Президентът Румен Радев отново оспори три изменения в Конституцията, за които през юли Конституционният съд (КС) не успя да събере мнозинство – за новия ред за назначаване на служебен премиер, за парламент, действащ и при служебно правителство и за двойното гражданство на депутатите (пълния текст на искането на държавния глава виж тук).

Преди 5 месеца КС се раздели –  6 на 6 гласа, и така в сила останаха промените в Конституцията в чл. 64, ал. 2, 3 и 4, чл. 65, ал. 1, изр. второ, чл. 99, ал. 5 и чл. 102, ал. 3, т. 3 от Конституцията (повече виж тук).

Сега обаче КС е в нов състав от 11 съдии, четирима от които са назначени от самия Радев – Атанас Семов, Янаки Стоилов, Сашо Пенов и Невин Фети.

Както „Лекс“ писа, решаващият глас за бъдещето на тези промени в Конституцията сега е на встъпилата преди дни като конституционен съдия Галина Тонева.

През юли позицията, че „домовата книга“ не нарушава Конституцията, застъпиха Константин Пенчев, Филип Димитров, Надежда Джелепова, Красимир Влахов, Борислав Белазелков и Десислава Атанасова. Виждането, че те противоречат на основния закон и следва да бъдат обявени за невалидни, беше подкрепено от Павлина Панова, Мариана Карагьозова-Финкова, Таня Райковска, Атанас Семов, Янаки Стоилов и Соня Янкулова.

Съда на 12 ноември напуснаха Константин Пенчев, Филип Димитров, Мариана Карагьозова-Финкова и Таня Райковска, т.е. по двама представители на двата лагера.

Ако никой от „старите“ в КС не промени позицията си, а новите назначени от президента – Пенов и Фети, подкрепят искането му, от гласа на Тонева ще зависи дали промените ще бъдат отменени. Ако тя се присъедини към привържениците на отмяната на „домовата книга“, промяната ще „падне“ със 7:4 гласа, а ако подкрепи другото виждане – отново няма да има решение за нея, защото гласовете ще бъдат 6:5 и тя ще остане в сила (повече виж тук).

В Конституционния съд вече има дело за домовата книга и двойното гражданство на депутатите. То беше е по искане на депутатите от БСП и „Възраждане“ и за докладчик по беше определен Борислав Белазелков.

Една от оспорените от президента промени въвежда правилото, че клетвата на новоизбраните народни представители прекратява пълномощията на предишното НС. С нея беше премахнато саморазпускането на парламента при изтичане на 4-годишния му мандат и се предвиди, че избори за нов парламент се произвеждат не по-късно от един месец преди изтичане на срока на пълномощията на действащия.

Пред КС Радев изтъква, че така се подменя моментът на прякото упълномощаване на народното представителство от титуляра на държавната власт. Като напомня, че неслучайно преди правилото беше, че мандатите на парламента и на народните представители започват да текат от деня на изборите. Сега прекратяването на пълномощията на действащото НС зависи от волеизявленията на 240-имата новоизбрани народни представители.

„Този нов режим сам по себе си обаче не гарантира 4-годишен срок на мандата на действащия парламент. Ако по предишния режим актовете на държавния глава по насрочване на парламентарни избори и свикване на НС бяха последица от изтичане на мандата на НС, сега те стават конститутивен елемент от фактическия състав на срочното прекратяване на пълномощията му. Моментът на свикването става определяем, а не конкретно определен –  не от свикването или от първото заседание ще зависи началото и края на парламента, а от полагането на клетвата. Така постигането на 4-годишната легислатура на НС става „заложник“ на поведението на президента и на самите народни представители“, пише президентът.

Що се отнася до отмяната на изискването депутатите да са само с българско гражданство, Радев заявява, че така „отпада една от най-важните заръки на депутатите на Седмото Велико народно събрание – да бъде пазено  национално и държавно единство“. „Преразглеждане на хипотезите, в които да се прилага или да се отмени ограничението за наличието само на българско гражданство като условие за избиране на народен представител, принадлежи единствено на Велико народно събрание. Не отричам, че тази преценка може да се промени във времето, но тя е част от упражняването на властта в държавата и атрибут на суверенитета, а оттам и нейната промяна може да бъде извършена само от първичната учредителна власт“, пише той.

Що се отнася до новия ред на сформиране на служебно правителство, президентът първо излага следните принципни аргументи:

„Участието на държавния глава при формирането на Министерския съвет стъпва върху неговите интегриращи функции в държавното управление, които се активират по време на кризи. По тази причина, по предходния ред тези функции бяха лимитирани в зависимост от годността на парламента да излъчи кабинет. С изчерпването на тази годност, Конституцията увеличава президентската дискреция, която обаче също е логически подчинена на една легитимна перспектива – да бъде постигнато редовно управление чрез излъчване на правителство от един новоизбран парламент, който не може да бъде отложен във времето“.

Радев заявява, че същественото ограничаване на оперативната му самостоятелност с въвеждането на т. нар. домова книга, от която може да избира служебните министър-председатели, „не просто дебалансира правомощията на конституционно установените органи в процедурата по формиране на правителство, а намалява хоризонтите да бъде постигнато парламентарно разрешение на политическата криза, което има отражение върху същностния континюитет на управлението“. И посочва, че процедурата по съставяне на двете служебни правителства по новия ред е доказала това.

