Пешеходните пътеки в България се поставят безразборно и опасно близо една до друга, масово са изтрити или не са придружени от съответния пътен знак, а кметове следват собствена цветова гама. Това установи безпрецедентна проверка на близо 14 000 пътеки в цялата страна.

Извършването ѝ беше разпоредено от главния прокурор Сотир Цацаров в края на миналата година, а днес той и министрите на вътрешните работи и регионалното развитие Валентин Радев и Николай Нанков оповестиха резултатите.

„Фрапиращи пропуски, сериозни нарушения на нормативната уредба, отчайващи дефицити – липсващите пътни знаци са два пъти повече от наличните“, обобщи констатациите Цацаров. И обяви, че стопаните на пътищата – общини и пътни управления, имат срок до 30 юни да приведат всички пешеходни пътеки във вида, в който го изисква нормативната уредба.

„Ако това не се случи, ще бъдат налагани санкции по реда на чл. 165, ал. 1, т.3 от Закона за движение по пътищата – глоби от 2000 лв. до 7000 лв., независимо от служебното положение“, каза главният прокурор.

По думите му има местни власти, които влизат в срамен списък на нарушителите. „Той отговаря на черната статистика на убитите и ранените, но не и на предизборните обещания“, заяви Цацаров.

Системни нарушители на правилата за маркиране и сигнализация на пешеходните пътеки са пет области – Варна, Благоевград, Стара Загора, Пазарджик и Хасково (данните за всички нарушения виж тук).

Вътрешният министър посочи, че масово пътеките са неправилно маркирани. „Маркировката или не е както трябва, или е износена. Освен това има неправилно разположение на пешеходните пътеки – най-много случаи има в Перник, Стара Загора, Варна“, каза Валентин Радев. И обясни, че проблемът е , че няма разстояние от поне 250 м между две пътеки.

Именно това, че пешеходни пътеки се поставят по-наблизо от допустимото по закон, главният прокурор определи като най-сериозен проблем.

„За мен най-безпокоящото не е различният цвят на пътеките, макар в Пазарджик например ситуацията да е като в песничката „Оранжево небето, оранжев е гардът“. Едно от най-безпокоящите неща е честотата на пътеките – разполагането им на по-малко от 250 метра. Положението е пътека след пътека, а това е предпоставка за ПТП в огромна степен“, заяви Цацаров.

Той изтъкна, че пътеки се поставят без цялостна концепция за населеното място.

Като пример за място, на което има пътеки, а това противоречи на закона, беше даден входът на София по магистрала „Тракия“. „Пешеходна пътека на магистрала. Това е недопустимо“, заяви регионалният министър.

Николай Нанков посочи, че по републиканската пътна мрежа има 80 пътеки, които трябва да бъдат премахнати.

Той съобщи, че 80% от тези по пътищата не отговарят на някое от изискванията. Най-често ширината им не съответства на класа на пътя. Около 62% са частично или напълно износени, а липсват и 4354 предупредителни знаци.

МРРБ вече е изчислило, че за оправянето на пешеходните пътеки по пътищата са необходими 3,7 млн. лв., които са осигурени.

3
Коментирайте

avatar
нови хронологично най-добре оценени
Инженер
Инженер
22 март 2018 15:29
Гост

Просто и ефективно.

Майни
Майни
22 март 2018 15:28
Гост

Аз предлагам да ги боядисате в пловдивско жълто

КАТ
КАТ
22 март 2018 14:55
Гост

И сега като почне едно мазане, едно боядисване