Съдиите в Мексико вече няма да се назначават, а ще бъдат избирани пряко от народа, като това важи и за върховните магистрати. Реформата, срещу която работещите в съдебната власт протестираха, е факт, след като промените в Конституцията бяха публикувани в мексиканския държавен вестник, предаде Ройтерс.

Те са важна законодателна победа в последните седмици от мандата на президента Андрес Мануел Лопес Обрадор, който често влизаше в конфликти със съдиите и ги определяше като корумпирани. Според него реформата ще служи на интересите на обикновените граждани, пише БТА.

Критиците му обаче са категорични, че прекият избор на магистратите ще сложи край на политическата независимост на съдебната система и ще подкопае доверието на инвеститорите.

Промените бяха подкрепени от Лопес Обрадор и одобрени от неговите съюзници в Конгреса и мнозинството от законодателните органи на щатите по-рано този месец. Лопес Обрадор подписа декрета за публикуването на реформата, докато седи до своята наследничка Клаудия Шейнбаум, показва запис, публикуван в социалните мрежи.

Публикуването на конституционните промени в Държавен вестник означава начало на процеса на подготовка за първите избори за федерални съдии, включително на съдии от Върховния съд, които ще се произведат през юни следващата година, отбелязва Ройтерс.

Мащабната съдебна реформа в Мексико предвижда до 2027 г. всички съдии в страната да бъдат избрани след общонародно гласуване, а още през юни следващата година по този начин трябва да бъдат излъчени 11-те върховни съдии.

Промените ще се случат на няколко етапа – през 2025 г. трябва да бъдат избрани половината от всички магистрати в Мексико, като вакантните длъжности трябва да бъдат попълнени също след пряко гласуване от народа. А до 2027 г. всички длъжности в съдебната система трябва да бъдат заети от избрани от хората магистрати.

Новоизбраната президентка на Мексико Клаудия Шейнбаум, която ще встъпи в длъжност през октомври и също е от партията МОРЕНА, защити идеите на отиващия си президент Андрес Мануел Лопес Обрадор, като заяви, че е съгласна с предложенията. Показателно е предложението изборът на върховни съдии да е измежду кандидати, номинирани от правителството.

В последните месеци хиляди съдии и съдебни служители протестираха срещу промените, като против тях се изказа и американският посланик в Мексико Кен Салазар, който сподели, че прекият избор на магистрати заплашва мексиканската демокрация, както и жизненоважните търговски отношения със САЩ.

38
Коментирайте

avatar
нови хронологично най-добре оценени
Eric
Eric
14 ноември 2024 7:29
Гост

I really happy found this website eventually. Really informative and inoperative, Thanks for the post and effort! Please keep sharing more such blog. Also feel free to visit may web page check this link Mobile App Development.

Анонимен
Анонимен
17 септември 2024 18:57
Гост

„Изборът на върховни съдии ще е измежду кандидати, номинирани от правителството“. Без коментар.

Анонимен
Анонимен
17 септември 2024 12:18
Гост

Няма нищо лошо да участваме в процедурите като население. Няма гаранция в административните структури – там няма критерии.

Поне на местно ниво е полезно това – може би за малки населени места.

В София – не виждам смисъл.

При всички положения е хубаво да има ценз – непрекъснато съдиите правят грешки, спъват се в материята и са ненужни в повечето случаи.

Съдия от Шоплука
Съдия от Шоплука
16 септември 2024 22:19
Гост

Има много анализи защо едни държави се развиват , а други дълбаят дъното . Като цяло причината е една – прост народ , слаба държава . Важи за арабския свят , Иран , голяма част от Африка , Афганистан , Филипини , Бангладеш и почти цялата Латинска Америка. Последната има огромен потенциал , но поредица от безумни управления на левичари и комунисти съсипаха Куба /перлата на Карибите/ , Венесуела /най-богата на нефт в света/ , Аржентина /някога гонеше по развитие САЩ/ , Бразилия , Никарагуа /действа още другарят Ортега/ и пр. и пр. И сега от кого ще вземаме пример….от… Покажи целия коментар »

Аноним
Аноним
16 септември 2024 18:26
Гост

Съдията не е народен представител, нито друг политик, а експертен служител. Населението няма как да оцени експертните му качества.
Да се избират съдии е направо официално да оставим мафията да си ги назначава. Защото изборите са манипулативно и фалшиво начинание.

