Местни власти, полиция, прокуратура, ЧСИ и нотариуси против идеята за прерайонирането на София
Основният аргумент - промяната на съдебния район ще затрудни достъпа до правосъдие поради липса на удобен транспорт, което ще увеличи разходите
Масово местни власти, институции и професионални организации не са съгласни с идеята за прекрояване на софийския съдебен район. Те посочват редица проблеми, които биха възникнали след осъществяване на предложението – липса на удобен транспорт, което ще доведе до допълнителни разходи за гражданите, както и за полицията, объркване в териториалните компетенции на служителите на МВР при оказване на съдействие на ЧСИ, евентуален негативен ефект на гражданския оборот заради проблеми с нотариалните услуги.
Техните становища са били обсъдени от комисията по натовареност към Съдийската колегия на Висшоя съдебен съвет, която е отговорила на възраженията, а всички позиции ще бъдат разгледани от кадровиците на заседанието във вторник.
През септември 2018 г. кадровиците Даниела Марчева и Драгомир Кояджиков предложиха да се променят границите на съдебните райони на 32 кметства и пет столични квартала. Делата на хората, които живеят в крайни квартали на София, вилни зони и села около столицата, трябва да се гледат от районни съдилища в съседни градове.
Според предложението им кметствата от район „Нови Искър“, който е вторият най-голям по територия измежду 24-те столични района, трябва да преминат към съдебния район на Районен съд-Костинброд. Т.е. вече не в София, а в Костинброд да се гледат делата на жителите на гр. Нови Искър, селата Мировяне, Житен, Доброславци, Балша, Кътина, Подгумер, Световрачене, Кубратово, Негован, Чепинци, Локорско и Войнеговци.
Към РС-Костинброд трябва да преминат и Волуяк, Мрамор и Клисура. А кметствата от район „Кремиковци“, както и селата Бусманци, Кривина, Герман, Железница и Лозен, двамата предлагат да преминат към съдебния район на Районен съд-Елин Пелин. В район „Кремиковци“ влизат Яна, Желява, Долни Богров, Горни Богров, Бухово и столичните квартали „Ботунец“, „Враждебна“, „Кремиковци“, „Сеславци“ и „Челопечене“.
Към Районен съд-Перник пък се предлага да „отидат“ Мало Бучино, Владая и Мърчаево. А в съдебния район на РС-Самоков да преминат Долни Пасарел и Плана.
Според Марчева и Кояджиков при прерайонирането ще се постигне и по-равномерна натовареност на съдилищата и разтоварването на СРС.
Съдийската колегия отложи разглеждането на предложението като реши първо да се поискат становища от всички заинтересовани.
Те вече са получени и от тях на практика излиза, че основно съдилищата подкрепят идеята за прерайониране, а всички останали са против.
Какво казват съдилищата
Всички председатели на районни съдилища застават категорично зад предложението. Шефът на СРС Александър Ангелов изтъка, че подсъдността по образуваните наказателни и административно-наказателни дела в общия случай не зависи от участниците в процеса, а от мястото на извършване на съответното престъпление или административно нарушение. Ангелов посочва също така, че осъществяването на идеята само по себе си няма да разреши проблема със свръхнатовареността на СРС, но е важна стъпка в тази насока. „Заедно с други подходящи мерки като увеличаване на щата на служители и съдии, законодателни промени, би довела до реално облекчаване работата на СРС, съответно и до възможността гражданите да получават правосъдие в разумен срок“, изтъква Ангелов.
Председателите на останалите засегнати районни съдилища отбелязват, че са напълно готови да поемат новите дела като заявяват, че регулирането на натовареността е едно от условията за постигане на по-високо качество на правосъдието.
Някои съдилища, като това в Елин Пелин, отбелязват, че ще имат нужда от по-добра материално-техническа обезпеченост и още кадри.
Промяната няма да е полезна за прокуратурата
Промяната на съдебните райони няма да доведе до намаляване на натовареността в съответните районни прокуратури и така няма да постигне целеният резултат, се казва в становището на главния прокурор тогава Сотир Цацаров.
В него е отбелязано, че натовареността в структурите на държавното обвинение не е реципрочна на тази в съдилищата. Той посочва, че за разлика от големия дисбаланс между СРС и другите районни съдилища, в прокуратурата нещата не стоят по този начин. И изтъква, че районните прокуратури в Перник и Костинброд са по-натоварените от СРП.
