Запрещението не е уредено в основния закон и Конституционният съд още през 2014 г. не е поставил под съмнение, че е необходима цялостна реформа на режима на дееспособността у нас и не е видял пречка, че този институт се споменава в Конституцията. Това заявява Висшият адвокатски съвет в становище по серия от въпроси, които наскоро постави Министерството на правосъдието, във връзка с приемането на Закон за физическите лица и мерките за подкрепа.

Те са основните, по които трябва да се постигне консенсус, за да бъде направена реформата и да бъде отменено запрещението, което противоречи на Конвенцията на ООН за правата на хората с увреждания, ратифицирана от България и от Европейския съюз.

На първо място от министерството поставиха следния въпрос: „С оглед на това, че правният институт „ запрещение“ е конституционно уреден, допустимо ли е да отпадне институтът „запрещение“ в българското законодателство или следва да се реформира в съответствие с принципите на Конвенция за правата на хората с увреждания (обн. ДВ, бр.37 от 2012 г.) (КПХУ), както е посочено в Решение № 12 от 2014 г. на Конституционния съд по к.д. № 10/2014 г., а именно ограниченията за лицата с увреждания да бъдат пропорционални на състоянието им, да се прилагат за възможно най-кратък срок и да подлежат на редовно преразглеждане от независим орган?”.

Всъщност Конституцията споменава запрещението на два пъти все във връзка с политическите права – в чл. 42 (Гражданите, навършили 18 години, с изключение на поставените под запрещение и изтърпяващите наказание лишаване от свобода, имат право да избират държавни и местни органи и да участват в допитвания до народа) и чл. 65 (За народен представител може да бъде избиран български гражданин, който няма друго гражданство, навършил е 21 години, не е поставен под запрещение и не изтърпява наказание лишаване от свобода).

„Конституцията не урежда института на запрещението“, заявяват от адвокатурата и подчертават, че това е направено в Закона за лицата и семейството (ЗЛС), Гражданския процесуален кодекс и Семейния кодекс (настойничеството и попечителството). Като посочват, че Конституцията налага допълнително ограничение на активното и пасивното избирателно право на лица, които вече са поставени под запрещение, по реда на посоченото законодателство.

„Покана към законодателя за ревизия на уредбата на запрещението се съдържа в Решение №12 от 17.07.2014 г. на Конституционния съд по к.д. от 2014 г. В решението, необходимостта от реформа на „…цялостната законодателна уредба на режима, на който са подчинени последиците от недееспособността”, не е поставена под съмнение. Нито са изразени някакви притеснения за обвързаността на тази промяна с наличието на ограниченията по чл.42, ал. 1 и чл.65, ал.1 от Конституцията“, пишат адвокатите.

В решението си Конституционният съд също така заявява: „Привеждането на законодателството в съответствие с Конвенцията за правата на хората с увреждания не може да се постигне с неприлагането на въпросните разпоредби. Защитата на правата на хората с психически увреждания е въпрос от компетентността на Народното събрание, което трябва да приеме съответното законодателство за режима на недееспособността“

В становището си Висшият адвокатски съвет изтъква, че в този му вид, запрещението е сериозна намеса в правния статус и на практика е „гражданска смърт“. „Дори и Конституционният съд е бил принуден да признае, че поставянето под запрещение засяга необосновано широк кръг права, вкл. от конституционен ранг, които се упражняват с правни действия. Може да се допълни, че част от тези права са и избирателните, ограничаването на които изрично и пряко следва от запрещението. В съвременните условия, прякото и общо лишаване от права на основание статус, е дискриминация“, заявяват адвокатите.

И цитират Комитета на ООН за правата на хората с увреждания, който казва, че способността на лицето да взема решения не може да се използва като основание за изключване на хората с увреждания от упражняването на политическите им права, включително правото на глас, правото да се кандидатират на избори и да участват като членове в състава на жури.

В становището се прави интересен коментар специално за лишаването на хората от с увреждания от правото да избират и да бъдат избирани и на позицията на КС, изразена в решението му от 2014 г.:

„Проблем е дискриминационното становище на Конституционния съд. Не ясно защо избирателното право е свързано с осъзнатия политически интерес, а не само с качеството на гражданин, например, и дали и как се доказва наличието на осъзнат политически интерес. Налице е фикция, че всеки гражданин, който не е поставен под запрещение осъзнава политическия си интерес от участие в избори. Няма нужда от проверка, нито може да се докаже обратното, дори ако лицето има интелектуални или психосоциални затруднения, но не е поставено под запрещение.  Смесва се гражданскоправния статус, с политическата връзка на лицето с държавата, от която произтичат неотменими права и задължсения. Способността за осъзнаване на политическия интерес например, би могла да се обвърже с други качества на лицето като грамотност или образование. Тази връзка е много пряка, но на определени исторически етапи образователният статус е бил отречен като преграда пред избирателното право. Сега е моментът това да се направи и по отношение на запрещението“.

Само преди дни в специална декларация столичните адвокати, подкрепени от колегите си от 11 държави, настояха Законът за физическите лица и мерките за подкрепа да бъде приет възможно най-скоро.

4
Коментирайте

avatar
нови хронологично най-добре оценени
Айнщайн
Айнщайн
28 ноември 2018 20:41
Гост

ВКС си е присвоил правомощията на НС. Ако не си формулирал въпрос – няма решение, няма справедливост!!! Да живеят правните въпроси!!!

Анонимен
Анонимен
26 ноември 2018 15:20
Гост

От една страна запрещението противоречи на Конвенцията на ООН. Но от друга има хора, на които трябва да се отнеме дееспособноста поради здравословни проблеми.

Анонимен
Анонимен
26 ноември 2018 15:12
Гост

Становището на Конституционния съд е напълно дискриминационно.

Анонимен
Анонимен
26 ноември 2018 15:11
Гост

Oбразователният статус не е преграда пред избирателното право, но е съществена пречка за адекватно гласуване.