Проект на наредба предвижда
Съдебните заседатели да се командироват и да попълват декларация за конфликт на интереси
Възможност за командироване на съдебните заседатели в други съдилища, изискване за попълване на декларация за конфликт на интереси, премахване на ограничението от участие в съдебни заседания до 60 дни на година, въвеждането на единен образец на заявление за кандидатстване, прецизиране на разпоредбите за дейностите на съдебните заседатели, за които им се дължи възнаграждение. Това са част от предложенията за промени в наредбата за съдебните заседатели, чиито проект е публикуван за обществено обсъждане от Висшия съдебен съвет (ВСС).
Целта на предлаганите изменения е привличането на обществото и осигуряване на участието му правораздаването, въвеждането на ясни и актуални етични принципи и правила за поведение на съдебните заседатели, както и унифицирано деклариране на наличието/липсата на конфликт на интереси, се казва в мотивите към проекта.
„Към настоящия момент има сериозен недостиг на кандидати за съдебни заседатели, което застрашава възможността за нормално и ефективно осъществяване на правораздавателната дейност по определени наказателни дела. Причините за недостиг на съдебни заседатели имат комплексен характер и се дължат на фактори от демографско, икономическо, социално и законодателно естество, за преодоляването на които са необходими промени в действащата нормативна уредба. Нужно е създаването на механизми, които, от една страна, да подпомогнат и насърчат кандидатите за съдебни заседатели, а от друга да премахнат ненужните ограничения при изпълнение на функциите им. Демографската криза и променящите се обществени отношения изискват създаването на гъвкава нормативна регламентация, която да подсигури нормалното функциониране на правораздавателната дейност в страната“, пише още в мотивите.
Именно заради проблемите с недостига на съдебни заседатели, в наредбата е предвидената възможност за тяхното командироване. Авторите предлагат създаването на нова разпоредба, която да гласи следното: „При недостиг на съдебни заседатели в някой съд от района на окръжния съд, в рамките на който съдебен заседател е избран да изпълнява функциите си, последният може да бъде командирован с негово съгласие за участие в определени дела в друг съд от същия район при спазване разпоредбите на ЗСВ“.
В допълнение се предлага и да отпадне ограничението заседател да участва в съдебни заседания най-много до 60 дни за година.
В тази връзка, както и заради разнородната практика на съдилищата при определянето на възнагражденията на съдебните заседатели, в проекта се прецизират текстовете за заплащането. Предвидено е да им бъдат възстановявани разходите за транспорт и настаняване, които са направили във връзка с участието им в съдебни заседания, както и при изпълнение на други техни задължения, свързани с упражняването на функциите им. Ще им се възстановяват и парите, които са изхарчили за ползването на обществен транспорт, включително и при командироване, при пътуване от местоживеенето или местоработата им до сградата на съда и обратно. По изключение, когато обстоятелствата го изискват, ще си „връщат“ и разходите за гориво, направени при използването на автомобилите им по правила, възприети за изплащане на пътни разходи в съответния съд. На съдебните заседатели, които живеят извън населеното място на съда, в който упражняват функциите си, при необходимост от нощуване, се възстановяват разходи за настаняване, по реда на Наредбата за командировките в страната ред, пише още в проекта.
Още няколко разпоредби, свързани със заплащането на съдебните заседатели, се прецизират. Предвижда се чл. 24, ал. 2 от наредбата да гласи следното: „Възнаграждение се дължи за участие в открити и закрити съдебни заседания, в т.ч. и при отлагане на заседанието, за участие в тайно съвещание за постановяване на присъда и за извършване на други дейности, свързани с упражняване на функциите им и свързаните с тях задължения, за които не се съставя протокол“.
Променя се и чл. 25, ал. 2 като се предвижда заплащането за съдебни заседания да се определя от часа, за който заседанието е насрочено до отразения в протокола час на неговото приключване, а не както е сега съобразно часовете, отразени в протокола.
Друга новост в проекта е въвеждането на единен образец на заявление за кандидатстване за съдебен заседател. То ще се подава в съответния общински съвет. Той от своя страна ще изслушва кандидатите, спазвайки насоки, предвидени в Методически указания за провеждане на събеседване с желаещите да станат съдебни заседатели, приети от Пленума на ВСС.
Предвидено е още при встъпването в длъжност, при промяна на обстоятелствата и в края на мандата си съдебните заседатели да попълват декларация за конфликт на интереси.
„Макар понастоящем разпоредбите на НПК, ЗСВ и Наредба № 7 да въвеждат принципни правила, насочени към осигуряване на обективност в наказателния процес, липсва изрична регламентация, която да задължи съдебните заседатели да декларират изрично липсата на конфликт на интереси по делата, в които участват“, се казва в мотивите към проекта.
