Потребителят може да върне матрак, купен от интернет, дори ако е отстранил защитната му опаковка след доставката. Както и при дрехите, може да се приеме, че търговецът е в състояние да възстанови продажбената му годност чрез почистване или дезинфекция, без да наруши здравните или хигиенните изисквания. Това заяви Съдът на Европейския съюз по казус на германец, на когото отказали да приемат обратно матрак за близо 1095 евро, който си поръчал онлайн.

Саша Ледовски поръчал матрака от германската фирма за онлайн продажби Slewo, но го връща преди да изтекат 14 дни, но отстранява защитното фолио, в което е бил опакован. Когато си иска парите обратно, от фирмата му казва, че той няма право да откаже стоката. Причината, която изтъкват е, че Директивата за правата на потребителите изключва правото на отказ, когато става дума за „запечатани стоки, които не могат да бъдат върнати поради съображения, свързани със защитата на здравето, или по хигиенни причини и които са разпечатани след доставката им“.

Делото стига до Федералния върховен съд на Германия, който сезира съда в Люксембург с питане дали матраците попадат в изключенията по директивата.

С решение от днес СЕС заявява, че това не е така и ако потребителят махне защитното фолио на матрак, купен по интернет, това не е пречка да го върне.

„Целта на правото на отказ е да защити потребителя в особения случай на продажбата от разстояние, при който той няма възможност да види стоката преди сключването на договора. Ето защо това право е предназначено да компенсира неблагоприятното положение на потребителя при договорите от разстояние, като му предостави подходящ срок за размисъл, през който той да има възможност да прегледа и да изпита придобитата стока в степента, в която това е необходимо, за да се увери в естеството, характеристиките и доброто ѝ функциониране“, припомня съдът в решението си.

Като посочва, че стоки като матраците не губят гаранцията си от здравна или хигиенна гледна точка, щом потребителят разпечата опаковката и няма пречка отново да бъдат пуснати в продажба. „Макар потенциално да е бил използван, такъв матрак не се явява само поради това окончателно негоден за нова употреба от трето лице или за ново пускане в продажба. В това отношение е достатъчно например да се припомни, че в хотелите един и същ матрак служи на поредица от клиенти, че съществува пазар на употребявани матраци и че е възможно основно почистване на използваните матраци. От друга страна, от гледна точка на правото на отказ матракът може да се приравни на дреха – категория стоки, за която Директивата изрично предвижда възможност да се връщат след пробването им“, заявява СЕС.

И обяснява, че както при дрехите, така и при матраците, има пряк контакт на стоката с човешкото тяло и може да се презумира, че след връщането им от потребителя търговецът ще е в състояние чрез почистване или дезинфекция да възстанови годността им за нова употреба.

Съдът обаче подчертава, че според директивата потребителят отговаря за всяко евентуално намаляване на стойността на стоката, причинено от боравене с нея, различно от необходимото, за да се установят естеството, характеристиките и доброто функциониране на стоката, без обаче да губи правото си на отказ.

3
Коментирайте

avatar
нови хронологично най-добре оценени
Анонимен
Анонимен
27 март 2019 12:27
Гост

Правилно решение. Най-важно е да бъдат защитени правата на потребителите.

Анонимен
Анонимен
27 март 2019 12:25
Гост

Какво ми дават пример с хотелите. Там спиш за няколко нощи, а кой ще иска да плаща стока, която вече е разопакована. От къде да му знам на тоя акъла. Може и да е пробвал матрака за няколко вечери.

Анонимен
Анонимен
27 март 2019 12:22
Гост

До там води некоректността в on-line търговията. Клиентът си е напълно прав. Но за дрехите въобще не съм съгласен