Идея
Преструктурирането на военните съдилища да е по естествен път – чрез пенсиониране
Работна група към ВСС все още търси варианти за реформа на военното правосъдие - дали да се закриват съдилища, или да се намери друго решение
Преструктурирането на военните съдилища да стане чрез… пенсиониране. Тази ексцентрична идея лансира председателят на Военен съд-Пловдив Асен Шопов на заседание на работната група, формирана след принципното решение на Съдийската колегия от лятото на 2019 г. за закриване на военни съдилища.
„По мои сведения през предстоящите 2020-2021 г., престои пенсионирането на няколко военни магистрати и можем да кажем, че в рамките на обозримото бъдеще ще има едно преструктуриране по естествен път. Безболезнено“, казва Шопов на първото заседание на работната група, провело се на 11 октомври 2019 г.
От години темата за реформа на военното правосъдие е под вниманието на кадровиците. Предходният състав на ВСС закри две военни съдилища – в Плевен и Варна. Но въпросът не се изчерпа с това. Напротив – беше решено да продължи наблюдението и да се види каква ще бъде натовареността на магистратите под пагон след преструктурирането.
Новият състав на съвета отчете, че броят на делата продължава да е малък и темата отново влезе в дневния ред на кадровиците. Първоначалната идея беше чрез законодателни промени да се увеличи броят на делата на военните магистрати, като се промени подсъдността на някои от тях. Но това не срещна одобрението на изпълнителната власт в лицето на тогавашният министър на правосъдието Цецка Цачева, която даде отрицателно становище по предложените от военните магистрати изменения в Наказателно-процесуалния кодекс. Министърът на отбраната Красимир Каракачанов също изрази резерви по някои от идеите за законодателни промени и призова за широк обществен дебат.
В крайна сметка Съдийската колегия отново обсъди темата и на 16 юли 2019 г. мнозинството изрази принципната позиция, че трябва да бъдат закрити още военни съдилища. Кадровиците обаче не посочиха кои да бъдат те, а решиха първо работна група да изготви анализ на натовареността, на финансовия и сградния аспект на въпроса и едва след това да излезе с конкретни предложения. Една от идеите, която лансира тогава председателят на Върховния административен съд Георги Чолаков, е да се закрие Военно-апелативният съд, като най-слабо натовареният в цялата страна.
Колегията реши в състава на работната група да влязат членове на комисиите по натовареност, бюджет, съдебна администрация и управление на собствеността, както и представители на Върховния касационен съд (ВКС), Военно-апелативния съд и военните съдилища в София, Пловдив и Сливен.
Първото заседание на работната група беше на 11 октомври 2019 г. като на него от страна на СК на ВСС е присъствала шефката на комисията по натовареността Даниела Марчева, както и председателите на военните съдилища, зам.-председателката на ВКС и ръководител на Наказателната колегия Галина Захарова и колегата ѝ Галина Тонева.
На него участниците е трябвало да обсъдят анализите за натовареност за 2017 и 2018 г., предложения за преструктуриране на военните съдилища и създаване на организация за изработване на подробен план за нова структура.
От протокола от заседанието обаче става ясно, че военните магистрати се опитват да отложат дискусията, изтъквайки формални причини. С уговорката, че не искат да шиканират процеса, те подчертават, че на заседанието не присъства представител на военното министерство, а такъв трябвало да има, защото се готви нова стратегия за отбраната. Също така нямало участници и от комисиите на ВСС, както гласяло решението на кадровия орган от лятото. А някои от представените анализи за натовареността не били подписани.
Заседанието все пак се провежда и участниците се фокусират върху данните за натовареността и спецификата в работата на военните магистрати.
Съдиите настояват при измерване на натовареността им да се вземат предвид някои особености – например първоинстанционните военни съдилища в София, Пловдив и Сливен няма как да действат като въззивна инстанция, както са общите окръжни съдилища спрямо районните. И затова не бива тяхната натовареност да бъде сравнявана. Настояват освен това да не се гледа само броят на делата, но и тяхната фактическа и правна сложност.
