Предложенията на управляващите за личния фалит: ДСИ да са синдици, делата – в районните съдилища

Районните съдилища да разглеждат делата за несъстоятелност на физически лица, а за синдици в производството да могат да се назначават държавни съдебни изпълнители (ДСИ). Това са част от финалните предложения на управляващите за промени в проекта на Закон за несъстоятелност на физически лица (ЗНФЛ).
Те са разработени от екип на Министерството на правосъдието и са внесени в парламента от депутати от трите партии в управляващата коалиция – ГЕРБ, БСП и ИТН (всички предложения виж тук). А министърът на правосъдието Георги Георгиев съобщи, че са получили одобрението на Европейската комисия.
Предложението не окръжните, а районните съдилища да поемат делата за личен фалит не е изненадващо. Тази промяна беше лансирана от министъра още преди месец.
Мотивите, които от МП излагат за нея, са следните: „Районните съдилища са повече на брой и съответно са по-лесно достъпни за гражданите, които няма да се налага да пътуват. По-големият брой съдилища и съдии ще доведе до ускоряване на процеса“.
И отговарят на аргумента за високата натовареност на РС така: „Следва да се отбележи, че както окръжните съдии, така и районните, изтъкват голямата си натовареност и невъзможност да поемат тези допълнителни дела. Но явно е, че двете противоположни желания няма как да бъдат изпълнени. Предпочетено беше функцията да бъде възложена на районните съдилища по посочените съображения, а и поради това, че те наистина ще бъдат допълнително натоварени, но успоредно ще бъдат освободени от част от водените индивидуални искови и заповедни производства, които ще бъдат изместени от несъстоятелността“.
Новост в предложенията на управляващите е ДСИ да могат да бъдат назначавани за синдици по делата за личен фалит. Това ще става, ако в продължение на един месец не може да бъде назначен синдик. Аргументът на министерството е, че ДСИ са ситуирани във всеки районен съд и това ще облекчи взаимодействието със съда и длъжника.
Що се отнася до това, че тази функция се възлага само на държавните, а не и на частните съдебни изпълнители, от ведомството излагат следните мотиви: „Привидната неравнопоставеност с частните съдебни изпълнители се обяснява с това, че те, подобно на синдиците, също имат право на възнаграждение, а това натоварва длъжника с разноски. Освен това, при тях в повечето случаи вече са образувани изпълнителни дела срещу длъжника и той едва ли би могъл да има доверие и да очаква съдействие от ЧСИ. Накрая, ЧСИ би могъл сам да се окаже в положението на кредитор, което законът забранява“.
Друга промяна, която се предлага, е да отпадне изискването длъжникът да има достатъчно имущество, за да осигури погасяване на разноските и поне частично погасяване на задълженията си (пълно погасяване на обезпечените вземания и поне 10% от останалите или, ако няма обезпечени вземания – 30% от всички вземания).
За да се развие производството по несъстоятелност, ще е достатъчно длъжникът да има имущество, годно да покрие само началните разноски. „Така, дори при незначително по размер имущество, се дава възможност производството да се развие или чрез план за погасяване, или чрез осребряване и длъжникът да се освободи от задълженията си“, мотивират се вносителите.
С цел ускоряване на производството се премахват част от функциите на събранието на кредиторите. Отпада възможността то да предлага назначаване на синдик, отпада и фигурата на временния синдик. Синдик или ДСИ ще се назначава директно от съда.
Отпада и правото на събранието на кредиторите да предложи план за погасяване, както и да се предлага и обсъжда повече от един план. „Това право принадлежи основно на длъжника, както и на синдика със съгласие на длъжника, тъй като, за разлика от търговската несъстоятелност, планът съдържа само разсрочване на задълженията и евентуално частично или пълно опрощаване“, посочват от МП.
Съществена промяна е, че споровете относно приетите и неприетите вземания на кредиторите няма да се решават чрез предявяване на отделни установителни искове, а ще се разглеждат от съда по несъстоятелността, в рамките на същото съдебно производство. Решението ще може да бъде обжалвано пред въззивния съд. Според авторите на предложението така не само ще се ускори производството по несъстоятелност, но и ще се намалят натоварването на съдилищата и разноските на участниците в производството.
„С цел бързина и избягване на ненужни съдебни производства е предвидено, че уреденото във внесения проект производство за установяване наличието на предпоставки за погасяване на задълженията се провежда само при спор между длъжника и кредитор. По правило погасяването настъпва по право“, обясняват от МП.
Освен това се предлага да отпадна част от предвидените в първоначалния проект възнаграждения за синдиците, както и изискването за авансово внасяне на разноските от длъжника. Ако дейността на синдик се извършва от държавен съдебен изпълнител, ще се събира само държавна такса, от която длъжникът може да бъде освободен, когато е в тежко икономическо състояние.
От разходите в производството по несъстоятелност отпадат тези за управление на масата на несъстоятелността, поради това че длъжникът няма предприятие, чието управление да изисква разходи.
„Приемането на уредба на частния фалит е важно за защита на правата на гражданите. Законът не предвижда кредитна амнистия, а въвежда процедура за защита на гражданите при ясно определени условия и гаранции, че от него ще се възползват тези, които не са разпилявали своето имущество и полагат усилия да удовлетворят кредиторите си“, коментира министър Георгиев.
22
Коментирайте


