КС търси мнения от вирусолози за извънредната епидемична обстановка
Оспорените разпоредби от Закона за здравето (в почернения текст)
Чл. 63, ал. 1 При непосредствена опасност за живота и здравето на гражданите от епидемично разпространение на заразна болест по чл. 61, ал. 1, с цел защита и опазване живота и здравето на гражданите, се обявява извънредна епидемична обстановка.
ал. 2 Извънредна епидемична обстановка по ал. 1 се обявява за определен период от време с решение на Министерския съвет по предложение на министъра на здравеопазването въз основа на извършена от главния държавен здравен инспектор оценка на съществуващия епидемичен риск.
ал. 3 Непосредствена опасност за живота и здравето на гражданите по ал. 1 е налице, когато при извършване на оценката по ал. 2 се констатира, че заразната болест по чл. 61, ал. 1:
- е причинена от патоген с висок епидемичен потенциал (инфекциозност на причинителя, висока смъртност, множествен път на предаване или здраво носителство) и/или източникът, механизмът и пътят на предаване са необичайни или непознати, или
- представлява сериозна опасност за общественото здраве, дори когато броят на установените случаи при човека е малък, или
- може да затрудни или да забави мерките за контрол на общественото здраве, включително поради липса на лечение и/или ваксина и/или наличие на многобройни огнища и други, или
- е с ниско имунизационно покритие на населението, или
- е необичайна за региона, сезона или населението, или
- протича по-тежко от очакваното, има по-висока заболеваемост и/или смъртност или е с необичайни симптоми, или
- поставя в риск уязвими или рискови групи от населението (деца, възрастни хора, бежанци, лица с имунен дефицит и/или с хронични заболявания и други), или
- има регистрирани случаи сред медицински специалисти.
ал. 4 При обявена извънредна епидемична обстановка по ал. 1 министърът на здравеопазването въвежда със заповед временни противоепидемични мерки по предложение на главния държавен здравен инспектор за територията на страната или за отделна област.
ал.5 Мерките по ал. 4 може да включват и забрана за влизане на територията на страната на граждани на други държави, с изключение на гражданите с постоянно, дългосрочно или продължително пребиваване на територията на Република България, както и членовете на техните семейства.
ал.6 Мерките по ал. 4 може да включват и временно ограничаване придвижването на територията на страната, както и временно спиране или ограничаване на експлоатацията или режима на работа на обекти с обществено предназначение и/или други обекти или услуги, предоставяни на гражданите.
ал. 7 Временни противоепидемични мерки по ал. 4 може да се въвеждат и със заповед на директора на съответната регионална здравна инспекция съгласувано с главния държавен здравен инспектор за територията на отделна област, община или населено място.
ал.8 Лечебните и здравните заведения, независимо от собствеността им, са длъжни да изпълняват въведените мерки по ал. 4 и 7.
ал. 9 Държавните и общинските органи създават необходимите условия за изпълнение на мерките по ал. 4 и 7, като средствата за осъществяването им се осигуряват от държавния бюджет, съответно от общинските бюджети.
ал. 10 Заповедите по ал. 4 и 7 подлежат на обжалване пред съответния административен съд по реда на Административнопроцесуалния кодекс.
ал. 11 Заповедите по ал. 4 и 7 са общи административни актове, които се издават по реда на чл. 73 от Административнопроцесуалния кодекс, публикуват се на интернет страницата на Министерството на здравеопазването, съответно на интернет страницата на регионалната здравна инспекция и подлежат на предварително изпълнение.
Конституционният съд (КС) днес единодушно допусна до разглеждане искането на президента Румен Радев за обявяване на противоконстиционни на шест разпоредби, уреждащи реда и условията за обявяване на извънредна епидемична обстановка (ИЕО).
По делото КС иска да получи становища не само от юристи, но е поканил и множество вирусолози. Сред лекарите, до които се допитват конституционните съдии са и шефът на Националния оперативен щаб проф. Венцислав Мутафчийски и основният му опонент доц. Атанас Мангъров. Другите поканени за становища медици са проф. Камен Плочев, проф. Мира Кожухарова, проф. Радка Аргирова, проф. Тодор Кантарджиев, доц. Ангел Кунчев и доц. Георги Попов.
Идеята КС да се допита до тях е да направи компетентна преценка за пропорционалността между ограничението на правата на гражданите и опасността от болестите, за които се предвижда обявяване на ИЕО. Това е дълъг списък, в който влизат от холера до Covid-19 (виж чл. 63, ал. 1 от Закона за здравето в карето).
Държавният глава атакува новата редакция на чл. 63, ал. 2-7 от Закона за здравето (оспорените разпоредби виж в карето).
