Поне 123 политици и граждани са били следени със специални разузнавателни средства (СРС) по време на антиправителствените протести миналата година, като за много от тях сроковете за подслушване са били толкова дълги, че са нарушили допустимото.

Това обяви при изслушването си в парламента служебният вътрешен министър Бойко Рашков, като подчерта, че няма да назове имената на следените, но те са в папката му, която ще даде на депутатите, когато съставят комисия за злоупотребите със СРС по време на протестите.

Рашков повтори твърденията си, че исканията за използване на СРС са били формално направени от двама прокурори от Специализираната прокуратура, а разрешенията са давани от Специализирания наказателен съд, като основанието е било разследване за престъпления срещу държавата и опит за насилствено събаряне на властта. Според вътрешния министър обаче реално исканията за използване на СРС били изготвяни от служители на ГДБОП, които пишели като „машинописки“ на флашки, след това ги носели на прокурор, който „величествено само е поставял подписа си“ и искането отивало в спецсъда.

Александър Ненков от ГЕРБ държеше от министъра да чуе имената на подслушваните, а Тома Биков след това попита да не би те да са Васил Божков и обкръжението му и проблем ли е за Рашков, ако службите се интересуват от тях.

„Аз не се казвам Цветан Цветанов, сбъркали сте името. Извикайте си дясната ръка на таралежа да чете тук СРС по цели дни, както за лекарите в Горна Оряховица. Такава информация законът не ми позволява да ви дам. Става дума за стотици български граждани, подложени на ограничения на техните основни права чрез използване на СРС. Това е факт, много лесно ще го докажа, когато се състави комисия в парламента“, повтори Рашков отказа си да назове имена, като препрати към случая отпреди години, когато тогавашният МВР-шеф Цветан Цветанов чете СРС от трибуната в парламента.

Мая Манолова от „Изправи се БГ! Ние идваме“ каза, че целият им офис е бил следен, а Николай Хаджигенов попита дали протестиращите са били само подслушвани, или са ползвани и други способи за следене.

„Използвани са и други способи. Най-често освен подслушване са използвани проследяване и наблюдение. Искали са разрешения и са ги получавали безпрепятствено. Проследяването е извършвано, където са били протестите“, каза Рашков и добави, че МВР не може да установи с точност сроковете, в които е продължило следенето, защото не знае по колко досъдебни производства са, но имало разрешения и от началото на тази година.

Вътрешният министър разкри, че след разрешението за използване на СРС, службите, които трябва да ги приложат са ДАТО и ДАНС, но се оказало, че има т.нар. изнесени точки или акаунти, които били на бюрата на оперативни работници в ГДБОП и „Вътрешна сигурност“ на МВР. Те имали слушалки и слушали, след което докладвали на началниците си, а те – в прокуратурата, обясни Рашков.

Според него трябва да се помисли дали да не се отнеме правото на прокуратурата по Закона за СРС да иска използване на специални разузнавателни средства.

„Има място за дискусия и няма лошо да се изпробва. Ако бъде изключена прокуратурата от органите по чл. 13, дали няма да намалеят случаите на нарушения, които се извършват. Една безконтролна институция много лесно си позволява да нарушава закона с тези способи“, каза Рашков. Той няколко пъти се позова и на годишния доклад за 2020 г. на Бюрото за контрол на СРС, според който над 71% от всички разрешени СРС да дадени от спецсъда. Според данните в него миналата година бюрото не е констатирало неправомерно използвани СРС. В същото време членът на бюрото Огнян Стоичков каза преди дни, че двама протестиращи, единият от които е действащ политик, са били незаконно подслушвани по време на протестите миналата година.

39
Коментирайте

avatar
нови хронологично най-добре оценени
Коя е истината при противоречивите твръдения?
Коя е истината при противоречивите твръдения?
28 юли 2021 16:09
Гост

Преди две седмици прокуратурата се самопровери и заяви,че незаконно подслушвания няма. Пред парламента министъра изнася други факти-за масово незаконно подслушване.