Избраните съдебни заседатели ще се вписват в Единен електронен регистър на съдебните заседатели, който ще се създаде и води от ВСС.
В проекта се предлага актуализиране на етичните принципи и правила за поведение за заседателите. Запазват се сегашните – законност, независимост и обективност, безпристрастност, конфиденциалност, справедливост и компетентност и др., но някои от тях са допълнени с например забрана заседателите да носят политически, идеологически или религиозни символи или сравними атрибути, както и да не допускат контакти и създаване на лични отношения със страните по делото, които биха породили основателни съмнения за безпристрастността им.
Въвежда се нов принцип – „Комуникативни и социални умения“, който въвежда следните правила за поведение за съдебните заседатели: да проявяват толерантност и да се отнасят с уважение към участниците в процеса и към служителите, като зачитат правата и достойнството на личността; да аргументират позицията си по подходящ и разбираем начин; да контролират емоциите си и да не реагират прибързано и необмислено в конфликтни ситуации.
Освен това заседателите трябва да и социално отговорни, защото изпълняват гражданския си дълг, което способства за повишаването на доверието в съдебната власт.
Общественото обсъждане на проекта е до 12 август.
23
Коментирайте
През 2012 г. някой умници във ВСС създадоха наредба за съдебните заседатели да се заплаща на същите по 5 лв. на час реално заседателно време. Наредбата на ВСС беше в противовес, тъй като тогава Наредба за съдебни заседатели се правеше само от Министерство на правосъдието. Получи се отлив от съдебни заседатели и това продължава и до днес. Тези които пишат, че съдебните заседатели СА ненужни в правораздаването то нека внесат предложение за това.
Какви проблеми ще се решат!? Никакви. Тези хора само взимат пари, без подготовка, без отговорност. Защо тогава ги хрантути системата? Това са политически обвързани и обременени хора, а съдиите са деполитизирани. И още и още аргументи, за да се освободи процеса от тези паразити, които имат равен глас със съдиите, но без всякаква отговорност. А елате да ги видите, ако трябва да пишат особено мнение и колко трябва да ги чакаш. Става още по-забавно ако съдията трябва да пише особено мнение на тези двама заседатели. Страшно е положението. Премахнете съдебните заседатели, веднага!!! Съдът не е Министерство на социалните грижи и… Покажи целия коментар »
Ще има и Единен електронен регистър на съдебните заседатели, който ще се създаде и води от ВСС.
Това не ме навежда на добри мисли. 🙂 Като им зная всички системи н ВСС.
Проблемите с недостига на съдебни заседатели надали ще се решат скоро.
При това заплащане…
Дано да приемат тези промени в наредбата за съдебните заседатели.
Съдебни заседатели не са нужни на процеса. С нищо не допринасят за справедлив, правилен и обоснован съдебен акт. Тези в СРС са страшно нагли и безотговорни, някой уж забравят за заседания, други губят интерес по някое време, трети излизат в отпуск и отиват при децата в чужбина. Само се харчат пари и се поражда нуждата от резервни заседатели. Да не говорим, че някой заспиват по време на заседание, просят пари с искане за изкуствено завишаване на времето, а какви далавери с пътните правят …
По време на процеса забелязах един съдебен заседател да кима и заспал. Възрастен мъж, който беше приблизително на същата възраст като съдията и не беше в разцвета на силите си, определено тъпчеше обувката му; можеше да го почувстваш. Вмъкнахте го и първия приятел на съдията words from letters
Те повечето са на такава пределна възраст.
В практиката съм виждал съдебен заседател да задремва по време на процеса. Един дядко, то и г-н съдията не беше в първа младост, горе-долу на една възраст със заседателя, явно го настъпваше по обувката, та се усещаше. Пръв приятел на съдията и си го вмъкнал
Изобщо да се премахнат от процеса. Никому не са нужни, а и просто формално участват в него. Понякога и спъват процеса. Да не говорим, че ги избират по партийни, приятелски и роднински линии.
Евала!
Аз добро от съдебен заседател не съм видяла
Браво! Смислено е
Добри са предлаганите изменения
🫠👏🏻
Трябва да има по-голяма цедка на качествата на съдебния заседател
Добра идея е създаването електронен регистър на съдебните заседатели
В някаи съдилища действително има недостиг
До 12 август значи
Супер! Сега остава да спрат и да дремят по време на заседанията
When will it be specifically addressed? So how long do you think it will take to be resolved? https://cookieclicker3.com