Пред КС президентът изтъква, че измененията в Конституцията са променили статуса на служебното правителство, на президента и на Народното събрание и установените взаимоотношения между тези органи. „На президента са му отнети правомощията да разпуска парламента, както и да определя състава на служебното правителство. Началото на мандата на следващия парламент е поставено в зависимост от процедура по съставяне на служебно правителство, като отговорността за нейното довършване е отвъд волята на оторизираните от суверена органи в парламентарната република – президента и НС. Създават се възможности за неоправдано отлагане на изборите, имайки предвид, че срокът за тяхното провеждане не е в зависимост от конкретно определен в Основния закон момент“, обрисува ситуацията той.

23
Коментирайте

avatar
нови хронологично най-добре оценени
Проскубания бухал
Проскубания бухал
20 ноември 2024 17:42
Гост

Коректен.

Зрител
Зрител
20 ноември 2024 17:15
Гост

Чудесна новина, хайде и последното изпраж.. опс, упражнение на ППДБ по конституционната тематика да изтече в канала.

Анонимен
Анонимен
20 ноември 2024 17:05
Гост

И защо при 6:5 да няма решение, след като законът казва, че решенията се взимат с мнозинство от повече от половината от всички съдии, а в момента всички съдии са единадесет /11/, т.е. 6 е повече от половината?

Анонимен
Анонимен
20 ноември 2024 15:55
Гост

Благодарение на ППДБ и присъдружните им викачи е тази ситуация. Искат правова държава, качествен главен прокурор, а те самите натикват техни хора в КС и гласуват за явно компрометирани хора,партийни играчи, хаха гледайте какво става в САЩ със съдебната система, как има прокурори на Сорос, как повдигаха обвинения на Тръмп – политически, те просто искат това и тук, но за съжаление, нито са компетентни, нито имат легитимност, дано и последната им глупост бъде отменена.

Чочо
Чочо
20 ноември 2024 15:15
Гост

Решението по делото ще определи изхода от тази ситуация.

Zaki
Zaki
20 ноември 2024 15:13
Гост

Съмнява ме някой от „старите“ в КС не промени позицията си,

Анонимен
Анонимен
20 ноември 2024 15:06
Гост

Дано този път на съдиите им говори правото и логиката, а не да им нашепва партийното послушание.

Лозан
Лозан
20 ноември 2024 15:00
Гост

Aбсурдно е депутатите да са с двойно гражданство

Симо
Симо
20 ноември 2024 15:03
Гост

A, защото нашите като не са, много вършат работа.

Анонимен
Анонимен
20 ноември 2024 14:54
Гост

Пак глупости

Хинчев
Хинчев
20 ноември 2024 14:54
Гост

Занимавай се с пеевски, не с конституцията

Ники
Ники
20 ноември 2024 15:04
Гост

A, те с Бойко са недосегаеми.

Очаквано
Очаквано
20 ноември 2024 14:54
Гост

Радев си иска Гълъб Донев с Боташ и Копринков…

А служебните правителства трябва да бъдат ограничени в действията си за да не създава Радев прецеденти, каквито дори Първанов „Гоце“ не си позволи.

п.с. Има от днес интервю на Павлина Панова за КС в Епицентър. Твърди, че върху съдиите в КС няма натиск. Големият „натиск“ върху тези съдии е в техния генезис. Точно както при Семов, дето щеше да уволнява Борисов.

Йорданов
Йорданов
20 ноември 2024 14:53
Гост

Изцяло популизъм

Чичи
Чичи
20 ноември 2024 14:53
Гост

Като не са с двойно гражданство да си гарантираме тоталитаризъм? Щото в момента много кадърни българи вече имат двойно гражданство от това, че преди 20-30 г. са родени в западна Европа или САЩ. И знаят как да помогнат на държавата ни. Ма това няма да вклю0ва кремълски тъпири, като Радев

Bobi
Bobi
20 ноември 2024 14:51
Гост

Аха. Да не са с двойно гражданство та да се хяресаме на плоскоземците и антиваксърите псевдо патриоти

Анонимен
Анонимен
20 ноември 2024 14:50
Гост

Тоя е луд за връзване. Про кремълски измекяр

Анонимен
Анонимен
20 ноември 2024 14:50
Гост

Вижда ПР възможност и гледа да се възползва

Анонимен
Анонимен
20 ноември 2024 14:50
Гост

Какво значение има дали са с двойно гражданство

хмм
хмм
20 ноември 2024 14:54
Гост

Някои от тях са се клели във вярност на други държави и продължават да има задължения към тях. Конфликт на интереси, а може би и на права. И е по-голяма вероятността да са вербуване. Не че такава липса, ако са само бълг. граждани. Има „стари“ решения на КС относно двойното гражданство.

Анонимен
Анонимен
20 ноември 2024 15:08
Гост

Те някои в прав текст заявиха, че чакат одобрение на действията им от „посолството“, за кефа на тукашния яко разписал се посолствен трол остава и в КРБ да беше прието, че назначенията се правят директно от там.

Анонимен
Анонимен
20 ноември 2024 14:49
Гост

Колко пъти ще ги сезират за едно и също нещо? Докато се намерят седем съдии да угодят на гнусния зелен чорап да си развява байряка ли?

Анонимен
Анонимен
20 ноември 2024 14:49
Гост

Стига с това двойно гражданство бе