Лично мнение
Може ли Народното събрание да избере председател без мнозинство повече от половината от присъстващите?
Според чл. 81, ал. 2 от Конституцията „Народното събрание приема законите и другите актове с мнозинство повече от половината от присъстващите народни представители, освен когато Конституцията изисква друго мнозинство.“
Възниква въпросът дали тази разпоредба на Конституцията важи за акта на Народното събрание за избор на председател, а също и за избор на зам.-председатели?
Конституционният съд в Решение № 8 от 21 юли 2022 г. по к.д. № 4 от 2022 г. по повод избора на председател на Комисията за енергийно и водно регулиране в мотивите си е постановил, че при избора следва да се прилагат „правилата относно обсъждането и гласуването в пленарна зала (чл. 81, ал. 2 и 3 от Конституцията)“. Вярно е, че това решение е насочено към избор на длъжност извън НС. Но чл. 81, ал. 2 от Конституцията не прави разлика дали актовете на парламента са насочени навън, или не.
Не е вярно, че Правилникът за организацията и дейността на Народното събрание бил действал само за съответното НС. Няма такова изискване нито в Конституцията, нито в действащия правилник на парламента. И Народното събрание винаги е отменяло предишния правилник, когато приема нов.
Действащият правилник за организацията и дейността на НС предвижда възможността при избор на председател събранието да приеме процедурни правила. Тези процедурни правила не бива да противоречат на Конституцията, вкл. на чл. 81, ал. 2. Затова народните представители може да си направят всякакви процедури, които да определят председател, но след това да го гласуват при спазване на правилата на чл. 81 от Конституцията. Така решението няма да може да е успешно атакуемо пред КС.
В интерес на истината НС може да действа и без да е избран председател. Според §3 на действащия правилник „Председател“ по смисъла на този правилник е председателстващият съответното пленарно заседание на Народното събрание.“ В такъв случай председателстващият сесията изпълнява всички функции на председателя по правилника. Правилникът предвижда, че главният секретар на НС осъществява неотложни административни функции на председателя на парламента по този правилник и по закон, когато мандатът на Народното събрание е изтекъл или е предсрочно прекратен, до избора на председател на парламента – какъвто е случаят със сегашното НС. В такъв случай, ако се изберат зам.-председатели те могат да осъществяват всички функции на председателя по този правилник. А и няма да им се наложи да извършват административната работа.
23
Коментирайте
Смятам, че е време да се свика Велико НС и да се смени тази Конституция, защото явно нещо пречи на вскяа крачка и всичко е противоконституционно. Ако на някой нещо не му изнася от политците или на Гешев, веднага скача да каже, че това е противоконституционно.
Кой ще ти направи новата Конституция, алонколу? Тези дето променят закони през преходните и заключителни разпоредби на други закони ли? Барни Ръбъл на коляно? Амеиканското посолство, Руското или Фон дер Лайен? Айде стига глупости за промяна на Коснтитуцията като няма контрол в България на законите, като я промените и ще се оправи манталитета ли? Ще се научим да спазваме законите ли … ей, глупава работа значи!
То по тая логика диктатура и като едно време, защото предвид политическата обстановка, каквато и промяна да има, пак ще клеца. Има, разбира се какво да се пипне, целта е била една партия да не вземе властта щ, но има и вариант като Гърция, там победителят взема, не съм сигурен, 50 места само за победата плюс спечелените мандати.
За да може да се правлява, да има шанс, при нас логиката е друга.
Първата политическа сила има председател на Народното събрание, а всички останали получават зам – председатели.
Кандидатът за пРезидентска република ви играе пошъл театър.
Аз по-надолу писах, че българина е тарикат и поради тази причина произвежда дебилни политици. Всъщност се замислих обаче. Ще почна малко по-далеч: С какво сме известни в Европа? С това, че сме цигани и шарлатани. С какво са известни англичаните? С това, че са прости и са пияндета. Болшинството де. И ако ние произвеждаме гадни политици, то какво може да произведе британския народ? Ами това е парадоксалното – в Англия министър-председателят им си подаде оставката след само 6 месеца управление, а забележете – ХОРА ОТ НЕЙНАТА ПАРТИЯ са се изказали против управлението на Лиз. Ами това представяте ли си го… Покажи целия коментар »
Лиз Тръс управлява не 6 месеца , а само 5 седмици! Иначе си прав!