„Предлаганата промяна ще окаже неблагоприятно въздействие върху организирането на прокурорската дейност и в частност върху възлагането на предварителни проверки и ръководството и надзора над разследването.
Районирането на полицейските управления е съобразено с административното деление на страната и при предлаганата реорганизация на част от полицейските звена, които обслужват столицата, ще се наложи да работят и с районните прокуратури в градовете Перник, Елин Пелин, Костинброд и Самоков. Ще възникне необходимост в полицейските управления също да се предприемат организационни, материално- технически и оперативни мерки за обезпечаване на връзката и комуникация с горестоящите прокуратури и съдилища“, се казва още в становището, подписано от Сотир Цацаров.
Комисията по натовареност обаче напомня за Решение №2 от 7 юли 2017 г. по к.д. 13/2016 г. на Конституционния съд, според което „пълното припокриване на териториалните структури на съда и прокуратурата не е задължително по смисъла на чл.126, ал.1 КРБ. Възможно е в дадено населено място да е необходимо съществуването на териториален съд, с оглед гражданския и търговския оборот, без това да оправдава от финансова и организационна гледна точка създаване на съответстваща прокуратура…“.
„Безспорно, предлаганата промяна на границите на съдебните райони би могла хипотетично да доведе до необходимост от кадрово обезпечаване на полицейските звена, които работят със съответните районни, прокуратури в градовете Елин Пелин, Костинброд, Самоков и Перник /промяната ще засегне основно разпределението на гражданските дела, които са близо 80% от общия брой дела в районните съдилища/, но това е напълно решим въпрос и с пренебрежимо по-малка тежест от въпроса за свръхнатовареността на СРС и нуждата от преразпределение на постъплението от дела“, посочват от комисията.
МВР: Прерайонирането ще създаде проблеми на полицията
Осъществяването на идеята за прерайониране ще доведе до по-големи разходи за полицията, казва на свой ред министърът на вътрешните работи Младен Маринов.
„Промяната на границите ще рефлектира негативно върху работата на служителите от съответните районни управления и ще понижи качеството на работата им. Чрез извеждането на населените места само като съдебен район ще се достигне до необходимостта разследването по всяко досъдебното производство да бъде докладвано на друга районна прокуратура. Това ще генерира допълнителни разходи, непредвидени към момента по бюджета на съответните структурни звена, за които не може да бъде направена прогноза на този етап“, посочва Маринов.
Комисията по натовареност му отговаря, че евентуалната промяна на границите на съдебните райони не би трябвало да се отрази негативно върху работата на съответните районни управления на МВР. Това е така, защото „единствената възможна последица е изменение в обема на дейността на съответните районни управления, която може да бъде управляема чрез адекватна кадрова обезпеченост при необходимост“. В тази връзка отпада и опасението за влошено качество на работата на районните управления, заключават от комисията.
Липса на удобен транспорт, винетки и по-висока цена за придвижване
Основният аргумент, който всички кметства, а и МВР, и прокуратурата изтъкват, е липсата на удобен транспорт, в някои случаи ще се налага закупуването на винетки, а това неминуемо ще оскъпи придвижването.
Проблемът е, че няма директен транспорт между отделните населени места. Хората ще трябва първо да дойдат до София и от столицата да отпътуват за Костинброд, например. Това, според кметовете, ще оскъпи пътя, защото междуградските линии се обслужват от частни фирми. Ако решат да се придвижат с личен автомобил, в някои случаи ще им се наложи да купуват и винетки. А в момента хората използват градския транспорт на София.
„Достъпът до правосъдие на гражданите, чиито дела след промяната ще се разглеждат извън СРС би бил затруднен, предвид липсата на достатъчна транспортна осигуреност с обществен превоз. Към момента се ползват услугите на столичния градски транспорт, който е със значително по-развита мрежа. Принципът, на който е изградена транспортната мрежа в София-област е чрез превози от и към София, което означава, че между отделните населени места в София-област няма директен обществен превоз. Това ще принуди гражданите първо да пътуват до София-град, а след това – до съответното населено място в София-област, което ще им коства значително повече време и средства“, посочва главният прокурор.
Вътрешният министър излага подобни мотиви, като добавя: „Голяма част от жителите на засегнатите в предложението райони пребивават на територията на град София. В столицата са техните работни места и са ситуирани по-голям брой детски градини, учебни и здравни заведения, търговски и промишлени обекти. Затрудненията с придвижването през пиковите часове на деня няма да бъдат компенсирани с промяна на съдебните райони от столицата към Пернишка и Софийска области“.
