Качеството на съдебната медиация може да се гарантира, само ако основните участници в съдебната медиация са адвокати. Това е заявил председателят на Висшият адвокатски съвет (ВАдС) Ивайло Дерменджиев в една от първите си срещи след встъпването в длъжност на новия съвет, която е била с члена на Висшия съдебен съвет Даниела Марчева.

Пред нея Дерменджиев е настоял за активно присъствие на адвокатурата при изработването на законодателните изменения за въвеждане на задължителна медиация по някои граждански и търговски дела.

Марчева е инициатор на проекта „Въвеждане на способи за алтернативно разрешаване на спорове (АРС) в съдебната система в България – пилотно въвеждане на задължителна съдебна медиация; доизграждане на мрежата от съдебни центрове във всички окръжни райони на страната; разработване на стратегия за пълноценно използване на други алтернативни способи за разрешаване на спорове”. Той е включен в Плана за възстановяване и устойчивост и предвижда пилотно въвеждане на задължителна съдебна медиация по определени граждански и търговски дела първоначално в съдебните центрове по медиация към съдилищата в София, Перник, Пазарджик и Варна, а впоследствие и в цялата страна (виж повече тук).

От ВАдС съобщиха, че Дерменджиев и Марчева са се съгласили, че въвеждането на модел за задължителна медиация ще гарантира „утвърждаване на културата на споразумението като начин за решаване на спорове, което досега е много слабо познато, респективно до увеличаване на използването на извънсъдебната медиация като цяло и гарантиране правата и интересите на страните“. Освен това ще доведе до намаляване на натовареността на съдилищата и повишаване на ефективността на гражданското и търговското правораздаване. Ще повиши и  доверието в съдебната система и ще подобри бизнес средата.

Според двамата именно задължителната медиация по някои дела е начинът да се преодолее основната пречка пред по-масовото използване на този извънсъдебен способ за решаване на спорове – липсата на желание и доверие на страните.

Марчева и Дерменджиев са обсъдили ролята на адвокатурата при въвеждането на задължителна медиация.

А председателят на ВАдС е споделил, че има намерение към постоянно действащата Комисия по правни въпроси на съвета да бъде създадена нова секция „Медиация и арбитраж“.

Адвокатите от години настояват за въвеждане на задължителна медиация по някои дела (какви предложения бяха направени на международна конференция преди 3 години можете да си припомните тук).

62
Коментирайте

avatar
нови хронологично най-добре оценени
Дерменджиев, Левашки и вся остальная
Дерменджиев, Левашки и вся остальная
11 август 2021 9:29
Гост

Вие идвате, нали? Другите – вън! Инакомислещите.

От комсомолската организация.

Анонимен
Анонимен
11 август 2021 9:08
Гост

Навремето – като бях начинащ имаше Арбитраж и автоматизъм за търговскик субекти, сега – водя дело за всякакви работи, от кутия с блажна боя до консигнация, ужаси, това е непълноценно, ама кой ти пита.

Умнокрасив жълтопаветник
Умнокрасив жълтопаветник
11 август 2021 9:27
Гост

Минало незабравимо свършено време.

Имаше го и др. Андрей Карлович. Сега – лине. Няма надежда да се върне, особено пък ЗАДЪЛЖИТЕЛНО.

задължителна медиация-никога!
задължителна медиация-никога!
11 август 2021 0:04
Гост

Задължителна медитация е нонсенс, нещо като дървено желязо. Именно защото медиацията е доброволна, по дефиниция. Медиацията е паразитна и безсмислена дейност, с цел правене на пари, както казваше голям юрист-медиацията е мвъни, мъни, мъни. Линк: https://m.dnes.bg/politika/2011/03/17/mediaciiata-e-myni-myni-myni.113723 Напъните медиацията да стане задължителна няма да се случат.По очевидна причина ,че задължителна медиация е противоконституционна. Задължителната медиация ще направи процеса скъп, бавен, тромав, и ще захлебят с паразитни доходи от нищонеправене замесените в медиатирането. Някой даде пример с арбитражите ,че ги имало на запад. Видяхме арбитражите по български какво правиха, допреди законодателните промени. Че в България се оказваше,че човек може да бъде осъден… Покажи целия коментар »

Re:
Re:
11 август 2021 8:28
Гост

Адвокат Дерменджиев е кандидатура и действа като лобист на банките, защото бе издигнат, подкрепен и избран благодарение на банковото лоби в адвокатурата в лицето на адвокат Гигова и адвокат Калайджиев. Посредством Асоциацията на банките в България.

