Близо 1,3 млн. годишни финансови отчети (ГФО) стоят необработени в Агенцията по вписванията, като някои са от 2016 г. Това съобщи пред депутатите от правната комисия изпълнителният ѝ директор Габриела Козарева.

„Дори от днес да не постъпи нито един нов ГФО, обработката им ще отнеме години“, каза тя и обясни, че 120 длъжностни лица по регистрацията (ДЛР) просто няма как да се справят с този огромен обем.

Повод да изнесе тези данни беше обсъждането на първо четене на промени в Закона за търговския регистър и регистъра на юридическите лица с нестопанска цел (ЗТРРЮЛНС). Както „Лекс“ писа, с него се предлага от 2022 г. подаването на ГФО да стане безплатно. В момента всяка фирма и юридическо лице с нестопанска цел плаща такса от 40 лв. за вписване на отчета или 20 лв., ако подаде заявлението по електронен път.

Голямата промяна обаче е свързана с отпадането на изискването малките и средни фирми да подават заедно с годишния си финансов отчет (ГФО) покани за общо събрание или протоколи за провеждането му, с които сега се изисква да докажат, че той действително е приет. Вместо това, ще попълват декларация, с която да удостоверят това обстоятелство.

Отпадането на изискването за представяне на всички тези документи се прави с промени в Наредбата за водене, съхраняване и достъп до търговския регистър и до регистъра на юридическите лица с нестопанска цел, които вървят ръка за ръка с измененията в ЗТРРЮЛНС (повече за тях виж тук).

Идеята е още през тази кампания за подаване на финансовите отчети, която започна в началото на годината и трябва да приключи до 30 юни 2020 г., ГФО на малките и средни фирми да не бъдат придружавани от покани за общо събрание или протоколи за провеждането му.

С измененията в закона, които днес правната комисия прие на първо четене, пък се урежда, че и за вече подадените отчети, които са придружени от тези документи, ДЛР няма да ги проверяват, а ще следят само, че са придружени от декларация за вярност на заявените в тях обстоятелства.

По изчисления на АВ тази промяна ще доведе до двойно по-бързо обявяване на финансовите отчети (по норматив едно ДЛР обработва по 60 ГФО на ден).

Притеснения как ще се отрази на сигурността на оборота отпадането на проверката за действителното провеждане на общо събрание, на което е одобрен отчетът, изрази Крум Зарков от БСП. Той възрази и срещу скоростното обсъждане на промените в ЗТРРЮЛНЦ – само три дни, след като бяха внесени в парламента, тъй като материята е сложна.

„Финансовият отчет не се одитира от общото събрание, а просто се приема като резултат. Това, което гарантира, че посоченото в него отговаря на истината, е подписът на одитора“, отговори директорката на АВ. Тя определи като напълно излишна проверката на покани, обявления и протоколи от събрания, която сега извършват ДЛР. „Отговорността за верността на заявените обстоятелства е на заявителя. Но сега вместо обявяването на финансовите отчети да отнема минути, отнема часове, изискват се документи, дават се указания, а това е напълно излишно“, каза Козарева на депутатите.

Крум Зарков обаче заяви, че опасенията му не са били разсеяни и в отговор думата взе министърът на правосъдието Данаил Кирилов. „Общи са ни притесненията със Зарков, но ме успокоява това, че търговците възприемат това изменения положително. Освен това има и друг сериозен аргумент – колкото бързо бъдат обявени отчетите, т.е. информацията за финансовото положение на дружеството излезе на светло, толкова по-добре. Толкова по-бързо засегнатите ще могат да осъществят правата си“, каза Кирилов.

Явно целта е да свалим отговорността от длъжностните лица по регистрацията, коментира Зарков. Но Димитър Лазаров от ГЕРБ възрази, че и сега те не могат да удостоверят, че написаното в отчета е истина, че подписите под него са действителни и т.н. Отговорността за това е на заявителя, подчерта той.

Пред правната комисия промените в ЗТРРЮЛНЦ  бяха подкрепени от Министерството на финансите, Националния институт на правосъдието и Националната агенция за приходите, като беше изтъкнато, че те са приветствани и от четирите най-големи работодателски организации. Основната цел на измененията е след 2022 г. фирмите да подават отчетите си само в Агенцията по вписванията, а не и в НСИ, и в НАП. По време на дискусията в комисията обаче стана ясно, че все още няма яснота дали след като това се случи, кампанията за подаването им отново ще е до 30 юни, или ще бъде въведен друг срок, тъй като данните от тях например са необходими по-рано на статистиката.

 

22
Коментирайте

avatar
нови хронологично най-добре оценени
Анти за чиновничките в регистъра
Анти за чиновничките в регистъра
07 март 2020 8:32
Гост

ТР е само регистратор и пибличен прозорец на волята ма тътговвкия субвкт и неговият управомощена предствител . Идеята му е да е публичен .т. Е. Всеки да може да го следи ! Следователно чиновниците ми трябва следят за срокове, обрците от заявленията да са верните , таксите , необходимите документи да са налице и др. Процесулани изисквания !!! НЕ Е РАБОТА на чиновничките да тълкуват и правораздават и да се произнасят по съществото на документите ! Те са само регистратори . В областта на търгоскотомправомотгорноста на турговеца предполага че той има нужните познания опит и т. Н . ДС си… Покажи целия коментар »

Анти за чиновничките в регистъра
Анти за чиновничките в регистъра
07 март 2020 8:18
Гост

Тази посока и промяна трябва да се разшири и за всички други документи , които се подават в ТР , а не само за отчетите !!! Трябва да не се допуска повече чиновничкиъе в ЪР да се произнасят върху актовете на Търговциъе и техните заявители ! Това трябва да правят съдиите и то търговските !!!! Нека се спре с правния брак както успяха да натворят чиновничките в ТР и да не творят ново право с нова практика , която е натрупан за десителетия от съдиите във фирмените отделения и ТК на ВКС.

