След тежката катастрофа край Своге
Прокуратурата разследва водача на автобуса, превозвача, проверява и пътната настилка
Водач, превозвач, пътна настилка. Това са трите направления, по които ще протече разследването на тежката катастрофа край Своге, стана ясно от думите на главния прокурор Сотир Цацаров.
Вчера автобус с 37 пътници се преобърна и падна от височина поне 20 метра. Загинаха 16 души, а 21 ранени, някои от тях са в тежко състояние.
По повод инцидента днес в Министерския съвет се проведе среща с ресорните министри, на която присъства главният прокурор Сотир Цацаров и неговият заместник и директор на Националната следствена служба Борислав Сарафов.
След срещата главният прокурор обяви, че разследването ще бъде в три насоки.
Едната е свързана със състоянието на пътната настилка като още днес бяха взети проби от асфалта. Регионалният министър Николай Нанков обясни, че през 2011 г. въпросният пътен участък е възложен за рехабилитация по линия на програма „Транзитни пътища“. Финансирането е от специфична процедура – чрез заем от Световната банка. През декември 2016 г. участъкът е въведен в експлоатация. Пътят е бил сертифициран и паспортизиран през февруари 2017 г., а комисия от експерти е подписала протоколите и е приела рехабилитацията „без забележки“. Фирмата-изпълнител е „Трейс Своге“.
След това обаче Пътна полиция на няколко пъти е сигнализирала областното звено на АПИ за зачестили катастрофи в този участък. В резултат на това от март до юли Агенция „Пътна инфраструктура“ пет пъти е уведомявала фирмата, изпълнила проекта, че трябва да бъдат отстранени дефекти по пътя. Дори е бил поставен срок – това да стане до 15 август. Но нишо такова не се е случило.
Главният прокурор на свой ред заяви, че в рамките на шест месеца началникът на полицията в Своге е подал три сигнала до ресорните държавни институции с искане за обезопасяване на трасето. Алармирал е, че е необходима подмяна на асфалта, защото въпреки ограничението от 40 км, поради лошото сцепление водачите губят контрол над автомобила, навлизат в насрещното и стават ПТП. За 11 месеца са станали шест катастрофи.
Затова интерес на прокуратурата, по думите на Сотир Цацаров представлява начина на изпълнение на ремонта в този участък, документацията и процедурата по приемането и паспортизацията на пътя, след като изпълнението е определено като отлично, както и всички последващи действия на АПИ и „Трейс Своге“.
Цацаров обясни още, че ограничението от 40 км е поставено в резултат именно на констатираните нарушения на асфалта и неосъществяване на ремонта.
Другата насока на разследването е по отношение на действията на водача на автобуса. На база информация от тахографната шайба на автобуса и на изготвено експертно заключение от вещо лице се оказва, че шофьорът се е движил с 53 км/ч при ограничение от 40 км.
На този етап не може на 100% да се потвърди информацията, че някой вътре в автобуса е отклонил вниманието на шофьора, стана ясно още от думите на Цацаров. Той поясни, че днес по-късно Окръжна прокуратура-София ще прецени дали да привлече като обвиняем водача на автобуса Григор Григоров.
Цацаров съобщи, че Григоров има книжка от 1977 година, а от 1991 г. е професионален шофьор. Няколко пъти е бил санкциониран – има две наказателни постановления и седем фиша за шофиране без колани, неправилно паркиране, но не е бил наказван за шофиране след употреба на алкохол и упойващи вещества. В деня на катастрофата не е употребявал такива, показали пробите.
От утре разследването ще се поеме от Националната следствена служба. Също утре ще бъде извършен повторен оглед на автобуса и ще се прецени техническото състояние и начина на настъпване на ПТП, обясни главният прокурор. Ще бъдат назначени и автотехнически и съдебно-медицински експертизи.
И третата насока на разследването ще обхване превозвача – фирмата „Мобилус 5“. Шофьорът на рейса Григор Григоров е един от съдружниците в компанията, имало и втори такъв. Досега е установено, че фирмата не е уведомила Изпълнителната агенция „Автомобилна администрация“ за курса на случайния превоз, каквото било нормативното изискване. Освен това се оказва, че катастрофиралият автобус не е минал технически преглед. Той е въведен в експлоатация през 2001 г., т.е. вече над 10 години е в движение, а по закон тези превозни средства трябва да минават през технически преглед два пъти в годината. Такъв е направен на 5 февруари т.г., но е и на 5 август.
„Нито една от тези насоки не изключва другата, не даваме приоритет на някоя от трите. Докато това, което е свързано с действията по отношение на водача, е по-леко реализуемо, за останалите две направления ще се работи по установяване на задълженията на длъжностни лица от държавната администрация и от изпълнителя. Ако се установят основания за търсене на наказателна отговорност, ще се реализира такава“, заяви главният прокурор.
6
Коментирайте
Така е направен пътя, че и една година не можа да изкара без да дефектира.
До там водят липсата на всякакъв контрол и абсолютна безнаказаност.
Не се научиха да си изпипват нещата, когато правят пътища. Кой знае и колко матвриал са откраднали.
Износеният асвалт и нестандартните болтове на мантинелата чия отговорност са?
Пътната настилка от една страна, водачът и скоростта, с която се е движил, от друга, са довели до трагедията, според мен. Така или иначе е ясно, че шофьорът ще бъде обвинен. Но дали някой от АПИ ще понесе отговорност?
А защо никой не е реагирал на сигнала на началника на полицията в Своге?