Албена Пенова
Албена Пенова
10 август 2021 15:41
Гост

Нямам обичая да се крия зад псевдоними, когато си изказвам мнението. Направих си труда да прочета коментарите под публикуваното съобщение за среща на новия Председател на ВАдвС с представител на ВСС по въпросите за медиацията. На всички искам да кажа само това-докато адвокатите не започнат да се отнасят към собствената си професия с отговорност и уважение, ще продължим да стоим на опашката на юридическите професии по готовност да покажем какво искаме и защо го искаме. Коментарите не показват нито уважение към адвокатурата, нито отговорно мислене към процесите, които се случват. Медиация и арбитраж има по целия свят и никой никъде… Покажи целия коментар »

re:
re:
10 август 2021 16:38
Гост

Не сте схванала или най-точно нямате личен интерес колежке – за основното.

Въобще дневният ред на Адвокатурата не е този и истинският няма нищо общо със семките, бонбонките и близалките на малцината богопомазани избрали „новото“ ръководство.

Тигре, тигре
Тигре, тигре
10 август 2021 15:02
Гост

В сравнение с Марчев и Марчева си като слон в стъкларски магазин.

Простата алармира за вдигането на самолета
Простата алармира за вдигането на самолета
10 август 2021 14:58
Гост

Е нали сме все пак единствените пилоти сред адвокатите и незаменими адвокати сред пилотите:

Пилотно въвеждане на задължителна съдебна медиация.

За да медитира и лобира Конкубинатът начело на Адвокатурата.

Тамън проектите ще вървят и ще има пак и завинаги усвояване.

Мария Вранеску веднъж, пак и завинаги
Мария Вранеску веднъж, пак и завинаги
10 август 2021 14:48
Гост

Сега остава Дерменджиев с Марчева да предложат и ебането да стане задължително, защото сме в демографска катастрофа. Като мярка по модел 4.

Несъмнено са умни, но преди всичко са (без)користни.

re:
re:
10 август 2021 15:00
Гост

и красиви.

И красиви!

медиатори и медитатори
медиатори и медитатори
10 август 2021 13:11
Гост

Дали страните ще изберат медиация е техен личен изБор-с оглед на абсурдни предложения медиацията да е задължителна-това е абсурд-по дефиниция тя е доброволна. Дали пред медиатора страните ще бъдат подпомагани от месар -например или адвокат, или ще отидат сами- е личен избор и отговорност на страните. А не друг да решава вместо страните ,кое е добре за тях. Все пак адвокатът няма да подпомага страните от добро сърце, а срещу заплащане, и право и избор на страната е дали и на кого ще си даде парите. А не друг да решава какво е добре да се случи със чуждите пари.… Покажи целия коментар »

Приложна каскетология
Приложна каскетология
10 август 2021 15:12
Гост

Е да де.

Преди 9.9.44 е нямало ВИИ, сега УНСС. Катедрата по статистика и после по стопанска история и икономика е била в ЮФ на СУ.

Колко му е, ако импресионистите бяха зъболекари.

Кой от кой се ражда е без значение, важното е да има последователност в непоследователността към юридическото образование.

Пуцаджии, рабфакаджии, задочници, вечерници и нощници от всички икономически, технически и свободни институти – СЪЕДИНЯВАЙТЕ СЕ!

ИЗПРАВЕТЕ СЕ! ТЕ ИДВАТ.

Анонимен
Анонимен
10 август 2021 15:37
Гост

Историята нещо ти е много зле. Преди 9.9.44 е ивало Свободен университет от 1920, от който Буров си е събирал кадрите за банката, защото е бил много по-практически и житейски ориентиран от СУ /ако си чел разговорите с Буров на Михаил Топалов/. После е преименуван и лифтиран като ВИИ, а след 1990 като УНСС. Сиреч, е на 101 г. Чети малко повече, преди да пишеш….

