Студенти предлагат: Да има единен приемен изпит за „Право“ за всички университети
Да има единен изпит за прием по специалност „Право“ в университетите у нас. Това е едно от предложенията, които са дали представители на организации на студенти от юридически факултети у нас на среща с министъра на правосъдието Надежда Йорданова и заместника ѝ Борислав Ганчев. На нея са били обсъдени актуалното състояние на юридическото образование и необходимите промени в единните държавни изисквания за обучението по специалността „Право“. На срещата е присъствал и преподавателят по право в Юридическия факултет на СУ „Св. Климент Охридски“ доц. д-р Христо Христев.
Студентите са предложили още засилване на практическата подготовка, включително чрез решаване на казуси, симулативни процеси и подготовка на юридически документи, актуализиране на учебната програма.
Поставен е и въпросът за диференциране на обучението по право чрез въвеждане на бакалавърска степен, както и за необходимостта от промени в действащата уредба на юридическото образование с оглед ефективното прилагане на правото на ЕС, на Европейската конвенция за правата на човека и др.
„Министерството на правосъдието има амбиция да изработи модерна нормативна уредба, която да отговори на обществените отношения в 21 век, членството ни в ЕС и в Съвета на Европа“, е казала министър Йорданова. Тя е споделила, че работната група, по изготвяне на проект на изменение на нормативната уредба за единните държавни изисквания за придобиване на висше образование по специалност „Право“ и професионална квалификация „Юрист“, е максимално отворена за дебат с представители на всички университети, студенти и професионалните общности.
Зам.-министърът на правосъдието Борислав Ганчев на свой ред е отбелязал, че до този момент 1700 студенти и наскоро завършили юристи са се включили в анкетата, публикувана на сайта на правосъдното ведомство, за актуалното състояние на юридическото образование и необходимите промени в неговата уредба.
Надежда Йорданова е уверила присъстващите, че екипът ѝ ще подготви проект на актуализирана нормативна уредба, която ще бъде подложена на широко обществено обсъждане.
30
Коментирайте
И понеже след тази новина забелязвам из форуми и социалки, че пак се заформя вечният спор за нивото на различните факултети, пак се цитира Вълчев какво бил казал за високото ниво на СУ и т.н., позволете ми, през камбанарията на завършил СУ с успех от следването – 5.73 и държавни – 6.00, съвсем откровено да ви кажа, че няма АБСОЛЮТНО НИКАКВО значение кой факултет от деветте в страната ще завършите. Защо? Защото и деветте факултета (може би ще изключа от общоговоренето свободните, по етични причини) предоставят всичко необходимо като побутване, за да може да вземете нещата в свои ръце и… Покажи целия коментар »
Аз пък завърших ЮФ на СУ през 2014 г. Не си давах зор, обшият ми успех от следването е 4.30, а от държавните изпити – 4.33, то понеже майка ми е прокурор в Добрич, баща ми юрисконсулт и исках просто да завършва, да държа дипломата си по „Право“ в ръка….Е, но доста убедително се представих на адвокатския изпит после. Иначе съм доволен от преподавателите, подчертавам – ЛЕКТОРИТЕ. Асистентите хич ги нямаше: преповтаряне на лекцията на семинарните упражнения. Но с моя любим асистент от следването ми Капка Георгиева, си останахме и до днес близки приятели
Вие не сте завършил СУ. Вие дори не се занимавате реално и ежедневно с право. Иначе никога нямаше да напишете този пост.
Да, трудно е за средностатистическия възпитаник на СУ, възпитаван с елитарна пропаганда още от първата лекция по ОТП, да приеме, че е възможно някой, завършил този университет, да е обективен, вместо самохвалец , но явно има и такива във вашите редици – не сте всички еднакви.
Най-смешно е като започнете да ревете като малки деца, че на конкурсите за мл. магистрати ви измествали хора от други факултети, защото имали „нереално“ висок успех от диплома.
Завърших ЮФ на СУ през 86-та година. Някои от сегашните преподаватели в ЮФ – професори – ми бяха асистенти като например – Димитър Токушев, Димитър Костов, Дончо Хрусанов и др. Обучението беше на везни – при едни преподаватели – взискателно, при други – лежерно. В спомените ми като взискателни и даващи всичко от себе си, за да научат младия юрист бяха – проф. Фани Милкова – ИБДП, проф. Михайлов – Наказателно право, проф. Витали Таджер – Гражданско право (обща част), акад. Стефан Павлов – Наказателен процес, проф. Живко Сталев – Граждански процес, проф. Борис Спасов – Конституционно право, проф. Ерзарих… Покажи целия коментар »
Да се даде възможност студентите да се дипломират с разработване на „Дипломна работа“ върху определен проблем. Няма смисъл да ги тормозят по всички правни отрасли. Едни са добри по гражданско право, други във финансовото, трети в наказателното, четвърти в процеса, не може всички да са еднакво подготвени във всички правни области. Така че въвеждането на дипломна работа, примерно избират си научно-приложен проблем от правната област, в която са добри и го развиват в рамките на 200 – 300 страници, и го защитават пред комисия от преподаватели и практици.
