Проф. Атанас Семов:
Пълният абсурд по пътищата е заради управленско бездействие и безсмислени ограничения
Липсата на страх от закона, защото няма кой да наложи наказания за нарушения на пътя и въвеждането на абсурдни ограничения, които водят до масово неспазване на правилата, са причина за т.нар. война по пътищата. Така конституционният съдия проф. д.ю.н. Атанас Семов описа проблемите, водещи до високата смъртност по пътищата, по време на кръгла маса на тема „За мащабни действия срещу войната по пътищата“, организирана от Института за пътна безопасност.
Семов подчерта, че България се е превърнала в „страна на пълния абсурд по пътищата“, а причината за това, според него, е бездействието на управляващите, което определи като престъпление.
„В държавата с най-бързо намаляващо население в света, високата смъртност по пътищата е форма на геноцид чрез управленско бездействие. Това е абсолютно несъвместимо с всякаква представа за европейска нормалност“, каза проф. Семов и открои два основни проблема. Първият е типичният за българите отказ от страх от закона, водещ до там, че предвидени санкции и контрол все пак има, но няма налагане на наказания. Той се позова и на официалните данни на МВР, огласени от „Лекс“ (виж повече тук), че само от началото на годината не са връчени 527 056 фиша и 52 030 наказателни постановления, а събираемостта на връчените е само 40%.
„У нас се нарушава масово заради усещането за безнаказаност, заради отсъствието на това ключово усещане за неизбежност на наказанието“, каза проф. Семов. Вторият основен проблем според него са лошата организация на движение и изключително многото безсмислени ограничения. Той разказа, че си е направил експеримент при пътуване от Варна до София, при който преброил 2000 знака – някои по 10 на 100 метра, смяна на маркировката на 710 места, а разрешената скорост се сменяла 17 пъти само на магистралата.
„Няма човешки мозък, който да осмисли, а още по-малко да спази тези знаци. Безсмислието на закона води до обезсмисляне на закона. Римската максима „лош закон но закон“, за пътищата не важи. По пътя глупавата забрана просто не се спазва“, каза конституционният съдия, като допълни, че и „безобразието с ремонтите по пътищата“ също е отказ от държавност.
Председателят на Управителния съвет на Института за пътна безопасност и дългогодишен шеф на КАТ Богдан Милчев представи Пътна карта, която има за цел за две години да обърне тенденциите, а още след първата година да има с до 100 жертви по-малко на пътя. Според него държавата трябва да натовари с отговорност Държавната агенция за безопасност на движението по пътищата, а представената пътна карта да бъде приета от всички и през нея да бъде приет нов Закон за движение по пътищата, организационни промени за управление на риска, стандарти за управление и отворена информационна система.
В кръглата маса участваха главният прокурор Иван Гешев и заместничката му Красимира Филипова.
„От една страна съм бесен, а от друга – смятам, че можем да прекратим войната по пътищата. Бесен съм, защото ежедневно по пътищата се убиват повече българи, отколкото във военен конфликт. При положение че в България загива в демографски аспект, по пътищата убиват нашите деца“, каза Гешев.
Красимира Филипова пък представи част от експертните предложения на прокуратурата за промени в Наказателния кодекс и ЗДвП. Едно от тях е да се отнема колата на извършителя, когато е негова собственост, в случаите на шофиране с над 1,2 промила алкохол и след употреба на наркотици. Алтернативна възможност е прекратяване на регистрацията на колата за определен срок. Предложенията на прокуратурата включват също по-високи санкции при отказ от изследване за алкохол и наркотици.
Прокурор Филипова посочи, че някои промени могат да станат много бързо, като подчерта, че част от санкциите не са актуализирани от 20 години. Тя даде пример с глобата от 100 до 300 лева за шофиране, въпреки отнета книжка, при положение че за различни други нарушения има и глоби за по няколко хиляди лева.
