Сдружението на съдебните служители предлага промени в ЗСВ
Помощник-съдии и помощник-прокурори да поемат част от задълженията на магистратите
Идеи за реформа: Съдът да отстранява от длъжност главния прокурор, да има два съдебни съвета
Да се създадат два съвета – на съдиите и на прокурорите, които да разглеждат всички въпроси, свързани с бюджета, администрирането и кадровата обезпеченост на съдилищата и прокуратурата, а пленарният състав да отговаря само за имотите. Главният прокурор да се разследва от всеки прокурор, както каза Конституционният съд, а отстраняването му от длъжност да става от съда. Това най-общо са идеите за съдебна реформа на Сдружението на администрацията на органите на съдебната власт (САОСВ), които са изпратени на Министерството на правосъдието.
Организацията предлага Съветът на съдиите да се състои от 14 членове. Седем да се избират пряко от съдиите, като петима от тях да са от общите съдилища по апелативни райони и двама да са административни. Парламентът да избира петима членове на Съвета на съдиите, а председателите на ВКС и ВАС остават членове на право.
Съветът на прокурорите пък да се състои от 11 души – главният прокурор да е член по право, шестима да избира Народното събрание, а четирима (трима прокурори и един следовател) да се излъчват от съответното общо събрание.
Предлага се Съветът на съдиите да избира шефовете на ВКС и ВАС като кандидати могат да бъдат само действащи съдии, а номинации могат да правят само пленумите на двете върховни съдилища. За избран се смята онзи, който е събрал поне 10 гласа „за“. Ако кандидат не получи подкрепа за председател на ВКС и ВАС, то той няма право да участва във втора поредна процедура.
По отношение на избора на главен прокурор, сдружението предлага номинациите да се правят пряко от прокурорите чрез тайно гласуване. Кандидатите за обвинител №1 трябва да са действащи прокурори, а Съветът на прокурорите да избира главен прокурор поне с осем гласа „за“.
САОСВ предлага да се създадат два инспектората с по петима членове. Любопитно е, че се предвижда инспекторите да проверяват и работата на самия съдебен съвет, както и на отделни негови членове. И да могат внасят предложения за образуване на дисциплинарни производства срещу кадровици.
Що се отнася до разследването на главния прокурор, идеята е то да може да се провежда от всеки прокурор, който може да поиска временното отстраняване от длъжност на обвинител №1 от съда, докато приключи производството.
От сдружението предлагат всеки съдебен състав при определени условия да може да сезира Конституционния съд. Предвижда се това да може да прави и всеки гражданин, като искането ще се отправя чрез омбудсмана, който извършва проверка за редовност. Ако всичко е наред, омбудсманът изпраща искането на Конституционния съд като задължително дава становище за допустимостта му.
Да се създадат нови фигури – на помощник-съдии и помощник-прокурори, които да поемат част от несвойствените дейности на съдиите и прокурорите по администрирането и движението на делата и преписките. Те да отговарят за размяната на книжа, изпращането на призовки, даването на указания на страните за нередовността на подадените документи и др. Идеите са на Сдружението на администрацията в органите на съдебната власт (САОСВ), което е изпратило в Министерството на правосъдието проект за промени в Закона за съдебната власт (ЗСВ).
Както „Лекс“ писа, преди три седмици правосъдното ведомство изпрати писма до съдилищата и прокуратурата, с което поиска магистратите да изпратят свои предложения за изменения на съдебния закон, свързани с конкурсите, атестирането, дисциплинарната дейност и др.
В тази връзка от сдружението на съдебните служителите са изготвили проект, който изцяло е фокусиран върху въвеждането на новите две фигури – на помощник-съдия и помощник-прокурор. От организацията отбелязват, че от създаването на съдебните и прокурорски помощници през 2002 г., те са доказали своята ефективност, но тъй като проблемите със свръхнатовареността на магистратите все още не са решени, САОСВ е на мнение, че новите фигури с квази магистратски статут ще помогнат за облекчаване на работата на съдиите и прокурорите.
Предлага се помощник-магистрати да има от окръжно ниво нагоре. Те ще се назначават след конкурс, но проведен от съответния административен ръководител. Председателят на Върховния касационен съд (ВКС) ще отговаря за подбора на помощник-съдиите както за самия ВКС, така и за всички апелативни съдилища, шефът на Върховния административен съд – за ВАС и за административните съдилища, а ръководителите на апелативните съдилища пък ще провеждат конкурсите за избор на помощник-магистрати в окръжните съдилища.