От комисията по натовареност отговарят, че действително между по-голямата част от засегнатите населени места няма пряк транспорт, а трябва да се премине през столицата, т.е. трябва да се използват два обществени превоза. Но същото важи и за София, т.е. жителите на съседните градове и села ще трябва да използват поне две превозни средства на градския транспорт, за да стигнат до СРС.
„В хипотезата на използване на лично превозно средство прерайонирането ще доведе до облекчен достъп до съдилищата не само заради географския фактор на по-близко разстояние, но и с оглед липсата на засилен автомобилен трафик в градовете извън София, което практически ще доведе до спестяване на време на гражданите. Единствената разлика е в цената на билетите на градския и на междуградския транспорт, но с оглед факта, че правосъдието не е вид социална услуга от първостепенно значение, което да налага териториалното разпределение на съдилищата да бъде максимално близо до максимално голям брой жители /подобна на болници, социално-осигурителни органи и др./, следва да се държи сметка за приоритетите и целите на прерайонирането – по-високо качество и ефективност на правосъдието чрез по-равномерно разпределение“, посочва комисията.
Общините в София, Самоков, Костинброд, Перник и Елин Пелин, както и с. Мало Бучино подкрепят идеята за прерайониране. Столичният общински съвет обаче е против, като подкрепя тезата на кметствата, според които една такава реформа би затруднила гражданите да упражняват конституционните си права.
КЧСИ: Ще възникнат спорове кое полицейско управление ще ни оказва съдействие
Камарата на частните съдебни изпълнители изтъква, че основаната цел на промяната е СРС да бъде разтоварен от граждански, трудови и търговски дела. И пита как тя ще се отрази на разпределението на наказателните с оглед компетентността на прокуратурата, полицията и др. органи.
От КЧСИ обясняват и защо за тях това е от значение: „Твърде често при или по повод извършвани действия по съдебно изпълнение се стига до оплаквания от най-широк кръг лица, водещи до образуване на проверка от местната прокуратура, възлагаща извършването й на разследващи полицаи. Съдебните изпълнители са длъжностни лица без функционален имунитет, на които достатъчно често се налага да участват в подобни производства.
Ако се приеме предложението, отсега предвиждаме поредица спорове и неразбирателства кои ще бъдат териториално компетентните полицейски органи, които да оказват съдействие на съдебния изпълнител при възпрепятстване на изпълнението на неговите функции съгласно чл. 431 от ГПК“.
Що се отнася до другите видове дела, то от КЧСИ казват, че прерайонирането няма да доведе сериозно разтоварване на софийските съдилища, а същевременно ще предизвика трудности за гражданите. По изчисления на КЧСИ Софийският районен съд би се разтоварил с от 8000 до 12 000 дела, т.е. 5% от общия им брой (изчисленията са направени на база данните за броя на образуваните дела от 1 януари 2017 г. до юни 2018 г.).
„В името на предлаганото намаление на делата с 5 % за година и половина, ще се наруши основният принцип на местната подсъдност – делото да се води пред най-удобния за ответника или подсъдимия съд, доколкото не е предварително известно дали искът, респективно обвинението, е основателно. Ще се създадат неимоверни затруднения за гражданите да пътуват до новите си районни съдилища.
В тази насока измерените в предложението разстояния между населените места и съответния районен съд с помощта на картов продукт тип „Google maps“ или „BG maps“ изобщо не държат сметка за изгражданата с години инфраструктура като наличието например на обществен транспорт между съответните населени места, необходимостта от закупуване на винетка при пътуване с личен автомобил и другите допълнителни разходи, които биха сполетели гражданите при промяна на съдебните райони, в които техните населени места попадат“, отбелязват от КЧСИ. И добавят, че населението на София непрекъснато нараства и ако се стигне до прерайониране, след година-две отново ще се наложи „изрязване“ на територия на Столична община и придаването ѝ към съседни съдебни райони, и „така, докато накрая подведомствена на столичните съдилища ще остане само разширената централна част на София“. КЧСИ препоръчва други начини за разтоварване на СРС и СГС – например чрез въвеждане на електронно правосъдие, заповедните производства да се разпределят електронно в цялата страна, медиация и др.
