Столичната община е осъдена да премести трамваите от локалното платно на бул. „Скобелев“
Софийският градски съд (СГС) осъди Столичната община (виж тук) да премести трамвайното трасе, което минава по локалното платно на бул. „Ген. М. Скобелев“ (между ул. „Витоша“ и „Петте кьошета“).
Съдебният състав с председател Гергана Христова – Коюмджиева реши, че общината трябва да премести трасето в срок от една година от влизане на решението в сила, а то може да бъде обжалвано пред Софийския апелативен съд.
Срещу общината бяха заведени два колективни иска преди 5 години, с които живущи в района граждани искаха трасето да бъде премахнато или евентуално преместено.
То беше изградено през 2010 г. и трябваше да бъде в експлоатация до изграждането на втория метродиаметър на бул. „Витоша” и бул. „Партиарх Евтимий”, който беше завършен през 2012 г.
Гражданите твърдят, че общината продължава да бездейства по задължението си да премахне временното трасе, което е в нарушение на Наредба № 2 на МРРБ за планиране и проектиране на комуникационно-транспортни системи на урбанизирани територии.
Те посочват, че трасето минава в непосредствена близост до жилищата им на бул. „Ген. Скобелев” и създава постоянен дискомфорт и стрес, тъй като шумът и вибрациите от преминаващите трамваи са значително завишени, в сравнение с други места, където линиите са в близост до жилищни кооперации при спазване на законовите изисквания.
В момента по трасето минават трамвайни линии 1, 6, 7 и 27. В рамките на съдебното производство са правени изследвания и е предоставяна информация преди пускането на новата линия 27 през пролетта на тази година. Данните по делото от разписанията показват, че в делничен ден на час по линията минават 28 мотриси, а в празнични дни – по 10 за 60 минути. По отношение на оплакванията на хората от постоянния шум, от Центъра за градска мобилност са информирали, че трамваи там не се движат само от 22:55 ч. до 4:56 ч.
Според заключение на вещо лице по назначена комплексна съдебно-техническа експертиза, с изграждането на временно трасе действително е нарушена наредбата за планиране и проектиране на комуникационно-транспортни системи на урбанизирани територии. Нарушенията са констатирани по отношение на минимална ширина на трасето от 3 метра, минималното разстояние до жилищни сгради, до стълбове за осветление и бордюри.
По делото е била назначена експертиза и за нивото на шум в близките сгради. Експертите са заключили, че във всички шест жилищни помещения, в които са измервали шума, граничните стойности са били завишени. Засечените значими превишения са от порядъка на от 10 до 15 dB през деня и вечер от 9 до 14 dB над нормата. Според експертите е обезпокоителен фактът, че за нощния период са регистрирани превишения на нормите, като стойностите достигат до 12 dB над граничните нива.
„В тихите нощни часове шум с такова ниво е дразнещ и неприятен, пречещ на съня и на пълноценната почивка“, се казва в заключението им. Експертите посочват, че измерените нива на шума през нощта са много по-високи от препоръките на Световната здравна организация за добър нощен сън: “…непрекъснато фоновият шум трябва да остане под 30 децибела, а индивидуалните шумове не трябва да надвишават 45 децибела”.
Констатациите на вещите лица са направени, въпреки че по делото е установено, че по трасето са били монтирани шумо-виброизолационни подложки от двете страни на релсите, които намаляват шума средно с около 10%. Според експертите обаче тези подложки са поставени през 2010 г. и през годините на експлоатация намалява и процентът, с който облекчават нивото на шума.
Прието е заключение и по медико-психологическа експертиза, според което високите нива на транспортен шум, срещу които човек не може да направи нищо или да „избяга“, могат да провокират усещане за безпомощност, т. нар. заучена безпомощност, която може да се генерализира до други житейски ситуации поради убеждение, че средата не подлежи на повлияване. Това може да доведе до отдръпване от социалния живот, особено при високо чувствителни към шума лица, посочват вещите лица и допълват, че липсата на контрол върху шума допринася за поддържане на състояние на хроничен стрес.