„Тази норма не е ревизирана от 2002 г. За каква превенция и наказание говорим?“, каза Филипова и подчерта, че санкционният подход е еднакъв за този, който кара с отнета книжка и за шофьор, който е забравил да поднови книжката си.
„Отговорността е еднаква, а можем ли да сравняваме нещата? Докато говорим за мащабни промени, които неминуемо следва да се случат, може би трябва да се вгледаме в тези дребни детайли, които могат да бъдат променени и да се снабдим с много по-висока степен на превенция“, каза още Филипова.
18
Коментирайте
Да. Трябва превенция. Всички говорят хубаво. Имат представа какво трябва, но само на хартия. Направете си експеримент, професоре и тръгнете от Варна през Велико Търново до Петрич. И вижте, че няма нито един полицай на пътя. Няма превенция. А превенцията се случва с полицаи на пътя, а не със законодателни промени.
Много точно казано.
Напълно прав е, че България се е превърнала в „страна на пълния абсурд по пътищата“.
Ами за съжаление няма как да минат предложените изменения за момента, цял ден се занимават с хартиената бюлетина, нищо друго не ги интересува, вчера искаха да вкарат в правна комисия промени, но топ експертите по всичко ДБ и ПП не гласуваха, това е неотложен проблем всеки ден се дават жертви, но те се занимават с хартията. Никаква експертност, изключително ниско ниво юристи, партийни калинки, естествено гледащия собствения си интерес!
Нямаме страх от закона. Факт. Смятат, че могат да си правят каквото си искат и да няма наказания. Да плащат на полицая и готово. Едно странно усещане за безнаказаност.
Уви и този път не смятам, че някой ще се трогне
Особено нарушителите по пътя.
Не е само държавата. Чалгата, хазарта и ракията направиха така, че българина е прост та дрънка и сега смята, че е над закона и никой няма право д аму каже нищо. Но всеки му е длъжен с нещо.
Прост народ се управлява чного лесно.
Той затова професора изглежда винаги натъжен по интервюта, които дава. Защото е страшно образован, страшно умен природно е и вероятно е страшно болезнено за него да живее в такава държава, като България с тези влечуги и орки около себе си.
Ми не е много лесно. Независимо дали си прост аграр гласуващ за Бойко, независимо дали си носталгик по комунизма с празна кратуна или си „красив и умен“ жълтопаветник, който не се е возил на градския транспорт – все си прост. Вс ее трудно да те търпи човек.
Точно така е. Имам удоволствието да го познавам.
Е то е ясно това. Много уважавам Атанас Семов, но тук не е открил топлата вода.
Ама е много убаво да им го каже някой с позиция, нали? Защото аз също смятам, че държавата е виновна, но мен не ме слуша никой.
Аз не разбирам на какво се дължи това бездействие от страна на управляващите. Няма никаква логика, хора. Все пак те също ползват тези пътища. Те също се движат с коли. Техните деца могат да пострадат. Логично е да има някакво желание в тях, като хора, да променят това. Това беззаконие по пътищата.
Дължи се на това, че депутатските деца е много по-вероятно да причинят катастрофа и да загинат деца от това те да са жертва на тротоара на пиян или друсан шофьор. Затова е по-добре закона да е калпав за да може ако стане нещо, децата им да имат шанс да се измъкнат без наказание.
Много добре, че им го е казал. Защото явно на някой, от който зависи да имаме ред по пътищата не се вълнува
Ма разбира се, а първото нещо както винаги е фокус върху глобите. То за това не се оправят нещата. Автомобили ще отнемат – къде ти паркинги, те ли ще носят отговорност за недвижимото имущество на някого? Та те това което им е поверено оставиха до окрадат, какво остава за нещо чуждо? Събираемостта им е много под 40%, и това е ако те спрат, по някаква случайност и ти направят справка, а не ти погледнат само дали имаш стикери и валидна книжка. За знаците и маркировката не ми се коментира изобщо. Тия дето ги мислят нещата са абсолютно неориентирани и само… Покажи целия коментар »