По аналогичен начин се предлага да бъде разрешен въпросът с подбора и в прокуратурата.
Всеки кандидат за помощник-магистрат трябва да отговаря на условията за съдия – да има висше юридическо образование, да е придобил юридическа правоспособност, да притежава необходимите нравствени и професионални качества, да не е осъждан, да не страда от психически заболявания.
Онези от тях, които искат да станат помощник-съдии и помощник-прокурори на окръжно ниво, трябва да имат поне една година юридически стаж, за апелативно – поне три години, а за върховно – минимум пет години.
Към заявлението за участие в конкурса всеки трябва да подаде същите документи, каквито подават и кандидат-съдиите и прокурорите – автобиография, документи за завършено висше юридическо образование и придобита юридическа правоспособност, медицинско удостоверение, копие от трудова или осигурителна книжка, мотивационно писмо, въпросник за притежаваните нравствени качества и други документи.
Както вече беше казано, конкурсът се провежда от административния ръководител. В съответния съд или прокуратура се избира тричленна конкурсна комисия от магистрати, която първо преценява допустимостта на кандидатурите. След това се провежда писмен и устен изпит. Писменият се състои от казус, с който се проверяват знанията на желаещия в правния отрасъл, който е избрал, както и тест по право на ЕС и права на човека. За да бъде допуснат до втория етап – устния изпит, кандидатът трябва да е получил оценка поне 4.50 на казуса и толкова и на теста. Устният изпит представлява събеседване не само по предпочетения от кандидата правен отрасъл, но и по въпроси по етичния кодекс.
За издържал устния изпит се смята онзи, който е изкарал оценка поне 4.00.
Конкурсната комисия извършва класирането като резултатът е сборът на оценките от двата изпита. Онези от тях, които се класират на свободните места, ще трябва да подадат декларация за несъвместимост.
Комисията на свой ред предлага на съответната колегия на ВСС да назначи кандидатите с най-високите оценки. Кадровиците имат право на преценка, след проверка на документите, дали те отговарят на всички изисквания. Решенията могат да се обжалват пред ВАС.
Одобрените помощник-магистрати преминават през задължително обучение в Националния институт на правосъдието.
Предвиждат се следните задължения за двете нови фигури – да администрират разпределените им дела и преписки в определения срок, да участват в заседанията на общите събрания без право на глас, при необходимост да изпълняват точно дадените указания от съдиите и прокурорите, да изготвят проекти на съдебни и прокурорски актове съобразно дадените им указания от магистратите, да изпълнят и други задачи, свързани със службата им, които им възлагат съответните административни ръководители.
За помощник-съдиите и помощник-прокурорите също е предвидена процедура по атестиране. То ще бъде три вида – предварително (след назначаването), периодично – за пет години и извънредно – когато има влошаване на качеството на работата.
И помощник-магистратите ще подават имуществени декларация, ще подлежат на проверки за интегритет, и на тях им се забранява да участват в търговски дружества, да са народни представители, кметове, да заемат длъжности в държавни или общински органи и т.н.
Освен това и те ще носят дисциплинарна отговорност, идентична с тази за магистратите.
Възнагражденията им ще се определят съобразно нивото, на което работят. Основната заплата на помощник-съдиите и помощник-прокурорите, които са в окръжен съд или прокуратура, ще получават 90% от възнаграждението на младшия магистрат, за апелативно ниво се предвижда заплатата да е 90 на сто от тази на районен съдия и прокурор. Ако е във ВКС и ВАС, то заплатата ще е 90% от тази на съдия в Софийския районен съд, а за помощник-прокурорите във ВКП и ВАП – 90 на сто от възнаграждението на обвинител от окръжна прокуратура.
Помощник-съдиите и помощник-прокурорите ще може да бъдат командировани и ще имат рангове. Те ще имат право на обезщетение при напускане на съдебната система при същите условия, при каквито сега получават и магистратите.
В преходните и заключителните разпоредби на проекта е предвидено, че длъжностите помощник-съдия и помощник-прокурор се осигуряват чрез трансформиране на сегашните бройки за съдебен помощник и прокурорски помощник. След това в тримесечен срок от влизането в сила на промените съответните ръководители трябва да проведат конкурси за заемане на тези места, на които се явяват и съдебните и прокурорските помощници. На онези от тях, които не издържат конкурса, се прекратяват трудовите правоотношения.