В крайна сметка съдът отказва да уважи иска за премахване на трасето, като пише, че трябва да се съобрази и с интереса на жителите на града, които използват градския транспорт, като данните са, че по тези линии пътуват над 70 000 души на ден.
„Предвид изложеното и при отчитане обстоятелството, че премахването на трасето ще рефлектира върху транспортната схема на столицата и ще засегне законен интерес на лицата ползващи трамвайното трасе, съдът намира предпочитания иск за неоснователен“, се казва в решението.
След като приема заключенията на експертите за наднормения шум и вибрации, както и че общината не е изпълнила задълженията да преустанови използването на трасето и да организира така движението, че да намали шума, съдът решава да уважи искането за неговото преместване. В решението се казва, че неизпълнението на това задължение е довело до засягане на колективния интерес на живущите в сградите по протежение на трасето, чрез излагането им на продължителна експозиция на наднормен шум и наднормени вибрации. Съдът е установил също, че преместването на трасето е и технически възможно, тъй като има изготвен и одобрен идеен проект от 11 май тази година. Вещото лице също е посочило, че преместването на трамваите по този проект е добра алтернатива.
„Съвкупния анализ на събраните по делото доказателства сочи, че преместването на временното трамвайно трасе ще защити правата и легитимния интерес на кръга увредени лица, а именно лицата, които живеят в сгради, намиращи се по протежението на локалното платно на бул.“Ген. М. Собелев“, в участъка от бул. „Витоша” до бул. „Христо Ботев” („Петте кьошета”)“, пише в заключение съдът.
19
Коментирайте
Всички трамваи в София да се спрат.На кестените да им пуснат файтони и каруци за транспорт.Ще им е тихо и ще имат естествено наторяване.Сифиянци очевидно не знаят,че калното шопско село стана столица по чиста случайност.Заради Сърбия!
Трамваят там си е много добре, и нищо няма да местите! На който не му харесва трамвая-марш на гарата, и пуф-паф към родното място! Аман от селения(с Е), идват от погричнични региони, и налагат промени. Гостът се съобразява с домакина, а не обратното.
Трамваят ще остане, а този колективен иск е недопустим и неоснователен.
За да добиете представа за абсурдността-все едно живущите на Орлов мост да поискат спирането на обществения транспорт, защото шумовите норми са тотално завишени.
Трамваят ще остане, даже следва да бъде интензифицирано трамвайното движение. А който е недоволен-родното място го очаква, там трамваи няма.
я са успокой ве началник, заповеди ще ми раздава … ти ли си домакина дето се изказва като най-големия селянин с призиви кой къде да ходи.. пишман от такива като тебе
Факт е, че е нарушена наредбата за планиране и проектиране на комуникационно-транспортни системи на урбанизирани територии.
Адмирации към хората, които са обединили усилията си в тази кауза.
Надали ще може да се премести трасето в срок от една година.
А, като зная колко време ремонтират пътя на трамвай 5.
На този трамвай мястото му изобщо не е там действително. Иначе, като гражданин, живеещ в покрайнините на на София, бих искал да информирам живеещите в центъра, че животът там има своите недостатъци и, ако им е важно да живеят на пъпа на София, ще трябва да си ги търпят. Елате при мен в Люлин – тишина, спокойствие и панел!
Любопитно ми е СО ще поиска ли делото да стигне до САС
Въобще не мога да си представя тези хора, на които трамваят им минава под балконите, как живеят. Сигурно масите и диваните в домовете им треперят
Е, на „Дондуков“ е същото.
Чакайте, чакайте…
Чудесна новина. Живея в района и отдавна чакам да я чуя
Вторият метродиаметър не го ли изградиха вече
Пич, проблемът е, че проблемът на хората не е присърце на този, на когото трябва да е
Няма нищо по-дълготрайно от временното
Шумът от трамваите наистина е нетърпим. Дано и САс потвърдят
Е, да не е само там. Дай сега всички линии да се местят.
Защото махнаха релсите от Витошка, което беше глупаво – можеха да ги оставят, а да спрат трамваите временно, защото сега – няма откъде да прекарат линия.
Трябвало да се копае нов тунел през тунела на НДК към посока Витоша, което е явно доста скъпо.
Нищо няма да направят, явно ще спрат линията.