Омбудсманът Мая Манолова отчете 3 години на поста с Бяла книга на проблемите
Най-честите жалби са за нарушени права на потребителите
Омбудсманът Мая Манолова представи отчет за трите години от началото на мандата си, в който отбеляза ръст на подадените и приключени жалби на гражданите. Като символична Бяла книга на нерешените проблеми тя представи основните каузи, по които институцията е работила в първата половина на нейния мандат. На първо място Манолова постави нерешените проблеми с „Топлофикация София“.
„Факт е, че успяхме да променим някои неща в отношението на монополиста към столичани. Например, вече не е толкова честа практика осъждането за толкова малки дългове, без да бъдат предупредени, не се трупат допълнителни такси върху основното задължение, защото успяхме да се справим и с юрисконсултските възнаграждения, те са 6 пъти по-ниски. Но така или иначе гражданите ще плащат с 16% по-скъпи сметки, включително и тези, които не ползват парно“, подчерта Манолова.
Тя допълни, че сградната инсталация се определя по необяснима, неразбираема и лишена от логика методика и „Топлофикация София“ вече трета година не изпълнява съдебно решение да предостави информация за осъдените граждани и за събраните пари от тях през 2015 г. чрез юрисконсултски възнаграждения.
Като успех Манолова отчете изричната забрана на арбитражни съдилища да съдят граждани по потребителски спорове. Тя отбеляза обаче, че въпреки промените, арбитражите продължават да осъждат общините и така източват публичен ресурс. По думите ѝ само четирите арбитража на работодателските организации работят на много високо ново и по правилата, имат дълга история, а арбитрите им са с експертиза и авторитет.
В символичната Бяла книга тя добави проблемите с колекторските фирми, фирмите за бързи кредити и банките.
„Имаме много сериозен напредък по изработването на предложения за това как да бъдат ограничени свръхправомощията на банките в съдебната фаза срещу български граждани. България е единствената страна в Европа, в която банките имат такава привилегия – да осъждат граждани въз основа на сметки, които те са представили“, каза още Манолова.
От изнесените данни стана ясно, че близо 100 000 души са потърсили съдействие от институцията за последните 3 години. За това време са постъпили 35 282 жалби, а 32 893 от тях са били приключени. Близо 12 000 от жалбите са срещу нарушени права на потребителите, следват жалби за нарушени социални права и за нарушения в изпълнителното производство.
Като основен приоритет в следващата година Манолова открои реформата в социалната система и изработването на трите закона за хората с увреждания – Закон за хората с увреждания, Закон за личната помощ и Закон за социалните услуги.
В тази връзка омбудсманът коментира и изказването на вицепремиера Валери Симеонов пред телевизия СКАТ за Закона за хората с увреждания. Думите му предизвикаха гневни реакции и призиви за оставка.
„Този закон беше започнат като опит да се угоди на една група кресливи жени, които спекулираха с децата си, манипулираха общество, изкарвайки на пек и на дъжд тези уж болни деца без грам майчинско чувство и грижа за тях. Просто ги използваха по най-безсъвестен начин като инструмент за постигане на техните чисто материални цели“, каза Симеонов, след което написа във Фейсбук, че стои зад думите си.
„Това е едно жестоко и безчовечно изказване и отношение. Мога да го коментирам в чисто човешки план – то е недопустимо, абсолютно неприемливо и много жестоко. Оставям тези, които се занимават с политика и управление да го коментират в политически план“, коментира Манолова.
4
Коментирайте
Дано да се ограничат свръхправомощията на банките в съдебната фаза срещу български граждани.
Ох, ОмбудсМая не коментира в политически план 🙂
Тези в ОП са много точна илюстрация на електората Му.
Мая Манолова наистина направи много за разлика от предшественика си.