Очаквам всякакви абсурди, скандали и корупционни практики в сегашното НС!
Няма смисъл да коментираме този водевил. Да се разускат и пак да ходим на избори. Явно сме в такава фаза, че ще ходим на избори за пет години – двадесет пъти и това е. Накрая ще произведем нещо, което да ни управлява.
Хора, разбирам, че ви е гъдел и е интересно от правна гледна точка как да се развие казуса, да се анализира конституцията. Но нали си давате сметка този цирк вече два дни за какво е? Защото ги е страх да направят какъвто и да е ход, защото и да изберат председател това нищо не променя. Надали ще се състави правителство, което значи, че януари 2023 година сме пак на избори. Което притеснява всички партии. ПП не иска да подкрепя кандидат на ГЕРБ, защото ще загубят проценти за следващите избори. ГЕРБ не иска да подкрепя кандидата на ПП поради същата причина.… Покажи целия коментар »
Има ли медия, която да публикува в кое НС не се избирал председател от най-голямата парламентарна група?
Кандидатът за пРезидентска република ви играе пошъл театър.
Без председател не може – това е конституиращ елемент, но да – правилник си има и действа
Не е нормално преди два дни единствените адекватни изказвания да са на Костя Копейкин и на водача на ДПС. Ами да, но народа не очаква Възраждане и ДПС да ни водят и управляват. С министри. Явно обаче само те могат да кажат нещо адекватно.
Ами явно не е мислено, когато е писана конституцията. Значи в Англия и САЩ има двупартийна система. Точка. Може да се въдят и някакви други партии, но като цяло на финала, на изборния ден, има две партии. И това е. Тук какво е? Повече католици от папата сме. Янев излиза и се изцепва, че нямало държавата да помага на Украйна. Петков казва, че няма как да говори от името на цялото правителство и му иска оставката. Той я подава и изпява опорката, че ако помагаме на Украйна „ще се въвлечем във войната“, каквото и да значи това и то хваща… Покажи целия коментар »
Ами всеки народ си заслужава управниците. Това е. Вие съмнявате ли се? Роят се партии, които имат за цел да гарантират субсидии и охолен живот на техния лидер, а също така евентуално да са патерица на ГЕРБ или там който иска да управлява. Това им е функцията. И на ВМРО и на НФСБ и на АТАКА преди и сега се правят такива опити с партията на Янев, Слави и всякакви други нелепици.
Когато е писана Конституцията си мисля и за нещо друго, че не е мислено. Сега трябва да изберат председател само от депутатите в залата. От тези 240 човека. А аз си мисля, че ако хванат примерно Атанас Семов, който не е депутат, но просто го поканят и бъде избран, то той може да консолидира всички и да потръгне работата на НС. Ако разбира се човека го желае. Тоест за мен ситуацията е такава, че задължително трябва да се покани човек, който към момента не е в НС!
Правото е много далече от цялата ситуация в НС. След като им мина през акъла вчера да направят Веждичката председател – това е истинско падение. Не бих казал, че Данчо Ментата е по-добре, но един Вигенин ще стои добре – хем е от малка партия, хем е изключително диалогичен и консенсусен
„Какъв Вигенин за председател? Какви пет стотинки? Става въпрос за парламентарна традиция. Първата политическа сила има председател на Народното събрание, а всички останали получават зам – председатели. Разбирате ли за какво безумие става дума?“…
Както казва в момента Вигенин – Ако преди са ни подценявали, то сега ни се подиграват и ставаме за насмешка
Не може. Точка.
Така де, проблемът им не е конституцията или в правилника, а в това, че са дървени глави!
Е вие нали осъзнавате, че лидерите на ГЕРБ и ПП ако им заповядат, всичи депутати ще гласуват за един конкретен кандидат. Всичко е ПР за следващите избори. А това е така, защото на следващите избори, както и на всички предходни, българина не избира спрямо политики и решения, а спрямо шоу. Който се е изложил, който се е омаскарил, кой на кого е шляпнал дупето, кой какво има в шкафчето си… това е. Българина понеже е тарикат – произвежда дебилни политици.
Диалог и консенсус, в превод от политически български – далавера,нагаждачество и безпринципност. Дет се вика – да разберем за едни пари и постове, че иначе ще се разберат едни други,които ще дойдат след нас.
П.С. не съществува Конституция или закон,който може да предвиди и опише всички тъпотии,които нашите политици могат да надробят…