Само проектът на ИТН за промени в Изборния кодекс отива за второ гласуване
ВАС пита съда в Люксембург за видеозаснемането на броенето
Въпросите на върховните съдии
- Следва ли нормата на чл.2 пар.2 б. „а“ от Общия Регламент за защита на личните данни да се тълкува в смисъл, че не допуска приложението на Регламента спрямо една наглед чисто вътрешна ситуация, като провеждането на избори за народно събрание, когато обект на защита са личните данни на лица, граждани на Европейския съюз и когато действията по обработка на данните не се изчерпва единствено със събирането им в контекста на съответната дейност ?
- При положителен отговор на първия въпрос – приключването на дейността по провеждане на избори за народно събрание /попадащи наглед извън обхвата на правото на ЕС/, освобождава ли администраторите, обработващите и съхраняващите личните данни лица от задълженията им по Регламента, като единствен способ за защита на личните данни на гражданите на ЕС на ниво – съюзна регламентация ? Приложимостта на регламента обусловя ли се единствено от дейността за която са създадени, респ. събрани личните данни, от което следва и извода за преклузия на последваща му приложимост?
- При отрицателен отговор на първият въпрос – допуска ли нормата на чл. 6 б.“д“ от Общия регламент за защита на личните данни и принципа на пропорционалност инкорпориран в съображения 4 и 129 от Общия Регламент една национална регулаторна мярка по приложение на Регламента, като процесната, която изначално забранява и ограничава възможността да бъде извършено каквото и да било видеозаснемане при преброяване на изборните резултати в изборните помещения, като не допуска диференциация и регламентация на отделни елементи от процеса по видеозаснемане и преклудира възможността за постигане целите на Регламента – защита на личните данни на лицата, с други средства?
- Алтернативно и в контекста на приложното поле на правото на ЕС – при провеждане на общински избори и избори за европейски парламент – допуска ли нормата на чл. 6 б.“д“ от Общия регламент за защита на личните данни и принципа на пропорционалност инкорпориран в съображения 4 и 129 от Общия Регламент една национална регулаторна мярка по приложение на Регламента, като процесната, която изначално забранява и ограничава възможността да бъде извършено каквото и да било видеозаснемане при преброяване на изборните резултати в изборните помещения, като не прави, нито дори допуска диференциация и регламентация на отделни елементи от процеса по видеозаснемане и преклудира възможността за постигане целите на Регламента – защита на личните данни на лицата с други средства?
- Допуска ли нормата на чл.6 пар.1 б.“д“ от Общия регламент квалифицирането на действията по установяване законосъобразното протичане и преброяване на резултатите от проведени избори като задача от обществен интерес, оправдаваща определена, подчинена на изискването за пропорционалност, намеса по отношение на личните данни на присъстващите в изборните помещения лица, когато същите изпълняват официална, публична, законово регламентирана функция?
- При утвърдителен отговор на предходният въпрос, допуска ли защитата на личните данни въвеждането на национална регулаторна забрана за събиране и обработване на лични данни, ограничаваща възможността да се извършват съпътстващи дейности по видео заснемане на материали, обекти и предмети, които не съдържат лични данни, когато е налице потенциална възможност в процеса по ведозаснемане да бъдат събрани и лични данни, чрез видеозаснемане на присъстващи в помещението лица, изпълняващи дейност в обществен интерес в съответният момент?
Пленарната зала днес потвърди решението на правната комисия само законопроектът на „Има такъв народ“ за изменения в Изборния кодекс да бъде обсъждан на второ четене. Останалите 5 проекта – два на „Демократична България“, един на ГЕРБ, два на „Изправи се! Мутри, вън!“ (на Мая Манолова и на Николай Хаджигенов), не получиха подкрепа на първо четене.
Председателят на правната комисия Радостин Василев предложи срокът за предложения между първо и второ четене да бъде само три дни. Радомир Чолаков от ГЕРБ настоя за обичайния срок от 7 дни. На финала мнозинството в залата прие за достатъчни трите дни.
По време на цялото гласуване от ГЕРБ настояваха да се показва вотът на парламентарните групи, за да стане видно, че подкрепят всички законопроекти, както обявиха още в началото на заседанието, както и да се вижда, че те не „минават“, защото не получават подкрепа от ИТН.
Заради тридневния срок за предложения между първо и второ четене Тома Биков от ГЕРБ заяви на ИТН: „Вие в момента приемате Изборен кодекс за една нощ. Опровергахте всичко, което говорихте и хората го виждат. От тук нататък вие носите цялата отговорност за това, което ще се случи на изборите“. А после се обърна към ДБ: „Видяхте, че вашите предложения не бяха приети заради ИТН и ИСМВ“.
Съпартиецът му Любен Дилов – син пък заяви, че бързането на ИТН показа, че се върви възможно най-бързо към избори и никой няма намерение да съставя правителство. „Ще се извиня, ако се окаже, че съм се излъгал и това сигурно ще бъде най-щастливото извинение в моя живот“, допълни той.
Преди това Тошко Йорданов се обърна към ГЕРБ с думите: „Трогателно е как всички ни навиват да направим правителство. Споко, остават няколко дена и ще разберете, не се шашкайте“.
