Отстъпката от 5% при подаване на данъчна декларация по електронен път беше обявена за дискриминация с решение на Комисията за защита от дискриминация (КЗД).

Тя препоръчва на министъра на финансите Владислав Горанов да анализира ефектите от нея и „при необходимост“ да внесе предложение за промени в закона.

Предмет на производството пред комисията е била разпоредбата на чл. 53, ал. 2 от Закона за данъците върху доходите на физическите лица (ЗДДФЛ) в старата ѝ редакция, която регламентира отстъпката. Сега аналогичната норма е в ал. 6 на същия член. Тя предвижда: „Лицата, които подадат годишната данъчна декларация до 31 януари на следващата година по електронен път, ползват отстъпка 5 на сто върху данъка за довнасяне по годишната данъчна декларация, но не повече от 500 лв., при условие че нямат подлежащи на принудително изпълнение публични задължения към момента на подаване на декларацията и данъкът за довнасяне е внесен в срок до 31 януари“.

Комисията е образувала производство по сигнал на гражданин, чието име не се посочва в съобщението за решението. В жалбата си той твърди, че отстъпката от 5% при подаване на декларация по електронен път поставя в по-неблагоприятно положение данъкоплатците, които нямат достъп до компютър и интернет.

Според КЗД в случая става въпрос за привидно неутрална на пръв поглед разпоредба, доколкото в нея не е формулирано правило, което да диференцира пряко определени обществени групи на основата на признаците по чл. 4, ал. 1 от Закона за защита от дискриминация. „Макар и неутрална, разпоредбата всъщност въвежда неравно третиране между различни обществени групи, което следва да се квалифицира като непряка дискриминация“, твърдят от комисията.

Те определят отстъпката като привилегия, „от която биха могли да се възползват единствено и само лица, използващи интернет и електронни информационни системи (т. нар. персонални компютри, лаптопи, смартфони)“. „Чрез тази разпоредба физическите лица, които не използват интернет и в по-общ смисъл информационни технологии, са били поставени в по-неблагоприятно положение при декларирането и заплащането на данъчните им задължения в сравнение с лицата, използващи информационни технологии и интернет“, се казва в решението на комисията.

Освен това КЗД е отчела, че използването на интернет, компютри и смартфони е същностна за личността характеристика и попада в обхвата на защитения признак „лично положение“. „Колкото и съществен елемент от битието на значителна част от жителите в страната да са информационните технологии, общоизвестно е, че все пак съществува определен (значителен) процент от населението, което не борави с тях. Очевидно, че в случая не е търсен и не е намерен баланс между конкуриращите се интереси, като не е отчетено, че за определена група данъкоплатци изобщо е невъзможно да подадат по електронен път своите годишни данъчни декларации“, заявяват от комисията.

В решението се подчертава, че става въпрос за обективна невъзможност, която не е свързана с желанията на конкретния гражданин. „Лицата, които нямат компютърни умения (каквито са голяма част от лицата в напреднала възраст), лицата, които не разполагат със средства за закупуването на електронна компютърна система, лицата, които не могат да си позволят да заплащат за услугата, чрез която се осъществява достъпът до интернет пространството, не разполагат с друга алтернатива, освен да подадат своята годишна данъчна декларация на хартиен носител. Тези лица обаче, както и всички други граждани на Република България, имат правото да получават доходи от различни законосъобразни дейности, като определен процент от своите доходи тези лица предоставят на държавата под формата на данъци“, пише в решението.

Всъщност отстъпката беше въведена като мярка за стимулиране на гражданите да използват електронни услуги, което значително облекчава администрацията. Подобни разпоредби има и в други закони – например този за търговския регистър. В него е предвидено дори още по-голямо намаление и е записано, че „за подадени по електронен път заявления размерът на таксите не може да надвишава 50 на сто от съответната такса, предвидена за подаване на заявления на хартиен носител“.

Според КЗД обаче в случая с отстъпката при подаване на данъчните декларации по електронен път не е намерен подходящ баланс между конкуриращи се интереси.

7
Коментирайте

avatar
нови хронологично най-добре оценени
Павлин
Павлин
30 март 2018 12:57
Гост

Пълна глупост! Неграмотността не е извинение. Всеки, абсолютно всеки има роднина или приятел, който може да му подаде декларацията по електронен път, ако той самият не умее да борави с компютър или смартфон. Има си компютърни клубове и прочие, включително читалища, до които всеки има достъп срещу символично заплащане. От КЗД явно са търсили под вола теле… и са го намерили. С обратни на същите безумни аргументи може да се защити и обратната теза. Вместо да порицаят държавата, че стимулира неграмотността, те се напъват да доказват глупости без абсолютно никаква конкретика. А тези, които са учили, за да могат да… Покажи целия коментар »

Анонимен
Анонимен
28 март 2018 17:38
Гост

Някой юрист може ли да ми отговори – като гражданин, който подава декларация, имам ли правен интерес да обжалвам?

Упс
Упс
28 март 2018 17:37
Гост

Хубаво решение, няма що. А хората, които имат възможности, имат технически средства, но не могат да боравят с тях, защото просто не искат да се научат, и те ли са дискриминирани. Голяма глупост.

Боян
Боян
28 март 2018 17:20
Гост

Ама така или иначе нямаме нито е-правосъдие, нито е-правителство, а голяма част от хората все още нямат знания и достъп до интернет. Е, трябва ли да ги лишаваме от възможност да плащат промоционално ниски данъци?

Анонимен
Анонимен
28 март 2018 13:21
Гост

Да, дискриминация е в едно недоразвито общество…

миля
миля
28 март 2018 13:43
Гост

Така е колега, а ще правим електронно правителство!

Анонимен
Анонимен
28 март 2018 13:43
Гост

че и е-правосъдие