Столичната община да отвори пункт за продажба на билети и за зареждане на карти за градския транспорт в кв. „Горна баня“. Такова предписание издаде Комисията за защита от дискриминация (КЗД) по жалба на жител на квартала.

Жалбата

Гражданинът, по чиято инициатива започва производството, живее от над 20 години в „Горна баня“ и е член на комитет, който настоява в квартала да има пункт за продажба на билети и зареждане на карти за градски транспорт. От Центъра за градска мобилност обаче отговорили на него и съкварталците му, че не предвиждат това да се случи. Затова той сезира Комисията за защита от дискриминация.

Мъжът твърди, че кварталът е с население от около 10 000 души и се обслужва само от автобус №260. За да стигне до различни части на столицата, често се налага да сменя по няколко превозни средства. Липсата на пункт за продажба на превозни документи и за зареждане на електронни карти поставя жителите на „Горна баня“ в значително по-неблагоприятно положение спрямо другите квартали на София, казва столичанинът в жалбата си. И изчислява, че при смяна на две превозни средства, да отиде до друга част на София и да се върне в дома си, ще му струва 6,40 лв. Тази цена е с над 50% по-висока от тази на дневна карта за пътуване, която е 4 лв., но той няма откъде да си я купи. Отделно от това, обяснява жалбоподателят пред КЗД, той е поставен и пред угрозата да бъде санкциониран като нередовен пътник, ако шофьорът на автобуса, който е единственият от когото може купи билети, няма такива. Получава се патова ситуация, в която дружество, призвано да предоставя на гражданите обществено значима услуга, при монополно положение, не предоставя еднаква възможност на всички граждани да закупят превозни документи, като отказва да изгради такъв пункт в квартала, а в същото време следи за редовността на пътниците, се обяснява в жалбата.

Отговорът на Центъра за градска мобилност

В производството пред КЗД Центърът за градска мобилност не отрича, че в „Горна баня“ няма пункт за карти и билети. Той обаче информира комисията, че на 21 ноември 2016 г. е сключен договор със собственика на будка за вестници на ул. „Планиница“ №15, който да продава билети. От ЦГМ предоставят и данни за купените от там билети и талони за десет пътувания. И молят комисията да приеме, че са предприети мерки за недопускането на дискриминация на жителите на квартала.

Освен това ЦГМ сочи, че е информирало инициативния комитет, който го е сезирал с искане да има пункт за карти и билети в „Горна баня“, за новите обекти в други квартали, откъдето може да се купят такива.

За да се произнесе, Комисията за защита от дискриминация първо установява, че ЦГМ е монополист и единствен има право да издава, зарежда и продава превозни документи в София. Той има 62 свои пункта и договори с 12 външни разпространители. „Вследствие на многото подадени жалби, ответната страна все пак е предприела определени мерки действително жителите на „Горна баня“ да бъдат третирани наравно в сравнение с тези от другите квартали, но те са крайно недостатъчни“, констатира комисията. Тя обаче е установила, че будката за вестници е доста занемарена и „предлага само определен вид превозни документи, а именно карти за 10 пътувания, без разумно обяснение за това“.

КЗД: Има пряка дискриминация на жителите на кв. „Горна баня“

КЗД отхвърля като недоказано твърдението на Центъра за градска мобилност, че разкриването на обект за продажба на карти и билети е следствие на преценка доколко поддържането му ще бъде икономически изгодно.

„Основното обаче, което мотивира настоящия състав да приеме, че спрямо жалбоподателя е осъществено неравно третиране, е фактът, че дружеството „Център за градска мобилност“ ЕАД, чийто принципал е Столична община, съществува не само, за да генерира печалби, но то е длъжно да осигури на гражданите предоставяне на услуга и възможност за използване на градския транспорт, още повече, защото е монополист в тази сфера“, заявява комисията в решението си. Освен това посочва, че дори и един обект да работи на загуба, има достатъчно други – например около хотел „Плиска“, Централна гара и тн., които обслужват много граждани и имат големи приходи.

Комисията констатира, че от една страна ЦГМ отказва да отвори пункт за карти и билети в „Горна баня“, а от друга жителите на квартала, са задължени да имат редовни превозни документи, когато използват градския транспорт.

И заявява в решението си: „Неосигуряването на възможност за снабдяване с редовни превозни документи чрез отказ да се изгради пункт за продажбата им от „Център за градска мобилност“ ЕАД, чийто принципал е Столична община, води до предоставяне при по-неблагоприятни условия на услуги за лицата като жалбоподателя, което представлява нарушение по смисъла на чл. 4, ал. 2 от Закона за защита от дискриминация във вр. чл. 37, ал. 1 от ЗЗДискр. и пряка дискриминация поради по-неблагоприятно третиране на признак „лично положение“ на засегнатото лице“.

Освен това КЗД налага имуществена санкция от 500 лв. на Центъра за градска мобилност. В решението по този въпрос е посочено: „Относно размера на наказанията, настоящият състав съобрази позицията на ответната страна, която в  хода на производството не показа по никакъв начин осъзнаване на извършеното нарушение, още по-малко разкаяние за него. Обстоятелството, че основната задача на Столична община и на „Център за градска мобилност“ ЕАД би трябвало да бъде грижа за лицата в положение като това на жалбоподателя, от една страна ощетени, че живеят на територията на квартал далеч от централната градска част, а от друга тези, които би трябвало по някакъв начин да облекчат житейските им неудобства, им създават спънки, които обстоятелства съставът намира за утежняващи вината на ответника за нарушението“. В решението се отбелязва, че има и смекчаващо вината обстоятелство – това е първото известно нарушение от този вид. Затова определя санкция от 500 лв., т.е. двойна на минимума.

Дали решението на КЗД с предписание „да бъдат създадени условия за достъп на хората от кв. „Горна баня“ до всички транспортни услуги, свързани с обществения градски транспорт, да реализират пункт за продажба на превозни документи, в това число и зареждане на електронни карти, на територията на квартала“ ще влезе в сила, вече зависи от съда.

То не е окончателно и срещу него са подадени жалби както от Столичната община, така и от Центъра за градска мобилност.

7
Коментирайте

avatar
нови хронологично най-добре оценени
Фюфютко Пупункьов
Фюфютко Пупункьов
22 април 2018 19:46
Гост

В квартал Суходол също няма.

Анонимен
Анонимен
20 април 2018 13:50
Гост

Европейска столица 🤗🤗🤗

Анонимен
Анонимен
20 април 2018 13:29
Гост

ЦГМ Отказват да отворят пункт, ама контрольорите щъкат яко. Само циганите не проверяват. Ама това е друга тема.

5-ko
5-ko
20 април 2018 13:27
Гост

To po selata e po-lesno da si vzeme6 bilet mai

Мунчо
Мунчо
20 април 2018 13:27
Гост

И ние се мислим за европейци.

Пешо
Пешо
20 април 2018 13:18
Гост

Аз в такъв случай бих пътувал гратис.

Анонимен
Анонимен
20 април 2018 13:16
Гост

Не съм допускал, че има квартал на София, в който няма будка за карти и билети. В 21 век. Редно е общината да изгради, дори и да е на загуба