КС обяви за противоконституционни по-дълги срокове за отчуждаване на имоти в София
Отменената разпоредба
Конституционният съд (КС) единодушно обяви за противоконституционна разпоредбата, заради която в продължение на години действаха по-дълги срокове за отчуждаване на частни имоти в полза на държавата или общината в София (пълния текст на решението виж тук).
Става въпрос за §23 от Преходните и заключителни разпоредби на измененията в Закона за устройството и застрояването на Столична община (ЗУЗСО) от 2018 г. (отменената разпоредба виж в карето).
Тя въвежда специални срокове за отчуждаване на имоти за изграждане на държавни и общински обекти, различни от тези в Закона за устройство на територията (ЗУТ), които важат за всички останали имоти в държавата.
На практика с §23 се даваше живот на разпоредбата на чл. 17 от ЗУЗСО и след отмяната ѝ през 2018 г. С въпросния чл. 17 се предвиждаха срокове за започване на отчуждителни процедури от 5 до 15 години.
За изграждане на елементи от техническата инфраструктура ЗУТ предвижда 10-годишен срок за започване на отчуждаването. Но за София заради §23 ЗУЗСО продължи да действа правилото, че „за обекти на техническата инфраструктура – за първостепенна улична мрежа, за метрополитена, за трамвайни и железопътни линии, за обекти на зелената система и за съоръжения за третиране на отпадъци“ срокът за започване на отчуждаването е 15 години. Т.е. за тези обекти в столицата срокът е 15 години, а навсякъде другаде в страната – 10 години.
До 2020 г. ЗУТ също предвиждаше 15-годишен срок за започване на отчуждаването само за озеленени площи. Преди две години обаче Конституционният съд прие, че толкова дълъг срок „противоречи на легитимните правни очаквания и създава правна несигурност, което противоречи на принципа на правовата държава“ (повече виж тук). Така от 2020 г. за нито едно отчуждаване в страната не се прилага срок от 15 години, но за София заради §23 ЗУЗСО той остана да важи при предвиждането на терени за изграждането на много видове обекти.
Отменената днес от КС разпоредба предвижда и специален момент, от който започват да текат сроковете за отчуждаване – 28 януари 2017 г. Т.е. към момента и най-дългият 15-годишен срок вече е изтекъл на 28 януари 2022 г. Произнасянето на КС обаче ще има отношение към всички висящи производства – административни и съдебни, по които приложим закон заради §23 ЗУЗСО, се е явявал отмененият чл. 17 ЗУЗСО.
Докладчик по делото е чл.-кор. проф. Атанас Семов.
Решението на КС е основано на принципа на равенство пред закона, като съдът сочи, че отчита необходимостта от самостоятелен градоустройствен режим на Столичната община поради съществените ѝ и обективни особености. „Поради това предвиждането в ЗУЗСО на различни в сравнение с предвидените на общо основание в ЗУТ срокове за започване на отчуждителни процедури по Закона за държавната собственост и Закона за общинската собственост на недвижими имоти, определени по подробните устройствени планове за изграждане на обекти – публична държавна или публична общинска собственост, не води до конституционно недопустимо неравно третиране“, заявява КС.
Но откроява друг проблем: „Разпоредбите на ал. 1 и ал. 2 на § 23 ПЗР на ЗИДЗУЗСО обаче третират различно собствениците на имоти на територията на Столична община, засегнати от предстоящо отчуждаване – чрез различен начин на определяне на периода от време за започване на отчуждителни процедури, респ. на прилагането на чл. 208 от Закона за устройство на територията, поставя в различно правно положение собственици на имоти, предназначени за отчуждаване с устройствени планове, приети след влизането в сила на ЗУЗСО, и собствениците на имоти, предназначени за отчуждаване с устройствени планове, приети до влизането в сила на ЗУЗСО“.
КС заявява, че двете групи собственици се отличават една от друга само по напълно субективния и непредвидим критерий – датата на влизане в сила на подробните устройствени планове, с които техните имоти се определят за отчуждаване. „Двете групи са разграничени единствено според момента на настъпване на един юридически факт, който не само не може да им бъде известен предварително, но и не зависи от тяхната воля – влизането в сила на подробния устройствен план. Това създава нееднакво третиране на правни субекти, които не могат да бъдат диференцирани по никакви обективни съображения“, пишат конституционните съдии.
„По-късният момент, от който започва да се изчислява срокът за едната от двете групи, фактически обезсилва правното значение на вече изтекъл период от време, което също води до неравно третиране“, посочва КС и заявява, че нарушаването на принципа на равенството пред закона е достатъчно основание §23 ЗУЗСО да бъде отменен.
18
Коментирайте
СО да почерпи.
Те са по взимането, а не по даването.
E, хунава работа!
Сроковете вече са изтекли.
Не очаквах такова решение от тяхна страна.
Мотивите ще бъдат интересни.
😱
Егати!
Осмисляйки нещата, излиза, че ВАС отново е направил услуга на общината, като е оспорил разпоредбата в КС. Така всички висящи производства спират, а всъщност срокът – най-дългият, е изтекъл месеци преди произнасянето на КС
А СО какво мисли по въпроса
Жалко
И сега, вместо да отчуждят имотчета след 15 години… греда
🫢
Това не ми харесва
Ще е любопитно да видим мотивите
Важно решение
Единодушно!
Поредния шамар за Йорданка – Лъжкинята!