Осем районни съдилища засега остават без нови автомобили
Осем районни съдилища засега няма да получат автомобили, докато не се прецизират основанията за предоставянето на моторни превозни средства. Това стана ясно на днешното заседание на Пленума на Висшия съдебен съвет при обсъждането на точката за разпределението на 50-те нови автомобила, придобити след обществена поръчка.
13 от тези коли са „Шкода Супърб“ и са за нуждите на самия съвет, а 37 „Шкода Октавия“ са за отделните органи за съдебната власт. Същевременно е направен преглед на наличния автопарк и онези коли, които са годни за употреба, ще бъдат преразпределени между съдилищата.
Съдилищата, които няма засега да получат коли са тези в Лом, Панагюрище, Никопол, Девня, Червен бряг, Чепеларе, Нови пазар и Котел.
На заседанието не стана ясно в кои органи на съдебната власт отиват новите и по-старите коли. От думите на представляващия ВСС Боян Магдалинчев се разбра, че в бюджетната комисия са постъпили 39 искания за автомобили, всички са разгледани и при разпределението им кадровиците са решили да ги подкрепят по нива. Т.е. коли първо ще получат апелативните съдилища, после окръжните и административните, след това районните съдилища в областните градове и на последно място РС в по-малките населени места.
Ето и съдилищата, към които „потеглят“ новите превозни средства: апелативните съдилища в София, Бургас и Варна, Софийският градски съд, Софийският районен съд, окръжните съдилища в Ямбол, Пловдив, Разград, Търговище, Шумен, Военен съд-Сливен, АССГ, АССО, както и административните съдилища във Варна, Видин, Пловдив, Разград, Русе, Хасково, Шумен, от районните пък ще получат тези във Велико Търново, Варна, Габрово, Плевен, Пловдив, Сливен, Добрич. Националният институт на правосъдието също ще се „обзаведе“ с нов автомобил.
Боряна Димитрова обаче обърна внимание на искане от Районен съд-Никопол, в което нуждата от автомобил се обосновава от необходимостта да бъдат превозвани магистрати и служители до работните им места. „Ако това е критерий, да го уредим за всички малки районни съдилища и да им дадем и на тях. До Малко Търново са 70 км, до Царево – 50 км и т.н. Преди години транспортните разходи на магистратите се поемаха от бюджета на съдебната власт, но това се отмени и сега съдиите и прокурорите сами плащат за придвижването си. Преди години те не са питани дали желаят да работят в един или друг орган на съдебната власт, както ги питат сега. Ако пък даваме служебен автомобил, за да превозваме магистрати и служители за всички малки съдилища, ще решим ли от друга страна въпроса с разходите им“, заяви Димитрова.
Тя поясни, че някои районни съдилища използват колите за разнасяне на призовки и съобщения. „Ако използваме това като критерий, пак ще трябва да променим правилата. Районен съд-Несебър е поискал два мотоциклета, защото излиза по-евтино, може би. Но би следвало да му бъде дадена кола, защото буквално възникна нов град – Слънчев бряг“, каза още Димитрова.
Тук обаче тя отбеляза, че предоставянето на автомобил върви и с по-големи разходи, за което също трябва да се помисли, защото бюджетите на районните съдилища не са никак големи. „Как те ще издържат тези автомобили? Бюджетът ще нарасне, ще трябва и шофьор. Трябва да преценим необходимостта от колите за малките районни съдилища. Предоставянето им не винаги е оправдано, защото могат да ползват колата на окръжния съд или на по-големия районен съд“, посочи още Димитрова и призова колегите си да не създават двойни стандарти.
Тя призова за отлагане на онази част от предложението, която се отнася до предоставяне на коли на малки съдилища. И призна, че точката е била внесена прекалено рано, като е била обоснована с техническо становище, което всъщност представлявало преглед на автопарка – коя кола да бъде бракувана и коя още е годна за употреба.
Атанаска Дишева се съгласи с мотивите ѝ и добави, че действително са необходими единни критерии за предоставяне на автомобили – на кой съд, за какви цели, за какво ще се ползва, да бъдат ли превозвани с тях административните ръководители до работните им места, ще служат ли за транспорт на магистрати и служители, ще се разнасят ли с тях призовки и съобщения и къде. Трябва да имаме единна политика и практика, която да следваме, призова Дишева.
Що се отнася до административните съдилища, тя отбеляза, че АССГ има една кола, предстои да получи и втора, но има нужда от поне още две. Там има над 70 съдии, а те не ползват служебни автомобили, за да ходят на семинари, както правят магистрати от други административни съдилища.
Боян Магдалинчев заяви, че е говорил с председателя на АССГ Радостин Радков и са се разбрали на съда да бъдат предоставени една нова и една стара кола. Защото не може делата на АССГ в куфари и през подлези да вървят към ВАС, заяви Магдалинчев.
Единодушно кадровиците решиха да отложат разглеждането на въпроса за автомобилите на тези осем съдилища, а на другите бяха предоставени такива.
Наред с това с друго свое решение Пленумът на ВСС даде съгласие ВКС да предостави на районния съд в Балчик едно „Ауди А8“.
7
Коментирайте
От тази информация с потрес разбрах, че в Червен бряг, Нови Пазар и Котел има съдилища! Защо е нужно това, че и коли искат.
А в Районен съд-Несебър ще разнасят призовки с мотоциклети.
Атанаска Дишева e абсолютно права, че критериите за предоставяне на автомобили трябва да са единни.
Много зависи от председателя на съда. За кого и за какво ще отпусне кола.
Преди време г-н Панов, председателя на ВКС отряза правото на ползване на служебни автомобили дори на зам.-председателите.
Наистина предоставянето на автомобил е свързано с разходи. Така, че е нужно да се направи равносметка дали е целесъобразно да се прави това за съдилища с ограничени бюджети.
По-важно е друго – младите съдии произлизат от по-бедни слоеве на обществото, в масовия случай, тоест – „Право“ учи, този, който не е от толкова заможно семейство. С оглед на това – трябва да се създадат жилищни фондове – не говоря за ведомствени общежития, макар, че и това е решение. Съдийската професия не трябва да е нестинарско изпитание, човека има нужда от усамотение при писмената си работа. Правната работа е научна, това е творческа дейност. Битовите проблеми трябва да се уреждат. Иначе става мазохизъм – аз съм адвокат и това ми е работата – да снова напред-назад, но няма лошо… Покажи целия коментар »