В мотивите към проекта от сдружението на съдебната администрация посочват: „Въпреки огромната помощ, която съдебните и прокурорските помощници оказват на съдиите в юридическите аспекти на тяхната работа, проблемите със свръхнатовареността на магистратите остава един от най-сериозните на съдебната система в България. Това е така, защото независимо от изготвения проект на акт от страна на съдебния помощник, отговорността за неговото издаване остава единствено и само у съдията. В този смисъл, макар и прецизно изготвен след задълбочена проверка на обстоятелства, проектът на акт се представя на магистрата, който на свое самостоятелно основание следва да се запознае с получения входящ документ, да проучи всички факти, да провери изготвения проект на акт и едва след това да го разпише. Този процес е напълно естествен и закономерен, когато това се касае за съдебен акт, с който се решава съществен за делото или преписката въпрос, но когато става въпрос за размяната на книжа, пращането на призовки и съобщения, даване на указания на страните за нередовности по подадени документи и т.н. актове по движението на делата и преписките, не е необходимо вниманието на съдията да бъде ангажирано с тази дейност“.
От САОСВ отбелязват, че предвид придобития опит, експертиза и капацитет на съдебните и прокурорските помощници, дейността по администриране и движение на делата и преписките може и трябва да се осъществява самостоятелно от тях. „В тази връзка на тях трябва да бъдат законово делегирани правомощия по осъществяването на част от действията по администриране и движение на делата и преписките (проверка за редовност; размяна на книжа и т.н.), като им бъде възложено и изготвянето на самостоятелни и независими от магистратите актове във връзка с осъществяването на тези действия (даване на указания, издаване на разпореждания, резолюции и т.н актове по администрирането в зависимост от спецификата на съответния процес)“, пише в мотивите. Преценката за обема на делегираните правомощия е предмет на дискусия във връзка с изменения в процесуалните закони (ГПК, НПК и АПК), казват от сдружението.
„За да бъде всичко това възможно и на съдебните и прокурорски помощници да бъде законово възложено изпълнението на част от магистратските задълженията по администрирането и движението на делата и преписките, на първо място следва да бъде променен статутът на тези лица в Закона за съдебната власт, като им бъде предоставен квазимагистратски статут, чрез който законово да се легитимират упражняваните от тях правомощия. Напрактика това означава от съдебни служители, тези длъжности да бъдат видоизменени в помощник-съдии и помощник-прокурори, като бъдат въведени и допълнителни изисквания към тези длъжности. Само по този начин е възможно упражняването на част от магистратските правомощия по администрирането и движението на делата и преписките да бъде прехвърлено върху друга категория лица – помощник-съдиите и помощник-прокурорите“, се посочва още в мотивите.
39
Коментирайте
Такива сдружения са напълно безсмислени и безполезни.Видимо горките не са запознати с длъжностните характеристики на служителите в системата.Добре би било,ако все пак тези сдружения продължат да съществуват по неясна причина ,малко да се информират относно функции и задължения на съдебните служители.
Чета и недоумявам. Тъй като доста се изписа и за секретари/съдебни деловодители – Има ли някой от коментаторите (понеже сте като на футболен мач-кой знае, кой не знае, важното е да се пише), който знае каква е работата в администрацията??? Като цяло, виждам написаното и мога да си направя изводите. Как нищо не се правело, как всички в сектора си клати краката и т.н…. Съгласен съм с факта, че „помощник на помощника“ е прекалено и недообмислено, но ако има човек, който мисли че съдебните служители в администрацията на СВ не вършат нищо, с удоволствие ще се радвам да посети административното… Покажи целия коментар »
Ние и сега можем да поемем доклада на съдиите, а те само да подписват разпореждания/определения, както подписват проектите на решенията. Само не разбирам какво ще правят командированите районни съдии, които ни пращат, когато поемем и тези функции? Някои и сега не барват дела, а ни връчват всичко да пишем, понеже не са напълно сигурни какво точно да пишат.
Тоест да намерим работни места за децата на работещите в съдебната система.
