Общо шест от най-масово издаваните хартиени удостоверения вече не се изискват от гражданите и бизнеса, а данните за тях се проверяват служебно, съобщиха от правителствената информационна служба.

Преустановява се изискването на хартиен носител на удостоверения:

  • за наличие или липса на задължения за публични държавни вземания, издавано от Агенция „Митници“;
  • за вписванията, отбелязванията или заличаванията по партида на физическо или юридическо лице в Имотния регистър, издавано от Агенцията по вписванията;
  • за семейно положение, издавано от общинска администрация;
  • за семейно положение съпруг/съпруга и деца, издавано от общинска администрация;
  • за сключен граждански брак, издавано от общинска администрация – за лица, родени след 1 януари 1984 г.;
  • образец УП-8 за доход от пенсия/пенсии и добавка/добавки, издавано от Националния осигурителен институт.

Справките вече се извършват само по електронен път чрез достъп на служителите до Търговския и Имотния регистър, БУЛСТАТ, Регистъра на задълженията към митническата администрация и тн.

Мерките са част от дългосрочния приоритет на правителството за облекчаване на процедурите и повишаване качеството на административно обслужване за гражданите и бизнеса, посочват от кабинета. И подчертават, че тази цел се постига чрез премахване на изискването за представяне на някои от по-разпространените официални документи на хартиен носител, опростяване на режимите, регламентиран достъп до регистри, електронен документооборот и служебен обмен на информация между институциите.

След оплаквания, че административни структури продължават да изискват отпаднали като необходимост удостоверения и свидетелства, е създаден специален електронен адрес udostoverenia@government.bg, на който граждани могат да сигнализират за неправомерно  изисквани от тях документи.

Сигналите се проверяват от Главния инспекторат на Министерския съвет.

9
Коментирайте

avatar
нови хронологично най-добре оценени
Заврян зет
Заврян зет
16 юли 2018 17:18
Гост

Това с удостоверенията за семейно положение е голяма галимация и напълно излишно в повечето случаи. Чудесно е, че стават електронни, иначе хората се оженили на едно място, развели се на друго, а живеят на трето и четвърто и ходи се разправяй.

Петя
Петя
16 юли 2018 20:22
Гост

Особено за детските е голяма трагедия. Има срок за подаване на документите, който обикновено се изпуска при посочения от Вас пример.

Гражданин
Гражданин
16 юли 2018 17:15
Гост

Чиновниците явно се държат като английските лудити, които потрошили първите машини, за да спрат индустриализацията. Много ги бъркат тези електронни услуги, защото трябва да свършат една работа – да направят справка, а няма на кого да се репчат и да се правят на важни.

Възмутен
Възмутен
16 юли 2018 20:19
Гост

Така е. Голяма бюрокрация. Омръзнало ми е от сърдити лелки, които се държат меко казано нагло.

Anonimen
Anonimen
16 юли 2018 16:54
Гост

Чудесна новина! Доживяхме най накрая.

Анонимен
Анонимен
16 юли 2018 16:51
Гост

Това значи ли, че всеки може да си извади УП, когато не е налично, за да го приложи към документите за пенсиониране? Или всъщност вече не е нужно.

Анонимен
Анонимен
17 юли 2018 7:54
Гост

Доколкото разбирам, няма нужда от прилагане, защото няма да се изисква, а просто чиновника ще има достъп до данните в системата.

Мими
Мими
17 юли 2018 11:55
Гост

Това УП не е за пенсиониране. То се издава от НОИ на вече пенсионери. Искат го някъде явно за доказване на доход.

Анонимен
Анонимен
23 юли 2018 19:58
Гост

От 01,01,2018 УП-2 се издава само за периоди преди 2000 г. От 2019 – при пенсиониране ще се ползва само информацията в персоналния регистър на НОИ.