Отпада издаването на хартия на шест вида удостоверения за гражданите и бизнеса
Сред тях е и това за вписвания, отбелязвания или заличавания по партида в Имотния регистър
![](https://news.lex.bg/wp-content/uploads/2018/02/папки-документи.jpg)
Общо шест от най-масово издаваните хартиени удостоверения вече не се изискват от гражданите и бизнеса, а данните за тях се проверяват служебно, съобщиха от правителствената информационна служба.
Преустановява се изискването на хартиен носител на удостоверения:
- за наличие или липса на задължения за публични държавни вземания, издавано от Агенция „Митници“;
- за вписванията, отбелязванията или заличаванията по партида на физическо или юридическо лице в Имотния регистър, издавано от Агенцията по вписванията;
- за семейно положение, издавано от общинска администрация;
- за семейно положение съпруг/съпруга и деца, издавано от общинска администрация;
- за сключен граждански брак, издавано от общинска администрация – за лица, родени след 1 януари 1984 г.;
- образец УП-8 за доход от пенсия/пенсии и добавка/добавки, издавано от Националния осигурителен институт.
Справките вече се извършват само по електронен път чрез достъп на служителите до Търговския и Имотния регистър, БУЛСТАТ, Регистъра на задълженията към митническата администрация и тн.
Мерките са част от дългосрочния приоритет на правителството за облекчаване на процедурите и повишаване качеството на административно обслужване за гражданите и бизнеса, посочват от кабинета. И подчертават, че тази цел се постига чрез премахване на изискването за представяне на някои от по-разпространените официални документи на хартиен носител, опростяване на режимите, регламентиран достъп до регистри, електронен документооборот и служебен обмен на информация между институциите.
След оплаквания, че административни структури продължават да изискват отпаднали като необходимост удостоверения и свидетелства, е създаден специален електронен адрес udostoverenia@government.bg, на който граждани могат да сигнализират за неправомерно изисквани от тях документи.
Сигналите се проверяват от Главния инспекторат на Министерския съвет.
9
Коментирайте
![Заврян зет](https://news.lex.bg/wp-content/plugins/wp-first-letter-avatar/images/default/96/cyrillic_1079.png)
![Петя](https://news.lex.bg/wp-content/plugins/wp-first-letter-avatar/images/default/96/cyrillic_1087.png)
Особено за детските е голяма трагедия. Има срок за подаване на документите, който обикновено се изпуска при посочения от Вас пример.
![Гражданин](https://news.lex.bg/wp-content/plugins/wp-first-letter-avatar/images/default/96/cyrillic_1075.png)
Чиновниците явно се държат като английските лудити, които потрошили първите машини, за да спрат индустриализацията. Много ги бъркат тези електронни услуги, защото трябва да свършат една работа – да направят справка, а няма на кого да се репчат и да се правят на важни.
![Възмутен](https://news.lex.bg/wp-content/plugins/wp-first-letter-avatar/images/default/96/cyrillic_1074.png)
Така е. Голяма бюрокрация. Омръзнало ми е от сърдити лелки, които се държат меко казано нагло.
![Anonimen](https://news.lex.bg/wp-content/plugins/wp-first-letter-avatar/images/default/96/latin_a.png)
Чудесна новина! Доживяхме най накрая.
![Анонимен](https://news.lex.bg/wp-content/plugins/wp-first-letter-avatar/images/default/96/cyrillic_1072.png)
Това значи ли, че всеки може да си извади УП, когато не е налично, за да го приложи към документите за пенсиониране? Или всъщност вече не е нужно.
![Анонимен](https://news.lex.bg/wp-content/plugins/wp-first-letter-avatar/images/default/96/cyrillic_1072.png)
Доколкото разбирам, няма нужда от прилагане, защото няма да се изисква, а просто чиновника ще има достъп до данните в системата.
![Мими](https://news.lex.bg/wp-content/plugins/wp-first-letter-avatar/images/default/96/cyrillic_1084.png)
Това УП не е за пенсиониране. То се издава от НОИ на вече пенсионери. Искат го някъде явно за доказване на доход.
![Анонимен](https://news.lex.bg/wp-content/plugins/wp-first-letter-avatar/images/default/96/cyrillic_1072.png)
От 01,01,2018 УП-2 се издава само за периоди преди 2000 г. От 2019 – при пенсиониране ще се ползва само информацията в персоналния регистър на НОИ.
Това с удостоверенията за семейно положение е голяма галимация и напълно излишно в повечето случаи. Чудесно е, че стават електронни, иначе хората се оженили на едно място, развели се на друго, а живеят на трето и четвърто и ходи се разправяй.