Омбудсманът атакува в КС обвързването на техническия преглед на колата с купена винетка
Омбудсманът проф. Диана Ковачева атакува пред Конституционния съд (КС) чл. 10, ал. 16 от Закона за пътищата, според която, ако не си заплатил пътните такси – винетка или тол такса, не можеш да минеш редовен периодичен технически преглед на превозно средство (пълния текст на искането виж тук).
Проф. Ковачева е категорична, че така се ограничават основни права на гражданите като свободно придвижване в страната и правото за напускане на нейните предели, както и конституционни принципи като този на правовата държава.
Омбудсманът се аргументира с факта, че въведената със Закона за пътищата смесена система за таксуване на различните категории пътни превозни средства и такси, на база време и на база изминато разстояние, се отнася само и единствено за преминаване по платената пътна мрежа, т.е. извън нейния обхват те не се изискват.
Тя подчертава, че в зависимост от срока винетните такси могат да бъдат годишна, тримесечна, месечна, седмична и уикенд и имат валидност от деня, посочен като начална дата при заплащането им, а в спорната разпоредба на чл. 10, ал. 16 не е указано точно коя от тях трябва да бъде заплатена.
Проф. Ковачева посочва, че е напълно възможно на собственик на моторно превозно средство никога да не му трябва винетка, но за да спази изискванията на закона за техническия преглед на автомобила си, той е принуден да си купи такава.
„Разпоредбата на чл. 179, ал. 3 от Закона за движение по пътищата предвижда водач, който управлява пътно превозно средство по път, включен в обхвата на платената пътна мрежа, за което е дължима, но не е заплатена такса по чл. 10, ал. 1, т. 1 от Закона за пътищата, да се наказва с глоба в размер на 300 лв.“, пише още омбудсманът.
И подчертава, че Законът за пътищата предвижда възможност за освобождаване от административнонаказателна отговорност при заплащане на компенсаторна такса – чл. 10, ал. 2.
„Видно е, че съгласно предвидения регламент за пътните такси по ЗП, те служат само и единствено за движение на МПС в обхвата на платената пътна мрежа“, посочва Диана Ковачева и допълва, че законодателят е дал възможност за избор на срок на е-винетка.
„От друга страна, изискванията за извършване на периодичен технически преглед на ППС са изрично регламентирани в ЗДвП и Наредба № I-45 от 24 март 2000 г. за регистриране, отчет, спиране от движение и пускане в движение, временно отнемане, прекратяване и възстановяване на регистрацията на моторните превозни средства и ремаркета, теглени от тях, и реда за предоставяне на данни за регистрираните пътни превозни средства“, пише още общественият защитник.
Регистрираните МПС подлежат на задължителен периодичен преглед за проверка на техническата им изправност, който удостоверява, че превозното средство е безопасно за движение по пътищата, че отговаря на задължителните законови изисквания във връзка с безопасността и опазването на околната среда. Като Ковачева обръща внимание, че в ЗДвП е предвидена санкция за водач, управляващ технически неизправен автомобил.
„Преглед за техническа изправност на превозните средства се извършва и при пускане в движение на превозни средства, спрени от движение поради техническа неизправност и по искане на собственика (чл. 32, ал. 1, т. 3 от Наредбата) и при възстановяване на регистрацията на превозното средство, ако не притежава валиден документ за преминат преглед за техническа изправност (чл. 32, ал. 1, т. 4 от Наредбата“, пише омбудсманът. Проф. Диана Ковачева посочва, че с разпоредбата на чл. 181, т. 1 от ЗДвП е предвидена санкция за собственик или длъжностно лице, което без уважителни причини не представи в определения срок превозно средство за технически преглед.
„С оглед на изложеното, разпоредбата на чл. 10, ал. 16 от ЗП поставя в зависимост две независими едно от друго задължения за водачите на МПС“, категорична е Ковачева.
Според нея законовото изискване за заплащане на пътните такси по никакъв начин не е обвързано с времето за извършване на технически преглед и не кореспондира с целта и условията за проверка на техническата изправност на превозните средства.
„На практика този текст принуждава гражданите за изпълнение на едно задължение, какъвто е техническият преглед, да заплатят неоснователно пътна такса, която е необходима за движение само по платената пътна мрежа. Липсата на редовен технически преглед води до ограничаване на конституционното им право за свободно придвижване по територията на страната, която включва и неплатена пътна мрежа, а това е недопустимо по Конституция“, пише омбудсманът.
Конституционният съд образува дело и за докладчик е определена Надежда Джелепова.
18
Коментирайте
Ние добре си плащаме данъците, ама поне да оправят улиците, а не да си скапваме колите с тези дупки.
Ще чакаме решението.
Измислили са начин да събират пари. Поредният обир.
Подкрепям. Има хора, които не шофират извън София.
Не се ли искаше да си платиш данъците към общината (за МПС) при преминаване на технически преглед? Поне на мен това ми искаха… до преди 2 години. Оттогава май си ги проверяват служебно.
Сега разбирам, че имало изискване за винетка/тол такса…
Наистина е безумие!
Надявам се, че ще се вземат мерки. То и глобите за маски бяха незаконни, ама ги слагаха де.
Категорично смятам, че е редно да се преосмисли това, което държавата прави. Но как иначе да има парички за куп разходи в страната? Които са предимно безумни де.
Е как бе. Държавата ако не е мащеха за всички, няма как да е.
Страхотно. Дано падне тази глупост
На практика е задължен всеки да си купи винетка, а човека може да не се движи никъде, че да му трябва винетка. Старците си карат колите само в града. Има такива.
Аз съм на 30 и пътувам с колата си в провинцията до родителите си и дядо си. Дядо ми обаче кара стара кола и то по не повече от три пъти на месец и то само в рамките на града. Човека отива да си купи храна и други неща за бита. Наистина рядко го прави. Но пенсията му не е голяма. Налага се да му помагаме с пари за да си плаща безумията, които държавата иска за да му е изрядна колата и да може да я кара. Простотията е много голяма.
Вероятно тези проблеми, за които говорите, са много далеч от така наречените соеви комсомолци. Които имат огромното желание да „реформират“ страната и да я направят европейска. Но вероятно ако чакате на ПП и ДБ да махне тези такси – то това няма да стане. Защото масата гласуваща за ПП и ДБ са хора с възможности. Хора с пари. Няма лошо, че си ги изкарвате с честен труд, в модерен офис и имате пари за скъпи коли и апартаменти. Учили сте в чужбина – супер. За вас таксите за кола не са нищо. Но не всички са инфлуенсъри, не всички са… Покажи целия коментар »
Винаги в тези случай споменавам Цветана Бонева. Класически кон с капаци имащ претенции към какво ли не в държавата, но дори не се вози в градския транспорт на София. Е как, като мъж ти те развежда с колата навсякъде или си ходиш пеша. Живееш и в центъра. Класически гласоподавател на ДБ. Вероятно в нейните очи това искане на омбудсмана е популизъм.
Сит на гладен не вярва.
Тя може да протестира, но идеята на държавата е да трупа таксички
Ами права е
Много добре мотивирано искане.
That „road tolls are only and exclusively for the movement of motor vehicles within the scope phrazleof the paid road network,“ as stated in the ZP’s planned rule on road tolls, is evident. Diana Kovacheva notes and expands on the fact that the lawmaker has offered a choice of e-vignette durations.