Само това липсваше и помощник съдии да се появвят. На първо място сме не в европа, а в света по брой на инсталирани на глава от населението. Финансирането за съдебната система в България е три пъти повече като процент от БВП в сравнение с цяла европа. Бонусите са много, но за сметка на това-във висок размер. И вместо за МАСОВИ съкращения (без изплащане на обезщетения) тук се говори за още назначаванки. И то при тоталния демографски срив в държавата. При огромните заплати и несметни ,напълно противоконституционни привилегии следва да се говори не за облекчаване, а за допълнително натоварване на съдиите,… Покажи целия коментар »
Видно от годишния доклад на прокуратурата, един следовател работи на година по 3-4 досъдебни производства. Това е нормата на един разследващ полицай за 1 седмица. Не е обществена тайна, че част от делата на следователите се изземват от разследващите полицаи на ниво приключване, за да си оправят статистиката. Един разследващ полицаи средно на година работи по 100 дела. Следователите работят по 1 % от престъпленията в НК, а разследващите полицаи по останалите 99 %. Следователите са магистрати, притежават статут на несменяемост и са материално обезпечени, а разследващите полицаи все още си купуват листи и мн. др. Следователите изпълняват само дейност… Покажи целия коментар »
Необходимост от помощници на апелативно ниво е смях в залата – вижте статистическите данни за натовареността на тези съдилища. Най-голямата бумащина е именно на районно ниво, където се занимаваш с хиляди глупости. Когато ти дойде изцяло редовна искова молба е направо радост. За заповедното да не говорим – вече и там всяко второ заявление се нуждае от указания. Отделно, издирваш длъжниците повече от МВР, за да им връчиш заповедта – адреси, работодател, търговска дейност. Също така, за младши съдия няма изискване за стаж, а започва в окръжен съд, но за помощника в предложението се предвижда да има, което е нелогично.… Покажи целия коментар »
Да се създаде длъжността „прокурор в МВР“, щом има разследващ орган в прокуратурата наречен „следовател“ и разследващ орган в МВР – „разследващ полицаи“. Прокуратурата има прокурори и разследващ орган, а МВР само разследващ орган…
Отдавна смятам,че прокуратурата трябва да премине към полицията, на подчинение на шефовете на РПУ-та, които да могат да им възлагат и полицейски функции. В провинцията например прокурорите са слабо натоварени, и е редно прокурори да регулират кръстовища, например, когато няма достатъчно натовареност.
Или да помагат на малки деца да пресичат на пешеходни пътеки. Защо не?
Със сигурност ако има подобна реформа, следва такива помощници да има на районно ниво, където имай най-голяма натовареност, от гледна точка на брой дела/преписки.
Идеята не е кой знае колко лоша, но трябва да се помисли.
Помощници трябват в районен съд. В София са по 20 нови заповедни на седмица, които НЕ приключват с издаване знам заповедта. Те трябва да се връчат, а както знаем българинът си е на адреса, работи по трудов договор, фирмите са на адреса, няма фиктивни адреси регистрации в Студентски град. По една година се връчва средно. Ето това е работа за помощник. До познавачите – не става дума за паралелен съдия, а някой заъехнически дейности. Или да смята разноски. Ако отхвърлим 20 лв от иск за 1000 лв, то ответникът пак и а право на разноски. Примерно 11.50 лв от 200… Покажи целия коментар »
То хубаво колега, ама тия помощници ги готвят за от ОС нагоре, а не да се морят редом с районните съдии. И честно освен промяна във финансовия статут не виждам с какво са по-различни от сегашните съдебни помощници. И като чуя как е в София, все едно другаде няма работа….А иначе всеки можещ съдия си е разрешил проблема отдавна с помощта на наличния персонал от секретари и деловодители. Няма нужда като се чуе за реформа и да се нареждат нови хора с надеждата да отхапят от баницата. Истинска реформа ще има тогава, когато с наличния ресурс и точните правила системата… Покажи целия коментар »
Да се обмисли и въвеждане на длъжността помощник на помощника на помищника на магистрата. Да има кой да включва компютъра, да сменя химикалките и да носи кафето. Естествено срещу заплата от поне 1 500 лв. Стажът ще се признава за юридически. То се подразбира.
От всичко прочетено излиза, че се иска да се създадат паралелни съдии и прокурори, с известно влияние по делата и назначавани разбира се на местно ниво, а не с единен национален конкурс. Уреждане на статута на всички съдебни помощници, като ги доокомплектоват с привилегии като за магистрати и нулева ефективност на цялата концепция. Най-натоварени с несвойствена работа са съдиите в районните съдилища. Интересно защо помощник-съдии да няма там, а почват от окръжно ниво. И какво ново има въобще в тая концепция аз не разбрах – като как някой ще дава указания по делото или ще преценява дали някой е редовно… Покажи целия коментар »
В тоя форум има много анонимни „специалисти“по съдебна реформа.Очевидно им е трудно да разберат написаното.Стига сте противопоставяли магистрати и служители.Страната ни е обзета от страхотен полулизъм.Всеки е професор и говори за всичко от което не разбира.
Предложението в частта за помощниците куца и с двата крака. Такива трябват на ниските нива, където е цялата работа, на въззивно и касационно ниво са излишни, стига са им слугували на върховните съдии, аман от лакеи. И с тези изисквания, по-лесно ще им е да станат космонавти, отколкото помощници. Слезте на земята!
