Още шестима отиват на съд за катастрофата край Своге, при която загинаха 20 души
Още шестима души отиват на съд за катастрофата край Своге, при която преди две години загинаха 20 души след преобръщане на автобус. Това са шофьорът на рейса Григор Григоров и петима души, имащи отношение към ремонта на въпросния участък край Своге.
През октомври м.г. прокуратурата внесе в съда обвинителен акт срещу бившите шефове на aгенция „Пътна инфраструктура“ (АПИ) Светослав Глосов и Дончо Атанасов, които са обвинени в престъпление по служба, защото не са предприели мерки за ремонт на пътя.
Сега окръжната прокуратура в София прати на съд изпълнителния директор на „Трейс Своге“ Бисер Иванов, служителите на фирмата С. Трифонов (началник на асфалтовата база в Костинброд), И. Иванов (технически ръководител на проекта), С. Попниколова (шеф на дирекция „Управление на проекти, финансирани с кредитни инвестиции“ в АПИ) и М.Т., който е инженер и член на екипа за строителен надзор на фирмата „Пътконсулт 2000“, на която е била възложена дейност по строителен надзор при ремонт на пътя. Те са обвинени за причиняване на смърт по непредпазливост на повече от едно лице и на телесни повреди на други при катастрофата, извършено при независимо съпричиняване заедно с шофьора на автобуса Григор Григоров.
Той на свой ред е обвинен за това, че на 25 август 2018 г. при управление на превозно средство е причинил смъртта на 20 души и телесни повреди на други 10 вследствие на катастрофа.
От събраните доказателства става ясно и как е станал инцидентът.
При движението си в зоната на десен завой по двупосочно двулентово платно, чиято настилка била мокра, автобусът е навлязъл в насрещното движение и се ударил първо в „Нисан Примера“, а после в „Ситроен Берлинго“. В резултат на сблъсъците автобусът напуснал пътното платно, ударил се в еластичната ограда (мантинелата), преминал е през нея и е навлязъл в страничния скат. При спускането си по него рейсът се преобърнал на дясната си страна и спрял в дерето.
От прокуратурата обясняват, че автобусът се е движил с 53.5 км/ч, а с тази скорост шофьорът не е имал възможност при мократа асфалтова настилка да завие без да навлезе в насрещната пътна лента. Това би било възможно само ако водачът беше спазил максимално допустимата скорост от 40 км/ч.
От друга страна, пътната настилка също е допринесла за тежката катастрофа, казват от прокуратурата. Това е така заради значително намаления коефициент на сцепление между гумите и асфалта, което се дължи на лошото му качество и най-вече на незадоволителната му грапавост.
Пътят е трябвало да бъде от асфалтова смес с едър натрошен камък с коефициент на полируемост не по-малко от 50. Експертизата обаче установила, че, вместо камък, в асфалта има натрошен варовик, а коефициентът на ускорено полиране е 28. От държавното обвинение изтъкват, че липсата на едър скален материал води до това да не се създаде добър скелет на асфалтовия пласт и податливост за образуване на коловози и недобро сцепление между гумите на автомобила и пътната настилка. Това състояние на участъка от пътя в района на местопроизшествието се явява в причинно-следствена връзка с настъпилия тежък резултат, е заключението на експертите.
Освен това се оказва, че и огражденията на пътя не са според изискванията. Той е трябвало да бъде обезопасен със стоманени предпазни огради с висока способност на задържане. Вместо това, била сложена мантинела. А дори и тя не е била предвидена за поставяне в проектната документация за ремонта. Установено е, че еластичната предпазна ограда не би могла да задържи автобуса върху пътя.
От прокуратурата поясняват, че материалите по делото са събрани в 277 тома, разпитани са над 100 свидетели, има и заключения на 24 вещи лица.
104-ма са конституирани в качеството на пострадали, част от които в момента са в чужбина. Предявяването на материалите на страните е продължило месеци наред.
16
Коментирайте
Към смъртта… Жалка история.
Голяма трагедия!
Много са бавни
Нищо ново под слънцето.
Само в България може една фирма да остави хора да загинат, защото не си е свършила работата и после пак да си реализира големи проекти
Тази фирма Е България.
Значи, като вземете да се чудите как да опазите начланиците на голяма компания и се чудите как да го изкарате да го отнесат малките хора…
Освен това се оказва, че и огражденията на пътя не са според изискванията. Той е трябвало да бъде обезопасен със стоманени предпазни огради с висока способност на задържане.
За това кой е виновен? Не е ТРЕЙС понеже не им е казано явно. Те сами не могат да се сетят. Ама глупости
И тук се работи страшно бързо по установяване на виновните
Класика
В жанра.
Не знам дали някога ще се разбере цялата истина за случилото се.
А демек ТРЕЙС нямат никаква вина, така ли излиза?
Изненадваш ли се? Класическата герберска група. Големите по върховете нямат вина, а вина имат някакви поставени лица надолу по веригата. ТРЕЙС са се справили брилянтно.
Бе да ви светна, че те и в Сърбия и Украйна оперират тия, та може и да не са толкова балами. ГЕРБ надали им е единствен работодател. Разбира се няма лошо да си в добри отношения с управлението де. Но надали са толкова гъсти и със сръбското правителство и с украинското.
От икономии на материали…