КЗП откри неравноправни клаузи при потребителските кредити на всички банки – даде им 14 дни да се поправят
Комисията за защита на потребителите (КЗП) е проверила договорите за потребителски кредити на всички банки в страната и във всички е открила неравноправни клаузи.
Тя е дала срок от 14 дни на банките сами да преразгледат договорите си за потребителски кредити и да премахнат доброволно клаузите, които нарушават правата на потребителите. КЗП предупреждава, че „има готовност да предприеме действия по завеждането на колективни искове срещу банките, които откажат да изпълнят доброволно препоръките ѝ“.
За всяка от установените нелоялни търговски практики са издадени заповеди за преустановяване на нарушенията. „Едновременно с това на нарушителите предстои да бъдат наложени имуществени санкции за всяко извършено от тях нарушение“, посочват от комисията и приканват всички засегнати граждани да я сигнализират за нарушения.
Основни установени неравноправни клаузи и нелоялни търговски практики в договорите за потребителски кредити на банките са:
- Събиране на непрозрачни такси и комисионни – Включване на забранени от закона такси и комисиони за действия, свързани с усвояване и управление на кредита, както и събиране на такси и комисионни, които не са ясно и точно определени в договора за потребителски кредит.
- Ограничения върху правото на отказ – Задължаване на потребителя да спазва специфични и едностранно наложени от банката процедури, които са незаконосъобразни, за да упражни правото си на отказ.
- Обезпечителни изисквания, нарушаващи граждански права – Въвеждане на клаузи, позволяващи на кредитора достъп до лична собственост (оглед и посещение на място) или правото да налага ограничения върху имуществото на потребителя, дори при незначителни или спорни задължения.
- Нарушение на принципа за уведомяване на потребителя – Липсата на задължения за банките да предоставят ясна предварителна информация за извършени от тях промени в договорните условия, включително на референтни лихвени проценти, чрез трайни носители, което възпрепятства потребителите от своевременно действие.
- Несправедливи условия за предсрочна изискуемост – Възможност за едностранно обявяване на кредита за предсрочно изискуем при незначителни или несъществени нарушения на договора, включително такива, които не застрашават интересите на кредитора.
- Ограничаване на възможността за електронна комуникация – Необосновани задължения към потребителя да комуникира с банката предимно на траен хартиен носител на информация.
10
Коментирайте
Ма банките ни каквито и хората бе
Банковите продукти са пълна трагедия.
Е как да нвма конфликти
Браво брависимо
Не стига, че ни щавят със скъпа храна, сега и по-скъп ток, а заплатите най-ниски в ЕС, но и банките се чудят как да ни унижават
Да се надяваме, че всичко това ще остане в историята
Хайде да видим ще го направят ли
Ако им е по-изгодно просто ще си платят
И те ще
Пак ли тая, ще се направим, че това (популистко) предупреждение не е заплаха за административна „репресия“ и няма връзка с намерението на финансовото министерство да наложи на банките допълнителен данък за свръхпечалби и така закърпи планирания раздут бюджет.
Обикновено подобен танц между държавата и пазителите на парите на хората е по-елегантен и включва морков, но изглежда сега се залага само на тояги.