„Аргументът за евентуални спорове между териториално-компетентните полицейски органи, които трябва да извършват проверки, в които участват съдебни изпълнители, е неотносим по отношение осъществяване правомощията на съдебните изпълнители по закон и също така с пренебрежима тежест в сравнение с въпроса за неравномерната натовареност на районните съдилища. Ирелевантни по същите съображения са и останалите възражения, които са свързани с ефекта на прерайонирането по отношение на гражданите, но не и на гилдията на частните съдебни изпълнители. В този смисъл липсват годни аргументи, които да бъдат оценени и съответно да се даде становище по наведените доводи“, заявяват обаче от комисията по натовареност.
Нотариалната камара: Ще се ограничи достъпът на хората до услугите на нотариусите
Нотариалната камара вижда проблеми с достъпа на гражданите до нотариални услуги, което ще създаде затруднения в гражданския оборот. Камарата напомня, че по Закона за нотариусите и нотариалната дейност (ЗННД) районът на действие на нотариуса съвпада с района на съответния районен съд. „Евентуалната промяна на границите на съдебния район на СРС преструктуриране на границите на PC-Елин Пелин, РС-Костинброд, PC-Перник и РС-Самоков, значително ще намали възможностите на гражданите за достъп до нотариални услуги и ще повиши разходите за транспорт“, отбелязват от Нотариалната камара.
Нататък изтъкват, че сделките, подлежащи на вписване, трябва да бъдат изповядани до 12 часа и дори да имат възможност да пътуват до районните съдилища в Елин Пелин, Костинброд, Перник и Самоков, хората едва ли ще успеят да пристигнат там в определения час.
Позовавайки се отново на закона, от камарата отбелязват, че броят на нотариусите се определя според населението в района на съответните районни съдилища – по 1 нотариус на 10 000 души. „Ако всички споменати селища бъдат „прехвърлени“ от съдебния район на СРС към PC-Костинброд, РС-Самоков, PC-Елин Пелин или PC-Перник, в тези съдебни райони ще има недостиг на нотариуси, което ще затрудни гражданския оборот“, посочват от камарата. От там казват, че броят на населението на столицата расте, а това значи, че натовареността на СРС няма да намалее с евентуално прерайониране.
„Реформа в съдебната система следва да има, но тя трябва да е насочена към подобряване обслужването на гражданите, а не в създаване на затруднения за тях. Тя трябва да е свързана с бързина и ефективност в правораздаването, а не в преструктуриране на. съдебните райони и по този начин създаване на условия за един по-бавен процес и най-вече – практическо намаляване на достъпа на гражданите до нотариални услуги“, изтъкват от Нотариалната камара. И предлагат да се помисли за законодателни промени, преместване на магистрати с щата, ритмично обявяване на конкурси и т.н.
В Нотариалната камара членуват по право всички нотариуси (чл.4, ал.1 ЗННД) и в този смисъл камарата би следвало да изразява и защитава интересите на всички нотариуси, започва отговорът на комисията по натовареност. И продължава, че местата за нотариуси не могат да бъдат по-малко от две, като на 10 000 жители в определен район се открива едно място за нотариус (чл. 10, ал.1 ЗННД). Ако някъде са необходими нотариуси, тогава министърът на правосъдието може или сам, или по предложение на Съвета на нотариусите да открие допълнителни места в съответния район, както и да разреши преместване на вписан нотариус в друг съдебен район (чл.20, ал.4 и ал.5 ЗННД).
От комисията казват, че след прерайонирането няма да се наложи промяна на броя и разпределението на нотариусите в отделните съдебни райони, както и в обема на работа им.
„Що се отнася да аргументите за транспортните разходи и спазването на часовете за нотариалните сделки следва да се има предвид, че когато се касае за изповядване на нотариални сделки с недвижими имоти, които се намират в границите на съдебните райони на Перник, Костинброд, Елин Пелин и Самоков, не би могло да се приеме за основателно, че са налице затруднения на гражданите в достъпа предвид наличието на достатъчна транспортна обезпеченост и отлична пътна инфраструктура. Спазването на часовата ограниченост /до 12ч. на обяд/ при изповядването също е необоснован логически аргумент предвид факта, че това обстоятелство не зависи от това къде се намира нотариуса, а от личната организация на времето на всеки гражданин“, посочват от комисията по натовареност.
Министърът на финансите не възразява срещу идеята, а правосъдният министър казва, че ще проведе съгласувателна процедура, когато има решение на Съдийската колегия.
