Шофьорът на катастрофиралия край Своге автобус е бил изписан тази сутрин от болница „Царица Йоанна“ и е откаран в ареста на Националната следствена служба. Очаква се утре Григор Григоров да бъде изправен пред Софийския окръжен съд, който ще разгледа искането на прокуратурата за взимане на постоянна мярка за неотклонение „задържане под стража“.

Вчера прокуратурата му повдигна обвинение за това, че при управление на автобуса в Своге, е нарушил правилата за движение, като превишил ограничението на скоростта от 40 км/ч и по непредпазливост причинил смъртта на 17 души, както и телесни повреди на други 21 човека.

Разследването бе поето от НСлС като следователи иззеха документация от МРРБ, Агенция „Пътна инфраструктура“, Агенция „Автомобилна администрация“ и фирмата, която е ремонтирала пътния участък – „Трейс Своге“.

Причината за катастрофата още не е ясна, като освен действията на шофьора, прокуратурата проверява превозвача и качеството на пътната настилка.

По информация на БНР днес полиция и разследващи са влезли в офиса на фирма „Мегаинвест холд“ в Дупница, която е партньор на „Трейс груп холд“ в проекта за рехабилитация на пътя в Искърското дефиле. Изпълнител е бил консорциумът „Трейс Своге“, в който „Трейс“ участва с 60%, а „Мегаинвест холд“ – с 40 на сто.

Вчера пред „Капитал“ собственикът на „Мегаинвест холд“ Цветан Цветанов поясни, че дружеството е работило по рехабилитацията на участъка край Елисейна и не е отговаряло за този при Своге. „Нямам нищо общо с ремонта край Своге, не мога да коментирам качеството на пътната настилка там“, каза той.

По-рано днес областният управител на Софийска област Илиан Тодоров поиска разширяване на правомощията на областните управители при поддържането на пътната мрежа. На пресконференция той отправи критики към работата на Агенция „Пътна инфраструктура“ (АПИ), която в момента отговаря за пътищата.

Тодоров припомни, че със заповед на Бойко Борисов от 2011 г. всички структури в областите са длъжни да дават тримесечни отчети за извършената си дейност. До момента той е получил само един. „За съжаление в България в топлите си кресла стоят едни самозабравили се хора, анонимни чиновници, експерти по „нищоправене“, които си позволяват да нарушават заповедите на министър-председателя“, заяви областният управител на Софийска област.

Изследване показало: асфалтът в района на катастрофата е некачествен

В късния следобед регионалният министър Николай Нанков обяви, че асфалтът в участъка на катастрофата е бил с недопустимо качество. Твърдението му се базира на резултатите от пробите, взети след инцидента, а днес вече бяха готови.

Те са показали, че асфалтът съдържа варовик, който има свойствата да се полира при употреба. Този материал е недопустим за слагане в износващата част на асфалта, съгласно нормативните изисквания, стана ясно още от думите на Нанков.

Пробите от настилката са изследвани от частна лаборатория в Стара Загора, където е и седалището на фирмата „Трейс“, която е ремонтирала пътя през лятото на 2014 година. Същата година дружеството е информирало Агенцията „Пътна инфраструктура“ за състава на асфалта. А според документите, които са подавани към АПИ, материалът е съответствал на необходимите стандарти.

Едва през 2016 г. държавна комисия от експерти е приела пътя без нито една забележка като през тези две години той е бил в движение.

Становището на АПИ за пътната настилка е предадено в Националната следствена служба, посочи Нанков.

След сигналите на полицията в Своге за зачестилите катастрофи и дебнещите опасности заради пътната настилка, АПИ е отправила общо седем уведомления до фирмата да отстрани дефектите. Но това така и не се е случило. От думите на Николай Нанков стана ясно, че това е прецедент – досега не е имало случай, в който дружество да откаже да отстрани нередности по пътя в гаранционния срок, който изтича през декември.

Вчера управителният съвет на АПИ е взел решение за ремонтиране за своя сметка на участъците с дефекти. Единствено районът, в който стана катастрофата, няма да бъде поправян, докато тече следствието.

5
Коментирайте

avatar
нови хронологично най-добре оценени
Възмутен
Възмутен
28 август 2018 14:48
Гост

Много ми хареса коментара на Илиан Тодоров за експертите по „нищоправене“. Защото благодарение на тези хора България оглави класацията по жертви от ПТП-та в ЕС.

Анонимен
Анонимен
28 август 2018 14:46
Гост

АПИ както винаги е проспала. Тя по принцип отговаря за пътищата, но не взема мерки за поддъжката им.

Минувач
Минувач
28 август 2018 14:55
Гост

Точно за този случай АПИ многократно е апелирала към фирмата строител да си оправи проблемния участък, защото е в гаранция.

Бебов
Бебов
28 август 2018 14:33
Гост

Причината за катастрофата е ясна- бездействие на цялата държава, всички институции. На прокуратурата на Делян Пеевски и трябва виновен.

Георги
Георги
28 август 2018 15:19
Гост

По принцип на самия Пеевски по рождение му „трябва“ и той си го взима. А сега както винаги ще го отнесе някой нещастник, който ще понесе отговорността.