"Синята светлина" на Лени Рифенщал
"Синята светлина" на Лени Рифенщал
10 август 2021 19:51
Гост

Още от 1938 г. в юридическия факултет е създаден втори отдел за държавни и стопански науки. Този отдел, заедно със Стопанския факултет, са двете структури произведени във Висш икономически институт през 1952 г. (ВИИ, днес УНСС).

Спиридон, фотограф
Спиридон, фотограф
10 август 2021 11:51
Гост

Обаче телефонното апартче чупи дрескодчета. В крак с времето.

Севдалина Арнаудова Рифенщал пасти да яде! Уцелил е ваксата за адвокатурата.

"Синята светлина" на Лени
"Синята светлина" на Лени
10 август 2021 11:55
Гост

Обаче мустаките с чизми ги докарва досущ като на вожд и учител на адвокатите.

Сам е. Други няма.
Сам е. Други няма.
10 август 2021 11:48
Гост

Смешник.

Световната класика, за случая
Световната класика, за случая
10 август 2021 11:41
Гост

Наближаваше празник Безквасници, наречен Пасха;

А първосвещениците и книжниците диреха, като как да Го погубят, защото се бояха от народа.

И влезе сатаната в Иуда, наричан Искариот, един от числото на дванайсетте.

И той отиде и се наговори с първосвещениците и воеводите, как да им Го предаде.

Те се зарадваха и се споразумяха да му дадат пари;

И той обеща, и търсеше сгодно време да им Го предаде не пред народа.

Марко Тотев
Марко Тотев
10 август 2021 11:26
Гост

Този Дерменджиев започна да ми става … естествено … смешен.

ДА.
ДА.
10 август 2021 11:30
Гост

Чисто и просто си е ПЪЛНА АЛТЕРНАТИВА на десгашните дела, документи и дейци във Висшия адвокатски съвет.

Сред последните са замките му Гигова и Лулчева, както и главния секретар Христова – все „нови лица“ до болка познати. До болка!

Срещата му с Марчева съвсем не е случайна. Тя прелестно не издава, а показва, в какви тежки зависимости е този „адвокат“ подвизавал се в битността си като арбитър свързан със спорта.

Така е то когато нямаш не идеология, а елементарна идея къде се намираш, за какво се бориш, а слушаш само „сценаристите“ в слушалката.

Случаен
Случаен
10 август 2021 11:23
Гост

Лоши съветници, Дерменджиев! Не може първият с когато се срещаш да е Марчева, най-незнаещата във ВСС и откровена депесарка и привърженик на Гешев. Лошо начало.

Вартан
Вартан
10 август 2021 18:37
Гост

Да, трябваше да покани на шампанско и с червен килим партийните отрепки Лизан и Дишева. Нищо, че саботират всичко смислено и не правят нищо за съдебната реформа.

Homo Ludens
Homo Ludens
10 август 2021 11:06
Гост

Този тип инсталиран от дългите ръце на банкерите /Гигова, Лулчева/ начело на висшите лобисти е съвсем неадекватен и ошашавен на новото си място. И намери за „нужно“ първо да се види с Марчева?! Това е повече от автогол. Тази която Нинова и Зарков предложиха, ГЕРБ – инсталираха и от сараите ползваха за топор при разпределянето на порциите. Демерджиев е напълно изперкал. Ако въобще е имал някаква земна опора преди „издигането му“, понеже ми е напълно непознат. Каква медиация, каква „задължителна медиация“, какво разтоварване – на кой и от какво и по дяволите какви 5 лева те гонят бре Дерменджиев? Ти… Покажи целия коментар »

Slava.stoeva
Slava.stoeva
10 август 2021 11:04
Гост

То и това, че комунизмът си отиде у нас е виц. И там именно е проблемът. Каквото и да се прави за промотиране на медиацията трябва да е възможно най- скоро, следва да включва и въвеждането й и по потребителски дела и следва да е ясно какъв е механизмът на финансиране на тези процеси – най- добре да е безплатна само по логиката, по която се предоставя правна помощ иначе ще изглежда, че за защита на конкуренцията у нас няма. А и да не забравяме, че: Безплатно сирене няма!