Освен това искат да се спази решение на ВСС от 2015 г., според което „Реформата на структурата на военното правораздаване ще се осъществява само в рамката на общи за всички органи на съдебната власт действия на Висшия съдебен съвет, в изпълнение на правомощията му по Закона за съдебната власт“. Т.е. военните съдилища да се реформират в комплект с всички останали.
Ръководителят на Военен съд-Сливен Георги Георгиев пък се спира на достъпа до правосъдие и излага проблем, с който се сблъскват с колегата му. Двамата покриват голям район и често се налага да пътуват до Русе, Варна и Шумен, където провеждат т.нар. заседания на пункт. „За какво правосъдие можем да говорим и за какво присъствие на свидетели и граждани до седалището на съда. Проблемите, които реално съществуват конкретно с разглеждането на дела, са свързани с командировките, които мисля, че по другите съдилища не съществуват“, посочва Георгиев.
Шефът на ВоАпС Димитър Фикиин пък добавя, че трябва да се има предвид и друго – военните съдилища са компетентни да разглеждат дела за престъпления и във военно време. „По време на мисии, по време на бойни действия зад граница и не си го измислям, защото всичко това е разписано в Наказателния кодекс, който е в сила. За това е хубаво от Министерството на отбраната да поискате становище за тяхното актуално виждане към момента за нашите структури и каква ще бъде потребността от нас във военно време. Ако се стигне до решение да остане един военен съд, това няма ли да затрудни и да създаде проблеми с националната сигурност на страната?“, посочва Фикиин.
Ръководителят на военния съд в Пловдив Асен Шопов пояснява, че ако се закрият съдилища, няма да има кой да гледа дела за престъпления във военно време и пита как тогава съдилищата ще бъдат кадрово обезпечени, за да се справят с делата. И добавя:
„Ще се обяви конкурс по сегашния ред по ЗСВ и знаем колко време продължава този процес? И твърдя, че войната ще свърши, преди конкурсът да завърши“.
В крайна сметка заседанието приключва без конкретни предложения, освен лансираната от Шопов идея за преструктуриране чрез пенсиониране. Но от думите на Даниела Марчева става ясно, че реално до 2021 г. ще се пенсионират най-много четирима души и това по никакъв начин не може да се нарече реформа.
Марчева обяснява, че протоколът от срещата ще бъде изпратен на всички членове на Съдийската колегия и пояснява, че целта на работната група е да изготви предложения, които може да са в различни варианти, но поне едно от тях трябва да бъде за закриване на две военни съдилища.
Що се отнася до настояването за спазване на решението на ВСС от 2015 г., тя изтъква, че то няма сила на пресъдено нещо.
Срещата приключва с уговорката да се поискат справки за командировъчните на военните магистрати, за локацията и числеността на армията, както и становища от военното министерство.
На 6 ноември 2019 г. работната група се събира отново. Тогава вече кръгът на участниците е по-широк – от страна на ВСС присъстват и Боряна Димитрова, която е член на бюджетната комисия и председател на комисията „Съдебна администрация“, както и Атанаска Дишева, и Красимир Шекерджиев, които участват в КАК и комисията по натовареността. Присъстват и представители на Държавната агенция „Разузнаване“ и на Националната служба за охрана.
Министерството на отбраната пък е отговорило, че няма да изпрати представител, тъй като реформата на военните съдилища е в правомощията на ВСС.
На това второ заседание Димитър Фикиин се връща към темата за изготвените от военните съдии предложения за промяна на подсъдността на някои дела така, че да се увеличи натовареността им. Той предлага отново да се поиска становище от правосъдното ведомство, защото министърът бил друг.
