Една година не стигна на управляващите да изпълнят обещанията си за приемане на нови закони срещу войната по пътищата, въпреки че през това време парламентът намери време да приеме всякакви лобистки промени. За трети път от ноември 2017 г. насам, когато при сблъсък на микробус и камион край Микре загинаха девет души при подобна на съботната екскурзия, транспортният министър Ивайло Московски обещава практически едно и също – коланите да станат задължителни във всички автобуси, а в превозните средства да се монтират видеорегистратори, които да записват обстановката. Същото обеща и след като автомобил удари автобус на магистрала „Тракия“ през април 2018 г. и загинаха шестима души. Същото каза и вчера, този път с подходящо оправдание защо се бавят промените.

„Текстовете са готови от няколко месеца. Можем и в наредба да ги въведем, но ще падне в съда без съответното законово изискване, а и няма европейска директива, която да задължава автобусите да имат колани, ако са по-стари от 2006 г.“, обясни транспортният министър. На вчерашната среща в Министерския съвет се е обсъждало как може да бъде активирана комисията по транспорта в парламента, без да се чака краят на септември или октомври, стана ясно от думите на Московски. От изказването на шефа на комисията Халил Летифов обаче се разбра, че депутатите нямат намерение да прекъсват ваканцията си, за да пришпорват законите. „Дебатът за задължителните колани в автобусите вече е бил предмет на работа на комисията по транспорт. Щом видим такива предложения, ще ги разгледаме в скорошни срокове и ще ги поставим на дебат, за да се намери скорошно решение“, обясни Летифов. Според него това може да е тема на първия блицконтрол след старта на есенната пленарна сесия.

Скорошно приемане на законите обеща и вътрешният министър Валентин Радев, който също говори едно и също след всяка катастрофа. „Знаете, че разделихме закона на три. Говорихме на срещата, че се завършиха обсъжданията в 3-4 големи града, сега ще ускорим този процес“, каза той.

В непрекъснатите промени на парче вече е трудно човек да се ориентира какво се прави законодателно в областта на движението по пътищата – само тази година промените са няколко. Очевидно е обаче, че и съществуващите закони не се изпълняват. От 2007 г. е задължително всички пътници в автобусите и микробусите да използват обезопасителните колани, когато моторните превозни средства са оборудвани с тях. Пътниците обаче масово не забелязват коланите и не знаят, че са длъжни да ги ползват, а шофьорите нито ги предупреждават, нито пък могат да ги принудят да ги сложат.

Въвеждането на повсеместно задължение да се монтират колани и в старите автобуси, отсега е ясно, ще се сблъска отново с възраженията на превозвачите. „Ще се създаде може би напрежение там, където нямат възможност общините или по-слабо населени райони да възложат тази транспортна услуга на такава цена, че превозвачите да могат да купят нови автобуси“, коментира Московски вчера. Но призна, че друг начин няма, защото „не можем да си позволяваме и един човек повече да изгубим“. Разбира се, ще бъде даден гратисен период да се преоборудват дори и тези общини, за които ще е тежко решението, каза транспортният министър.

ОТ АРХИВА

В новия Закон за движение по пътищата ще бъде записано, че автобусите по редовните линии трябва да бъдат задължително оборудвани с колани. Проектът ще бъде пуснат за обществено обсъждане на 23 април.

Ивайло Московски, 13 април, 2018 г. след като шестима загинаха в катастрофа с автобус на магистрала „Тракия“

С наредби в най-кратки срокове – до два месеца, ще се въведе задължение всички превозни средства, които изпълняват обществен превоз, да бъдат оборудвани с колани за всички пътници и видеорегистратори, които да записват обстановката около автобуса.

Ивайло Московски, 19 ноември 2017 г., след като девет души загинаха в катастрофа с малък автобус и камион край Микре

Тази публикация е част от ежедневния преглед на печата на правна тематика

Коментирайте

avatar