Geleto
Geleto
16 септември 2024 17:35
Гост

Добре, бе, хора, как точно си го представяте? Съдията е по-близо до чиновника, отколкото до политика. Съдията Х от Енския районен съд на десетата година от службата си разбира, че трябва, за да запази работата си, да участва на избори. Какво му трябва- политическа и/или финансова подкрепа. Ако го изберат, познайте колко ще е независим и дали този, който плаща, ще забрави да поръча музиката? Ако е сам съдията Х, какво ще прави? Ще обикаля и ще лепи плакати по стълбовете ли? Това е толкова очевидно, че не мога да си представя как не може да бъде разбрано!!!

ала бала
ала бала
16 септември 2024 15:55
Гост

Така трябва и в България – ССБ може да финансира и притиска съдии, но няма как да го правим с цял народ – неизгодно е.Затова тукашните соросоиди са против

1111111
1111111
16 септември 2024 15:42
Гост

Местните олигарси, ще си избират съдии с пари за кампания и купен вот. На върховно и апелативно ниво Бойко, Кирчо, Делян и Доган по същия начин, ще си избират съдии.

Анонимен
Анонимен
16 септември 2024 15:06
Гост

Явно е било нетърпимо там положението, тук в България също е странна ситуацията.

Смешко
Смешко
16 септември 2024 15:05
Гост

„Съдиите в Мексико…“

Е то и Станишев пита „народа“ дали да се развива атомна енергия. Едва додрапаха до 20-сетина процента да мине „референдума“ му.

А в Мексико и Венецуела става точно това, което иска и Слави. Той само ги следва. Избор на съдии, Мадурки, при това задължителни, ала-бала с пРезидента И.Т.Н.

Анонимен
Анонимен
16 септември 2024 14:10
Гост

По добре пряко от Народа, отколкото от ссб и американските креатури

не е ясно кое е добро в случая
не е ясно кое е добро в случая
16 септември 2024 13:57
Гост

Народните представители ги избира народът. И глей кво е.

Анонимен
Анонимен
16 септември 2024 14:03
Гост

Не е така..народът избира партии

Един
Един
16 септември 2024 15:14
Гост

„Народът“ избира партийни листи. Не по-различно от цветните бюлетини на бай Тошо. Просто сега партиите са повече от цветовете на дъгата. А монополът върху листите не се е променил нито на йота.

„Мажоритарността“, вкарана от Мая, е повече от същото – гласуваш с „преференция“ пак за избраните от ЦК на Партията…

Истината е в мажоритарни избори за народни представители. Само така ще се премахне монопола на ЦК-тата върху листите. Само така избраните ще са народни представители, а не дУпетати.

Анонимен
Анонимен
16 септември 2024 12:37
Гост

При нас ВСС ги назначава по напълно обективни и безпристрастни критерии. Гражданите не трябва да се месят в неща, от които не разбират.

Хари
Хари
16 септември 2024 12:44
Гост

Tочно това ВСС ли е обективно и безпристрастно?

Скуби Бу
Скуби Бу
16 септември 2024 12:58
Гост

Такова обективно и безпристрастно „животно“ в държавата, в която всичко е на принципа „роднина-милиционер-роднина-милиционер“, никога не е имало, няма и скоро няма и да има… било то ВСС или който и да било от другите държавни органи. 🙂

Олег
Олег
16 септември 2024 12:24
Гост

Не мисля, че това ще е в ущърб на политическата независимост на съдебната системa.

Анонимен
Анонимен
16 септември 2024 11:58
Гост

Ще ми се и тук да можеше. Ма народа е апатичен

Чулев
Чулев
16 септември 2024 11:57
Гост

Браво на престъпно Мексико

Проскубания бухал
Проскубания бухал
16 септември 2024 11:57
Гост

И все пак го направиха въпреки основателните възражения за див популизъм при назначенията, а за тези, които държат на легитимност при вземането на съдебните решения, можеше просто да пробват първо с въвеждането на участието на съдебни заседатели, гражданска квота или нещо подобно за повече публичност на процеса, ама не превърнаха магистратите в политици, което е абсолютно несъвместимо с функциите им на арбитри подчинени единствено на закона и правото.

Дина
Дина
16 септември 2024 11:57
Гост

Ми така щеше да е добре да е и тук. А не свинчо и Бойко да ги слагат

Скуби Бу
Скуби Бу
16 септември 2024 12:25
Гост

И защо си мислиш, че с избори няма пак те да ги слагат, както слагат себе си в парламента?! За да не ги слагат те, просто някой трябва да ги сложи тях в затвора. Но понеже тези, дето трябва да ги сложат в затвора, те са си ги сложили, няма кой да ги сложи в затвора. Т. е. получава се един омагьосан кръг, от който излизане няма. Единствен вариант е народът да си отвори очите и да се вдигне, за да ги измете от властта. После всичко трябва да започне отначало пак на кръглата маса….