Но идеята не се подкрепя от кадровиците. „Ние изпратихме тези предложения на Министерството на правосъдието. Както министърът на правосъдието, така и министърът на отбраната категорично са отказали подкрепа. Поради тази причина Съдийската колегия взе решение, че трябва да се върви към реформа. Аз лично намирам, че съдийската общност ще ни взриви, ако ние сега предложим на Съдийската колегия: „Дайте пак да пробваме с тези законодателни изменения“. Ако междувременно нещо се промени, нямам нищо против“, заявява Даниела Марчева.
Военните магистрати пак поставят въпроса за решението на ВСС от 2015 г., според което преструктурирането на военните съдилища ще е част от цялостната реформа на съдебната карта. Като по темата между Даниела Марчева и Димитър Фикиин се заформя следният спор.
„Нямаме никакъв ангажимент и логически не е обосновано ние да чакаме първо да се направи цялостна визия на реформата на съдебната карта. Защото този въпрос е стоял и преди въобще да се постави въпросът за съдебната карта. Ниската натовареност е факт от 2010 г. и тя няма да бъде променена. Поради тази причина, аз лично не считам, че трябва да чакаме и да се съобразяваме какво ще се случи с другите съдилища и как точно те ще се реформират. В интерес на истината това не може да бъде и оправдание ние да продължаваме да се съобразяваме с този статут на привилегированост, който реално имате, в сравнение с останалите колеги“, изтъква Марчева.
Тя споделя, че е обиколила някои слабо натоварени районни съдилища в страната. „В момента, в който ги попитам за тяхната натовареност, те ми отвръщат с въпроса: „А вие какво направихте с военните съдилища?“. Затова аз лично Ви призовавам, да не се връщаме към изначалните концептуални въпроси, защото те са ясни. Искам да сме по-конструктивни, за да можем да си свършим работата“, посочва още Марчева.
„Ние бихме ви попитали какво тогава сте направили с районните съдилища или със слабо натоварените такива“, отговаря Димитър Фикиин и добавя, че ВСС има ангажимент към решението от 2015 г., защото то не е отменено.
Даниела Марчева му напомня, че макар да са слабо натоварени, в тези съдилища един магистрат средно на месец разглежда около 50 дела – граждански и наказателни и призовава военните съдии да не се сравняват с районните.
В крайна сметка се възприема идеята на заместник-председателя на ВКС Галина Захарова върховните съдии да изготвят анализ на делата във военните съдилища от 2015 г. до края на 2019 г. като се гледа не само техният брой, но и фактическата и правна сложност, брой подсъдими, свидетели, вещи лица и т.н.
Същевременно пък комисията по натовареност ще съпостави тази на военните с тази на две ниско, две средно и две свръхнатоварени окръжни съдилища.
Информацията ще бъде обсъдена на следващото заседание на работната група в края на януари, когато вече може да има и конкретни предложения за преструктурирането на военните съдилища.
22
Коментирайте
А , държал съм , държал съм . И офицерско звание имам . Е , от право разбирам повече , отколкото от „военно дело“, но май така трябва да е и при военните съдии. Съмнявам се и те да разбират нещо от „военно дело“ .Според мен те разбират повече от вино , ракия , мастика , мезета , лечение на цироза и дебелариум . Все полезни неща , но едва ли изискващи да им се плаща по няколко хиляди лева заплата ЗА ДА НЕ ПРАВЯТ АБСОЛЮТНО НИЩО ПОЛЕЗНО за съдебната система през работно време . Няма да припомням случая с… Покажи целия коментар »
ВСС е СРАМ и ще е срам докато не закрие военните съдилища , а и други неработещи структури . Нямат работа – закриват се . Какви анализи , какви работни групи за мързеливците в униформа ???? …А аргументът за „военното време“ кърти мивки . Ако дойде военно време , тогава влизат в сила други закони . Няма пречка за 3 дни да се открият военни тричленки и да се почне . Аз лично имам такъв ВОС /военно-отчетна специалност/ – „военен съдия“. Всеки наказателен съдия е готов за военен такъв . За обратното не съм сигурен след толкова години мърдосване ….
