КЗД решава: Дискриминарани ли са шофьорите с увреждания
Шофьорите с увреждания са жертви на непряка дискриминация заради различните изисквания за физическа годност към водачите за отделните категории за управление на моторни превозни средства. Това води до ограничаване на възможностите им да се интегрират на пазара на труда.
Това твърди членът на Комисията за защита от дискриминацията (КЗД) Орлин Колев в доклад, по който КЗД започна проверка.
Изискванията за физическа годност са определени в Наредба № 3 от 11 май 2011 г. за изискванията за физическа годност към водачите на моторни превозни средства и условията и реда за извършване на медицинските прегледи за установяване на физическата годност за водачите от различните категории, издадена от министъра на здравеопазването.
В приложение към нея са изброени различни заболявания и увреждания и в зависимост от категорията на МПС, получаването на правоспособност е „разрешено“, „забранено“ или се дава след „индивидуална преценка“. По правило изискванията са по-високи за категориите за професионални шофьори, извършващите обществен превоз и за таксиметровите водачи.
В наредбата са определени две групи категории. В първата са „АМ“, „А1“, „А2“, „А“, „B1“, „B“, „BЕ“ и „Ткт“. Във втората са категориите „С1“, „С“, „С1Е“, „СЕ“, „D1“, „D“, „D1Е“, „DЕ“, „Ттм“ и „Ттб“.
Проблемът според члена на КЗД произтича от чл. 4, ал. 3. Разпоредбата гласи, че „изискванията за физическа годност към водачите на МПС и кандидатите за придобиване на правоспособност за управление на МПС от група 2 се прилагат и за водачите на МПС от категория В1, В и ВЕ, които извършват обществен превоз на пътници и/или товари и превози за собствена сметка и таксиметрови превози на пътници“.
Именно в поставянето на по-високи изисквания, като за професионални категории, към превозващите товари и пътници и таксиметровите шофьори, Орлин Колев намира дискриминация. Пред „Лекс“ той обясни, че няма логика човек с увреждане да е пълноправен шофьор, но да не не му се даде право да кара такси.
Например, според приложението в наредбата хора с ампутирана ръка или крак могат да получат шофьорска книжка от първата група, но е категорично забранено да кандидатстват за втората, респективно и за обществен превоз или такси.
Според Орлин Колев наредбата създава условия за непряка дискриминация, поставяйки хората с физически дефицити в положение на особено неблагоприятно третиране, ограничавайки възможността им да упражняват стопанска дейност, за която са правоспособни.
„Разпоредбата ограничава хората с увреждания в интеграцията им на пазара на труда и възможността им да дадат своя принос в икономиката, а от тук ограничава и възможността им да участват пълноценно в социално-икономическия живот“, казва той.
19
Коментирайте
Дано тази несправедливост бъде отстранена час по- скоро.
Не виждам защо тези хора да не могат да карат такси. Сигурен съм, че повечето от тях са много по- добри шофьори от някои, които са напълно здрави физически.
Заради нелепите ни наредби.
Очевидно е, че са жертви на непряка дискриминация.
За кой ли път се мери с двоен аршин.
Това не е дискриминация, а е напълно логично и в полза на обществото. Не може да се възлага на човек с една ръка, както е примерът в статията, да вози пътници! Ако ще и да му дават да кара себе си и близките си, не може да се занимава професионално с това. Остава и на слепите да разрешат да шофират, Физическата невъзможност за извършване на дадена дейност не е доскриминация.
Ми що им дават въобще книжки?
Отворко аз съм първа група инвалид, ако искаш да се пробваме кой кара по добре ???
очевидно кара по-добре този, който мери шофьорските умения, а не групата инвалидност или „отворко“-то.
Ужасно!
Дано се промени нещо. Не е сефте.
Определено
Трябва да се извършат проверки и промени
Хайде, хайде. Те и възрастните хора над 70 години са дескриминирани. Знаете ли с какви връзки се подновява шофьорска книжка на човек на 75 години? Защото без да се споменава официално, шефовете са решили и са казали на служителите на КАТ и МВР, че на хората над 70 години няма да се подновяват книжките. Уж в проценти възрастните били най-опасни на пътя. Но се подновяват книжките на редица келеши на 20 примерно.
Определено. Но да е само в този сектор.
А не е ли време да се инкриминират тия дето извършват дискриминация?
Дори без да го имат за цел, родните законотворци правят така, че хората биват дискриминирани.
Всички са дескриминирани в тая страна
Ми то колко шофьори има без книжки или с отнети такива. Не бъдете дребнави, карайте просто така. Направо ако може, КЗД да отмени всякакви нормативни изисквания за физическа и психическа годност и да се дава на всеки книжка още от раждането. Дали не е дискриминация, че производителите не правят МПС-та изцяло пригодени за инвалиди. Да се проверят и те.