Цитат „По темата преди две седмици прокуратурата съобщи, че не е открила данни за незаконно подслушване на политици. Още тогава Рашков обяви, че има „коренно различна информация“, която ще предостави на парламента.“ https://www.dnevnik.bg/bulgaria/2021/07/28/4237233_rashkov_osven_podslushvani_protestirashtite_sa_bili_i/?ref=home_layer2

Ако се окаже,че е имало не само незаконни подслушвания, но днес има опит за прикриване на подслушванията(твърденията на прокуратурата,че незаконни подслушвания няма)-скандалът ще е не просто грандиозен, но и чутовен. Отказът на прокуратурата да реагира на престъплението с незаконните СРС-та е също престъпление-и в този случай тежко.

колко са арестуваните сред думите на министъра?
колко са арестуваните сред думите на министъра?
28 юли 2021 16:01
Гост

Защо не са почнали МАСОВИТЕ АРЕСТИ НА ЗАМЕСЕНИ в беззаконието с подслушването. В сайта на дневник пише,че освен подслушване е имало и незаконно следене, а документи са унищожавани, с цел замитане на следи. https://www.dnevnik.bg/bulgaria/2021/07/28/4237233_rashkov_osven_podslushvani_protestirashtite_sa_bili_i/?ref=home_layer2 Седмици има нова власт, има колосален скандал с незаконното подслушване. Въпросът е-защо джипката не е по адреси , и да прибира-по закон замесените в нарушението на закона-при извършено престъпление 24 часовото задържане по ЗЗМВР е неизбежно, и е само началото ? Или се чака да се види-да не би предишната власт, при парламентарната рулетка няма да се върне. тоест-репресивния апарат как и дали ще действа зависи… Покажи целия коментар »

умерен/уморен/ песимист
умерен/уморен/ песимист
28 юли 2021 14:00
Гост

Ето защо са били толкова „многолюдни“ протестите. До всеки протестиращ е имало и „наблюдаващ“. Нормално е да следят Пчеличката, защото много обича да каца-ту при Галеви, ту при Божков, а почти постоянно при Пеевски. Все пак той й е длъжник-нали тя го предложи за шеф на ДАНС.

Анонимен
Анонимен
28 юли 2021 14:21
Гост

20-те татуирани мутри от футболните агитки, контрапротестиращи в подкрепа на Гешев при избора му за главен прокурор, заформиха къде-къде не само по-мащабен, но и лъхащ на интелект и вяра в бъдещето на България протест! А протестърите-престъпници срещу най-честните управляващи от ГЕРБ и ДПС несъмнено бяха платени от олигарха Божков (да не се бърка с най-почтения олигарх Пеевски, който няма нищо общо с него) и дори пръскаха полицаите с минерална вода в опитите си за държавен преврат!

Защо няма арестувани прокурори?
Защо няма арестувани прокурори?
28 юли 2021 13:18
Гост

След тези разкрития единствения въпрос е-колко прокурори са арестувани? Нужно ли е да се казва,че в една демокрация не е престъпление да протестираш и изразяваш недоволство от властта. Легитимно конституционно право е да протестираш против Правителството. Прокуратурата няма никакво право да използва СРС-та само защото си недоволен от властта и протестираш. Нито да изполва фалшив предтекст, за да облече в законна формула подслушването. Незаконното иползване на СРС-та е престъпление, и след това масово подслушване арестуването на замесени в престъпността-незаконно използване на СРС-та прокурори е неизбежно. Това се отнася и за замесените милиционери и дансаджии, но при тях това е по-маловажен… Покажи целия коментар »