Съдия съм в Софийски районен съд. Смятам, че направеното предложение отговаря на действителното натоварване на колегите ми. Същите тези колеги, които имат време за клюки, за безсмислени телефонни разговори по коридорите и за дълги клюкарски седенки в кухнята на четвърти етаж, която е срещу кабинет 448 и в която избрана група районни колеги правят едночасови обяди придружени с бутилка бяло вино на „Братя Минкови“ и много празни приказки по адрес на Градски съд. И колеги, да не сте посмели да се оплаквате, че нямате време за тези дела. Точно ние трябва да ги гледаме. Към Съдийската колегия: при това положение… Покажи целия коментар »

Кой пие вино? Назовете ги поименно.

За пръв път от много години насам политическото лоби на ЧСИ изглежда леко разклатено.

Напротив, доколкото участието на ДСИ ще е алтернативно-само ако не се навие някой от синдиците, та тука всичката пара е в свирката:)))
В малките съдилища ще стане шок и ужас-ДСИ и съдиите по вписванията се заместват взаимно, но ако не могат – замества районния съдия. Та районния съдия ще си гледа делото, ще е синдик по него, ще си пише сам до себе си искания и прочие екзотики:)

Тия управляващи нямат един добър закон. Всичко им е калпаво. Трябва да бъдат изгонени и Борисов, и Пеевски с камъни, а техните престъпни партии унищожени. С това законодателство ще постигнат единствено масови безредици, метеж и бунт срещу престъпната им власт.

Нещата ги виждам така – най-малко 90 % недобросъвестни длъжници, за които процедурата няма да се прилага, а за останалите – дълъг и мъчителен процес…

Колектори, дружества за бързи кредити и други паразити вият на умряло. Идва тесла за тях.

Най-после добри предложения! Дано законът се приеме скоро. Последни сме в ЕС без такъв закон.

Не, че е лошо де, ама май упорито се опитват да намерят работа на безделниците на държавна служба, иначе воят за претоварените районни съдилища е донякъде оправдан и затова силно се надявам, че дигитализацията и разпределянето на заповедните производства ще се осъществи на практика възможно най-скоро.

ДСИ са отличен вариант. И със сигурност са по-добри юристи и по -почтени от ЧСИ. И тази дейност следва да остане в контрола на държавата. Не е за частни ръце.

Г-н Магнитски да е спокоен, правителството заработи.

На ЧСИ не им се отвори парашута, а такова желание имаха

Ще се натегнат още за пътните глоби.

А ВСС опоска съдийските бройки в множество районни съдилища. Евалата

Може да спретнат още някой конкурс за чудо и приказ.

В тази връзка да попитам какво става с централизираното разпределение на заповедните производства? Не трябваше ли вече да работи

Еее, да не пришпорваме нещата…

Скоро, от 01.07.2025г. – се молим на всички заповедни богове….

Леле, районните съдилища ще изпищят

Сега може да се натегнат на ВСС за още пари, както бяха спецовете.

Хаха, не стига, че не знаят какво е несъстоятелност, но и исковете им ги вкарваш в производството, толкова леки дела стават това, направо не за РС, а за 3 курс в ЮФ.
И нито една дума за отговорността на тези, които са раздали необезпечени кредити. В нормалните държави първо те са санкционирани като се намаля задължението от 100 % на 20 %. За остатъка се прилагат ограничения на длъжника. По този начин са санкционирани да не раздават кредити, които няма как да се върнат.