Амиии, правилно е! Аз примерно бях добър в публичноправната област – административно право и процес, финансово и данъчно право. Единствената ми 6-ца на държавния изпит. По гражданскоправни ми поставиха тройка по милост и то защото съм им бил симпатичен. По наказателноправни науки ме беше изпитвал Стойнов и ми писа пак три по милост, защото поне му казах, че има обща и особена част в наказателното право и тъй. Няма смисъл да ги мъчат с тия държавни щуротии
Става, но с декларация, че няма да практикуват другите две области, по които знанията им не са проверени (освен на семестриалния изпит, който може да го е провел и някой асистент).
Сегашното правителство не разполага с капацитет за подобни реформи!
Трябва да има или държавни изпити или за юридическа правоспособност. Няма никаква логика от втория изпит. Сегашните Адвокати дали ще могат да решат теста или казусите на т.н. Изпит за юридическа правоспособност? И ако случайно не вземеш и 3-я път изпита за юридическа правоспособност, защото се случва на всеки, трябва да си хвърлиш дипломата ли? Колко стажанти пишат Искови молби и жалби, чиракувайки, само защото нямат още заветната юридическа правоспособност? Това е абсурда.
Студенти предлагат:Да се влиза по специалност „Право“ с вдигане на ръка.
Няма нужда от юридическо образование. Вижте Кирчо колко е добър- интервюта,вместо разпит, данни, вместо доказателства, предварителни условия за качествено правосъдие- само ако стане неговата, инак саботаж.
Аз виждам нещата така: За юридическата правоспособност като етап, има два варианта: 1. Напълно да отпадне, защото няма никакъв смисъл да се прави повторение на държавните изпити – в момента този изпит няма никакъв досег с нормативната идея (в наредбата) за него, а именно проверка на практически знания, каквито уж стажант-юристът трябва да е придобил по време на стажа. Пари на вятъра за хората от провинцията и разходка през една седмица за явяване пред великото министерство. 2. Да се направи в изцяло нов формат, с проверка на практическите знания, НО след проведен един истински, систематично структуриран по дейности и направрениа… Покажи целия коментар »
Промени трябват в държавните изпити по специалността и всички да бъдат равно изпитвани по едни и същи критерии от едни и същи комисии, без значение от кой университет са. А не оценка 3 от държавен в единия университет да е равна на оценка 6 от държавен в друг. Но това като цяло не е угодно, заради това промени там не се предлагат. Ситото в края на обучението е много важно.
Да видим проекта на актуализирана нормативна уредба.
Хубаво е да им се чуе мнението. Не всички са заспали лигльовци, които гледат само мекото на хляба.
Ами освен да се надяваме, че тази среща ще донесе някакви благоприятни резултати, друго не ни остава.
Абе истината е, че трябва да се премахне корупцията още на ниво гимназия. Защото аз учих в гимназия, в която трябваше да се влезе с рисуване след 7-ми клас. Графика. Ами имах съученици, които разбрах след няколко месеца преподаване на графика в 8-ми клас, че те не могат да рисуват. Беше ми доста странно как са влезли, защото бях ходил на курсове педи приемнтите изпити след 7-ми клас и мога да кажа, че преподаваха много добре в същата тази гимназия в Иван Вазов и хората можеха да си вземат после изпита. Но имах съученици, които хал хабер си нямаха от… Покажи целия коментар »
Уви това е картинката на много места. Родителите изкарват пари и са готови да „помагат“ на децата си по предмети, с които не могат да се справят или не искат. Защото те щели да станат прависти или счетоводители и тогава не им трябвала тая география или история или химия. И айде да платим. „Да измислим нещо“.
Аз знам за коя гимназия говорите, но няма да я назова. Да си провери който иска. Но и аз съм чувала за такива неща там. Не знам още дали е същата директорката. Тя се нагаждаше много успешно към всеки министър на културата, защото тази гимназия не е като повече към министерство на просветата, а е към културата. Там се нагаждаше успешно. А за опцията да се „дава подарък“ на директорката съм чувала. Но това беше преди над 15 години.
Е класика. Да тръгнеш ‘по другия начин’ в професионално отношение, но после да започнеш да преподаваш. Това го има в толкова сфери от живота. Или пък просто да станеш шеф. Мечтана работа. Изобщо не се и стремиш да си лидер. Важното е да си шеф. Ма може да си шеф на двама души, може и на двадесет, важното е да си началник и да командваш. Също така да не даваш отчет, ако трябва да излезеш някъде. Да си си цар.
Много разумно предложение.
В Югозападния е такова нивото, че не ми се вярва, че имаме в офиса юристка, която хал хабер си няма за какво иде реч. Но е взела диплома. Някой и е дал диплома!
То, навсякъде нивото много падна.
Да го направят, както е в Западна Европа – влизат лесно 100, но излизат с много мъки 10. Това е. А не да приемем 100 и да излязат после 99.
Ми нещо нивото да се вдигне на всички университети става ли?
Щом в СУ успяват да преписват на изпитите.
Умни деца изглеждат.
Има много читави между многото, които просто са решили да изкарат висшу ей така.
Всеизвестно е, че в СУ на първо явяване на държавните пускат само „нашите, другите ги въртят още година- две да не пречат на пазара на дипломантите ЮЗУ и Нов български. Туй е истината.
Един единен държавен изпит да всички, като матурите и всичко приключва по щастливи.