Поредица от кметове и главни архитекти на София, съчетани с пълната безотговорност на законодателите, са на път да създадат огромни проблеми на хората в София.

Нека да започнем с това – Законът за устройство на територията (ЗУТ) никога официално не е съдържал текст, който да позволява безусловно строителство без ограничение във височината на сгради в ъглови парцели. Има само едно облекчение в чл. 31, ал. 5 от ЗУТ за ъгловите парцели, което не се отнася до височината им: „В урегулиран имот с лице към две улици разстоянията за дълбочината над 16 м се увеличават, докато достигнат стойност с 2 м по-голяма от норматива за разстояние до странична граница по ал. 1 и 2.“.

В чл. 27, ал. 3 от ЗУТ се казва, че „Предвидените с общ или с подробен устройствен план максимални интензивност и плътност на застрояване могат да се надвишават в ъгловите урегулирани поземлени имоти със свързано основно застрояване на двете странични регулационни линии само ако и доколкото това е необходимо за покриване на калканните стени на сградите в съседните урегулирани поземлени имоти, като височината и дълбочината на застрояването не могат да превишават тези в съседните урегулирани поземлени имоти. В тези случаи минималната задължителна озеленена площ се намалява пропорционално на увеличената плътност на застрояването.“. Преди 2019 г. текстът гласеше: „Плътността и интензивността на застрояване не се ограничават в ъгловите урегулирани поземлени имоти със свързано основно застрояване на двете странични регулационни линии.“

Но и този текст не разрешава по-голяма височина. Тъй като нормата е специална, тя не може да се тълкува разширително.

Поради това, ако са одобрени незаконосъобразни ОУП и ПУП, следва да бъдат отменени, а съответната дирекция на ДНСК да поиска да бъдат обявени за незаконни разрешенията за строеж за небостъргачи, както и съответните сгради. И следва да се създаде обществена нетърпимост към каквито и да е административни и правораздавателни решения в противоречие с тези законови положения.

Обаче в началните, а и не само в началните години след приемането на ЗУТ (в сила от 2001 г.), съществуваше тълкуване, включително в общински наредби и проектантска практика, че при ъглови урегулирани поземлени имоти (УПИ) може да се допусне по-голяма височина спрямо допустимата в съответната устройствена зона – особено когато сградата отговаряла на определени естетически или композиционни изисквания. Това е тотално изкривено тълкуване на закона, което не почива на никаква законова основа. И е мотивирано от съвсем други причини, които са общоизвестни.

Тези решения нямат нищо общо с архитектурни съображения. Най-малкото защото ъгловите парцели отстоят само на няколко парцела един от друг. Каква е логиката сгради, които са една до друга, да са или неограничено високи, или с височина примерно до 12 м. Няма толкова, да го кажем направо, тъпи решения в световната „архитектурна съкровищница“. Всеки може да види кои точно са разрешавали строителството на сгради над установената максимална височина в даден район.

Желанието е високи сгради да се строят на атрактивни места като южните райони на София – кв. „Лозенец“ и около него, и те закриват и загрозяват гледката на десетки хиляди хора към Витоша и създават транспортен хаос. Дори без небостъргачи и сега в района на кв. „Малинова долина“ – на север от мол „Парадайз“, често отнема повече от 45 минути, за да излезеш от квартала. Но ужасяващите архитектурни и транспортни решения, довели до този колапс, въобще не пречат да се разрешават и даже в момента да се обсъжда разрешаването на строителството на небостъргачи в задръстени булеварди, като бул. „Черни връх“, където даже не може да се изгради специална допълнителна инфраструктура, за да не са чак толкова тежки последиците за транспорта.

Заради огромните печалби от баснословните цени, които плащат няколко десетки богопомазани, за да гледат над другите, са прецакани десетки хиляди, чиято гледка се закрива, най-малкото частично, от една висока сграда.

Да, може да има места, където небостъргачите не пречат на гледката и където е предвидено изграждането на специална транспортна структура за тях – например около нововъзникващите високи сгради на бул. „Цариградско шосе“ преди Околовръстното шосе.

По света има места, където небостъргачите са нещо обичайно. Най-типичният пример е Манхатън. Но там само 20% от пълнолетното население има коли и те се използват преимуществено в почивните дни. София обаче не е Манхатън – поради множество причини и най-малкото защото София е в земетръсна зона.