Какво показват данните на СРС
През 2019 г. В Софийския районен съд са разгледани 3729 граждански дела с адрес извън столицата, но в рамките на съдебния район на СРС.
Комисията по натовареност пояснява, че справката е изготвена въз основа на данните за генерираните съобщения и призовки в деловодната система. При този подход обаче не се отчитат част от делата, по които поради различни причини все още не са изпратени съобщения – например по делото все още не се дават указания и не е изпратено съобщение до ответника или длъжника, делото е било прекратено преди връчване на книжа на ответника, все още не са извършвани процесуални действия и др.
Дали идеята за промяна на софийския съдебен район ще бъде подкрепена от Съдийската колегия, ще стане ясно във вторник.
28
Коментирайте
По принцип подкрепям идеята да се облекчи СРС , но предложеното едва ли е най-доброто . Ресурсът в съдилищата около София е повече от скромен като сгради и съдии. По-скоро трябва да се направи поне още един районен съд в самата София и да има , например , СРС-Изток и СРС -Запад . Това предполага изцяло нови съдебни сгради за новото СРС , за СГС и най-вече назначаване на още съдии и съдебни служители . Като цяло съдебната система има ресурс и тя е в слабо натоварените структури – апелативни съдилища , военни съдилища , административни съдилища , окръжни съдилища… Покажи целия коментар »
Нотариалните райони могат да си останат същите, както досега. Не е необходимо да съвпадат с района на съответния съд. Става с промяна на едно изречение в закона. Въпросът е да се запазят Службите по вписванията.
Защо питат нотариусите и ЧСИ-тата? Много ясно, че ще възразят – така част от сегашния им район отива при нотариуси и ЧСИ-та от други райони, така че е повече от ясно, че няма да се съгласят. Смело да правят промяната, а не да слушат нотариуси, съдебни изпълнители, минцифайки и други подобни. И без друго, това решение ще се обжалва и ще мине време, докато влезе в сила.
Какво са се загрижили за нотариусите? Съдиите вече не издържат на това натоварване.
Липсата на удобен транспорт е много сериозен недостатък.
Дано не се стигне до там.
СРС трябва да се облекчи, но наистина не може да се случва за сметка на всички останали
Да, това не е оптимално решение.
Те и сега са странно разположени общините и границите им.
Обаче проектът за прерайониране е безумен и ще стане още по-зле.
Надявам се, че няма да се случи подобна мизерия, защото ще бъде доста лошо. Ще стане леш хората няма да знаят къде да идат в община
Това ще доведе до тотален хаус. Защо да се прави.
Защото само си чешат езиците и нищо не правят. А само дават безумни идеи.
Поредния провал на недоразумението във ВСС Боряна Димитрова
Вярвам, че това ще доведе до много положителни промени
Аз пък въобще не вярвам.
Прекалено малко дела ще отидат в другите съдилища, за сметка на затрудненията за хората. Дали си струва
А колко от тези жители пък се обръщат към съд. Също пренебрежимо малко. Така че защо да не се направи
Кметствата не са съгласни, а общините искат преразпределение. Трябва внимателно да се подхожда най-вече заради хората
Аз като гледам няма да стигнат до подобно безумие
Положението е Столичани в повече отвсякъде. СРС е ужасяващ мастодонт, който е меко казано труден за управление. Трябва да се реже по-радикално и да се действа по схемата СГС-СОС, ако трябва да се раздели СРС и да се отвори един районен съд София-окръг и да се приключи. Така хем хората няма да пътуват, хем ще се раздроби чудовището СРС
Няма да се притеснявате. Няма да се стигне до подобно нещо
Дааа, тази идея по моему е умряла още в зародиш. Закрийте малките РС, където се мъчат по един или двама съдии и ги направете ТО, а не се занимавайте със софийския район, той ще се оправи с електронно общонационално разпределение на заповедните
Тя България трябва да се прераионира, не София
Така е.Но пък това кой знае колко време ще се прави.
СК има право да търси варианти за облекпаване на работата на СРС, но не може да е за сметка на гражданите
Една нелоша идея, която обаче няма да има голям ефект и ще е мноооооого сложна за осъществяване. Дали въобще си струва усилията? Май не.
,,Чудесна идея,, все едно да живееш в Люлин и да ти определят детска градина в Перник. Много ,,умници,, си въобразяват, че откриват Америка.