Анонимен
Анонимен
28 юли 2021 16:04
Гост

Разкритията са скандални, и се оказва,чме е нанесен свиреп удар срещу законността https://www.dnevnik.bg/bulgaria/2021/07/28/4237233_rashkov_osven_podslushvani_protestirashtite_sa_bili_i/?ref=home_layer2 „Стотици подслушвани граждани, при някои с удължен в пъти срок, при някои прилагане и на други способи като наблюдение и следене, разнасяне на листчета с имена, нарушения на процедурите при издаване на разрешенията. Това бяха част от акцентите в изслушването на служебния вътрешен министър Бойко Рашков по темата с незаконното подслушване. Той се яви в парламента по искане на ГЕРБ, които настояха той да даде повече конкретика – кои политици и кои граждани са били обект на прилагане на специални разузнавателни средства. Служебният министър отказа да изнесе… Покажи целия коментар »

113
113
28 юли 2021 20:47
Гост

Пак ли ти ръсиш акъл бе?

Анонимен
Анонимен
30 юли 2021 8:17
Гост

От цялата работа разбрахме, че вярваш на Дневник, а не че имаш обективно мнение.

113
113
28 юли 2021 20:46
Гост

Личи си,че не си юрист. Образовай си,прочети ЗСРРС,НПК и Конституцията,виж статута на прокурорите като магистрати,виж функционалния им имунитет и след товя пак се напъвай да пишеш подобни глупости.
п.п. И да знаеш,че не е хубаво да пишеш сходни мнения под различни псевдоними,сякаш пишат различни лица. Не е възпитано.

Дежурен Пеевски трол
Дежурен Пеевски трол
28 юли 2021 12:39
Гост

Колеги, дайте да изместим фокуса – че това се е случвало години наред и да прехвърлим вината върху Цв. Цветанов, както и въхру „лошия“ ВКС, който го оневини (за умишлено негодното му обвинение от прокуратурата си правим пас).

Михаил
Михаил
28 юли 2021 12:11
Гост

Въобще не ме учудва, че са следили Мая Манолова.

Radosveta
Radosveta
28 юли 2021 12:10
Гост

Да не си мислят, че няма да има последици за това.

Ники
Ники
28 юли 2021 12:12
Гост

А, дано да не им се размине.

113
113
28 юли 2021 20:48
Гост

Б,дано да им се размине.

кога ще бъдат арестувани прокурорите, замесени в б
кога ще бъдат арестувани прокурорите, замесени в б
28 юли 2021 13:21
Гост

И аз питам-защо няма арестувани прокурори? Незаконното използване на СРС е престъпление! Отказът на прокуратурата да разследва прокурорската престъпност е също престъпление.

Това само налива масло в огъня на тезата,,че е необходимо приватизация на обвинението-теза развита, наете от кого, и при такава приватизация всеки гражданин ще може да обвинямва по дела от общ характер, вклч и всеки гражданин ще може да обвинява извършили престъпление прокурори. Въпрос на едно изречение промяна в НПК.

Живко
Живко
28 юли 2021 12:08
Гост

Категорично смятам, че за тези си действия трябва да има последствия.

неизбежни са арестите в беззаконието с незаконнот
неизбежни са арестите в беззаконието с незаконнот
28 юли 2021 13:26
Гост

Да, и е редно да напишеш, но щом те е страх-аз ще го напиша.

Неизбежно е арестуването на прокурори ,замесени в използването на незаконни СРС-та. Законът е ясен-незаконното използване на СРС е престъпление. Няма право прокуратурата да поръчва подслушване на протестиращи, защото не е незаконно да протестираш и критикуваш правителството. Легитимно политическо право е да протестираш против властта! Колкото и да не се хареква това на прокуратурата. Гражданите имат право да протестират, скандират, недовлостват, критикуват, излязат на митинг, скандират против правителството, да излязат на легитимна антиправителствена демонстрация, и това не е престъпъление а политическо право, гарантирано в Конституцията!

113
113
28 юли 2021 20:49
Гост

Спри да спамиш! Пишеш едни и същи неща под няколко различни имена.

Кирчева
Кирчева
28 юли 2021 12:08
Гост

Проблема с протестите от миналата година беше, че масата искаща промяна, допусна сред протестиращите да влизат в позицията си на граждани, политици от сщото това статукво. Нима Манолова не е била в управлението? Нима Иваное не е бил? Нима Румен Радев не е пряко обвързан с БСП? Аз подкрепям протест за реална промяна. И никой бивш политик да не влиза в парламента. Било то и с новата си партия.

