След решение на ВАС кадровиците отново променят наредбата за конкурсите
Отменената разпоредба от наредбата за конкурсите
Чл. 40. (1) Конкурсната комисия извършва комплексна преценка и анализ на всички данни по т. 1, 2 и 3, като поставя една обща оценка по шестобалната система с точност до 0,25 стотни:
- последното атестиране;
- проверките от по-горестоящите органи на съдебната власт и от Инспектората към Висшия съдебен съвет, и
- кадровото досие на кандидатите.
(2) Конкурсната комисия извършва преценката на проверените дела или преписки и поставя оценка по шестобалната система с точност до 0,25 стотни на базата на следните критерии:
- общи за съдии, прокурори и следователи:
а) практически познания на кандидатите в областта на материалното и процесуалното право;
б) умения за анализ на правнорелевантни факти и доказателства;
в) способност на кандидатите да боравят с нормативни актове, да извличат от тях необходимата информация, да вземат решения и да ги аргументират;
- специфични за съдии:
а) умение за оптимална организация на работата, способност за своевременно и адекватно планиране на съдебните заседания;
б) подготовка на съдебно заседание;
в) умения за водене на съдебно заседание и съставяне на протокол;
- специфични за прокурори:
а) способност за организиране на работата и ръководство на разследващите органи и екипите, които участват в досъдебното производство;
б) брой необжалвани прокурорски актове, включително постановленията за прекратяване и спиране на наказателното производство, брой окончателни съдебни актове, постановени по внесени от кандидата актове, както и окончателните съдебни актове за връщане на делата за отстраняване на процесуални нарушения, и причините за това, брой на уважените протести, потвърдените, изменените и отменените прокурорски актове при инстанционния и служебния контрол;
- специфични за следователи:
а) умения за планиране и структуриране на действията в досъдебното производство;
б) съответствието на актовете на прокурора с мнението на следователя след окончателното приключване на разследването и върнатите дела за допълнително разследване.
(3) Членовете на конкурсната комисия поставят в индивидуален протокол една обща оценка, средноаритметична на двата цифрови компонента по ал. 1 и 2.
(4) Общата оценка на кандидата се формира като средноаритметична от двете цифрови оценки по чл. 40, ал. 1 и 2, а в случаите на чл. 189, ал. 4 от Закона за съдебната власт – плюс оценката от писмения изпит.
(5) Председателят на конкурсната комисия предава индивидуалните протоколи на представител на администрацията на Висшия съдебен съвет, за което се съставя протокол.
Само пет дни след обнародването на промени в наредбата за конкурсите Висшият съдебен съвет (ВСС) публикува нов проект за изменения, провокирани от решение на Върховния административен съд (ВАС).
В края на юли ВАС отмени чл. 40 от Наредбата за конкурсите за магистратите и за избор на административни ръководители в органите на съдебната власт, защото противоречи на Закона за съдебната власт (ЗСВ). Делото беше образувано по жалба на Мария Иванова-Вранеску от Софийския градски съд. Първата инстанция отхвърли жалбата, но петчленен състав на ВАС с четири на един гласа отмени текста от наредбата.
Според чл. 40 от нея конкурсната комисия извършва комплексна преценка и анализ на всички данни от последното атестиране, проверките от по-горестоящите органи и от ИВСС, кадровото досие на кандидатите и прави преценка на разгледаните и приключени дела и преписки, избрани от конкурсната комисия и представени от кандидатите (виж разпоредбата в карето).
Същевременно пък чл. 192, ал. 1 от ЗСВ гласи: „Конкурсната комисия класира кандидатите за повишаване в длъжност според резултатите от последната атестация и проверки от по-горестоящите органи на съдебната власт и от Инспектората към Висшия съдебен съвет, данните от кадровите им дела и преценка на разгледаните и приключени дела и преписки, избрани от конкурсната комисия и представени от кандидатите, въз основа на които се прави обща оценка за притежаваните от кандидата професионални качества. При еднакви оценки се назначава съдията, прокурорът или следователят с по-дълъг стаж в съответната система на органите на съдебната власт, а при равен стаж в съответната система на органите на съдебната власт – този с по-дълъг юридически стаж“.
В решението си от края на юли върховните магистрати приеха, че законовата разпоредба налага извода за общо три критерия за класиране на кандидатите, участващи в конкурси –резултатите от последната атестация и проверки от по-горестоящите органи и от ИВСС; данните от кадровите дела на кандидатите; преписките, избрани от конкурсната комисия и представени от кандидатите.
В наредбата обаче критериите били четири, защото данните от атестирането и проверките от ИВСС и по-горестоящите органи не били в един общ показател, а в два.
Затова ВАС заяви, че критериите не са правилно групирани и съответно чл. 40 от наредбата е незаконосъобразен и го отмени (виж решението тук).