23
Коментирайте

avatar
нови хронологично най-добре оценени
Кети
Кети
19 октомври 2025 19:07
Гост

Ако сега кмета на София наистина е решил да направи нещо добро за града, ще запорира всички недовършени високи сгради и ще нареди да се срутят.

Анонимен
Анонимен
19 октомври 2025 8:36
Гост

Строи се на места, където има някаква инфраструктура. Поради това местата за строеж са дефицитни. Следователно има корупционна среда. Презастрояването трябва да покрие корупционния разход, освен алчността. Общината не развива инфраструктурата и блокира огромни терени на север по очевадна причина.

Сандокан
Сандокан
18 октомври 2025 23:41
Гост

Много хубава снимка. Евалата на фотографа

Зелена сделка
Зелена сделка
18 октомври 2025 15:12
Гост

Не е само гледката. Навремето долните комунисти при застрояването са пресмятали освен паркоместа, отстояние между сградите и височина, също така и движението на въздушните потоци, и не са „задръствали“ пътя на същите потоци със сгради. А сега на демократичните капиталисти, знаем как, както пише в статията, се дават разрешения за строеж, където поискат. Максимална печалба, с минимум средства, презастрояване и накрая жителите били виновни, че имали коли- правели смог. И трябва да бъдат притискани постоянно със сини, зелени и пембени зони (да им доят пари), и да си купуват електрически боклуци, да нямало вредни емисии. Да, но процентът на вредни… Покажи целия коментар »

Анонимен
Анонимен
18 октомври 2025 12:43
Гост

Разбирам .Навсякъде вече е така .Аз до преди пет години имах гледка към Пирин .Още март месец от прозореца си виждах горичка от бадеми цялата цъфнала в розово .Борчета , дъбове на 300 м от нас . Но както Карл Юнг пише за колективното съзнание лошотията и алчността дойде и тук .Един бизнесмен отсече дърветата пред нас и построи магазин и къща за гости на втория етаж .Вече виждам не дърветата и склоновете на Пирин , а щъкащи червеи и бетон бетон и железа . Ако дойде природно бедствие гръм , буря, заметресение и отвее целия този бетон и кич… Покажи целия коментар »

Случаен
Случаен
18 октомври 2025 10:06
Гост

Доста странна фиксация върху небостъргачите и София. Не, не е само София нито пък само небостъргачите. Презастрояването в определени райони е факт, факт е замирането на други. Един читав анализ би трябвало да третира именно тези факти. Решението вероятно е в разширяване на пълномощиета на ДНСК към общинските ОУП и ПУП, подчиняване на общинските служби на разпоредбите на ДНСК, ограничаване на строителството в райони без добра инфраструктура /канализация, а защо не и бърз интернет/, както и в бивши вилни зони със стара регулация, които с времето се превръщат в градски квартали без нова регулация. Като цяло ДНСК би следвало да… Покажи целия коментар »

Новото Начало в урбанизациято
Новото Начало в урбанизациято
18 октомври 2025 10:02
Гост

Нов ОУП за София.
Високо строителство до Черни връх и връх Ком.
Всички амуджи – добре дошли.
Останалата територия до Пловдив – пустеещи земи. От Пловдив до морето се придава към Турция. Северна България – полигон на Нато

един
един
18 октомври 2025 9:46
Гост

Статията е вярна, но е твърде закъсняла. Псевдо либералния корпулетен подход, съчетан с провинциално-компексарските мании на т.нар. ивнеститори превърнаха София в клоака. Няма районен кмет или главен архитект, за когото да не може да се докаже заобикаляне на закона при издаването на разрешенията за строеж- къде се е чуло и видяло многофамилна жилищна сграда с изгребна яма – такива са почти всички блокове по витошката яка. Същото се отнася и за становищата на КАТ за транспортната свързаност.
Намираме се в параграф 22 – градският транспорт влошава услугата заради задръстванията, а хората се качват по колите, което още повече влошава задръстванията.