Един от основните проблеми, които поставя президентът е, че в закона, макар да е посочено, че ИЕО е временно положение, няма определен максимален срок за нея.
„За разлика от последния закон, който фиксира и срока на действие на бедственото положение (не повече от 7 дни, с възможност за удължаване до 30 дни – чл. 51, ал. 1, т. 6 и ал. 2 от Закона за защита при бедствия), в Закона за здравето подобен подход не е приложен. Изисква се само обявяване за извънредната епидемична обстановка за определен период от време, но законът не определя, нито дава критериите за определяне на пределния срок, за който може да бъде обявена такава обстановка. Като се има предвид, че за периода на нейното действие могат да бъдат ограничавани основни права като правото на придвижване, правото на труд, не се спазва конституционното изискване по чл. 57, ал. 3 ограниченията със закон да бъдат временни. С разпоредбата на чл. 63, ал. 2 от Закона за здравето законодателят допуска ограничения на основните права, без да дава времевите предели на ограниченията“, заявява се Радев.
Освен това държавният глава посочва, че преценката за обявяване на ИЕО и периода на действие се прехвърлят на правителството, а за това кои основни права ще бъдат ограничени – на здравния министър.
„Така законодателят абдикира от конституционната си отговорност по чл. 57, ал. 3 при ограничаване на основните права на гражданите, недопустимо делегирайки на изпълнителната власт делегирани му от Основния закон правомощия. Неглижирана е и разпоредбата на чл. 61 от Конституцията на Република България, която при бедствия изисква от гражданите съдействие на държавата и обществото, а не установява основание за ограничаване на основни права“, казва Радев като заключава, че въпросната разпоредба противоречи на чл. 57, ал. 3 и чл. 61 от Конституцията.
Президентът оспорва и подхода на законодателя в закона да се изброяват условия, при които се обявява ИЕО. Той отбелязва, че от една страна, се изисква да се извърши оценка на съществуващия епидемичен риск от главния държавен здравен инспектор, а от друга – се задължава да се приеме, че е налице непосредствена опасност за живота и здравето на гражданите, когато се констатира някоя от алтернативно посочените по ал. 3 хипотези.
„По този начин оценката се формализира и свежда до предварителен списък от констатации, без да се държи сметка как се засягат животът и здравето на гражданите. Вместо да се търси пропорционалност на въздействието, което ще се цели с обявяването на извънредната епидемична обстановка, законът свежда непосредствената опасност до констатация – например за ниско имунизационно покритие на населението (чл. 63, ал. 3, т. 4), без да държи сметка в тази ситуация за разпространението на болестта“, твърди държавният глава.
19
Коментирайте
Това е изключително тъп закон,който е направен в 12 без 5.Държавата е длъжна да ни лекува след като си плащаме здравни осигуровки,а не да ни заключва,за да се пазела здравната система.Общо взето има не повече от 300 човека из болниците s K-19,а ние имаме над 300 болници с над 50000 легла.Срамота.
Питайте Мангъров, той ще ви обясни!
Съществен недостатък е, че за извънредна епидемична обстановка не е определен краен срок.
Няма начин. Не може да се предвиди как ще се развият нещата.
Тотален мизераБЪЛ!
Айде айде. Само да кажа, че Тръмп пренебрегна здравното положение на САЩ и отвори цялата страна за да изкарват пари. Те просто избраха парите пред здравето и хората! А тук Румен Радев, който го смятат за комунист, каза, че е редно да се отвори страната и да започне работа, защото сме щели да мрем от глад, а не от Коронавирус. та само искам да кажа, че е толкова объркано кой какъв е. Не се подвеждайте да казвате, че този е комуне, а онзи не е. Защото човек от БСП говори, както говори и американския президент и иска да изкарва пари
Много зинаха против Мутафчийски с титлите, но аз мисля, че се справя изключително добре. И на никой не му е приятно,ч е сме затворени и че има рестрикции, но какво да се прави? Така е в цял свят
Стига с тоя ПР на президента. Мерките са такива, зщаото трябва да ни защитят да не изпопукаме като пилци. Никой не смята, че мерките са лошо
ПР обикновено си прави Боко. А Радев наистина е загрижен за хората. Дори сезира КС.
Обичам Румен Радев и СССР!
Бързо! Бързо бягай зад УРАЛ! Там ще светнеш, като крушка!
Всеки си има право на лош вкус.
Радев е много отбран и много прецизен в това, което прави. Поздравления.
Чешкословашки простак!
Защо се връзват на ума на Радев не разбира?
Сложно е за обяснение, няма и да го разбереш, щом до сега не ти се е изяснило.
Ми хубаво, че си вършат работата, но за мен е безпредметно
Като гледам състава на групата поканени вирусолози, виждам как ще надделее мнението на групата на коремния хирург.