Анонимен
Анонимен
10 август 2021 10:59
Гост

Медитацията е много хубаво нещо.

ДА.
ДА.
10 август 2021 11:33
Гост

Яж я. С три букви.

медитиращи медиатори
медитиращи медиатори
10 август 2021 13:17
Гост

Хубаво е. Преди време в София имаше обяви за гостуващ индийски велик медитатор. Лица,, желаещи да са медиатори объркали курса и се записали на курс за медитатори. Докрая не разбрали какво учат. Подават после документи пред МП за медиатори и там им казвнат,че курс по медитация не им върши работа. Но все пак медитацията е полезна, вклч и ако медиатор медитира.

Тоест парите за курс за медитатори за добре вложени, според мен ….:) Лично аз мисля,че не е зле медиатор да разбира от медитиране, с цел да е максимално полезен на страните, като чрез медитация осмисли медиационния казус.

Мирча Кришан
Мирча Кришан
10 август 2021 14:38
Гост

Медиацията ще свърши на 98% работата на медитацията.

Особено ако се ангажира Националното бюро за правна помощ.

За адвокатите пак ще има един Голям, с пълното съдействие на колегата Дерменджиев.

К.Р.

Анонимен
Анонимен
10 август 2021 10:38
Гост

Каква медиация, колеги? Тия леваци едно правителство не могат да направят! Ковид идва, заводи спират, заради тока, а тези си го мерят. Лошото е, че след нови избори пак ще е същото. Некадърници!

Кики
Кики
10 август 2021 10:35
Гост

На теория- много добре. Да видим как и кога ще се осъществи.

Мики
Мики
10 август 2021 11:07
Гост

Моля?! Теория ли?

асансьорен техник
асансьорен техник
10 август 2021 13:17
Гост

Никак. Не може друг да решава вместо страните, което е добре за тях.

Лазар
Лазар
10 август 2021 10:33
Гост

Да, това би довело до повишаване то на ефективността на гражданското и търговското правораздаване.

на Лазаровден
на Лазаровден
10 август 2021 11:09
Гост

Ще доведе точно до обратното.

Обаче явно точно това е целта. Реално BG e на първо място в Европа /не ЕС/ по калпак-прокурор и калпак-съдия на единица данъкоплатец. И за капак – „задължителна медиация“. Ало? Температурата, ако обичате?

скъпо и тъпо
скъпо и тъпо
10 август 2021 13:20
Гост

Ще оскъпи, удължи и усложни процеса. Това е очевидно. А и във фазата на медиация адвокатите ще искат допълнително заплащане, извън заплащането по съдебната фаза после. Медиацията ще изисква и допълнително губивреме за страните-те ако са могли да се разберат, нямаше да стигнат до съд.

Spiro
Spiro
10 август 2021 10:27
Гост

Естествено, че ще има липса на желание и доверие на страните. Хората вече ги е страх да се доверят.

Лозан
Лозан
10 август 2021 10:29
Гост

Защото това е нов способ за извънсъдебно споразумение. А българинът е недоверчив по принцип.

пак минавам
пак минавам
10 август 2021 11:11
Гост

Лизанчо, явно пак си получил поредния транш … ми се струва.

Нито е нов, нито е способ.

Анонимен
Анонимен
10 август 2021 10:24
Гост

Делата, за които обсъждат задължителна медиация са такива, че възможностите за подобно решаване на спора вече са били изчерпани и затова вероятно се е стигнало до съд. Затова не ми се вижда много ефективна мярка.

Поли
Поли
10 август 2021 10:50
Гост

Практиката ще покаже.

ПолиМер
ПолиМер
10 август 2021 11:14
Гост

Никаква практика!

Цялото това „художествено творчество“ тип самодейност е яко промотирано много отдавна и точно от мрежата на Сорос. И не само в BG. В деструктивен план. За противника в Европа.

Нужно ли е да бъркаш в контакта, за да разбереш какъв ще е резултата?