малко ми звучи, като въвеждане на помощник-съпрузи, които да помагат на съпрузите при изпълнение на съпружеските им задължения!!
:))))
абсолютни глупости
верно са глупости; оправете си конкурсите; нас ни трябват съдии, а не помощници и на помощниците помощници и всякакви такива, дето знаят по-малко и от дългогодишните съдебни служители
За да може да се използват някои тези помошници като шпиони, не мерси, моля ви не ни го причинявайте. Има компютри. При цялото ми уважение към работата на колегите, заради малцината, които биха навредили сериозно по този начин, няма как да се вменят такива правомощия на многото. Съжалявам, но предложение, което на хартия е страхотно, на този етап и без подбор на всеки един помощник, би било пагубно за сериозността и легитимността в работата на съда.
Не е редно служителите да се занимават с ВСС.Иначе добри предложения имат.
Браво на авторите.Имате много добри предложения.Много ми хареса това са ВСС.
А защо няма помощници за следователите ???? Пак дискриминация ? Та следоватвлаката работа в много по тежка от прокурорската и съсийаката и не са обезпечени и с деловодители , съкратари или помощници / съдебни и прокуроски/???? А цялото дело се трупа и окомплектова и се създава в тази фаза – следствената – разпити, призовки, събиране на сведения , експертизи , реализации , петърсвания , обиски- все действия , които се извършваха лично от следователите !!!!!
Виц на годината! Сега следователите имат средно по 3 дела на година. Що за нагласт да искат и помощници? Знаете ли, че разследващите полицаи не се прибират и работят по 100 дела, и освен дейността по разследване изпълняват и много друга несвойствена работа, която незакосъобразно им се възлага от ръководните органи, които не са чували за право, а някои от тях са и юристи по документи…
Колеги,
Прочетете всички предложения,а не само заглавието.Всичко сме специалисти по съдебна реформа и футбол в тази страна.
Ако не разбирате е по добре да не се коментира.
E нали и сега има по по-големите, уж, ъдилища и прокуратури? Спокойно могат и сега да го правят.
Ама като не могат да се справят – да напускат сектора бе.
Това е глупаво. Това е глупаво.
А пари за тия хора от къде?
Нека не
Стига глупости !!!!Толкова много съдии и прокурори, помощници , младши, деловодители , секретари , та сега и помощници на помощниците…Засрамете се ! Който съдия или прокурор не се справя, има винаги места в частния сектор!!1Там да си назначи колкото иска помощници!
Ма не то няма бюджет да се плаща за такива.
Ау, сега да ви прочетат и да ви смъмрят колко много са заети и как не смогват милите…
Именно. Нека там си назначават помощници на помощниците.
А то щото в частния сектор са се заринали с пари да си назначават колкото искат помощници
Ако бяхме в САЩ можеха в частния сектор да си назначават хиляди помоюници и персонал, но тук парите не стигат.
Не би следвало да е работа на съдията да указва на призовкарите какво да правят, да сравнява адреси -дали са вярно преписани в съобщения, да проверява дали е платена такса в пълен размер, да изразява становища за връщане на такси, да повтаря по три – четири пъти на страна каква е таксата, която дължи, и да представи пълномощно, както и преписи; не би трябвало да е работа на съдията да търси експерти, каквито в списъка няма, да заменя непрестанно вещи лица, които не били дали съгласие да работят и т.н. – в другите държави съдиите не са натоварени с подобна… Покажи целия коментар »
„да сравнява адреси -дали са вярно преписани в съобщения, да проверява дали е платена такса в пълен размер, да изразява становища за връщане на такси, да повтаря по три – четири пъти на страна каква е таксата, която дължи, и да представи пълномощно, както и преписи“ и т. н. са действия по разглеждането на делото. Стига сте се чудили как някой друг да работи вместо вас, а вие да си получавате големи заплати. Свършете и вие нещо.
Сега единствения въпрос е кой е идеолога на това „предложение“ и какво се цели с тази партенка. Иначе е напълно несъстоятелно,даже обидно и към самите съдии и ако те имат малко разум ще разберат,че подобни идеи ги компрометират и принизяват. Да не говорим,че юридически друг да движи процеса а не съдията е пълно безумие…
Колкото до ВСС то там вече всякакви интерпретации са позволени. Органа трябва да стане сесиен и толкова. Всякакво делене на колегии,подколегии и т.н. нищо не променя откъм съдържание,а само откъм форма