Трап
Трап
18 октомври 2025 9:36
Гост

София е гнусно гето и никога няма да се оправи. Точката, от която няма връщане е премината вероятно още през комунизма. Най-щастливият ден ще е когато се изселя в демографската пустиня. А тук само едно земетресение липсва и надценените коптори да станат на прах. Да ги питам поради что строят при трайно намаляващо население. Има няма 5 млн. след 25 г. А и предимствата от животът в столицата са никакви. В дружба нямат топла вода, а при мен купища боклук са зарили улицата и само студеното време спира смрадта. Европейска столица, в държава от шампионската лига! Проблемите на първия свят,… Покажи целия коментар »

Проскубания бухал
Проскубания бухал
18 октомври 2025 9:09
Гост

Бахаха, някой вероятно от по-севетните квартали се е разквичал, че не може да се наслаждава на Витоша всяка сутрин и сега е решил да пише полуюридически пасквил, зад който се откриват блогърски завистливи изрази като „тъпи решения“, „закриват загрозяват гледката на десетки хиляди хора“ и прозира рязко осъзнат социализъм – „Заради огромните печалби от баснословните цени, които плащат няколко десетки богопомазани, за да гледат над другите, са прецакани десетки хиляди, чиято гледка се закрива, най-малкото частично, от една висока сграда.“ Сори, ама в големите градове е така , няма как всеки да има вдъхновявящ „арт“ пейзаж за „милион долара“ от… Покажи целия коментар »

анонимен
анонимен
18 октомври 2025 9:14
Гост

Аргументът със земетръсната зона е абсурд?! А да сравняваш стандартите на строителство в България и Япония не е?!

Мимо
Мимо
18 октомври 2025 23:35
Гост

Хаха,ти от къде придойде и сега се чудиш и радваш на това гето,наречено столица?То наистина за селтаците е много интересно,на село небостъргачи няма,ама къде и как са построени няма значение,а?Ганьо драпа да е на София и нищо друго не го интересува-важното е,че от плевнята е издрапал.

Dracula
Dracula
18 октомври 2025 8:58
Гост

Същото е положението и в Младост, където застрояването спира проветряването на половин София и увеличава смогът.

Анонимен
Анонимен
18 октомври 2025 9:00
Гост

Това дърво вече го ядохме със застрояването по бул. България.

не на страха
не на страха
18 октомври 2025 8:55
Гост

Докарахме се до положението от 90-те, когато Дони и Момчил изпяха “Не на страха” – мутри управляват цялото ни битие – голямото Д, голямото Б и техните маймунчета Славчо, Тошко и популистката клиентелистка кочинка на анонимниците от БСП.

anonymous
anonymous
18 октомври 2025 8:59
Гост

Вярно са анонимници на хранилка при Д! Корнито поне всеки я знаеше. Сега ако питаш някого кой е лидер на БСП, е абсурд да се сети.

А пепедебилите защо ги пропускате
А пепедебилите защо ги пропускате
18 октомври 2025 16:03
Гост

а, „Пеналисте“? Те нямат принос?

кака ти Сийка
кака ти Сийка
18 октомври 2025 6:59
Гост

На село на всеки му трябва кола и селяните са свикнали да ходят навсякъде с колите си. Това й е проблемът на София. Те изпадат в шок, ако се качат на градския транспорт, който вече е доста добре уреден. За метрото няма дори да споменавам. Но друго си е да се качиш на колата и да псуваш в задръстването.

Анонимен
Анонимен
18 октомври 2025 7:00
Гост

Примерът с Манхатън в статията е добър. Там ако ти трябва кола за нещо конкретно, наемаш или ползваш такси, или убер, а бе хората знаят, че в столицата не може всеки да има своя кола.

Анонимен
Анонимен
18 октомври 2025 9:03
Гост

В Париж, за да минеш през центъра с бензинова кола или дизел трябва да платиш 70 еврака.

Анонимен
Анонимен
18 октомври 2025 9:05
Гост

Като каза Франция, се сетих, че там не можеш да продадеш имот без сертификат за енергийна ефективност, колко далече сме от белия свят…

анонимен
анонимен
18 октомври 2025 8:52
Гост

Познавам хора, които от 15-20 години живеят в София и не знаят основни линии. Като им се наложи, знаят само метрото, че другото е много страшно 🤪

да се знае
да се знае
18 октомври 2025 6:56
Гост

Скандалното застрояване на южните квартали може да ни докара до наводнение тип Елените – нито канализацията му канализация, нито деретата почистени.