Промените в Закона за защита на личните данни, свързани с влезлия в сила на 25 май 2018 г. Общ регламент за защита на данните, ще трябва да бъдат обсъдени още веднъж в парламента, тъй като днес президентът наложи вето на една от новите разпоредби.

Става въпрос за новия текст в закона, който въвежда критерии при обработването на лични данни за журналистически цели и за целите на академичното, художественото или литературното изразяване (виж карето).

Президентът подчертава, че европейският регламент, който е причина за приетите промени, изисква държавите в ЕС чрез закон да постигат помиряване на правото на защита на личните данни с правото на изразяване и информация. И в коментар за върната от него за ново обсъждане разпоредба заявява:

„Законодателят е приложил специфичен подход – подредил е в 10 точки критерии, по които журналист, научен работник и писател в своята работа следва да преценява и евентуално да доказва дали и доколко е постигнат балансът между свободата на изразяване и информация, от една страна, и защитата на личните данни, от друга. Ще се преценява естеството на личните данни и обстоятелствата, при които е добита информацията. Ще се отчита въздействието върху личния живот на засегнатите хора, което поставя под въпрос функцията и предназначението на разследващата журналистика. Ще се преценява и общественият интерес, както и дали данните са за лица, заемащи висши публични длъжности, т.е. политици, магистрати и др. Ще се съобразява и дали информацията е за лица, които „поради естеството на своята дейност” имат „по-занижена защита на личната си неприкосновеност или чиито действия имат влияние върху обществото”, без да се дава ясна дефиниция кой попада в този кръг“.

Според Радев фактът, че след като изброява 9 критерия, законодателят е добавил в 10-и и „други обстоятелства, относими към конкретния случай“ отваря широко вратата за различни обстоятелства, които медията, ученият и писателят следва да съобразява, а по-късно и да доказва. „Законодателят в един момент е осъзнал, че опитът а priori да се фиксират критерии за помиряване, е обречен на неуспех. Показателно за това е, че създаващото впечатление за изчерпателност изброяване по чл. 25з, ал. 2 от ЗИД ЗЗЛД завършва с общата формулировка на точка 10. Демонстрираната колеблива позиция е източник на вътрешна несъгласуваност в законовата уредба в разрез с изискванията за последователност и предвидимост“, твърди той.

Във ветото се посочва, че трябва да се уравновесят защитата на личните данни и свободата на изразяване и информация. „Самият баланс обаче винаги е конкретна величина, която предполага гъвкава индивидуална преценка, съобразена с особеностите на всеки отделен случай“, подчертава Радев. И вижда в изброяването на критериите в закона свръхрегулация, която „затиска и задушава основните права в разгръщането на техния потенциал“.

„В случая свръхрегулацията на хипотезите, в които ще има конкуренция или колизия на тези две права, резултира в силно накланяне на везните в полза на правото на защита на личните данни, като „се жертва“ свободата на изразяване и информация. Търсеният баланс е убегнал на законодателя, тъй като стремежът да се даде готова абстрактна формула за балансирана преценка не помирява, а генерира допълнително напрежение между защитата на личните данни и свободата на изразяване и информация“, твърди държавният глава.

Той посочва, че вероятно с критериите се е целяло „улесняване“ на Комисията за защита на личните данни, съдилищата и на гражданите, като се създаде предвидимост и сигурност при преценката за законосъобразност на обработването на данни. „Опасенията ми обаче са, че под формата на критерии за съразмерност на защитата на личните данни се прикриват законови ограничения на основни конституционни свободи. …Това би направило поведението на журналиста, писателя и учения твърде предвидимо и очаквано вероятно съобразно закона, но не винаги в интерес на истината. В крайна сметка потърпевшо от възприетото законодателно разрешение ще бъде цялото общество“, заявява Румен Радев.

5
Коментирайте

avatar
нови хронологично най-добре оценени
Анонимен
Анонимен
04 февруари 2019 15:56
Гост

Законодателя първо да дефинира „обществено място“.

Анонимен
Анонимен
04 февруари 2019 15:53
Гост

Общият регламент за защита на данните в крайна сметка не е съобразен с особеностите на всяко законодателство. От тук и идва нуждата от промяна в закона.

Анонимен
Анонимен
04 февруари 2019 15:50
Гост

Свободата на изразяване и информация трябва да е приоритет в една демократична държава, каквато сме ние.

Анонимен
Анонимен
04 февруари 2019 15:46
Гост

Трябва много ясно да се очертае кръгът на лицата, които са с по-занижена защита на личната си неприкосновеност или чиито действия имат влияние върху обществото.

Анонимен
Анонимен
04 февруари 2019 15:47
Гост

Понятието „други обстоятелства, относими към конкретния случай“ е много широко наистина.