Още шестима души отиват на съд за катастрофата край Своге, при която преди две години загинаха 20 души след преобръщане на автобус. Това са шофьорът на рейса Григор Григоров и петима души, имащи отношение към ремонта на въпросния участък край Своге.

През октомври м.г. прокуратурата внесе в съда обвинителен акт срещу бившите шефове на aгенция „Пътна инфраструктура“ (АПИ) Светослав Глосов и Дончо Атанасов, които са обвинени в престъпление по служба, защото не са предприели мерки за ремонт на пътя.

Сега окръжната прокуратура в София прати на съд изпълнителния директор на „Трейс Своге“ Бисер Иванов, служителите на фирмата С. Трифонов (началник на асфалтовата база в Костинброд), И. Иванов (технически ръководител на проекта), С. Попниколова (шеф на дирекция „Управление на проекти, финансирани с кредитни инвестиции“ в АПИ) и М.Т., който е инженер и член на екипа за строителен надзор на фирмата „Пътконсулт 2000“, на която е била възложена дейност по строителен надзор при ремонт на пътя. Те са обвинени за причиняване на смърт по непредпазливост на повече от едно лице и на телесни повреди на други при катастрофата, извършено при независимо съпричиняване заедно с шофьора на автобуса Григор Григоров.

Той на свой ред е обвинен за това, че на 25 август 2018 г. при управление на превозно средство е причинил  смъртта на 20 души и телесни повреди на други 10 вследствие на катастрофа.

От събраните доказателства става ясно и как е станал инцидентът.

При движението си в зоната на десен завой по двупосочно двулентово платно, чиято настилка била мокра, автобусът е навлязъл в насрещното движение и се ударил първо в „Нисан Примера“, а после в „Ситроен Берлинго“. В резултат на сблъсъците автобусът напуснал пътното платно, ударил се в еластичната ограда (мантинелата), преминал е през нея и е навлязъл в страничния скат. При спускането си по него рейсът се преобърнал на дясната си страна и спрял в дерето.

От прокуратурата обясняват, че автобусът се е движил с 53.5 км/ч, а с тази скорост шофьорът не е имал възможност при мократа асфалтова настилка да завие без да навлезе в насрещната пътна лента. Това би било възможно само ако водачът беше спазил максимално допустимата скорост от 40 км/ч.

От друга страна, пътната настилка също е допринесла за тежката катастрофа, казват от прокуратурата. Това е така заради значително намаления коефициент на сцепление между гумите и асфалта, което се дължи на лошото му качество и най-вече на незадоволителната му грапавост.

Пътят е трябвало да бъде от асфалтова смес с едър натрошен камък с коефициент на полируемост не по-малко от 50. Експертизата обаче установила, че, вместо камък, в асфалта има натрошен варовик, а коефициентът на ускорено полиране е 28. От държавното обвинение изтъкват, че липсата на едър скален материал води до това да не се създаде добър скелет на асфалтовия пласт и податливост за образуване на коловози и недобро сцепление между гумите на автомобила и пътната настилка. Това състояние на участъка от пътя в района на местопроизшествието се явява в причинно-следствена връзка с настъпилия тежък резултат, е заключението на експертите.

Освен това се оказва, че и огражденията на пътя не са според изискванията. Той е трябвало да бъде обезопасен със стоманени предпазни огради с висока способност на задържане. Вместо това, била сложена мантинела. А дори и тя не е била предвидена за поставяне в проектната документация за ремонта. Установено е, че еластичната предпазна ограда не би могла да задържи автобуса върху пътя.

От прокуратурата поясняват, че материалите по делото са събрани в 277 тома, разпитани са над 100 свидетели, има и заключения на 24 вещи лица.

104-ма са конституирани в качеството на пострадали, част от които в момента са в чужбина. Предявяването на материалите на страните е продължило месеци наред.

16
Коментирайте

avatar
нови хронологично най-добре оценени
Хриси
Хриси
02 февруари 2021 14:08
Гост

От икономии на материали…

Били
Били
02 февруари 2021 14:08
Гост

Към смъртта… Жалка история.

Михаил
Михаил
02 февруари 2021 14:07
Гост

Голяма трагедия!

Серафим
Серафим
01 февруари 2021 18:06
Гост

Много са бавни

Ники
Ники
02 февруари 2021 14:06
Гост

Нищо ново под слънцето.

Анонимен
Анонимен
01 февруари 2021 18:06
Гост

Само в България може една фирма да остави хора да загинат, защото не си е свършила работата и после пак да си реализира големи проекти

Анонимен
Анонимен
02 февруари 2021 10:18
Гост

Тази фирма Е България.

Анонимен
Анонимен
01 февруари 2021 18:05
Гост

Значи, като вземете да се чудите как да опазите начланиците на голяма компания и се чудите как да го изкарате да го отнесат малките хора…

Каменов
Каменов
01 февруари 2021 18:05
Гост

Освен това се оказва, че и огражденията на пътя не са според изискванията. Той е трябвало да бъде обезопасен със стоманени предпазни огради с висока способност на задържане.

За това кой е виновен? Не е ТРЕЙС понеже не им е казано явно. Те сами не могат да се сетят. Ама глупости

Nenov
Nenov
01 февруари 2021 18:01
Гост

И тук се работи страшно бързо по установяване на виновните

Емилиева
Емилиева
01 февруари 2021 18:01
Гост

Класика

Мики
Мики
02 февруари 2021 14:06
Гост

В жанра.

Englishman
Englishman
01 февруари 2021 17:12
Гост

Не знам дали някога ще се разбере цялата истина за случилото се.

Анонимен
Анонимен
01 февруари 2021 17:12
Гост

А демек ТРЕЙС нямат никаква вина, така ли излиза?

Попев
Попев
01 февруари 2021 17:13
Гост

Изненадваш ли се? Класическата герберска група. Големите по върховете нямат вина, а вина имат някакви поставени лица надолу по веригата. ТРЕЙС са се справили брилянтно.

waistermajn
waistermajn
01 февруари 2021 17:14
Гост

Бе да ви светна, че те и в Сърбия и Украйна оперират тия, та може и да не са толкова балами. ГЕРБ надали им е единствен работодател. Разбира се няма лошо да си в добри отношения с управлението де. Но надали са толкова гъсти и със сръбското правителство и с украинското.