Министерството на правосъдието пита студентите за юридическото образование
Как да се промени юридическото образование – как да се влиза „Право“, как да се завършва, кое да се учи по-засилено, как да се преподава? Министерството на правосъдието търси мнението по всички тези въпроси на студентите по „Право“ и на наскоро завършилите юристи.
То публикува специална анкета (попълни тук), чрез която те могат да изразят позицията си за реформата в юридическото образование.
„Чрез анкетирането на лица, които се обучават понастоящем или са завършили в периода на последните 5 години, се търси измерване на мнението на обучаемите за актуалното състояние на юридическото образование и необходимите промени в неговата уредба“, обясниха от МП.
Освен това министерството кани студентите по право и студентските организации на обсъждане на актуалното състояние на юридическото образование и необходимостта от промени в единните държавни изисквания за обучение по специалността „Право“.
Срещата ще е на 24 март 2022 г. от 15 ч. в Министерството на правосъдието (желаещите могат да заявят участие на d_damyanova@justice.government.bg).
Събитието е част от инициативата на министерството за актуализиране на уредбата на юридическото образование.
От МП съобщиха, че със заповед на министъра на правосъдието Надежда Йорданова е създадена работна група, която да изготви проект на изменение на нормативната уредба за единните държавни изисквания за придобиване на висше образование по специалност „Право“ и професионална квалификация „Юрист“. В нея са включени представители на академичната общност, на адвокатурата, магистрати, неправителствени организации и експерти от министерството, които вече заседават активно.
39
Коментирайте
1. При кандидатстване да има тест по логика в комбина с олекотен изпит за тест по история. 2. Изпитът по Български език е вече реформиран и е Ок. 3. Да се записва в документите, че първо желание /с най-голяма тежест/ ти е право, а не, като досега – каквото дойде – ако не станеш даскал по история или БГ… 4. Юрист да се става със степен бакалавър за 4 години. А магистър /5г./ да е необходим, за да се учи за работа, като магистрат. 5. И накрая – за степен магистрат, да се кандидатства, едва след като си станал бакалавър… Покажи целия коментар »
Не е въпросът в това как се изучава правото. Въпросът е хората като се явят на интервюта и конкурсни изпити да има равенство, не онзи изкарал по-малко на теста и изпита , но защото е на някой човек го пробутват на позицията. Коренът на всяка злина е неравенствотото и нечестността между хората. Това храни злото и обезсмисля целта на образованието.
Смятам,че трябва да се премахнат казусите по трите държавни изпита.Да си остане само устните изпи по трите държавни изпита.
Да се премахне юридическата правоспоспобност.
Ако не се премахне юридическата правоспособност,не е нормално да имаш 3 опита за явяване,би трябвало да няма ограничения.
Задължително трябва за приемен изпит да е българск иезик и история. Неграмотник по езика, съчетано с функционална неграмотност води до удивителни неща, особено ако е съдия или прокурор. Всички изпити трябва да са анонимни под формата на тест /или казус. Всички хабилитирани преподаватели задължително трябва да имат водени съдебни дела. Аман от дървени философи. Практици ни трябват. Накарайте завършващ студент да напише жалба сещу адм. акт ил иискова молба и ще заревете, като магаре. Но затова не са виновни студентите, а преподавателите-теоретици, дървени философи, които са окупирали юридическите факултети. Трябва да има единнен държавен изпит за всички завършващи студенти! Дали… Покажи целия коментар »
РАБФАК, ПУЦ, задочно, вечерно и нощно по леглата на преподавателите по места.
Във ВАС и ВКС бая кадри през последните години са рожба на те това убразувание, а на районно и окръжно ниво са вече мнозинство.
АМИН
Най-накрая някой да се допита! Искрено се надявам да се премахне лошата практика в обучението на юристите. Трябва да бъдем мотивирани, а не уплашени, когато практикуваме тази професия.
Никъде по света няма изпит за юридическа правоспособност. Пълна глупост. В САЩ имат изпит само за Адв. Колегия и то след семестриалните изпити, нито държавни, нито за правоспособност и там имат работа, и Медиаторите и юристите и всеки има поле за изява. Не бройката студенти е проблема. Проблема е в грешния подход. Трябва практика и обучение да вървят заедно, но не проформа. Стажа да е реален в съдилищата срещу заплащане. Желание да има, всичко става.
