Законопроект
Ще се носи отговорност за вреди от злоупотреба с жалби срещу обществени поръчки
Да се сложи край на тенденциозното и необосновано обжалване на обществени поръчки. С този мотив осем депутати от ГЕРБ, начело с председателя на правната комисия Данаил Кирилов, внесоха промени в Закона за обществените поръчки (ЗОП).
За целта първо се отменя третата алинея на чл. 198, която дава право на всеки заинтересован кандидат или участник да обжалва решението за класиране на участниците в конкурса.
Освен това се създава нова разпоредба (чл.196а), която предвижда: „Участващите в производството страни и техните представители са длъжни да упражняват предоставените им процесуални права добросъвестно. Отговорността за вреди при недобросъвестно им упражняване се реализира по общия исков ред”.
Вносителите обясняват, че целта на тази нова норма е да бъдат преодолени неблагоприятните тенденции за неоснователно обжалване на някои големи поръчки. „В част от тези случаи от жалбите или от изхода на производството пред КЗК е видно, че единственият резултат, който се постига е значително забавяне във времето на провеждането на процедурите и съответно възлагането на поръчките. При тях се пораждат основателни съмнения за злоупотреба с правото на обжалване. Това би могло да доведе до реално увреждане интересите на възложителя от своевременно изпълнение на договорите и усвояването на средства от европейските фондове“, пише в мотивите към законопроекта.
След като предвиждат задължение за добросъвестно упражняване на процесуалните права, авторите на законопроекта уреждат и отговорност за причинени вреди, когато е налице злоупотреба с правото на обжалване. „Търсенето на отговорността може да се реализира след приключване на обжалването, по общия исков ред. Разпоредбата е аналогична на тази по чл. 3 от ГПК. Предложена е систематично в началото на главата за обжалването, за да се прилага към производството пред двата органа“, обясняват вносителите в мотивите.
Освен това се правят серия от промени, с които въвеждат нови изисквания към реквизитите и съдържанието на жалбата.
Първо в нея задължително трябва да бъде посочен и уникалният номер на поръчката в Регистъра на обществените поръчки (РОП). „Това ще позволи при свързване на регистрите на Агенцията за обществените поръчки ОП и КЗК да се проследява чрез РОП дали конкретна обществена поръчка е обжалвана и съответно – развитието на производството по обжалването“, обясняват депутатите.
По-съществената промяна в чл. 199 ЗОП е свързана с изискванията за съдържанието на жалбата. Предлага се въвеждане на задължение жалбоподателят да обоснове и да докаже качеството си на заинтересовано лице. Като отново се посочва, че това е мярка срещу злоупотреба с правото на обжалване.
Жалбоподателят се задължава да посочи в жалбата си обстоятелствата, на които основава качеството си на заинтересовано лице и изчерпателно и конкретно да посочи всички възражения и основанията за тях, както и исканията си.
„Целта е да се преодолее подаването на бланкетни жалби срещу решенията на възложителите, включително такива срещу избора на изпълнител, в които се твърди най-общо несъответствие с всички изисквания на възложителя по отношение на останалите участници в процедурата. Това задължава КЗК да разглежда по същество цялото решение на възложителя. В някои случаи се стига до проверка на всички действия на комисията за оценка на офертите, което значително забавя във времето разглеждането на спора по същество. Допълнително се създават затруднения за защитата на възложителя, тъй като не се твърдят конкретни нарушения, по които той да подготви своята защита“, са мотивите за тази промяна.
Освен това изрично се урежда и прилагане на документи за представителната власт на жалбоподателя, когато жалбата се подава чрез представител.
Проектът предлага чл. 203, ал. 3 от ЗОП да придобие следната редакция: „Когато с жалбата е поискана временната мярка по ал. 1, процедурата за възлагане на обществена поръчка спира от уведомяване на възложителя за образуване на производство от Комисията за защита на конкуренцията до влизане в сила на:
- определението, с което се оставя без уважение искането за временна мярка, или
- решението по жалбата, ако е наложена временната мярка“.
Това предложението, посочват вносителите, цели да преодолее негативните последици от необосновано спиране на процедурата, когато жалбата се окаже нередовна. „Съгласно изменението процедурата ще спира едва след образуване на производството пред КЗК. Така се преодоляват нередовните жалби, при които процедурите спират принудително за около 15-20 дни, докато евентуално КЗК образува производство. Очаква се значително да намалеят случаите на неоснователно спрени процедури, тъй като по обща статистика тези жалби са около 1/3 от всички подавани“, пише още в мотивите.
Освен това (с изменение на чл. 205, ал. 7) се урежда, че производството във Върховния административен съд срещу определенията на КЗК по допускане на предварително изпълнение е касационно.
8
Коментирайте
Желю Желев.
Фашизмът.
В началото фашизмът е красив – аутобани, разни работи и след това става вече уродливо.
Това е грубо стесняване на правата на изобщо всички – то така се слага началото на всякакви злоупотреби.
Да видим дали ще спрат дотук.
Едва ли – едва ли.
И как точно се определя, че обжалването е неоснователно?
Ориентират се на къде духа вятъра.
Тоя ЗОП колкото и да го променят все ще има вратички за нагласени обществени поръчки.
Естествено-взимаш твой човек за изпълнител.
razbiram ideiata, ama absh taka li – s ogranichavane na prava?
Това вече е екзотика…
Преди 2-3дни станах свидетел на такава нагласена поръчка…бяха избрали такива параметри на които от навярно 20000 възможни модела отговарят определени 2 на определен вносител у нас.Поръчката е определена за 1млн лв. Събират се оферти, като на изготвилия проектозаданието е повече от ясно, че няма как да спечели фирма различна от оф. вносител и представител на изделието.