Конституционният съд (КС) единодушно обяви за противоконституционна разпоредбата, заради която в продължение на години действаха по-дълги срокове за отчуждаване на частни имоти в полза на държавата или общината в София (пълния текст на решението виж тук).

Става въпрос за §23 от Преходните и заключителни разпоредби на измененията в Закона за устройството и застрояването на Столична община (ЗУЗСО)  от 2018 г. (отменената разпоредба виж в карето).

Тя въвежда специални срокове за отчуждаване на имоти за изграждане на държавни и общински обекти, различни от тези в Закона за устройство на територията (ЗУТ), които важат за всички останали имоти в държавата.

На практика с §23 се даваше живот на разпоредбата на чл. 17 от ЗУЗСО и след отмяната ѝ през 2018 г. С въпросния чл. 17 се предвиждаха срокове за започване на отчуждителни процедури от 5 до 15 години.

За изграждане на елементи от техническата инфраструктура ЗУТ предвижда 10-годишен срок за започване на отчуждаването. Но за София заради §23 ЗУЗСО продължи да действа правилото, че „за обекти на техническата инфраструктура – за първостепенна улична мрежа, за метрополитена, за трамвайни и железопътни линии, за обекти на зелената система и за съоръжения за третиране на отпадъци“ срокът за започване на отчуждаването е 15 години. Т.е. за тези обекти в столицата срокът е 15 години, а навсякъде другаде в страната – 10 години.

До 2020 г. ЗУТ също предвиждаше 15-годишен срок за започване на отчуждаването само за озеленени площи. Преди две години обаче Конституционният съд прие, че толкова дълъг срок „противоречи на легитимните правни очаквания и създава правна несигурност, което противоречи на принципа на правовата държава“ (повече виж тук). Така от 2020 г. за нито едно отчуждаване в страната не се прилага срок от 15 години, но за София заради §23 ЗУЗСО той остана да важи при предвиждането на терени за изграждането на много видове обекти.

Отменената днес от КС разпоредба предвижда и специален момент, от който започват да текат сроковете за отчуждаване – 28 януари 2017 г. Т.е. към момента и най-дългият 15-годишен срок вече е изтекъл на 28 януари 2022 г. Произнасянето на КС обаче ще има отношение към всички висящи производства – административни и съдебни, по които приложим закон заради §23 ЗУЗСО, се е явявал отмененият чл. 17 ЗУЗСО.

Докладчик по делото е чл.-кор. проф. Атанас Семов.

Решението на КС е основано на принципа на равенство пред закона, като съдът сочи, че отчита необходимостта от самостоятелен градоустройствен режим на Столичната община поради съществените ѝ и обективни особености. „Поради това предвиждането в ЗУЗСО на различни в сравнение с предвидените на общо основание в ЗУТ срокове за започване на отчуждителни процедури по Закона за държавната собственост и Закона за общинската собственост на недвижими имоти, определени по подробните устройствени планове за изграждане на обекти – публична държавна или публична общинска собственост, не води до конституционно недопустимо неравно третиране“, заявява КС.

Но откроява друг проблем: „Разпоредбите на ал. 1 и ал. 2 на § 23 ПЗР на ЗИДЗУЗСО обаче третират различно собствениците на имоти на територията на Столична община, засегнати от предстоящо отчуждаване – чрез различен начин на определяне на периода от време за започване на отчуждителни процедури, респ. на прилагането на чл. 208 от Закона за устройство на територията, поставя в различно правно положение собственици на имоти, предназначени за отчуждаване с устройствени планове, приети след влизането в сила на ЗУЗСО, и собствениците на имоти, предназначени за отчуждаване с устройствени планове, приети до влизането в сила на ЗУЗСО.

КС заявява, че двете групи собственици се отличават една от друга само по напълно субективния и непредвидим критерий – датата на влизане в сила на подробните устройствени планове, с които техните имоти се определят за отчуждаване. „Двете групи са разграничени единствено според момента на настъпване на един юридически факт, който не само не може да им бъде известен предварително, но и не зависи от  тяхната воля – влизането в сила на подробния устройствен план. Това създава нееднакво третиране на правни субекти, които не могат да бъдат диференцирани по никакви обективни съображения“, пишат конституционните съдии.

„По-късният момент, от който започва да се изчислява срокът за едната от двете групи, фактически обезсилва правното значение на вече изтекъл период от време, което също води до неравно третиране“, посочва КС и заявява, че нарушаването на принципа на равенството пред закона е достатъчно основание §23 ЗУЗСО да бъде отменен.

18
Коментирайте

avatar
нови хронологично най-добре оценени
Боян Магдалинчев
Боян Магдалинчев
26 юли 2022 14:42
Гост

Поредния шамар за Йорданка – Лъжкинята!

Цвети
Цвети
26 юли 2022 13:38
Гост

СО да почерпи.

Тити
Тити
26 юли 2022 13:40
Гост

Те са по взимането, а не по даването.

Филип
Филип
26 юли 2022 13:35
Гост

E, хунава работа!

Бисер
Бисер
26 юли 2022 13:36
Гост

Сроковете вече са изтекли.

Сашо
Сашо
26 юли 2022 13:29
Гост

Не очаквах такова решение от тяхна страна.

Рики
Рики
26 юли 2022 13:30
Гост

Мотивите ще бъдат интересни.

Живодар
Живодар
26 юли 2022 12:54
Гост

😱

58€&@
58€&@
26 юли 2022 12:53
Гост

Егати!

мечешка услуга
мечешка услуга
26 юли 2022 12:53
Гост

Осмисляйки нещата, излиза, че ВАС отново е направил услуга на общината, като е оспорил разпоредбата в КС. Така всички висящи производства спират, а всъщност срокът – най-дългият, е изтекъл месеци преди произнасянето на КС

Общински служител
Общински служител
26 юли 2022 12:52
Гост

А СО какво мисли по въпроса

Сава
Сава
26 юли 2022 12:50
Гост

Жалко

Тошко
Тошко
26 юли 2022 12:50
Гост

И сега, вместо да отчуждят имотчета след 15 години… греда

Lola
Lola
26 юли 2022 12:26
Гост

🫢

Чавес
Чавес
26 юли 2022 12:26
Гост

Това не ми харесва

Анонимен
Анонимен
26 юли 2022 12:25
Гост

Ще е любопитно да видим мотивите

Валентин Кирилов
Валентин Кирилов
26 юли 2022 12:23
Гост

Важно решение

Мария
Мария
26 юли 2022 12:23
Гост

Единодушно!