Омбудсманът към МВР:
Решете проблема със събирането на една и съща глоба по два пъти. Недопустимо е
МВР да отстрани пропуските, които водят до събирането от граждани на една и съща глоба по два пъти. Това е недопустима административна практика. Това пише омбудсманът Диана Ковачева до министъра на вътрешните работи Бойко Рашков като препоръчва ведомството да извърши анализ на причините за проблема и да преустанови тази практика.
Освен това Ковачева призовава МВР да преустанови и друго неправомерно и незаконосъобразно действие, а именно да отказва да извършва административна услуга на гражданин, защото имал неплатена глоба.
В писмото омбудсманът казва, че към нея се обръщат хора, които са принуждавани по два пъти да заплащат една и съща глоба за нарушение на Закона за движението по пътищата. В повечето случаи те своевременно са си платили задължението, но при заявяване на някаква административна услуга пред МВР или пред Националната агенция за приходите (НАП), гражданите биват информирани, че имат неплатена в срока за доброволно плащане глоба, което пък се използва за основание да им бъде отказана услугата. От тези хора се изисква да представят в МВР документ за извършване на плащането, след което от там им се издава удостоверение, че глобата действително е погасена, за да послужи пред НАП за отпадане на задължението.
Диана Ковачева е категорична, че тази практика е недопустима и е проява на лошо административно обслужване, а тези случаи поставят основателни съмнения за начина, по който плащането на глобите се отразява в информационната система на МВР и за коректността на информацията за неплатени санкции, която министерството подава към НАП.
„Този проблем е дългогодишен. От 2013 г. омбудсманът отправя препоръки към министъра на вътрешните работи за прецизиране на системата за отчет на направените плащания на глобите, за своевременно подаване на тази информация към НАП, както и при установяване на такива грешки МВР да инициира служебно тяхното коригиране, като изпраща съответното уведомление. В резултат, омбудсманът е информиран, че от 30 октомври 2014 г. е въведен Софтуерен инструмент за проверка на платените фишове, електронни фишове и наказателни постановления (НП), като всяко влязло в сила НП или фиш се проверява в него преди да бъде изпратено към съответното териториално поделение на НАП за принудително събиране на глобите“, посочва Диана Ковачева.
Тя допълва, че впоследствие е внедрена и автоматизирана информационна система „Управление на наложени глоби по наказателни постановления и извършване на плащания по тях“, която също трябва да даде възможност за точно и вярно отразяване на плащанията, независимо от начина, по който са направени. Освен това е получила уверение, че са последвали и допълнителни подобрения в системата.
„Отчитам предприетото от МВР за решаването на проблема, в т.ч., че на страницата на Министерството е поместена полезна информация за гражданите относно: ред и начин на плащане на глоби по ЗДвП; указания за реда за възстановяване на средства, внесени за погасяване на задължения за нарушения по ЗДвП и Кодекса за застраховането; най-често допускани грешки при плащане на фишове и електронни фишове. Факт е обаче, че в институцията продължават да постъпват сигнали и жалби за неотразени плащания на глоби, което показва, че е необходим по-задълбочен анализ на причините за проблема и отстраняване на пропуските“, подчертава общественият защитник.
Диана Ковачева откроява и друг проблем, а именно, че при наличието на неплатени глоби МВР отказва да предоставя административни услуги на гражданите – например издаването и/или подновяването на лична карта, подмяната на шофьорска книжка и др.
„Становището на омбудсмана, многократно изразено и в годишните доклади, е, че непредоставянето на административни услуги при наличие на задължения (данъци, такси, глоби) е неправомерно и незаконосъобразно. Отказът да бъде извършена административна услуга трябва да почива на законоустановените основания, а именно: наличие на материални и процесуални пречки за извършване на същата. С въвеждането на други изисквания е нарушен един от основните принципи на доброто управление, а именно принципът на законност“, категорична е Ковачева.
Според нея всички актове, действия и бездействия на администрацията трябва да съответстват на нормативната уредба.
„Отказът да бъдат извършвани услуги с аргументи, които надхвърлят нормативните изисквания, по същество представлява отказ от изпълняване на законови задължения, свързани с обслужване на населението“, изтъква омбудсманът.
Диана Ковачева настоява вътрешният министър да я информира какви мерки са предприети за съобразяване на проверките на граничните полицаи с решението на Конституционния съд от 30 март, сезиран от нея, с което бе преустановено принудителното спиране на граждани за неплатени пътни глоби по границата (виж повече тук, тук и тук).
15
Коментирайте
Браво на Диана Ковачева!
Мисли за хората. Това е добре.
Напълно съм съгласна, че отказът да бъде извършена административна услуга трябва да почива на законоустановените основания.
Чл. 159, ал. 2 от ЗДВП все още е действащо правило от Закона.
Ужас е положението. Така си е.
Пладнешки грабежи.
Ма на тях им е добре да събират една глоба по няколко пъти бе. Какво мислите. Мислят с долните си глави
Нищо шокиращо. Като цяло са гола вода.
Пълна излагация!
Е нещо изненадващо има ли. Не могат да си съберат глобите тия.
Да се оправят.
Те МВР са нелепи, като цяло.
Такава им е оправията.
Така е
Арменският поп пак грачи и пак никой не му обръща внимание