Смисъл от военни съдилища отдавна няма! Те имаха смисъл при военизираната полиция (милиция), по-голямата армия и наборната служба, когато грубо под пагон бяха около 200 000 човека, а и в един определен период от живота всеки мъж също. Сега под пагон са 10 пъти по-малко хора.
Иначе идеята за реформата е същата като пенсионната – ще ги чакаме да се пенсионират в съдилищата / да умрат пенсионерите и нещата ще се наряд от само себе си.
Моите уважения към Димитър Фикиин, обаче не може да сравнява военните с районните съдилища. Особено по натоварването им.
Е той какво да направи по повод натоварването на районните и военните съдилища?
Всички дела са със своята специфична фактическа и правна сложност. Какво да кажат наказателните съдии? А и при тези смешни бройки…
При тази конституция няма пречка да оставят един военен. Може да се помисли към някои окръжни да има специализирани отделения, които да гледат този тип дела. Не виждам причина да бъдат запазени
КРБ говори за военни съдилищА, тоест, мн.ч., и това означава поне 2 военни съдилища да останат, за съжаление.
Вярно, че КРБ говори за военни съдилища, които са само тези на първа инстанция. КРБ обаче не предвижда съществуването на военно-апелативен съд, който е творение само на ЗСВ, тъй че може да бъде закрит с просто изменение на ЗСВ. Апропо така както едно време през 1998 г. беше закрита Военната колегия на ВКС., тъй че имаме опит. Прав е Чолаков.
След като Конституцията говори за военни съдилища, трябва да са поне две. То е очевидно. Дали ще са два военно-окръжни или един военно-окръжен и един военно-апелативен, няма никакво значение, дори второто е по-добро. По вашата логика защо има Специализиран апелативен наказателен? То делата на специализирания можеха да си се гледат от съответните апелативни съдилища!!
Не стига, че делата са им малко. Че министрите ги вардят отгоре, ами и сега да се чака до края на 2021 г., за да се пенсионират.
Най-чистият начин е да се промени конституцията и въобще да се закрият. Не разбирам този напън да има военни съдилища. Още повече, че във ВКС цивилни съдии гледат тези дела
Военните явно до последен дъх ще спъват реформата. А всъщност за какво са ни тия военни съдии? Какво правят по цял ден?
Разхождат се униформени гордо по коридорите. 🙂
Хаха, този е класик – войната ще свърши преди да приключат конкурсите. Как да кажеш, че не е прав човекът, макар това да е тема, която е съвсем извън това дали ще ги има военните съдилища, но е добре на ВСС тези неща да им се казват в прав текст
Ми то за една атестация вече не стига една година. Това е пълен потрес!
Закривай!
Военните съдии нямат почти никаква работа, а взимат толкова, колкото и много натоварените си колеги в цивилните съдилища. Няма никаква справедливост. Не искат и да се местят по чл. 194, ал. 1 от ЗСВ, защото не искат да бъдат затрупани от работа. Не е честно да спъват процеса, само и само да си клатят феса.
Леко грешиш. Вземат даже повече, тъй като освен заплатата за ОС им се полагат и пари за звание по ЗОВС. Ползват и всички социални привилегии за военните – пари за дневен порцион, почивните домове на армията и пр. Пенсионират се като военти по КСО – при 25 год стаж без значение от възрастта. По тази причина почти всички военни магистрати понастоящем вземат и пения и заплата. С две думи – цицат от три места – по ЗСВ, по ЗОВС и по КСО.
Много добър опит на Асен Шопов да забави този процес за военните съдилища. Обаче нали целта беше да се преструктурира съдебната карта своевременно.
Преструктурирането за другите съдилища не е съвсем безболезнено. Не виждам защо военните да правят изключение.
Пенчо какво разбираш ти от военно дело, като освен кирка и лопата друго оръжие не си държал?