаборатория.

Преди два дни регионалният министър Николай Нанков обяви, че резултатите от взетите от настилката проби показват, че тя е с недопустимо качество като в нея имало варовик, а не би следвало да е така, защото той го „полира“. Нанков каза още, че според подадените в АПИ документи материалът отговарял на необходимите стандарти.

По този повод от „Трейс Груп Холдинг“ казват следното: „В България асфалтовите смеси се изпълняват по европейските стандарти, към които има национални приложения БДС ЕN 13108-1 и БДС ЕN 13108-5, а стандартът за скален материал е БДС ЕN 13043. Горепосочените стандарти регламентират влагането на варовикови скални материали под формата на каменно брашно, едър и дребен скален материал. Има рецепти за асфалтови смеси, които се проектират със 100% скален материал, има рецепти, които определят да бъде вложен едър скален материал с коефициент на полиране над 50%“.

Дружеството обяснява, че в България лабораториите не се делят на частни и държавни, а на акредитирани и неакредитирани.

Един от минималните критерии за квалифициране на оферентите в тръжната процедура, за спечелване на проекта е изпълнителят да разполага с лаборатория. В рамките на проекта сме ползвали няколко акредитирани лаборатории“, обясняват от дружеството.

„Трейс“ посочва, че са избрани за изпълнител по проекта „Лот 17–ТRP V/17 Път II–16 „Мездра-Елисейна-Своге-Нови Искър“ по правилата и процедурите на програма „Транзитни пътища V“, на база на международно ратифицирано споразумение за нея, а не по българския закон за обществените поръчки. Те припомнят, че 65% от финансирането, което е на обща стойност от близо 24 милиона евро, е на Европейската инвестиционна банка.

Изпълнител на проекта за трасето, което е малко над 83 км, е ДЗЗД „Трейс Своге“, в което партньори са „Трейс Груп Холд“ АД и „Мегаинвест Холдинг“ АД. Договорът за изпълнение на проекта е сключен по условията на т.нар. Червена книга (FIDIC). „Мегаинвест Холдинг“ заявиха в официално изявление отпреди ден, че не са работили по участъка, където стана катастрофата.

„Трейс“ обясняват ролята на всеки от участниците в проекта – възложител е АПИ, а известната британска инженерингова международна компания  Mott Macdonald е фирмата-инженер, която представлява и гарантира интересите на държавата в процеса.

По правилата на Червената книга FIDIC инженерът администрира договора, контролира работата и упълномощава плащанията, се казва в позицията на „Трейс Груп Холдинг“.

Относно изнесените данни за изпратени до нас писма, изискващи отстраняване на твърдени дефекти на основание на гаранционната ни отговорност като изпълнител – уведомяваме Ви, че когато сме получавали кореспонденция, коректно адресирана, съобразно изискванията на договорните условия по ФИДИК, сме реагирали съобразно предписанията на договора“, така дружеството отговаря на регионалния министър, който преди дни заяви, че „Трейс“ не са реагирали по никакъв начин на уведомленията на АПИ да отстранят дефектите в пътната настилка.

„Трейс Груп Холдинг“ напомня, че е сред малкото в България строителни публични компании, с кристално ясна собственост и капитал на Българската фондова борса (БФБ).

По повод позицията на „Трейс“ министър Николай Нанков за пореден път заяви, че в положената настилка има забранен елемент. Той посочи, че в следващите дни ще се намеси и международна лаборатория, която също да направи изследване на асфалта.

5
Коментирайте

avatar
нови хронологично най-добре оценени
Мистър Джингълс
Мистър Джингълс
30 август 2018 16:00
Гост

Това го прочетох в друга статия и очевидно е така – по този начин сложена мантинелата след бордюра… Бордюрът служи като трамплин. Засилиш ли се извън пътя бордюрът те „подхвърля“ нагоре, за да „прескочиш“ по-лесно и сигурно мантинелата.

Мунчо
Мунчо
30 август 2018 13:40
Гост

Кристално ясната собственост и капитал на Българската фондова борса не са критерии за качествено свършена работа.

Георги
Георги
30 август 2018 13:31
Гост

Как ще ни убедят, че асфалтовите смеси се изпълняват по европейските стандарти?

Възмутен
Възмутен
30 август 2018 13:27
Гост

Май шофьорът ще го отнесе. От „Трейс Груп Холдинг“ са си оплели кошницата всичко да им е изрядно.

Анонимен
Анонимен
30 август 2018 13:23
Гост

Нещо не разбирам. Хем в настилката има варовик, хем според подадените в АПИ документи материалът отговарял на необходимите стандарти!