Разграждане на всичко – пол, институции, държавност. ЦРУ.

Муки
Муки
10 август 2021 10:23
Гост

Много добри предложения. Въпросът е кога ще бъдат осъществени.

Геро
Геро
10 август 2021 10:24
Гост

Няма да е скоро. От кога се гласят за това и в крайна сметка- едно голямо НИЩО.

NHT
NHT
10 август 2021 18:43
Гост

Затова е и предложението за задължителна първа медиационна среща- така хората ще свикнат и ще разберат за медиацията.
Много добра идея! Поздравления за инициатора!

Анонимен
Анонимен
10 август 2021 10:40
Гост

10-15 години.

Песимист
Песимист
10 август 2021 14:29
Гост

Поне!

ГолямоТо Нищо
ГолямоТо Нищо
10 август 2021 11:16
Гост

Дерменджиев, Марчева, избралите ги, предложилите ги, „идеи“, шамандури … Черно море, много е добре, слънце пече, още по-добре … егати и адвокатурата след като Дерменджиев е председател на висшия.

Анонимен
Анонимен
10 август 2021 10:20
Гост

Аз пък мисля, че задължителната медиация по някои видове дела е добра идея. Това наистина е един от начините съдилищата малко да се разтоварят. Лошото е, че хората нямат вяра на медиаторите и трудно биха се навили да се възползват от тази услуга

Анонимен
Анонимен
10 август 2021 10:23
Гост

Т.е. споделяш мнението на Б.Б., че такъв ни е матриала 🙂

Разсъдък
Разсъдък
10 август 2021 11:17
Гост

Там е реботата, че не мислиш, а само получаваш от „Козяк“.

Анонимен
Анонимен
10 август 2021 13:23
Гост

Няма нужда от разтоварване на съдилищата. На първо място сме по брой на съдии в ЕС. Заплащането е огромно, бонусите-несметни(само за ЧНГ, ивън заплатата през миналата година около 10 000 ,например).

На който съдия му е трудно-да напуска. А не да хленчи за разтоварване, при това свръхфинансиране на съдебната системва.

Считам дори ,че съдилищата трябва да бъдат допълнително натоварени-например да се върне регистърното производство в съда.

Anonimen
Anonimen
10 август 2021 10:19
Гост

Напротив. Тя е способ за алтернативно разрешаване на спорове.

re:
re:
10 август 2021 11:18
Гост

Нито е способ, нито е алтернатива, нито нещо е разрешила, а е натворила нови проблеми, че … си нямаме такива и не се нуждаем от тотална съдебна реформа.

Наско
Наско
10 август 2021 10:17
Гост

За мен медиацията не бива да е задължителна.

пак минавам
пак минавам
10 август 2021 11:19
Гост

Добро утро.

Вуйчо Ваньо
Вуйчо Ваньо
10 август 2021 10:16
Гост

На тези парите, ако им се бавеха, колкото резултатите от проектите, щяха да са измрели от глад вече.

Анонимен
Анонимен
10 август 2021 10:21
Гост

Ааа, няма да се оставят да стигнат дотам. Такъв вой до небесата щеше да има 🙂

Анонимен
Анонимен
10 август 2021 10:03
Гост

Абе това с медиацията започва да звучи вече като виц. Струва ми се, че вече 10 години чета това и подобни заглавия и все едно всеки момент ще започне масово да се въвежда и прилага.

Джанго
Джанго
10 август 2021 10:03
Гост

E, нормално, тя върви с темповете на съдебната реформа, за да няма разминавания.

Анонимен
Анонимен
10 август 2021 10:23
Гост

Докато не се появят хора, които наистина сериозно да се захванат с реформата, в т.ч. и медиацията, ще си останем само с четенето

Четящ хуморист и любител на вицовете
Четящ хуморист и любител на вицовете
10 август 2021 11:21
Гост

А, благодаря?

А иначе, Дерменджиев много да внимава в картинката, понеже Радосвет Радев му мина път на „промоцията му“.

Да не изскочи някое диво прасенце от багажника на новия руководител на Адвокатурата.

Не друго.