Според чл. 195, ал. 2 от Административнопроцесуалния кодекс „Правните последици, възникнали от подзаконов нормативен акт, който е обявен за нищожен или е отменен като унищожаем, се уреждат служебно от компетентния орган в срок не по-дълъг от три месеца от влизането в сила на съдебното решение“.
В тази връзка правната комисия на ВСС изготви проект на промени в наредбата (виж тук) и то само няколко дни, след като в Държавен вестник бяха обнародвани изменения, които следват редакциите в ЗСВ от 2019 г. и 2020 г., с които беше премахнато изискването външните назначения в съдебната система да са до 10% на районно и окръжно ниво, отпадна участието в конкурсните комисии на член на комисиите за атестирането и конкурсите към двете колегии и изискването да се предоставят препоръки от юристи от кандидатите за младши магистрати и др.
Сега кадровици предлагат да се създаде изцяло нов чл. 40а от наредбата, който гласи следното:
„Чл. 40а. (1) Конкурсната комисия извършва комплексна преценка и анализ на критериите по т. 1, 2 и 3, като поставя оценка по шестобалната система с точност до 0,25 стотни по всеки един от тях:
- резултати от последното атестиране на кандидатите и проверките от погорестоящите органи на съдебната власт и от Инспектората към Висшия съдебен съвет;
- данни от кадровото досие на кандидатите;
- разгледани и приключили дела и преписки, избрани от конкурсната комисия и представени от кандидатите.
(2) Конкурсната комисия извършва преценка на проверените дела или преписки по ал. 1, т. 3 на базата на следните критерии:
- общи за съдии, прокурори и следователи:
а) практически познания на кандидатите в областта на материалното и процесуалното право;
б) умения за анализ на правнорелевантни факти и доказателства;
в) способност на кандидатите да боравят с нормативни актове, да извличат от тях необходимата информация, да вземат решения и да ги аргументират;
- специфични за съдии:
а) умение за оптимална организация на работата, способност за своевременно и адекватно планиране на съдебните заседания;
б) подготовка на съдебно заседание;
в) умения за водене на съдебно заседание и съставяне на протокол;
- специфични за прокурори:
а) способност за организиране на работата и ръководство на разследващите органи и екипите, които участват в досъдебното производство;
б) брой необжалвани прокурорски актове, включително постановленията за прекратяване и спиране на наказателното производство, брой окончателни съдебни актове, постановени по внесени от кандидата актове, както и окончателните съдебни актове за връщане на делата за отстраняване на процесуални нарушения, и причините за това; брой на уважените протести, потвърдените, изменените и отменените прокурорски актове при инстанционния и служебния контрол;
- специфични за следователи:
а) умения за планиране и структуриране на действията в досъдебното производство;
б) съответствието на актовете на прокурора с мнението на следователя след окончателното приключване на разследването и върнатите дела за допълнително разследване.
(3) Членовете на конкурсната комисия поставят в индивидуален протокол една обща оценка, средноаритметична на трите цифрови компонента по ал. 1, т. 1 – 3.
(4) Общата оценка за притежаваните от кандидата професионални качества се формира като средноаритметична от трите цифрови оценки по чл. 40а, ал. 1, т. 1 – 3, а в случаите на чл. 189, ал. 4 от Закона за съдебната власт – плюс оценката от писмения изпит.
(5) Председателят на конкурсната комисия предава индивидуалните протоколи на представител на администрацията на Висшия съдебен съвет, за което се съставя протокол.“
Проектът за промени в наредбата е публикуван за обществено обсъждане на 11 август и тече 30-дневен срок за представяне на становища.
11
Коментирайте
Що, кое е другото
Не само това, самият казус, Вранеску не знам откъде си го изсмука и четирима върховни умници й се вързаха. Само клатим гората, вятър а става
От миналата година ВСС говори, че готви промени в наредбата. Същевременно делото във ВАС бе обявено за решаване на 8 октомври м.г. и с месеци се чакаше решението. Ако беше се произнесъл своевременно, демек в срок, сега нямаше да има нов проект.
Подкрепям проектът за промени в наредбата!
За мен резултати от последното атестиране на кандидатите въобще не са водещи.
Естествено! Има риск от субективно отношение.
Боже, те при конкурсите си редят класирането както си искат, ти говориш за атестирането. Хайде да видим сега как ще „подредят“ кандидатите от двата конкурса за административни съдилища и дали имената няма да съвпаднат с едно писмо, което се завъртя преди около два месеца – кой кой е, кой на кого е и т.н.
Къде е това писмо да го видим?
Чл. 40 от Наредбата за конкурсите за магистратите и за избор на административни ръководители в органите на съдебната власт трябваше да бъде отменен.
Естествено! Той е в пълно противоречие със Закона за съдебната власт.
Малко странно ми се струва тълкуването на ВАС, с което „разбива“ критериите в наредбата така, че да ги докара до четири. И това решение ми се струва изсмукано от пръстите