Без винетки от 2030 г., ЕК съди България заради пътните такси
Три години страната ни не въвежда евродиректива, според която в цената на пътните такси трябва да са и ековредите
Европейската комисия предаде България на съд, защото три години страната ни не успява да въведе новите правила за пътните такси, свързани с винетките за леките коли и тол таксите за камиони и автобуси.
Евродирективата от 2022 г. изисква таксите за използване на пътищата да отразяват не само разстоянието или времето на пътуване, но и вредите, които превозните средства нанасят на околната среда, като замърсяване на въздуха с въглероден диоксид, шум и задръствания.
Въвеждането на принципа „замърсителят плаща“ и „потребителят плаща“ трябваше да влезе в сила до 25 март 2024 г.
Но България не направи необходимите промени в законодателството, въпреки изпратеното уведомително писмо от Брюксел още преди година, последвано от мотивирано становище.
Страната ни е представила само график пред ЕК за приемане на мерките за въвеждане на евродирективата, но и до днес не го е направила. Поради тази причина ЕК предявява иск пред Съда на Европейския съюз срещу България с искане за налагане на финансови санкции, се казва в съобщението на Еврокомисията.
Подобни действия са предприети и срещу Гърция и Полша, които също не са въвели новите изисквания за пътните такси.
Новите правила
Евродирективата от 2022 г. е важна част от транспортната политика на ЕС и с нея бяха въведени съществени промени.
Принципът „потребителят плаща“ предвижда разходите за пътната инфраструктура да се поемат от участниците в пътното движение, докато принципът „замърсителят плаща“ предвижда, че външните разходи за обществото, свързани със замърсяването на въздуха, шума и задръстванията, се заплащат от замърсителите. На практика това означава, че екологичните автомобили могат да бъдат освободени от плащането на тези такси.
Обхватът на директивата беше разширен и бяха включени леките коли, автобусите и малките тежкотоварни превозни средства.
Така съгласно новите правила пътните такси трябва да включват разходите за вреди от замърсяване на околната среда, шум и задръствания. Тежкотоварните превозни средства трябва да се таксуват според отделяните CO₂ емисии.
До 2030 г. винетките трябва да бъдат постепенно заменени с тол такси по магистралите, за да плащат за изминатото разстояние, а не за период от време както е сега.
Бе трябвало да има и нова такса за справяне с външните разходи, свързани със задръстванията, което бележи значителна промяна към по-всеобхватна и ориентирана към околната среда система за пътно таксуване.
Събраните средства от пътни такси трябва да се инвестират в по-добри пътища и чисти технологии.
Тази публикация е част от ежедневния преглед на печата на правна тематика
Коментирайте