Анти за чиновничките в регистъра
Анти за чиновничките в регистъра
07 март 2020 8:11
Гост

Промяната е положителна и правилна ! Най- сетне и ГЕРБ да направят нещо , макар и да не разбират точно какво е ! Посоката е също правилна !!!!! Не е работата на чиновниците с ниски правни познания в ТР да се упражняват на тема общи събрания и покани ! Чиновниците допуската редица грешки и безумия които забавят обороти и нарушават правата на Субектите . Те са там да отразят – регистрират волята на субекта, който си носи отговорност за верността на заявеното . А пък който иска да оспорва има правото да го направи в съд пред съдиите !!!! Не… Покажи целия коментар »

Пич
Пич
04 март 2020 18:12
Гост

И като са необработени отчетите, какво страшно се е случило? Животът не е спрял, нито търговския оборот.

зевс олимпийски
зевс олимпийски
04 март 2020 18:14
Гост

Отива по дяволите публичността. Тази информация гарантира сигурността на оборота

Анонимен
Анонимен
04 март 2020 18:18
Гост

Не е съвсем така, защото поне държавата има тези данни. А ако си гражданин или фирма, какъв точно ти е интересът да гледаш финансови отчети, освен ако не си журналист или искаш да видиш конкурента/клиента как е.

юрисконсулт
юрисконсулт
05 март 2020 16:06
Гост

Ако е до публичността, съвсем спокойно можеш да си видиш информацията от файла на финансовия отчет, прикачен към висящото заявление за вписване. Почти всички в бизнеса вече имат електронни подписи или сертификат от АВ, за да видиш съдържанието на необявения още отчет. А сигурността на оборота отиде в небитието със самото създаване на регистъра в този му вид – от окръжните съдии по места, със съответни познания и опит в материята, които се предполага и да поназнайваха фирмите кой кой е и какво се случва в региона, тези вписвания отидоха в едни държавни чиновници, на които, който дойде началник им… Покажи целия коментар »

Предприемач
Предприемач
04 март 2020 18:10
Гост

Пък аз си мислех, че облекченията за бизнеса се правят в негов интерес и идват от светла правна мисъл, пък то какво било… Нищо, важното е работата да върви.

Анонимен
Анонимен
04 март 2020 18:08
Гост

Зарков, споко, бе и сега общото събрание е пълна проформа, да не говорим за покани и т.н. глупости. Промяната наистина е положителна.

Davidov
Davidov
04 март 2020 17:39
Гост

Данаил Кирилов не става и за продавач в месарски магазин. Извинете, но това не е нормално. Там някой да заеме някакъв пост. Същата работа, като президента Чехльо

ала бала
ала бала
04 март 2020 17:38
Гост

ква е тази бутафорна държава – 1 300 000 фирми? ми че то няма толкова трудово заети,колкото фирми

Някой си
Някой си
04 март 2020 18:20
Гост

Това са отчети с натрупване в последните три години, не са точно брой фирми.

ала бала
ала бала
04 март 2020 18:27
Гост

абе не е така – за тази година е, имам познати в ТР

Fernandinho
Fernandinho
04 март 2020 17:38
Гост

Ами каквото и да говорим сме бавноразвиваща се страна. Нормално ли е такъв обем да е необработен? Това е безумие. Стига вече. Трябва някаква организация да има. Така сме в много отрасли в държавата. Здравеопазване, образование…зациклила работа.

Дияна
Дияна
04 март 2020 17:36
Гост

Ами дано се случат тези промени, защото не е нормално такъв обем информация да не се обработва. Още сме си аналогова държава, не цифрова.

Василева
Василева
04 март 2020 17:35
Гост

Полека-лека ще настигнем западните страни в много отношения и най-вече говоря за държавния апарат и работата му. Обаче когато ги стигнем, то ние ще стигнем стандарта им от 2020, а те ще са вече в 2080-та година.

Нан. Малинкова
Нан. Малинкова
04 март 2020 17:33
Гост

Не искам да говоря за хората на база на впечатления от телевизията или примерно от това, което съм чувал за някого, но мисля, че този правосъден министър е пълен бушон/кашон. Имам чувството и че не може да говори нормално. Бай Ставри от плод и зеленчука на центъра на Димитровград може да върши същата работа.

N.M Masov
N.M Masov
04 март 2020 17:31
Гост

Хубаво е, че се коментират промени, които да улеснят хората. Да се надяваме, че няма да си остане само с обсъждането.

Манова
Манова
04 март 2020 17:30
Гост

Хайде сега да дадат едни пари на IT сектора да им измисли програми и платформи да им улесни работата. Защото голяма частна фирма не си позволява такива зацикляния и следователно изоставане в обработката. Вижте мобилните оператори примерно. И те обслужват редица клиенти

Филипа
Филипа
04 март 2020 17:29
Гост

Време е държавните структори да се модернизират. Как няма да има над милион необработени при положение, че нито хората могат да се справят, нито е измислена програма да им помага.

Вероника
Вероника
05 март 2020 9:43
Гост

Защо нямаше забавяне до 2016?

Петя
Петя
05 март 2020 13:36
Гост

Защото до тогава се обработваха с извънреден труд- всяка събота и неделя ДЛР работех само ГФО и успяваха до края на годината да ги изчистват. Обаче на държавата й се досвидя да плаща извънреден труд и това е резултата.