Основните промени, които предвижда проектът на ИТН, до голяма степен се припокриват с тези на ДБ и ИСМВ. Те са да се създаде изборен район „Извън страната“, отпадане на ограничението на броя секции в държавите извън ЕС, гласуване само с машина, а хартията да е по изключение само след подаване на специална декларация. Българите в чужбина да могат да гласуват по пощата на следващите избори и те ще са парламентарните, ако няма правителство. За целта те ще трябва да подадат заявление 45 дни преди това. Друго предложение е да се въведе видеонаблюдение на броенето на бюлетините и предаването на протоколите. Освен това се иска смяна на състава на ЦИК и намаляване на броя на членовете ѝ от 18 на 15 души. Предлага се и въвеждане на кратки срокове за обжалване на всички решения на комисията.
Най-големи дебати в пленарната зала предизвика законопроектът на ГЕРБ. Те самите упрекваха ИТН, че са изневерили на идеите си за въвеждане на мажоритарна избирателна система, а от ИТН им отговаряха, че не са, но тя не се прави за един ден и по начина, както я предлага ГЕРБ. Председателката на парламента Ива Митева изброи серия от проблеми в проекта на ГЕРБ, а Тошко Йорданов обясни намеренията на партията така: „Ако отидем на предсрочни избори, ще направим бързи промени в Изборния кодекс. А ако този парламент има дълъг живот, тогава отиваме на промени на избирателната система. Стана ли ви ясничко сега каква ни е позицията?“.
Междувременно Върховният административен съд реши да отправи преюдициално запитване до Съда на Европейския съюз за видеозаснемането на броенето на бюлетините. Както „Лекс“ писа, делото не може да приключи преди последните избори и ВАС тепърва ще се произнася по него. А сега казусът отива в Люксембург, за да търси отговор дали в случая е приложим Общият регламент за защита на данните, каквото е становището на Комисията за защита на личните данни.
ВАС отправя 6 въпроса до Съда на ЕС (виж карето). И върховните магистрати отбелязват в определението си: „Доколко и какви лични данни биха се събрали при едно евентуално видеозаснемане на преброяването и установяването на резултатите е въпрос на организация и регламентация на изборният процес, респ. рамките в които и субектите по отношение на които би се осъществило видеозаснемане. Подобна регламентация обаче е пар екселанс изключена посредством забраната, инкорпорирана в обжалваният акт – Указания. Ето защо и следвайки дотук изведената линия на разсъждение, за настоящият състав изниква въпроса, след като съображение 4 и съображение 129 от преамбюла на Регламента въвеждат императивно изискването за пропорционалност на мерките, прилагани от надзорните органи на държавите членки при спазване на съюзното законодателство, то допуска ли разпоредбата на чл. 6 б.“д“ от общия Регламент национална мярка като процесната, която забранява пар екселанс ведозаснемане на процеса на отваряне на изборните кутии и установяване на изборните резултати, поради риск от потенциално видеозаснемане на лицата, участници в изборния процес, без да допуска дори анализ и допълнителна регламентация на изискванията към обработка на личните данни, с оглед предвиденото по чл.5 от Регламента“.
Съдът сочи, че безспорно членовете на секционните комисии и хората, които имат право да присъстват в изборните помещения, имат публично качество и изпълняват законово регламентирана, обществена дейност. Те се регистрират публично, присъстват публично и са достъпни и разпознаваеми за всички гласоподаватели. „В този смисъл след регистрацията им и влизането им в изборното помещение в началото на изборният ден, разпознаваемостта и идентификацията им е несъмнена, респ. защитата на личният им живот – относително условна. От което следва извода, че реализирането на преследваната цел също е под условие“, отбелязва ВАС.
17
Коментирайте
Гласувах за ИТН, но малко да се кротяса Тошко Йорданов
ГЕРБ са бита карта. Кеф ми е.
Добра работа на една нормална партия.
Сега най-важно е Слави и партията му да НЕ правят парламент. Защото хиените се гласят той да управлява, а те само да му искат далавери и пари.
Определено идеите на ИТН са добри. И дано не се подведат да направят кабинет.
Надяваме се на Слави да прмени нещо
Тошко Йорданов нещо ме изнервя вече с неговото високомерие.
Ами, хайде де! От кога го чакаме това видеонаблюдение.
ГЕРБ да не би да очакват подкрепа от „Има такъв народ“.
По принцип е редно когато става въпрос за законодателни промени, депутатите да се обединят. А не да гледаме циркове.
А ако някой не е съгласен с безумните проекти? Като този за Конституцията ни, направен на крак за няколко дни?
Хубаво е, че приеха срокът за предложения между първо и второ четене да бъде само три дни.
Да, какво толкова има да умотворят? Само затлачват нещата.
Сега надеждата ни е в Слави.
Има свестни юристи около него и много кадърни хора. Със сигурност ще е по-добре, отколкото при ГЕРБ.
По-добре е от ГЕРБ
Определено желая успех на Слави и партията му. Много адекватни хора е събрал. Браво!