Шофьорите с увреждания са жертви на непряка дискриминация заради различните изисквания за физическа годност към водачите за отделните категории за управление на моторни превозни средства. Това води до ограничаване на възможностите им да се интегрират на пазара на труда.

Това твърди членът на Комисията за защита от дискриминацията (КЗД) Орлин Колев в доклад, по който КЗД започна проверка.

Изискванията за физическа годност са определени в Наредба № 3 от 11 май 2011 г. за изискванията за физическа годност към водачите на моторни превозни средства и условията и реда за извършване на медицинските прегледи за установяване на физическата годност за водачите от различните категории, издадена от министъра на здравеопазването.

В приложение към нея са изброени различни заболявания и увреждания и в зависимост от категорията на МПС, получаването на правоспособност е „разрешено“, „забранено“ или се дава след „индивидуална преценка“. По правило изискванията са по-високи за категориите за професионални шофьори, извършващите обществен превоз и за таксиметровите водачи.

В наредбата са определени две групи категории. В първата са „АМ“, „А1“, „А2“, „А“, „B1“, „B“, „BЕ“ и „Ткт“. Във втората са категориите „С1“, „С“, „С1Е“, „СЕ“, „D1“, „D“, „D1Е“, „DЕ“, „Ттм“ и „Ттб“.

Проблемът според члена на КЗД произтича от чл. 4, ал. 3. Разпоредбата гласи, че  „изискванията за физическа годност към водачите на МПС и кандидатите за придобиване на правоспособност за управление на МПС от група 2 се прилагат и за водачите на МПС от категория В1, В и ВЕ, които извършват обществен превоз на пътници и/или товари и превози за собствена сметка и таксиметрови превози на пътници“.

Именно в поставянето на по-високи изисквания, като за професионални категории, към превозващите товари и пътници и таксиметровите шофьори, Орлин Колев намира дискриминация. Пред „Лекс“ той обясни, че няма логика човек с увреждане да е пълноправен шофьор, но да не не му се даде право да кара такси.

Например, според приложението в наредбата хора с ампутирана ръка или крак могат да получат шофьорска книжка от първата група, но е категорично забранено да кандидатстват за втората, респективно и за обществен превоз или такси.

Според Орлин Колев наредбата създава условия за непряка дискриминация, поставяйки хората с физически дефицити в положение на особено неблагоприятно третиране, ограничавайки възможността им да упражняват стопанска дейност, за която са правоспособни.

„Разпоредбата ограничава хората с увреждания в интеграцията им на пазара на труда и възможността им да дадат своя принос в икономиката, а от тук ограничава и възможността им да участват пълноценно в социално-икономическия живот“, казва той.

 

19
Коментирайте

avatar
нови хронологично най-добре оценени
НотариусЪ
НотариусЪ
08 февруари 2022 22:22
Гост

Ми то колко шофьори има без книжки или с отнети такива. Не бъдете дребнави, карайте просто така. Направо ако може, КЗД да отмени всякакви нормативни изисквания за физическа и психическа годност и да се дава на всеки книжка още от раждането. Дали не е дискриминация, че производителите не правят МПС-та изцяло пригодени за инвалиди. Да се проверят и те.

Щерев
Щерев
08 февруари 2022 14:26
Гост

Дано тази несправедливост бъде отстранена час по- скоро.

Виктор
Виктор
08 февруари 2022 14:23
Гост

Не виждам защо тези хора да не могат да карат такси. Сигурен съм, че повечето от тях са много по- добри шофьори от някои, които са напълно здрави физически.

Кики
Кики
08 февруари 2022 14:24
Гост

Заради нелепите ни наредби.

Димо
Димо
08 февруари 2022 14:19
Гост

Очевидно е, че са жертви на непряка дискриминация.

Филип
Филип
08 февруари 2022 14:20
Гост

За кой ли път се мери с двоен аршин.

Анонимен
Анонимен
08 февруари 2022 10:30
Гост

Това не е дискриминация, а е напълно логично и в полза на обществото. Не може да се възлага на човек с една ръка, както е примерът в статията, да вози пътници! Ако ще и да му дават да кара себе си и близките си, не може да се занимава професионално с това. Остава и на слепите да разрешат да шофират, Физическата невъзможност за извършване на дадена дейност не е доскриминация.

??????????
??????????
08 февруари 2022 10:31
Гост

Ми що им дават въобще книжки?

Васил
Васил
10 февруари 2022 15:23
Гост

Отворко аз съм първа група инвалид, ако искаш да се пробваме кой кара по добре ???

Бозьо Кифлев
Бозьо Кифлев
11 февруари 2022 17:43
Гост

очевидно кара по-добре този, който мери шофьорските умения, а не групата инвалидност или „отворко“-то.

Иванова
Иванова
08 февруари 2022 9:23
Гост

Ужасно!

Даниела
Даниела
08 февруари 2022 9:23
Гост

Дано се промени нещо. Не е сефте.

Павлова
Павлова
08 февруари 2022 9:23
Гост

Определено

Радина
Радина
08 февруари 2022 9:23
Гост

Трябва да се извършат проверки и промени

Анонимен
Анонимен
08 февруари 2022 9:22
Гост

Хайде, хайде. Те и възрастните хора над 70 години са дескриминирани. Знаете ли с какви връзки се подновява шофьорска книжка на човек на 75 години? Защото без да се споменава официално, шефовете са решили и са казали на служителите на КАТ и МВР, че на хората над 70 години няма да се подновяват книжките. Уж в проценти възрастните били най-опасни на пътя. Но се подновяват книжките на редица келеши на 20 примерно.

Анонимен
Анонимен
08 февруари 2022 9:21
Гост

Определено. Но да е само в този сектор.

Анонимен
Анонимен
08 февруари 2022 9:21
Гост

А не е ли време да се инкриминират тия дето извършват дискриминация?

Manolova
Manolova
08 февруари 2022 9:20
Гост

Дори без да го имат за цел, родните законотворци правят така, че хората биват дискриминирани.

Velizara
Velizara
08 февруари 2022 9:20
Гост

Всички са дескриминирани в тая страна