Авигел
Авигел
28 юли 2021 12:10
Гост

Точно така. И мен ме притесняваше това нещо. Излизах да протестирам в първите дни, а после видях, че доста политици от бивши управления на държавата, биват допускани без грам проблем от протестиращите. Това ме отказа. Това не бе промяна, а подмяна.

Стефан
Стефан
28 юли 2021 12:13
Гост

Пълна проформа.

Били
Били
28 юли 2021 12:13
Гост

Съгласен! Само си прокарват лобистките закони.

Дежурен Пеевски трол
Дежурен Пеевски трол
28 юли 2021 12:48
Гост

Браво, колеги, така се прави! Отвличаме вниманието от справедливите искания на протеста и се опитваме индиректно да ги дискредитираме като ги обвързваме с политици, които усърдно омаскаряваме. Докато не не им дойде акъла на всички протестъри, че Тиквата и Каскета, който го пази, са по-малкото зло и е много по-добре да останат на власт.

Анонимен
Анонимен
28 юли 2021 12:08
Гост

Проба 1,2, 3… Дай нещо друго Рашковице. Стига празни приказки.

Занев
Занев
28 юли 2021 12:07
Гост

Да живее демокрацията и свободното право да протестираш.

Николев
Николев
28 юли 2021 12:06
Гост

Някой съмнява ли се, че неудобните протести за сваляне на режима на ГЕРБ са били следени? Аз не.

Хари
Хари
28 юли 2021 12:14
Гост

То е ясно на всички като бял ден.

Анонимен
Анонимен
28 юли 2021 12:06
Гост

Въпроса е, че и той и Кацаров, и Комитова все така казват, че наират и имат много доказателства за злоупотреби, а реално се оказва после, че няма никакви доказателства и това са само общи приказки преди поредните избори в тая страна.

Закривай!
Закривай!
28 юли 2021 12:06
Гост

На всичкото отгоре разрешенията са давани от Специализирания наказателен съд. И то със сигурност е неоснователно.

Кики
Кики
28 юли 2021 12:07
Гост

А после само мрънкат, че са много нужни и не бивало да ги закриват.

113
113
28 юли 2021 20:51
Гост

Запознат ли си с мотивите на съда,за да твърдиш категорично,че е неоснователно?!?!

Анонимен
Анонимен
28 юли 2021 12:05
Гост

Не се изненадвам ако са следени хора. Няма да се изненадам ако това е истина.

Филип
Филип
28 юли 2021 12:05
Гост

Понеже е интересна темата с протестите и сме се втурачили само в нея. Нищо, че преди години се следяха вероятно и повече хора, но никой не обелва и дума за това. Цветанов какъв е? Нима не беше от ГЕРБ до преди 2 години? Защо не се занимавате и с него и не му търсите отговорност?

6 пъти НЕ
6 пъти НЕ
28 юли 2021 12:15
Гост

Опитаха се. Обаче ВКС го оневини.

Григор
Григор
28 юли 2021 12:04
Гост

Чиста злоупотреба. Какво ли се чудя на поредната издънка на ГЕРБ.

Агов
Агов
28 юли 2021 12:04
Гост

Абе стига само с тия протести бе Рашков. Българи са следени от над 10 години, още от времето на Цветанов. Той следеше кой ли не. Закача към един интересен за следене човек още 10.

Anonimen
Anonimen
28 юли 2021 12:03
Гост

Това е просто скандално!

Шони
Шони
28 юли 2021 12:03
Гост

При това сроковете за подслушване са били толкова дълги, че са нарушили допустимото.

113
113
28 юли 2021 20:53
Гост

Хаха,пишеш си коментар,след това под коментара сам си пишеш нов коментар,уж подкрепящ твоя коментар!
Пародия! Жалка картинка!