Проблемите в юридическото образование са повече от позитивите. Първо можем да видим другите държави какво и как са направили. Например в САЩ, обучението по „Право“ е магистратура след завършен бакалавър в каквато и да е специалност. Реално човек не е толкова зрял и готов да мисли абстрактно и задълбочено на 18-19 години. Огромен проблем е териториалната обезпеченост на държавата с юридически кадри и нещата ще стават все по-драматични. До 10 години няма да има кьорав юрист извън големите градове. За тази цел е най-добре да се изградят правни училища към окръжните съдилища и да се приемат най-много 50 човека на… Покажи целия коментар »
Ходи си да практикуваш нагло-сакското право на терен. И гледай да не свършиш на електрическия стол.
Никакви изпити за адвокатска колегия! Трябва да ги забранят със закон! Ти на 3 изпита си се явявал в университет, пред мин. на правосъдието и тия ще те занимават. …. ай сектир. Членуването в адвокатска колегия следва да е доброволно, а не да скубят обикновения адвокат, а насреща нищо да не му предоставят!
Те там е истината!
Гешев се хабилитира те там.
Слава на Украйна!
И на Гешев, гешевтурата и всички малки гешевчета.
С един юридически факултет България бе на челните места в света по ниво на юридически кадри.
В продължение на 100 години.
От 30 години експерименти без регламент!
Покупко-продажба на дипломи „по право“.
Намерили кой да питат
Да има държавни изпити, после за юридическа правоспособност и после за адвокатска колегия е пълен абсурд. В другите европейски държави има само изпит за адвокатска колегия след стажа и след като си вземеш всички изпити в умиверситете и получиш дипломата си. За сметка на това има много казуси и всички изпити в университета са 1 казус и 1 въпрос от теория като казуса е по-важен. Така трябва да е и в България. Как може да се дава възможност да се държи 3 пъти изпита за правоспособност с тест, който не показва реални знания и казус с условия, които са с… Покажи целия коментар »
Току що я попълних. Наскоро завърших. През годините съм изкарвал всякакви оценки – от двойки до шестици. Имах доста какво да напиша за изминалите пет години. Пратих и на колеги, за съжаление почти никой не изрази желание да попълни анкетата. Всички знаят, че няма смисъл, че това е просто симулиране на дейност. Аз обаче все се надявам някой да прочете нещо. Проблемите на обучението по право са много и са сериозни. И далеч не приключват с намаляване броя на юридическите факултети в страната и бройките на приетите студенти. Всичко трябва да се преразгледа – конспекти, предмети, преподаватели, оценяване, съотношение мжду… Покажи целия коментар »
А мен на лично ми писа един мой преподавател ама не ни черини толкова. Ние вече не правим така . Имали нови преподаветели-млади и възпитани. 🙂 Явно съм напипал болното място …
Нашият асистент по Наказателно право в ЮФ на СУ…не си взима часовете за упражнения, чакаме го напразно всеки път….веднъж му звъннахме и ни се скара, да не го занимаваме с глупости, че имал да отървава някакъв крадец на телефони от затвора!
Няма смисъл да учите право в България, защото няма правосъдие. Как може да учиш за нещо, което не съществува.
Защо не попитате бъдещите работодатели какво трябва да знаят тези студенти, за да могат да вършат работа?
Ами не те питат защото не си работодател а РАБООДАТЕЛ
СУ дава много добри резуилтати, които се дължат ЕДИНСТВЕНО на личната инициатива на преподаватели (мнозинството от които асистенти) и на капацитета на студентите. Базата и обучителните курсове сами по себе си нищо не дават, дори демотивират.
Проактивните винаги ще се оправят, но не е редно големият процент да се оставя по течението, каквото се случваше поне по време на моето следване.
Истината е, че нивото на юридическото образование много падна.
Щом се преписва на изпити, какво има да говорим.
Това е все едно да питаш ученик в 7- ми клас как иска да се проведат изпитите за кадидатстване- онлайн или присъствено.
Реформата в юридическото образование трябваше да се случи много отдавна.
Интересно решение. Да не забравите да ни информирате какво се случва след допитването
Правителството ни е диалогично
Тези ли бе? Дето влизат с 3ка?
Безумно е. Те нямат идея.
Нещо не ми се струва релевантно
Може ли да питат не всички студенти, а тия с високи оценки
Не винаги високата оценка значи знания
Ако нивото на образованието ни до 12 клас бе високо, то да ги питаш студентите. Ама повечето записват това, защото „там има пари“
Много добра инициатива.
Въпросът е доколко обективни отговори ще получат.
Категорично мисля, че точно студентите няма какво да кажат
Е те и сега са толкова зле, че не знам на къде още
Попринцип не е лоша идея, но мисля, че няма да получат градивни отговори
200 лв за всяка от двете дати за изпита за юридическа правоспособност и 170 лв за закони. И ако случайно не го вземеш 3-я път какво се случва, късаш си дипломата ли? Това е пълен абсурд.