Кукуригу
Кукуригу
16 септември 2024 14:01
Гост

Само кат’ напишеш „трябва в затвора“ и „народът да се вдигне“, и вече събираш лайкове и възторзи.

Скуби Бу
Скуби Бу
16 септември 2024 15:07
Гост

Мога да добавя и „конфискация на всичко откраднато“… 🙂 Не е въпросът да събирам лайкове и възторзи, а хората да се събудят от дълбокия сън и апатията, която ги е обзела, и заедно да се отървем от подобни паразити. Но не знам дали отново можем да си върнем енергията от 90-те години, след всички излъгани мечти и надежди…

Кукуригу
Кукуригу
16 септември 2024 23:23
Гост

Никъде не казвам, че е въпросът да събираш лайкове и възторзи, а че публиката, а сигурно и ти самият, се кефи на определен вид общи приказки, празни, макар и дръзновени фрази.

Скуби Бу
Скуби Бу
17 септември 2024 1:25
Гост

Виж сега, много е „яко“ някой, да си седи отстрани, да гледа сеир и само да мрънка и да критикува другите, като обрана попадия – „публиката, а сигурно и ти самият, се кефи на определен вид общи приказки, празни, макар и дръзновени фрази.“ Вземи сега ти кажи някоя конкретна, пълна и не толкова дръзновена фраза за това как може да се оправи положението в държавата, че аз да те покритикувам тогава… За разлика от теб, а и от много други сеирджии, през 90-те години съм участвал в доста митинги и протести, включително и в баталните сцени пред парламента през зимата… Покажи целия коментар »

Кукуригу
Кукуригу
17 септември 2024 9:31
Гост

Че аз точно на призивите „народът да се вдигне на протест му в майката“ се смея.
Къде казвам, че искам да давам рецепти? Рецептата е всеки да си гледа добросъвестно и кадърно работата, амбиции да знам чудодеен начин да се приложи на практика, нямам. Ако бунтовете работеха, очевидно най-размирните държави щяха да цъфнат и вържат.
Едно от предложенията ми е да се глобява за внушения от типа на „бунт му е майката“, „всичко е мафия“ и „нищо не става от тая територия“, всъщност и за употреба на самата дума „територия“ мечтая да се глобява. 😉 Съгласен ли си с рецептата ми?

Скуби Бу
Скуби Бу
17 септември 2024 11:23
Гост

Те това е въпросът – не даваш решение на проблемите, а когато някой друг се опитва да го прави, по стар български обичай – мрънкаш и критикуваш… 🙂 „Рецептата е всеки да си гледа добросъвестно и кадърно работата…“ – имаше едни философи-утописти, които ги учехме някога в училище… 🙂 В случая се получава така, че докато едни си гледаме добросъвестно и кадърно работата – умните умуват, други ограбват народа и държавата – лудите лудуват, вече 35 години и краят му се не вижда… С рецепта тип „покорна главичка, сабя я не сече“, очевидно, няма как да съм съгласен. 🙂 Това… Покажи целия коментар »

Анонимен
Анонимен
16 септември 2024 12:28
Гост

Ако тука беше така, Свинчо и Боко щяха да ги наредят от горе до долу. Сега поне гражданските отделения са в много висока степен безпристрастни. Да не би да забравихте, че народните представители се избират пряко от народа, а Свинчо и Боко управляват от 20 години?

Самуил
Самуил
16 септември 2024 12:37
Гост

A сега да могат да си слагат техни хора, като купуват гласове.

Дина
Дина
16 септември 2024 11:56
Гост

По-голяма престъпност има и се налага

Анонимен
Анонимен
16 септември 2024 11:54
Гост

Там понеже са по-луди от тука

Анонимен
Анонимен
16 септември 2024 11:54
Гост

Тук няма да стане

Нончев
Нончев
16 септември 2024 11:53
Гост

Там има повече демокрация от тук а

Хари
Хари
16 септември 2024 12:39
Гост

Ta тук има демокрация само на думи.

Милчева
Милчева
16 септември 2024 11:53
Гост

Така е по-справеедливо

Полимерска
Полимерска
16 септември 2024 11:53
Гост

Браво